Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - John H. Embretsen

Sider: [1]
1
Mitsubishi Outl. PH / Sv: 2019-modell rekkevidde?
« på: lørdag 15. juni 2019, klokken 13:39 »
Det kalles "gjettometer" av en grunn
Estimert distanse avhenger av hvordan forrige kjøretur (et visst antall km) forløp. Kjørestil, hastighet, vær, topografi, temperatur etc påvirker tallet. Det er ikke gitt at du kan kjøre på el den distansen som står. Det kan gå kortere eller lengre.

Den eneste måten å vite rekkevidde er å kjøre i EV-modus og bruke trippteller og se når bensinmotoren slår seg på.

Min erfaring med 2019-modell er at 35 km er ganske vanlig på gjettometeret, og at reell distanse er rundt der, pluss/minus 10 km avhengig av faktorene nevnt over.

For øvrig ser det ut til at programvaren som styrer bruken av batteriet (BMU) kanskje beregner kapasiteten noe feil over tid, det finnes flust av info (spekulasjon) på YouTube og div forum on dette.

Gratulerer med flott bil, håper du blir fornøyd.

Eier av Mitsubishi Outlander PHEV 2019 Instyle+


2
Mitsubishi Outl. PH / Sv: Akselerasjon 2019 vs <2019
« på: mandag 10. juni 2019, klokken 11:34 »
Det er Sport-modus på 2019 modell, den gjør susen ved forbikjøringer :)

Sent fra min VKY-L29 via Tapatalk


3
Mitsubishi Outl. PH / Sv: 2019 og 4wd
« på: mandag 10. juni 2019, klokken 11:32 »


Vurderer å kjøpe den nye 19 modellen, men lurer litt på diverse ting.
Jeg har 42km fra bosted til jobb, bilen opplyses å ha en rekkevidde på 54km.
Det er ca 38km med landeveg, opp og ned og svinger om hverandre hele veien, så ligger mellom 60 og 90 til vanlig. Resten er bykjøring.

Hvor lang rekkevidde har dere på vinteren med landeveiskjøring?
Er det noen som har gjort seg noen erfaringer i vinter?

Generelt kan man for alle elbiler og PHEV bruke tommelfingerregel om en reell rekkevidde på vinter ca 50% av offisiell rekkevidde.

Det stemmer greit med min erfaring med 2019-modell om vinteren. Har skiboks så mitt forbruk er noe høyere enn standard. Regner med ca 25 km ren el på vinteren, variert veg. Noen ganger mer. Har ikke målt konkret på sommeren ennå, men oppnår nok over 40 km, unntatt på motorvei.

Så lenge vi husker å stille lav temp på varmeapparat før vi skrur av, og ikke bruke AC/defrost, så starter den stort sett med kun el når vi bruker EV-knapp, om det ikke er veldig kaldt. Forvarming hjelper også. Så fort vi setter på defrost eller over 20 grader starter gjerne bensinmotoren. Ingen eksakt vitenskap, det avhenger av flere faktorer.

Sent fra min VKY-L29 via Tapatalk


4
Mitsubishi Outl. PH / Sv: Phev 19 modell.. Aktivere kupevarmer under lading?
« på: mandag 10. juni 2019, klokken 11:13 »
Litt avhengig av årsmodell, men om du vil bruke varmeapparat kan bensinmotoren starte hvis forskjell på din valgte temp og reell temp er for stor, f. eks.

Sent fra min VKY-L29 via Tapatalk


5
Mitsubishi Outl. PH / Sv: Phev 19 modell.. Aktivere kupevarmer under lading?
« på: mandag 10. juni 2019, klokken 11:11 »
Slik jeg forstår det så krever forvarming av kupé litt mer effekt enn det laderen kan levere. Strømmen som trengs til forvarming tas fra ladeplugg pluss litt fra det fulle batteriet.

Selv om du ender med mindre enn fullt batteri, vil det ofte lønne seg på kalde dager da også batteriet varmes opp og kjøring blir mer effektiv.

Forvarming starter ikke bensinmotoren på noe tidspunkt så vidt jeg vet.

Sent fra min VKY-L29 via Tapatalk


Sider: [1]