Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Autowinder

#16
Model Y / Sv: HVAC ytelse 2021 vs 2023.
tirsdag 19. desember 2023, klokken 18:23
Sitat fra: Handyman på tirsdag 19. desember 2023, klokken 18:14
Sitat fra: Autowinder på tirsdag 19. desember 2023, klokken 16:57
Sitat fra: Handyman på mandag 18. desember 2023, klokken 15:05
Sitat fra: Nimrad på mandag 18. desember 2023, klokken 14:57
Sitat fra: Radial på søndag 17. desember 2023, klokken 20:21Hexavalve?
Er dette noe nytt etter octovalve?
Octa=8
Hexa=6
Hvis det finnes noe "hexavalve", så er vel i så fall "octavalve" det siste og beste.
Tror neppe det er betydningen av Hexa Radial tenker på. I alle fall ikke jeg. Jeg lurer på hva denne Hexavalven er, dersom den faktisk eksisterer.

Det var Sandy Munro som nevnte hexavalve / octovalve i en teardown jeg så for noen uker siden, men når jeg tenker på det må han ha ment Superbottle som vel kombinerte 6 funksjoner og var en forløper til octovalve.....
OK, det var min teori at det kunne være snakk om Superbottle. Takk
Jeg vet at den kom på TM3 men når jeg ser på delekatalogen har den ikke vært med over på TMY ser det ut til, så da må det være andre årsaker i forbedret teknikk som gir bedre varmestabilitet fra '21 til '23 modellen.
#17
Model Y / Sv: HVAC ytelse 2021 vs 2023.
tirsdag 19. desember 2023, klokken 16:57
Sitat fra: Handyman på mandag 18. desember 2023, klokken 15:05
Sitat fra: Nimrad på mandag 18. desember 2023, klokken 14:57
Sitat fra: Radial på søndag 17. desember 2023, klokken 20:21Hexavalve?
Er dette noe nytt etter octovalve?
Octa=8
Hexa=6
Hvis det finnes noe "hexavalve", så er vel i så fall "octavalve" det siste og beste.
Tror neppe det er betydningen av Hexa Radial tenker på. I alle fall ikke jeg. Jeg lurer på hva denne Hexavalven er, dersom den faktisk eksisterer.

Det var Sandy Munro som nevnte hexavalve / octovalve i en teardown jeg så for noen uker siden, men når jeg tenker på det må han ha ment Superbottle som vel kombinerte 6 funksjoner og var en forløper til octovalve.....
#18
Model Y / Sv: HVAC ytelse 2021 vs 2023.
søndag 17. desember 2023, klokken 12:57
Kan dette være forskjellen på hexavalve og octavalve pluss andre forbedringer?
#19
Model Y / Sv: Kjøring på glatte vinterveier
søndag 17. desember 2023, klokken 11:00
Nå har jo ABS vært med noen år og fortsatt må jeg minne kona på at pumpenremsing er ut for lenge siden. Ved iskjøring på Tisleia var det første politimannen lærte oss i kjegleløypa for unnamanøver at «tråkk så hardt på bremsen at baken letter fra setet, styr rundt hinderet og stol på at teknikken i ABS og ESP'en gjør jobben».

Avlæring må noen ganger til, men det diskuteres årvisst om Tesla gjør jobben på vinterføre. Såvidt jeg husker fra en video sist vinter var det en test på isbane hvor Tesla Y klarte vesentlig høyere hastigheter enn Ioniq 5, som måtte bite i snøkanten...

https://elbil.no/ingen-grunn-til-a-frykte-model-y-ionic-5-fikk-banesar/

Automatikken for innkobling av 4WD skjer jo ved minimalt slipp på ett av hjulene og ligger inne endel minutter om ikke ny slipp registreres. På de 7km svingete vei jeg har opp på fjellet kjører bilen klart bedre på automatikken i 10-15cm snø enn med terrengmodus på.
Når det er sagt må jeg si at BMW i3 med aktivert DTC også gjør en meget god jobb opp de samme bakkene på samme føre.
#20
Model Y / Sv: Use Tesla or a workshop preferred by insurance company?
onsdag 13. desember 2023, klokken 10:30
AutoIn did a great job on an ICE I had some years ago, but they are a bit remotely placed in Oslo 12 area. Werksta at Alna ini Oslo have a large Tesla repair percentage but had forgot to order a loaner car when my repair date arrived after 3 months so had to reschedule, so you should doublecheck before arriving if this is an issue and you select them.
#21
BMW i3 / Sv: Kjetting eller autosock til i3?
fredag 08. desember 2023, klokken 10:50
Piggkjetting høres overkill ut, men hurtigkjettingen er nok bra, og brukbart raskt å sette på og autosock kanskje raskere. Husker at i3 på egne sider tidligere hadde et par anbefalte kjettinger, men finner ikke tilbake til de i farten. Men husk at DTC-mode drar deg godt frem i slapseføre, uten at jeg har testet på våt is. Men da er det ofte ikke nok med 4WD engang.

Edit: fant tilbake, men høy pris som vanlig på BMW originaldeler. Ser ikke veldig annerdedes ut enn andre hurtigkjettinger heller:
https://www.bmw.no/no/topics/offers-and-services/bmw-tilbehor.bmw-comfort-kjettinger.html
#22
Model Y / Sv: Model Y RWD vinterførek
fredag 08. desember 2023, klokken 10:41
Bjørn Nyland har i allefall mye positivt å si om MY RWD på sin vintertest til Geilo. Rask lading og god rekkevidde, selv om den kunne slippe ørlitt ut ved pådrag. Godt kjøp vil nå jeg si om en ikke er avhengig av 4WD, og det er det nok de fleste har valgt på grunn av «kjekt å ha» faktoren.

https://m.youtube.com/watch?v=1SmV-4iI6PQ&pp=ygUXQmrDuHJuIG55bGFuZCB0ZXNsYSByd2Q%3D
#23
Tesla Pickup / Sv: Samletråd: Cybertruck - dette vet vi så langt
lørdag 02. desember 2023, klokken 12:58
Sitat fra: turfsurf på lørdag 02. desember 2023, klokken 09:50
Sitat fra: Counterpointer på lørdag 02. desember 2023, klokken 09:38Vet vi hvilken 911? Definitivt ikke Turbo eller GT3

Burde jo tatt en Taycan  8)
CT slår ikke Taycan uten henger en gang. Den taper nok lett mot Turbo S, og vil nok i beste fall holde en Turbo. Den 911en der er nok en av de slappeste.

Vi vet jo ikke hva slags CT det var på den videoen, det kan ha vært en prototype med tri-motor.
Den påstås jo å gjøre 0-60mph på 2,4 sek og har trekkraft deretter.
#24
Sitat fra: moonbuggy på onsdag 22. november 2023, klokken 11:21
Sitat fra: aknutsen på tirsdag 21. november 2023, klokken 12:46Nå viser det seg at dette blir dekt av forsikringa, så da får det bare bli sånn tenker jeg, så får jeg en helt ny del som forhåpentligvis varer lenger. Kommer sannsynligvis ca likt ut i pris da sammenlignet med å kjøpe en brukt del og få denne installert av et annet verksted.
Hvilken forsikring dekker dette? 

Superdekning (kasko) i flere selskaper, dersom du kan sannsynliggjøre "plutselig og uforutsett ytre påvirkning" som er hovedregel for at forsikringen skal dekke det.
#25
Model Y / Sv: bagasjeromsdør parkeringshus
torsdag 23. november 2023, klokken 11:42
Parkerer en i et handlesenter er det vel heving av bakdør for å plassere varer der en ikke vil ha som prosjektiler inne i bilen ved et uhell...

Åpner en ved trykk på utløser utenpå bakdør trer jo automatikken inn. Sperrer en på 190-200cm er det jo bare å gi døren et ekstra dytt om det er mer å gå på.
#26
G9 / Sv: Inntrykk etter prøverkjøring
mandag 20. november 2023, klokken 15:48
Sitat fra: Ctran på onsdag 13. september 2023, klokken 20:38Har veldig hatt Teslaer siden 2014, flere S'er og nå en 2019 model 3. Bruker også veldig ofte en Shanghai 2022 model Y og kjørte nå nylig en SR Berlin Y fra Bergen til Kristiansand.

Skulle til å bestille en Y performance nå men fant ut at en ny facelift kommer jo muligens neste år med bedre isolering. Ser jo også at det er enormt mange Y'er på veien allerede nå så blir jo nesten umulig å selge dem etterhvert med prisingen til Tesla.

Så begynte søket etter alternativer  8)

Ioniq 6 - Leverte denne faktisk tilbake etter kun 10 minutters prøvetur. Det er 3 forskjellige varsel lyder om du kjører litt over fartsgrensen. I 80 sone, 81 pling pling, 82 plong plong, 83 bing bing. Så resetter det seg igjen når du går under 80 og det går ikke an å slå av permanent!

Audi Q4 - gode dempere men 0 autopilot (bruker den 70% av all kjøringen) ekstremt mye billig plast.
Q8 for dyr.

Hongqi - ekstremt behagelig men altfor stor, ekstrem båtfølelse, ladet utrolig tregt, slukte strøm.

G9 performance - prøvde den for 2 dager siden kun i 40 min men skal få låne den en hel kveld på i morgen. Men dette er en pre-production bil!
Første inntrykket positive:
- Interiøret er som om en Mercedes og Audi fikk et barn sammen. Så og si alt jeg tok på var skinntrukket (til og med håndtakene i taket bak). Her kan ikke Tesla komme i nærheten en gang. Følte 99% var skikkelig kvalitet!
- Ingen knirking som Teslaene og ja dem kommer rimelig raskt etter dem er ny.
- Veldig gode kjøre engenskaper, spesielt om man drar litt på så glipper den litt på bakdekket om man ønsker det.
- Sporty i svingene om man ønsker men samtidig svært behagelig om man ønsker hvis du skal bare cruise bortover. Skal du sammenligne dette med en Y så er den 90% like sporty i svingene og 30-40% mer behagelig over ujevne veier.
- Veldig stille selv om det ikke er dobbelglass.
- Setene var svært behagelig, spesielt massasjen. Som Bjørn Nyland sa " there is a Chinese woman in the seat" :)
- Informativ systemet er nesten som en Tesla kloning. Du kjenner deg igjen raskt, selve girspaken er som tidligere model S og hvordan man sette på autopilot dagens Tesla.
- På denne runden så hadde jeg 168 wh/km. Blandet med motorvei i 90 og småkjøring mens model 3 jeg har hatt viser 180 wh/km de siste 52k km.
- 300kw lading!
- Elektrisk hengerfeste! Slipper å demontere/montere som flere andre merker.
- Ungene elsket massasje bak og muligheter for gratis Wifi i bilen slik som jeg skjønte.
- LITE PLING PLONG!

Negative:
- NOE PLING PLONG! Spesielt når man slår på autopiloten. Da kommer det en stemme som sier at "xpeng pilot activated" eller noe i den duren i nakken høytalerne. Håper dem kan fjerne dette med software etter hvert.

Autopiloten:
Svært god på motorveien, like god som Tesla i det stykket jeg kjørte. (fra Bergen sentrum til Kokstad). Men på mindre veier så stryker den. Har vært med på de aller første versjonene til autopiloten til tesla siden 2016 så skjønner at dem jobber software og dette blir pushet ut via OTA.
G9 er utstyrt etter det jeg har hørt med lidar, radar, ultrasonic sensorer og kamera mens Tesla har kun radar og kamera. Chipen G9 klarer 508tops (trillion operations pr second) men tesla klarer 20 - 30 så det er et stort potensiale!


Har alltid vært skeptisk til asiatiske biler pgr alt pling plong lydene men etter denne prøveturen så mener jeg at totalpakken av hva man får så er dette en av de bilene man får mest penger for allerede som den var nå for. Om dem gjør bilen enda bedre med OTA, spesielt autopiloten så må dette være en av de beste kjøpene man kan gjøre.




Ctran... står det for Chinese translation? Merkelig skrivespråk og orddelinger á là google translate 😉
#27
Model Y / Sv: Ripe i lakken
tirsdag 14. november 2023, klokken 21:09
Var nylig inne og fikk dellakkert støtfanger med strøkent resultat, Bilkosmetikk på Økern. Stikk innom og hør med dem om de fikser din farge, i såfall får du pris der og da. Jeg sparte over 10600kr på å dra dit.

https://www.bilkosmetikk.no/?gclid=EAIaIQobChMI2Pm45qTEggMVIACiAx3OEw9wEAAYASAAEgKJNfD_BwE

De har også mottak på Hvalstad og Drammen. Fikk det ordnet på 3 dager og bilen igjen samme dag. Må vente med vask selv i to uker etterpå pga herding.
#28
Model Y / Sv: Vindusviskere model y
fredag 10. november 2023, klokken 12:08
Men Tesla Y står ikke i listen til wipernet.no
#29
BMW i3 / Sv: Og jeg som trodde i3 var ganske effektiv tross alt.
tirsdag 31. oktober 2023, klokken 19:39
Sitat fra: moonbuggy på lørdag 28. oktober 2023, klokken 14:57Synd at BMW ikke fortsatte med å utvikle småbilen i3. Men, det er historie.
Materialvalg med god holdbarhet og driftssikkerhet med tilsvarende lave kostnader gjør dette til en klassiker fremover. En fryd å kjøres urbant så skal beholdes lenge som bil nr 2 i vår husstand 🙂
#30
BMW i3 / Sv: Og jeg som trodde i3 var ganske effektiv tross alt.
fredag 27. oktober 2023, klokken 10:28
Aerodynamikk 😉
Men imponerende.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA