Her er det jo sider opp og ned med valg, ikke lett å finne ut av, annet enn å lese seg opp
Jeg deler noen tanker for å gi noen "mentale knagger" i denne problematikken.
To valg først: Veggboks eller Ladekladd? Jeg oppfatter at du er interessert i hurtigere lading, men jeg vet ikke noe om hvordan det er med kapasitet i fellesgarasjen din, 10A eller 16A eller annet. Det er avhengig av hvilken av enhetene i bilen du skal lade gjennom, og dette er styrt av lading via ledningen med ladekladd eller Mode 3, med 7 koblingspunkter i begge ender, som er den andre standardkabelen på BMW i3, og som kan lade raskere, men som krever en dedikert boks montert hjemme. En slik veggboks med litt futt i kan være dyrere og er nok mer plasskrevende enn Ladekladd, men kan være tingen. Her er det lommebok, tilgjengelig kapasitet og nettype IT/TN og andre ting som styrer hva du kan/ønsker å installere. På kabel med ladekladd er det vel maks 16A som er tillatt, så vidt jeg vet. BMW i3's standard ladekladd som leveres med bilen har standard Schuko (vanlig) støpsel og maks lading på 10A. Skal du lade på 16A Mode 2 til Mode 2, må du ha montert blått CEE stikk (tre pinner) og trolig kjøpe en ny ladekladd.
Siemens har en solid ladekladd for dette behovet:
http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/siemens-6-8-10-13-16a-ladekabel-cee-til-type?tm=ladekabler/mode-2-til-type-2
Husk at en del forsikringsselskaper krever Jordfeilautomat type B, på kursen, selv om det er snakk om anlegg satt opp før krav til dette kom for nyere anlegg. Endel Veggladere har dette innebygget og er det kapasitet nok er det også en mulighet.
Men det er en del andre produsenter også avhengig av preferanser. De fleste slike ladekladder veier en del, og du må avlaste Stikkontakt/ Støpsel for belastning på materiellet for å unngå slitasje og varmgang. Og en CEE til Schuko kort overgangskabel for lading andre steder enn hjemme er lurt om du ønsker å slippe å ta med deg originalkladden til dette. Forøvrig er det bare å søke på info her inne på forumet oppe til høyre. Nå blir jeg sikkert lekset opp her inne fordi jeg bare har skrapet litt på overflaten i dette store temaet, men det får gå.
Jeg deler noen tanker for å gi noen "mentale knagger" i denne problematikken.
To valg først: Veggboks eller Ladekladd? Jeg oppfatter at du er interessert i hurtigere lading, men jeg vet ikke noe om hvordan det er med kapasitet i fellesgarasjen din, 10A eller 16A eller annet. Det er avhengig av hvilken av enhetene i bilen du skal lade gjennom, og dette er styrt av lading via ledningen med ladekladd eller Mode 3, med 7 koblingspunkter i begge ender, som er den andre standardkabelen på BMW i3, og som kan lade raskere, men som krever en dedikert boks montert hjemme. En slik veggboks med litt futt i kan være dyrere og er nok mer plasskrevende enn Ladekladd, men kan være tingen. Her er det lommebok, tilgjengelig kapasitet og nettype IT/TN og andre ting som styrer hva du kan/ønsker å installere. På kabel med ladekladd er det vel maks 16A som er tillatt, så vidt jeg vet. BMW i3's standard ladekladd som leveres med bilen har standard Schuko (vanlig) støpsel og maks lading på 10A. Skal du lade på 16A Mode 2 til Mode 2, må du ha montert blått CEE stikk (tre pinner) og trolig kjøpe en ny ladekladd.
Siemens har en solid ladekladd for dette behovet:
http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/siemens-6-8-10-13-16a-ladekabel-cee-til-type?tm=ladekabler/mode-2-til-type-2
Husk at en del forsikringsselskaper krever Jordfeilautomat type B, på kursen, selv om det er snakk om anlegg satt opp før krav til dette kom for nyere anlegg. Endel Veggladere har dette innebygget og er det kapasitet nok er det også en mulighet.
Men det er en del andre produsenter også avhengig av preferanser. De fleste slike ladekladder veier en del, og du må avlaste Stikkontakt/ Støpsel for belastning på materiellet for å unngå slitasje og varmgang. Og en CEE til Schuko kort overgangskabel for lading andre steder enn hjemme er lurt om du ønsker å slippe å ta med deg originalkladden til dette. Forøvrig er det bare å søke på info her inne på forumet oppe til høyre. Nå blir jeg sikkert lekset opp her inne fordi jeg bare har skrapet litt på overflaten i dette store temaet, men det får gå.