Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Joachim@sancon.no

Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 29
31
Lading av Tesla / Sv: Tibber og lønnsomhet
« på: fredag 05. juli 2019, klokken 09:11 »
Jeg har lest at Tibber kan gjøre at bilen ikke går i sleep mode Pga polling mot bilen. På min X100 utgjør sleep mode ca 2kw i løpet av en kveld/natt. Jeg bruker teslafi, og etter at jeg fikk bilen over i sleep på natta er nesten alt vampire drain borte.




32
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
« på: tirsdag 02. juli 2019, klokken 11:08 »
Har selv vært ute for noe lignende i Sverige for et ett par tre år siden. I god driv i venstre feltet nord for Malmø ble det plutselig stillestående kø rett etter en bakketopp. Var ganske fokusert da hastigheten var noe høy, men når jeg trykket inn bremsepedalen var den allerede helt i bunn. Bilen bak klarte ikke samme kraftige brems og styrte heldigvis ut på veiskulderen og stoppet på siden av meg.

Hadde vi ikke hatt automatisk nødbrems så hadde det nok ikke gått bra. Så systemet fungerer!!

33
Model 3 / Sv: Europa-tur med Model 3
« på: onsdag 26. juni 2019, klokken 19:13 »
Fant ikke i Norge, men i Danmark har du Harald Nyborg kjeden og de har. Er litt lignende jula. Billig og er spredt over hele Danmark. Ellers er det vel bare å bestille på eBay. Men kan være ferien er over før den kommer.

Når jeg ladet i påsken på huset i Danmark var det ujordet stikk uten lokk på åpen vegg på huset. Ungene fikk klar beskjed om å ikke røre bilen. :)

34
Model 3 / Sv: Europa-tur med Model 3
« på: onsdag 26. juni 2019, klokken 13:23 »
Når det gjelder destinasjonslading vil jeg anbefale å tenke plan B. Altså, "hva hvis destinasjonsladeren er opptatt?": Sørg derfor for å ha nok strøm til å komme til en superlader med fornuftig hastighet. Det betyr at du må planlegge siste lading før destinasjon og hva som er beste "plan B superlader" neste morgen. 

Jeg brant meg på dette i Danmark en gang, da jeg ikke hadde adapter til dansk stikk på sommerhuset. Rakk tilbake til en SuC men i 40 km/t i 6 mil på motorvei B....

Mener ganske bestemt at det går å lade på danske stikk med vanlig Schuko? Er det ikke bare at man mister jordingen?

Selv har jeg alltids med dansk adapter og 16amp industristikk til Schuko.

35
Model 3 / Sv: Europa-tur med Model 3
« på: onsdag 26. juni 2019, klokken 08:00 »
Sitter i Kroatia nå og min erfaring så langt er at du bør ha euro klar for bompenger. Kort lett tilgjengelig også. Kort er enklere/raskere enn kontant.

Ellers bommer Tesla grovt på forbruket for vår del. Stusset over at den anbefalte svært mye lading på hanske korte etapper. Min konklusjon er at den beregner forbruk til en hastighet på 150kmt på autobahn med dertil høyt forbruk på en x100d. Jeg fant ganske tidlig ut at 125-135kmt var beste hastighet. Spesielt på veier med 3 felt. Da lå jeg i midten og ble forbi kjørt en del ganger men måtte sjeldent kjøre forbi.

Ang lading i Tyskland så er det minutt prising på SUC. Vi dro med noen som hadde x75 og tok derfor noen stopp som ikke var nødvendig. En gang kom jeg inn med 70%+ SUC og fikk kun ca 22kw lading. Resultatet ble at jeg betalte 9 euro for 10kw. På resten av turen ble jeg litt mer obs på dette og stoppet lading når jeg kom ned til ca 100kw. Da ble det ganske normal prising.

Booker du hotell på booking.com kan du legge inn EV charging som valg under filter. Denne tror jeg er ny for året.

Kjører du svenskekysten ned er det nesten halv pris på lading på Løddekøping mot første stopp i Danmark. Så om du må stoppe for lunch eller lignende før brua, så er svenske siden mest økonomisk mtp lade kostnad.

Vi har kjørt ca 3200km nå på 14 dager og har vel brukt rett over 1000kr på SUC. Så passer du på å bruke semi hurtig lading på overnatting og plasser du stopper slipper du å bruke så mye SUC. Selv har jeg brukt mye chargemap appen for å finne lading der vi stopper.

Lykke til og ha en flott ferie tur..

36
Model S / Sv: Kjøp av inventory nå noen mnd før refresh?
« på: søndag 23. juni 2019, klokken 08:18 »
Litt OT, men hvor raskt håndteres lånesøknaden til DNB ifm. kjøp? Grunnen til at jeg spør er denne teksten på MyTesla:

Du kan søke om finansiering senest 30 dager før den planlagte leveringsdatoen med en av de foretrukne partnerne våre:

Nå har jeg kjøpt mine 3 Tesla via samme selger og alle med dnb lån. Sist gang tok det en halv dag da jeg hadde frivillig  kredittsperre som måtte oppheves. Så min erfaring er ganske umiddelbart.


37
Model 3 / Sv: Telefon ringer seg selv i Tesla
« på: lørdag 22. juni 2019, klokken 18:27 »
Opplevde det samme i forrige uke. Datteren min sin iPhone 6s ringte seg selv opp. Hun hadde akkurat hørt på musikk via Bluetooth.. Har selv med iphone 7 aldri opplevd det.

38
Model X / Sv: Oppgradere fra 60D til 75
« på: lørdag 22. juni 2019, klokken 18:22 »
Tror nok også at største gevinsten ligger i høyere verdi ved salg. Hadde selv aldri vurdert en x60 om ikke prisen var grisebillig. Holder det i hverdagen i dag, hadde jeg bare ventet. Kanskje kommer det et tilbud med 50% rabatt rundt kvartalsslutt en gang? For 23000 hadde jeg slått til. :)

39
Model S / Beste app for samkjøring med 2 biler?
« på: fredag 14. juni 2019, klokken 07:36 »
Vi er 2 familier med Tesla som skal på tur nedover Europa. Er det noen som har noen tips til apper som viser hvor den andre bilen er? Gjerne en app/webside som også kan kjøres på browser i bilen.

Har brukt google maps tidligere og posisjonsdeling, men min erfaring er at den lagger for mye med perioder på flere minutter hvor den ikke oppdateres.


40
Tesla SW og AP / Sv: 2019.20
« på: tirsdag 11. juni 2019, klokken 16:46 »
Her er dagens.. på vei til jobb gjorde alt feil som den også gjorde tidligere.   :D

Det den gjorde nytt i dag var at når jeg lå i høyre fila i 80kmt på en 4 felts vei, fant den plutselig på å sette på blinklyset til venstre i det en bil skulle til å passere meg og ønsket at jeg skulle bekrefte. Det var ingen biler fremfor meg, og jeg skulle ligge i den fila til jeg skulle av.

I tillegg ville den rett før heller ikke flette i akselerasjonsfeltet, men heller bare kjøre rett frem for å ta av da det er et kombinert av/på kjøringsfelt.

Så på min 10km vei til jobb i dag klarte den ikke:

Flette inn på motorvei.

Slo av autopilot da det kom en tunnel på 300m.

Ligge i høyre filen uten å ville over i venstre. Uten at det lå noen fremfor.

Ved neste på kjøringa felt så begynte den å bremse til 50kmt for å slippe inn en bil som akkurat hadde begynt å aksellerere i påkjøring feltet. En bil jeg normalt bare ville kjørt forbi uten å skifte felt.

Ved avkjøringen til jobb sier den bare unsupported og avbryter.

Hadde onkel P lagt bak meg, hadde jeg garantert blitt tatt til side. Dette er rett og slett helt ubrukelig. Akkurat nå er jeg glad jeg droppa FSD.

For de med kjennskap til veiene er Trondheim, så er dette strekningen Ranheim fabrikker til avkjøringsfelt på sluppen.. hører gjerne om det er noen som har erfaring med samme strekning.

Har tidligere hatt problemer med at GPS ikke markerte riktig, og det kunne forklart en god del. Men slik bilen kjører på NOA så trenger man fult fokus på styring, gass og brems så å sjekke kart samtidig kan bli katastrofalt. :)




41
Tesla SW og AP / Sv: 2019.20
« på: tirsdag 11. juni 2019, klokken 07:41 »
Installerer på min X100 nå.  Ser på Teslafi at det er bred utrulling siden i natt rundt kl 0400. Har du satt at du vil ha software med en gang burde du sjekke appen manuelt nå. :)

42
Model X / Sv: Bestille brukt Model X?
« på: mandag 10. juni 2019, klokken 22:24 »
Her er mitt råd..

Selg dagen diesel bil først. Men mindre du har en veldig attraktiv bil kan dere slite med å selge den.  Har selv solgt ett par diesel bilen jeg kjøpte på tvangsauksjon med tanke på quick profitt. Viste seg at jeg måtte dumpe bilene til 30% under lab finn priser før folk ringte. Så selg først og kjøp dere en vente bil. 15 år gammel Mondeo til 12-15000 som er EU godkjent har veldig liten nedside..

Vent til Tesla nærmer seg kvartalsslutt. Da kommer ofte gode tilbud på inventory og gjerne kombinert med lave renter. Dagens bruktbil marked på Tesla er ganske spesielt. Spesielt ser det ut til at X er veldig populære.. Ser også at 2017 modell x75 uten stor stereo, vinterpakke og tekstilseter går for 630-650 på finn.no. Og de bli faktisk solgt til ca de prisene.

At noen kjøper en 2år gammel bil til 40 under hva du i Mai fikk en helt ny X75 med premium er for meg et under..

Støtter også oppgradert AP.

Ellers er vel juni den værste måneden å kjøpe bil. Alle skal ha ny før ferien. Mtp på kvartalsslutt er vel kanskje begynnelsen av september godt tidspunkt kjøpe på. Vil være veldig overrasket om det ikke er rente kampanje da. Sats på å ha 35% EK så får du også beste rente.

Kort oppsummert.. Selg først og vent på tilbud og/eller rentekampanje.

Lykke til... :)



43
Model X / Sv: Bestille TMX nå eller vente?
« på: søndag 09. juni 2019, klokken 17:04 »
Er vel 6 stk igjen nå.

https://tesla-info.com/NO/inventory.html

Mener på det var rundt 40 i går. Så salget går unna.

Veldig greit for meg som muligens selger min 2019 x100d andre uka i Juli. Inventory tilbudene var en stund veldig bra.. :)

44
Model X / Sv: Originale eller uoriginale felger på vinterhjul
« på: søndag 09. juni 2019, klokken 16:44 »
Eller du kan levere bilen på sommerdekk og felg om du har problemer med ting som kan være relatert til hjul. Har du lekk takluke eller dørhåndtak som ikke funker, tviler jeg på de henger seg opp i hvilke felger du har.

Selv hadde jeg uoriginale vinterfelger som var annerledes en alle andre. Sparte 10.000 og veldig fornøyd.

45
Tesla SW og AP / Sv: 2019.16
« på: torsdag 06. juni 2019, klokken 08:04 »
Ser at Tesla har begynt å pushe ut 2019.20.0.1 nå. Så da er det bare å sjekke appen og se om det ligger noe klart. :)

Foreløpig ser det ut til kun å være USA som får den. Men skader ikke å sjekke appen.

Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 29