Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Joachim@sancon.no

#406
Model X 2014 - 2022 / Sv: X60D!
torsdag 14. juli 2016, klokken 00:52
I min Model X spekk nå er det 160.000 mellom 60 og 90. Man mister litt effekt også med 60 pakken, men det er stor forskjell på 740 og 900 for den gjennomsnittlige Ola Norman når det kommer til bilkjøp. Og det tror jeg blir ganske avgjørende.

For min del gikk jeg fra usikker til ganske sannsynlig Model X kjøper, og da har vel Tesla oppnådd det de ønsket. For de som føler de må ha 90 pakken er jo den fremdeles tilgjengelig.

#407
Model X 2014 - 2022 / Sv: X60D!
onsdag 13. juli 2016, klokken 23:56
Sitat fra: eha på onsdag 13. juli 2016, klokken 23:07
Sitat fra: nie på onsdag 13. juli 2016, klokken 21:26
Glem det. Funker ikke. Høydeforskjeller i bunn av bilen utelukker dette.
Med seksseteren kan det være håp men et stort spørsmålstegn ved lastsikring generelt i den versjonen.
Høydeforskjeller også når den dype luka bakerst er tildekket med lokket? Er ikke boksen som tredje rad sitter på, tatt bort på 5-seteren? Jeg skulle forestille meg at den utgaven fikk flatt gulv?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg ble fortalt av en dame på Lade at under den boksen på 3. rad sitter motoren, og at fem seter muligens ikke ble noe lavere gulv der.

For min del ønsker jeg 5 seter, men tror jeg venter med å se hvordan den ser ut før jeg eventuelt bestiller.

Vi var ganske fast på 90 pakken, men differanse i pris ned til 60 er ganske stor. Ulempen på lang kjøring i europa blir vel noen ekstra stopp, og kanskje noe lengre i tid. Men på års basis så snakker vi kanskje noen timer.

Blir også spennendes å se på andres erfaringer med 75 pakker strupet ned til 60 mtp lading på høy SOC.
#408
Model S 2013 - 2022 / Sv: Firmware v8.0
onsdag 13. juli 2016, klokken 18:38
Sitat fra: lunitiks på tirsdag 12. juli 2016, klokken 22:34
Tror nok det skal være sånn.


EDIT: Men seriøst, min største drøm er at de får på plass bedre klimastyring via appen. Noe så enkelt som å kunne skru på vinterpakkefunksjoner, samt få tilgang til den menyen hvor man kan stille inn vifter og viftehastigheter. TENK om dette var på plass før kommende høst/vinter...

Må være lov å drømme

Jeg ønsker meg justering av amperee via app. Hadde vært greit å kunne justert slik at man enklere kunne time ladingen til å være ferdig f.eks kl 0730.
#409
Model S 2013 - 2022 / Sv: Ny midkonsoll?
mandag 11. juli 2016, klokken 20:23
Sitat fra: lunitiks på mandag 11. juli 2016, klokken 17:33
Dette er rett og slett X'ens center console

X'en jeg så på i dag hadde 2 x USB rett over koppholdere bak. Denne ser ut til å mangle USB der. Ellers syntes jeg 16k var rimelig heftig for 4 koppholdere.
#410
De fleste større firma har betalingsanmerkninger som skyldes internt rot, og spesielt i sommer tider er det lett for at noe blir avglemt. Mener å huske at Telenor også har svært mange anmerkninger.

Saken har vel også vært omtalt her tidligere tror jeg.
#411
Model S 2013 - 2022 / Sv: Reiserute hjem fra Kroatia?
onsdag 06. juli 2016, klokken 13:13
Sitter i Puttgarden nå og venter på ferga. Vi valgte gjennom Slovenia og krankenwald tunnellen. Slovenia gikk greit med 130 sone for det meste, så ikke noe å utsette på vår veivalg der.

Ved München valgte vi Øst-Tyskland nordover. Big mistake... Langt mellom superladere og vanvittig mye veiarbeid og kø. Planen var Rostock - trelleborg, men den mista vi med god margin. Så da ble det overnatting øst for hamburg.

Neste år tar vi nok a7 ned og opp.
#412
Jeg har ihvertfall opplevd å få mangel på EU pga for lav last indeks på vår sharan. Løsningen ble at jeg viste den senere med vinterdekk.
#413
Noen som vet om andre rad på 6 seteren er oppgraderte seter i forhold til 5 seteren? Eller bare mangler midtsetet?

Heller igrunn mest til 5 seteren da vi vil prioritere bagasjeplass fremfor ekstra seter. Vi trenger igrunn bare 4 seter, men vil vel at arvingene sitter best mulig.
#414
Sitat fra: plvr på søndag 03. juli 2016, klokken 20:04
Denne er jo laget før


Jeg lurer på om alle rundt styrebordet i ssangyong syntes bilen var fin da de besluttet å sette den i Produksjon. Utrolig at ingen sa noe som helst. I nyere tid er det fint lite som slår den bilen i dårlig design.
#415
Model X 2014 - 2022 / Sv: Meet Model X – Prøvekjøringsevent
søndag 03. juli 2016, klokken 15:22
Sitat fra: fonberg på fredag 01. juli 2016, klokken 18:02
Tesla Trondheim regner med å ha en X90 demobil på plass på tirsdag, godt utstyrt seks-seter.

Er dette en bil som skal stå "permanent" i Trondheim, eller som som bare er innom noen dager?

Dama så se/prøve før Det kan bli aktuelt å legge en kvart mill mellom vår 85d og en ny X.
#416
Sitat fra: Jan Henrik på søndag 03. juli 2016, klokken 10:19
SitatEtter den såkalte «campingvogn-regelen» kan man med klasse B trekke en tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg hvis summen av tilhengerens tillatte totalvekt + bilens tillatte totalvekt er høyst 3500 kg.
SitatNår tilhengeren har høyere tillatt totalvekt enn 750 kg, kan summen av bilens tillatte totalvekt og tilhengerens tillatte totalvekt ikke overstige 3500 kg for førerkort klasse B.

Iom at jeg ikke vet og finner en MX reg med tilhengermuligheter, så sammenlignet jeg med en Land Cruiser og en brenderup-henger på 1000kg jeg fant på finn.
Som også mest sannsynlig vil være aktuelt på en MX (tillatte totalvekt er oppgitt, på demobilen jeg kjørte i går, til 3020kg på MX), siden disse totalvektene vill overstige max tillatt vogntogvekt på 3.500kg - for førerkort klasse B.

Utfra dette, vil jeg nok ha kjørt opp til BE. Liiit usikker på om kanskje det holder med B96. Da slipper du oppkjøring.
SitatKlasse B 96 gir rett til å føre vogntog (bil + tilhenger) med samlet tillatt totalvekt som er 750 kg høyere enn vogntogvekten på 3500 kg for ren klasse B, dvs. vogntogvekt inntil 4250 kg for klasse B 96.

Da kan det se ut til at jeg kan regne med utgiften for å ta b96. Ikke store kostnaden. Mener jeg leste en rundt 5000.
#417
Vi vurderer å bytte vår Model S med en X da vi kan kvitte oss med vår gamle vw sharan som i dag primært bare benyttes til å trekke henger.

Noen som vet hvor tung henger man dra med X på vanlig klasse B førerkort?

Min henger er en vanlig enkel Brenderup som har Max totalvekt på 1000kg. PR i dag mener jeg at jeg i dag er innafor med 5kg under campingvogn regelen når jeg brukeren Sharanen.
#418
Model S 2013 - 2022 / Sv: Fatal autopilot krasj
lørdag 02. juli 2016, klokken 10:54
Sitat fra: Muffinman på lørdag 02. juli 2016, klokken 08:58
Lest noen flere artikler om denne ulykken. Ser ut som føreren kjørte veldig fort da et vitne som lå i 135 sier at han passerte som et olja lyn noe før ulykken. Videre at bilen fortsatte å kjøre flere hundre meter etter selve krasjet med den døde føreren i setet, muligens fremdeles med AP innkoblet  siden den styrte unna noen trær på sin ville ferd. Hvis det ikke var collision avoidance assist som slo inn da.

Lei sak på alle tenkelige måter dette, og jeg er spent på hva granskningen vil avdekke både mtp autopilotens rolle og hendelsesforløpet ellers.

På min bil (85d) så er 150km/t maks på TACC og AP, mulig det ikke er slik i USA. Så Olja lyn forbi en som kjører 135 virker litt snodig.
#419
Model S 2013 - 2022 / Sv: Tur til Kroatia (sibenik) Model S
fredag 01. juli 2016, klokken 19:19
Sitat fra: Tai på tirsdag 26. januar 2016, klokken 20:54
Jepp, de har samme strøm som oss (220v) og bruker samme kontakter. Du trenger ingen adapter.

Tai

Er i Kroatia nå og kan bekrefte at det er 220v her. Sitter i en ganske ny mobilehome og lader på 5amp.  Når jeg koblet til umc, så klagde den på at jeg brukte skjøteledning (noe jeg ikke gjorde) og begrenset strøm til 10 amp. Litt ut på kvelden så synker volt til under 210 volt, og etter en stund så stopper ladingen. Når jeg setter lading ned til 5amp så stiger volt opp mot 220v igjen og holder seg rundt 218-220v.

Har nå fått ladet meg fra 20% SOC og opp til 90%. Men Det tok litt tid. Så lad når du kan, og ikke når du må. :)
#420
Model S 2013 - 2022 / Reiserute hjem fra Kroatia?
fredag 01. juli 2016, klokken 19:09
Sitter i Kroatia nå og skal hjem til uka. Satser på 2 lange strekk a 12-14 timer med en overnatting før tilbake i Drøbak. Siden vi hadde et stopp langt vest i Tyskland på vei ned, så  blir det en annen rute hjem.

Vi sitter i Porec nå, og ser på nav i tesla og evtripplanner på mulige ruter, og de er selvsagt uenige. Tesla nav vil ha meg via Ljubljana, villach og Salzburg. Mens evtripplanner mener Palma nova til kitzbuhl. I følge kartet, ser Palma nova til kitzbuhl fristene ut, men usikker på hvorfor ikke tesla nav anbefaler den ruta. Strekket er på ca 260km over alpene.

På vei fra Tyskland og hjem har vi vurdert Rostock gedser, da det blir 10 mil kortere en via puttgarden, men da går turen gjennom øst tyskland.

Noen som har noen tips?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA