Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Joachim@sancon.no

#46
Tesla SW og AP / Sv: FSD abonnement live i USA
lørdag 17. juli 2021, klokken 11:03
Selv har jeg kun AP på min 2020 Model S da EAP ikke var ett valg når jeg kjøpte. Hadde nok kunne strekt meg til $99 for FSD i sommer halvåret, men $199 blir nok for mye. Regner med at i Norge kommer det mva i tillegg.

Savner veldig mulighet for fil bytte uten å slå av AP. Men betaler ikke $200 for den funksjonen.
#47
Lading av Tesla / Sv: Spørsmål fra en ladenoob
torsdag 15. juli 2021, klokken 22:14
Selv har jeg alltids med 1-fas CEE blå adapter, dansk shucko adapter, 20m skjøteledning, type2 kabel og UMC.

Jeg lader alltids opp til 100% om jeg skal på langtur som bruker mer enn hele batteriet.

Nå vet jeg ikke hvordan bil du har, men kablene tar ikke veldig mye plass.
#48
Selv har jeg ennå noen få km med lading etter en verving, så jeg betaler ikke noe. Men har selv observert at det er store forskjeller på SUC lokasjoner. I Sverige tok en plass 4.05 og neste lader tok 2.30. Det utgjør jo litt når du kommer med nesten tomt batteri.

Er det noen som har sjekket om prisene som vises på kartet i bilen stemmer med det man blir belastet?
#49
Model S 2013 - 2022 / Sv: 2020 camera calibration
lørdag 10. juli 2021, klokken 11:29
Liten update... På onsdag stoppet igjen AP og jeg kjørte 20 mil og hadde 5 forsøk før jeg igjen fikk aktivert AP. Siden jeg på førstkommende mandag skal sette av gårde på en 5000km rundreise i Europa, valgte jeg å kjøre innom på Tesla SC i Moss og høre om de kunne se på det.

Etter at jeg forklarte situasjonen, så kunne de ta inn bilen etter arbeidstid kl 1600 og kjøre en analyse. Analysen avdekket at front kamera var ute av posisjon og at det mest sannsynlig har vært slik siden bilen var levert i fjor høst og en times tid senere var kamera justert og AP igjen aktiv.

Vi er svært takknemlig for at Tesla i Moss gjorde en ekstra innsats, slik at vi kan dra på ferie som planlagt. Tror ikke jeg hadde kjørt 5000km i Europa uten noen form for AP eller ACC.

Så igjen. Fantastisk bra av SC Moss og stille opp som de gjorde.
#50
Model S 2013 - 2022 / Kostnad for lading på SUC?
lørdag 10. juli 2021, klokken 11:16
Jeg ser at på bilens skjerm er det store forskjeller i lade kostnad ned over svenske kysten. F.eks hadde Varberg en kw/h kost på sek 2.30 og Falkenberg noen mil lenger syd en kost på sek 3.90. Er det noen som vet om dette er prisen man betaler når man lader der? Jeg mener å ha sett at det ikke nødvendigvis er det samme som man blir trekt for på kredittkortet?

En annen sak jeg lurer på er hvordan fungerer dette med prisingen når man har X antall km inkludert på en ny bil? Selv har jeg igjen 952km fri SUC. Er det da hipp som happ hvor man lader? Eller er dette km tallet konvertert i følge en formel?

#51
Model S 2013 - 2022 / 2020 camera calibration
mandag 05. juli 2021, klokken 08:04
Har en 2020 mod Model S som jeg den siste måneden har måtte kjørt camera calibration tre ganger på. Mistenker at det enten er noe software problemer eller et kamera som ikke er bra. Er det noen andre som har noen lignende problemer?

Benytter AP veldig mye når jeg kjører så bortfall av AP og enkle ting som CC kan bli stress moment om det plutselig tar kvelden i løpet av ferieturen.
#52
Kangoo / Noen med erfaringer på 33kwh versjonen?
søndag 14. februar 2021, klokken 22:54
Etter snart 5 fornøyde år med vår kangoo så vurderer vi å anskaffe en 33kwh versjon av bilen. Bilen vi har hatt er latterlig enkelt oppbygget og alt har fungert i vårt eie. Den har gått igjennom 2 Eu kontroller uten anmerkninger og det er kun byttet noen lyspærer og klosser bak etter at bremsene hang en sommer.

Min samboer har nå også begynt å kjøre en del leveringer med bilen og spesielt vinterstid med dårlig føre har det vært situasjoner hvor rekkevidden blir litt snau.

Vår opplevde rekkevidde er ca 10 mil på sommer og ca 7,5 på vinter.


Er det noen som har noen erfaringer med 33kwh versjonen og som kan dele noen opplevde tall på normal pen kjøring på hhv sommer og vinter?

Jeg hadde håpet på noe slikt som 17 på sommer og 12 på vinter..

Siden det skal komme ny Kangoo til våren nå så hadde jeg håpet å få snappet opp en demobil fra en forhandler.





#53
Model S 2013 - 2022 / Sv: Ny MS og MX leveres først i mars...
torsdag 28. januar 2021, klokken 08:07
Angående manglende CCS, så står det Max 250kw SC på de norske sidene nå. Så det burde bety at de leveres med CCS i Norge?
#54
Kangoo / Sv: Strømforbruk Kangoo vs P85
lørdag 14. november 2020, klokken 21:34
Lite aktivitet på forumet her, men har også en 2014 mod kangoo, og er veldig fornøyd. Min erfaring ang rekkevidde er vel ca 85km. Er det sommer og 20 grader og tørt klarer vi å tyne ut bortimot 100km.

Har hatt bilen i 4år nå og vil vi si at det er den mest bekymringsløse bilen jeg noen gang har eid. Veldig lettkjørt og perfekt til handling av byggevarer. Ser ikke for meg at jeg lar denne gå før den er oppbrukt. :)

#55
Model S 2013 - 2022 / SSD til sentry mode lagring?
søndag 01. november 2020, klokken 10:53
Har hatt litt dårlige erfaringer med sentre mode og diverse 16gb USB minne brikker. Ofte hender det at den krever reformatering og synest den går ofte full.

Er det noen som har noen erfaringer med bruk av ekstern ssd? Tenker å plassere den under dekselet der usb uttakene er. Jeg har også den nye midtkonsollen med integrert trådløs lading, og den stjeler jo den ene USB porten.

Regner med at begge portene leverer nok strøm nå?

Kan se ut til at denne er noe av de rimligste eksterne ssd på markedet nå.

https://www.elkjop.no/product/data/harddisk-ssd-og-nettverkslagring-nas/WDPASSSD256GB/wd-my-passport-barbar-ssd-lagring-256-gb-sort-gra?utm_id=Pricecomparison2989_5_False&utm_medium=Pricecomparison


#56
Model S 2013 - 2022 / Sv: Problemer med helt ny Model S
mandag 12. oktober 2020, klokken 17:03
Fikk drop-in på lade i dag og de plukka ut en stein..

Litt snedig da jeg har hatt 5 stk Tesla siden 2015 og aldri opplev dette før, og nå fikk jeg dette på den nye bilen som hadde gått 700km..

Men da er alt bare gull og grønne skoger igjen.  :laugh:

#57
Model S 2013 - 2022 / Sv: Problemer med helt ny Model S
søndag 11. oktober 2020, klokken 10:37
Sitat fra: 1000kwh på søndag 11. oktober 2020, klokken 10:08
Tipper stein i A/C vifte, jeg hadde akkurat samme da jeg fikk min :p

Bare å peise på med AC, de fikser dette uansett.

Mtp på lydnivået som er når feilen er der, så sier min fornuft at å peise på ikke Nødvendigvis er løsningen. Hele fronten på bilen rister og det høres absolutt ikke bra ut.
#58
Model S 2013 - 2022 / Sv: Problemer med helt ny Model S
søndag 11. oktober 2020, klokken 10:08
Sitat fra: Klykken på søndag 11. oktober 2020, klokken 09:55
Må av med innertrekket i hjulbuene fremme. Ikke prøvd selv, men er en del klips slik jeg forstår det.

Her er en tråd vedr. noe av problematikken med disse https://elbilforum.no/index.php?topic=46453.0

Den linken var informativ. Leste der m en observasjon om at noen spjeld som kun var åpne når bilen sto stille, og det samsvarer jo litt med de problemene jeg opplever.

Tror jeg lar Tesla ta en titt på dette i morgenen tidlig om de har tid.
#59
Model S 2013 - 2022 / Sv: Problemer med helt ny Model S
søndag 11. oktober 2020, klokken 09:24
Sitat fra: Klykken på søndag 11. oktober 2020, klokken 09:04
En av viftene bak kondenserne i front (bak klaffene nederst på hver side av fangeren) som har noe rusk i seg? Evt at en av viftene er gåen. De ordner dette raskt i Trondheim.

Høres ut som om kanskje en vifte er gåen, men det rare er at det ikke er konstant. Første gangen dette skjedde sto bilen en bakke med fronten opp. Hjemme sto den med fronten ned, og på fergen sto den vel ganske vannrett..

Er det noen enkel måte å inspisere viftene?

#60
Model S 2013 - 2022 / Problemer med helt ny Model S
søndag 11. oktober 2020, klokken 08:40
I går kveld oppstod det er problem med min nye Model S som jeg fikk utlevert 30 sept. Jeg var på hytta og hadde akkurat satt bilen på forvarming da kjærringa kom løpende og sa det var noen rare lyder fra bilen. I en avstand på ca 20 meter hørtes bilen ut som en gammel Volvo 240 som forsøkte å starte opp. Jeg slo umiddelbart av forvarmingen og lyden stoppet etter opp etter få sekunder.

Når vi skulle kjøre fra hytta så startet jeg med klima avslått og når jeg kom på hovedveien og begynte å kjøre mot fergen så slo jeg varmen på igjen. Uten at det ble noen lyder.

Da vi stoppet ombord på fergen så begynte lyden igjen, jeg slo AC av og satte viften på 1 og 22 garder og lyden forsvant. Ved avkjøring av fergen slo jeg på klima igjen og alt fungerte som vanlig. Når jeg stoppet hjemme og satt bilen i park så startet lyden igjen. Jeg gikk ut av bilen og merket at både panser og høyre forskjerm ristet godt og fikk så slått av bilen og da stoppet lyden etter noen sekunder.

Bilen ble hentet 30 september  og har kun kjørt 700km og er vel derfor å regne som ny. Siden Tesla er steng i dag og bilen står hjemme har jeg booket inn. En service time på Tesla Lade, men den er først fredag 23 OKT, og vi har planlagt langtur den helgen.

Lyden jeg hører er ganske lik en lyd jeg hadde på en Audi a3 for en del år siden, og der hadde AC kompressor eksplodert og kløvnet.

Noen som har noen tips til hvordan gå frem for raskest mulig å få ordnet problemet? Jeg ønsker selvsagt å få bilen inn hurtigst mulig og få en Tesla lånebil. Jeg bort ca 10km unna Tesla Lade, så jeg tror bilen er kjørbar bort dit om jeg har varmen av.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA