Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Autowinder

#1396
BMW i3 / Sv: Hurtig hjemmelader - div
mandag 20. februar 2017, klokken 13:49
Her er det jo sider opp og ned med valg, ikke lett å finne ut av, annet enn å lese seg opp ;)
Jeg deler noen tanker for å gi noen "mentale knagger" i denne problematikken.

To valg først: Veggboks eller Ladekladd? Jeg oppfatter at du er interessert i hurtigere lading, men jeg vet ikke noe om hvordan det er med kapasitet i fellesgarasjen din, 10A eller 16A eller annet. Det er avhengig av hvilken av enhetene i bilen du skal lade gjennom, og dette er styrt av lading via ledningen med ladekladd eller Mode 3, med 7 koblingspunkter i begge ender, som er den andre standardkabelen på BMW i3, og som kan lade raskere, men som krever en dedikert boks montert hjemme. En slik veggboks med litt futt i kan være dyrere og er nok mer plasskrevende enn Ladekladd, men kan være tingen. Her er det lommebok, tilgjengelig kapasitet og nettype IT/TN og andre ting som styrer hva du kan/ønsker å installere. På kabel med ladekladd er det vel maks 16A som er tillatt, så vidt jeg vet. BMW i3's standard ladekladd som leveres med bilen har standard Schuko (vanlig) støpsel og maks lading på 10A. Skal du lade på 16A Mode 2 til Mode 2, må du ha montert blått CEE stikk (tre pinner) og trolig kjøpe en ny ladekladd.

Siemens har en solid ladekladd for dette behovet:
http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/siemens-6-8-10-13-16a-ladekabel-cee-til-type?tm=ladekabler/mode-2-til-type-2
Husk at en del forsikringsselskaper krever Jordfeilautomat type B, på kursen, selv om det er snakk om anlegg satt opp før krav til dette kom for nyere anlegg. Endel Veggladere har dette innebygget og er det kapasitet nok er det også en mulighet.

Men det er en del andre produsenter også avhengig av preferanser. De fleste slike ladekladder veier en del, og du må avlaste Stikkontakt/ Støpsel for belastning på materiellet for å unngå slitasje og varmgang. Og en CEE til Schuko kort overgangskabel for lading andre steder enn hjemme er lurt om du ønsker å slippe å ta med deg originalkladden til dette. Forøvrig er det bare å søke på info her inne på forumet oppe til høyre. Nå blir jeg sikkert lekset opp her inne fordi jeg bare har skrapet litt på overflaten i dette store temaet, men det får gå.
#1397
BMW i3 / Sv: BMW i3 94Ah - Praktisk rekkevidde?
lørdag 18. februar 2017, klokken 10:06
Jeg føler temperaturen faller 2 grader i forhold til hva som vises i ecopro, men det er sikkert bare på grunn av redusert effekt og luftmengde. 20° er fint om luftmengden er tilstrekkelig.
#1398
BMW i3 / Sv: 2018 i3 FL i kamo
fredag 17. februar 2017, klokken 21:10
Ser ikke ut som noen stor oppgradering, eneste spekulasjonen er økt batterikapasitet. Tror vi må vente å se, men noe er nok i "gjæring" ;)
#1399
Jeg valgte første elbil ut fra antatt kjørelengde, og at det passet mitt kjørebehov. Etter snaue to år måtte jeg innse, med god hjelp fra kvinnen i huset, at dette ikke dekket den praktiske nytteverdien. Den ble rett og slett bare brukt mye mer enn antatt siden "alle ville kjøre elbil" på bekostning av treig dieselsuv :) Så bare å velge bil med hurtiglader og lengre rekkevidde. Men det er jo mine preferanser. Hytteturen jeg fryktet på glatte veier med bakhjulsdrift ble grundig gruset på helgeturen med i3, det viste seg å være klart undervurdert.

Hurtiglading er også kommet for å bli, rett og slett. Vi snakker jo om 2017 tross alt.
#1400
Det var det jeg tenkte også  ;)
#1401
BMW i3 / Sv: Ruteplanlegger med ladestasjoner PC -> Bil
fredag 17. februar 2017, klokken 20:00
..og https://map.chargedrive.com/ til hjelp også. Men sjekk ladeeiers kart for opptid også :)
#1402
BMW i3 / Sv: Ruteplanlegger med ladestasjoner PC -> Bil
fredag 17. februar 2017, klokken 19:56
Jeg fikk tips om eGotrip.se for litt siden. Der fortelles det også om laderen er oppe eller ikke ...
#1403
BMW i3 / Sv: Bytte av batteri i3
torsdag 16. februar 2017, klokken 22:01
Det er helt riktig TM, kun spekulasjoner så langt, selv om det er hintet litt om det noen steder  :o)
#1404
BMW i3 / Sv: Bytte av batteri i3
torsdag 16. februar 2017, klokken 17:13
Vel, "30Kw" batteriet passer i rammen, men det er det ikke sikkert at et større 40Kw batteri gjør. Men tviler ikke på at dette på 30Kw ville være interessant og aktuelt for mange, om prisen kommer ned rundt 40 000,-
#1405
BMW i3 / Sv: Bytte av batteri i3
torsdag 16. februar 2017, klokken 11:57
Jeg ble fortalt av en representant hos forhandler, at BMW ikke hadde kommet med offisielle priser på denne oppgraderingen da de foreløpig var mest interessert i å selge nye biler.
#1406
BMW i3 / Sv: ConnectedDrive
tirsdag 14. februar 2017, klokken 22:04
VW er ikke særlig oppegående på sin app, to år med rot og manglende tilgang i lengre perioder. Men siste måneden var det greit.
#1407
BMW i3 / Sv: Ting jeg lurer på.
søndag 12. februar 2017, klokken 17:59
Jeg fikk oppgitt at første service lå på ca 3500,- og de ville ligge på dette nivået. Men jeg husker ikke intervalltid eller om det går på km.
#1408
BMW i3 / Sv: Hurtigladetid på (ny) i3
søndag 12. februar 2017, klokken 12:22
Det er jo en mulighet for at ladere har en sensor for utetemperatur og "struper" litt inn på levert kapasitet i kulda. Blir litt mer penger i kassa da  ;)
I alle fall der det er betaling pr minutt.
#1409
BMW i3 / Sv: Ny BMWi3 94ah - Charged vs Fully Charged ++
søndag 12. februar 2017, klokken 12:12
Jeg synes den største fordelen med ACC er køkjøringsbiten og på motorvei. Den "jager" litt på svingete veier.
#1410
BMW i3 / Sv: Koding av I3 - Hva har du gjort?
søndag 12. februar 2017, klokken 12:05
Det kan jo hende. Da er det i alle fall greit å spørre forhandleren om å få det gjort. Garantien er ikke noe å rote til :)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA