Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Joachim@sancon.no

#21
Model S 2013 - 2022 / Tesla model S 75d 2015 model?
onsdag 12. februar 2020, klokken 18:02
Så inne på Tesla sine sider i dag at de hadde en 2015 Model 75d med 4års garanti og pris rundt 360. Var selv ikke klar over at 75 fantes så tidlig som i 2015 og ble litt overrasket. Hvordan er det med batteri på de tidlige 75 pakkene er det samme kjemi som på litt nyere  75?

Etter hva jeg forstår er det kun 85 pakken som er særlig rammet at redusert ladehastighet? Noen som vet om det er annen type batteri/kjemi?

Her er link til en lignende bil. Den jeg så før i dag er nå borte..

https://www.tesla.com/no_NO/used/5YJSA7E25FF113641?redirect=no

#22
Tesla SW og AP / Filbytte ved hjelp blinklys og AP borte?
tirsdag 20. august 2019, klokken 07:31
Var å prøvde en ny Model S LR Performance i går og kjørte en del på AP. Forsøkte flere ganger å foreta filbytte ved hjelp av blinklyset med den ville ikke.

Er det slik å forstå at denne funksjonen er en del av FSD nå? Og ikke en del av standard AP?

Merket også at bilen ved overgang fra to til ett felt la seg helt over til venstre side selv om jeg lå i høyre felt. Merkbar stor forskjell fra min gamle X100 med EAP. Bilen hadde forresten 28.3 software.
#23
Har har ett sett med ubrukte 20 toms Sonic Carbon felger og standard sommer dekk fra Tesla til en 2019 Model X som jeg vurderer å selge og sliter litt med prisingen.

Fra Tesla kostet jo felgene ca 16000 ekstra i forhold til de vanlige felgene, personlig ville jeg ikke betalt ekstra for akkurat de felgene, men det er nok de som ønsker slike felger.

Ser på Finn.no at man får pakker helt ned i 13-14.000, men da gjerne med rimeligere dekk.

Uten at jeg vet det for sikkert så regner jeg med at dekkene kun har vært på bilen inntil den kom til Norge og ble registrert i Jan i år og da ble vinterhjul montert.

Noen som har noen tips til prissetting på en slik hjulpakke?
#24
Model S 2013 - 2022 / Beste app for samkjøring med 2 biler?
fredag 14. juni 2019, klokken 07:36
Vi er 2 familier med Tesla som skal på tur nedover Europa. Er det noen som har noen tips til apper som viser hvor den andre bilen er? Gjerne en app/webside som også kan kjøres på browser i bilen.

Har brukt google maps tidligere og posisjonsdeling, men min erfaring er at den lagger for mye med perioder på flere minutter hvor den ikke oppdateres.

#25
Model X 2014 - 2022 / Sikring til 12v uttak i center console?
mandag 20. mai 2019, klokken 21:11
Center console 12v uttak er dødt og jeg finner ikke sikringsboksen. Har googlet litt og hva jeg finner er at den er ganske skjult nede ved Gasspedalen en plass. Har sett litt der nede, men ikke så gira på å begynne å fjerne tepper etc.  Leser også at det kan være forskjell på ap versjon på bilene.

Er dette noe Tesla gjør kostnadsfritt on the fly når man drar til et service center? Eller må det bestilles time med fiks til høsten? Skulle gjerne hatt kjøleboksen i drift til sommerferien, og aller helst unngått å lagt ut et par høvdinger til Tesla..
#26
Tesla SW og AP / Unøyaktig navigasjon?
søndag 05. mai 2019, klokken 23:48
Har i dag min tredje Tesla, en TMX 100 som ble utlevert i mars. Har helt siden bilen var ny vært plaget over av navigasjonen er unøyaktig. Noen ganger ser jeg på kartet at jeg kjører ved siden av veien og andre ganger sider den at jeg skal tar til høyre om 100 meter mens det i realiteten bare er kanskje 30 meter.

I Danmark opplevde jeg flere ganger at jeg tok av på feil avkjørsel og havnet feil.

Tenkte først at dette var et enkelt software problem, men nå er jeg på 3 software versjon siden bilen var ny og det er like ille.

På mine tidligere TMS har navigasjon vært ganske nøyaktig, ihvertfall mtp plassering av bilen på kartet.

Kan dette være noen hardware feil eller rett og slett bare software bugs?
#27
Kangoo / Rekkevidde på din Kangoo?
lørdag 06. april 2019, klokken 20:01
Har en 2014 modell Kangoo som nå har gått 22000km. Kjøpte bilen 2 år gammel og da hadde den gått 1600km som demobil hos forhandler.

Jeg mener selv jeg kjører ganske rolig og har også en Tesla jeg kjører hvor jeg får gode forbruks tall. Men på vår kangoo så har jeg vel bare 1 gang sett at rekkevidden har vist over 100km. Normalt sett står den rundt 85-95.

Rekkevidden er vel oppgitt til 170km med litt nedoverbakke og medvind så den er vel ikke helt reel. Men en kompis har nå kjøpt seg en gammel postbil, en Peugeot partner som er ett år eldre og gått en del lenger, og han får opp 115km ved full lading.

Hva får dere andre som har kangoo her på rekkevidde? La oss si tørr asfalt og 15-20 grader og lett pedal i 60-80km/t.

Ellers finnes det noen enkel måte å sjekke status på batteri? Eventuelle garantier på batteri?



#28
Model X 2014 - 2022 / Dugg i baklykter?
torsdag 04. april 2019, klokken 23:31
Ser at det er dugg i alle baklyktene mine. Bilen er en demo bil registrert første gang i januar. Gått 5000 nå. Er dette Vanlig på X eller noe jeg burde få fikset?


#29
Ladeplasser og ladekabler / Lading fortum søndre gate Trondheim.
lørdag 30. mars 2019, klokken 21:59
Tok med guttungen på kino i dag, og siden jeg hadde litt lite strøm på vår Tesla tenkte jeg å prøve ut ladingen i Søndre Gate. Løsningen ser ut til å være et samarbeid mellom Trondheim kommune og Fortum.

På stolpene sto det 22kw og 2 x 11kw når 2 ladet. Bilen fremfor sto ikke å ladet så jeg regnet med å få 18kw som bilen kan ta.

Overraskelsen ble derfor ganske stor når jeg kun fikk 3 FAS 6amp og 4kw. Startet ladingen via Fortum app og der sto det at stolpen hadde 11kw. Med pris står til 0?

Noen som vet de stolpene er begrenset til 4kw eller om det var feil på min? Det regnet og jeg gadd ikke forsøke en annen stolpe. Hadde jeg vist at den kun leverte 4kw hadde jeg ikke giddet å parkert og griset til type 2 kabelen.

Ringte forresten trondheim parkering på nummeret på stolpen, men dama der visste lite om ladeløsningen.
#30
Bestilling og levering / Levering av demo bil og vinterdekk?
søndag 17. mars 2019, klokken 01:11
Jeg har bestilt meg en demo X100d som i følge selger hos Tesla blir levert innen utgangen av måneden.

Ved bestilling av bilen så valgte jeg ikke å kjøpe vinterdekk til 25 lapper både pga kostnad og pga at jeg ønsker felger som ser annerledes ut en standard felgene. Bilen har per spec 20 toms Sonic Carbon felger.

Siden bilen er produsert i OKT 2018 så regner jeg med at den ikke har gått som demo bil med sommerdekk nå i vinter. Noen som vet hva Tesla pleier å gjøre ang dekk på demo biler? Legger de om til vinterdekk på samme felgene som bilen ble levert med? Eller tar de ett sett med lager dekk/felger og setter på?

Det ideelle hadde jo vært at Tesla leverte ut bilen med vinterdekk og ett sett med sonic Carbon med ubrukte sommerdekk.  :laugh:


#31
Lading av Tesla / Model 3 og SC
søndag 10. februar 2019, klokken 10:59
Om noen måneder er det sommer, og jeg er litt lysten på en ny Europa turne med familien. Siden jeg har solgt min Model S, så er jeg litt i tanke boksen mtp hvilken bil jeg skal anskaffe nå.

Om jeg går for en Model 3, er det slik at den viser kun SC hvor det er CSS ladere? Eller kan den finne på å navigere meg til en lader jeg ikke kan lade på?

Den store skrekken vil f.eks være å komme til Slovenia og finne ut at laderne i croatia ikke er oppgradert.
#32
Model X 2014 - 2022 / Mulighet for gratis SC ved nykjøp?
mandag 07. januar 2019, klokken 22:56
Vurderer en ny X75 nå. Finnes det noen muligheter å få gratis SC via referralkode eller andre metoder nå?

Sommerens Europa turne får litt større rammer om jeg slipper å lade ett par tusen kWh på SC.  :laugh:
#33
BMW i3 / Kan man visuelt se om en i3 er 60ah elller 94ah?
onsdag 31. oktober 2018, klokken 23:47
Topic sier det meste. Kan man visuelt se noen plass på bilen om den er 60ah eller 94ah? Dette gjelder en bil registrert sent 2016.
#34
Model S 2013 - 2022 / Vindu som fryser..
søndag 28. oktober 2018, klokken 21:06
Noen som har noen gode tips til hvordan man kan unngå at vinduene fryser fast? Er min andre Model S, og jeg synest problemet er større på denne 18 modellen enn det var på den forrige 15 modellen.

Det virker som om det er kun i nedkant av vinduene det fryser og da mot den filt lista som ligger der. Tidligere har jeg brukt silikonstift på listene oppe, men å begynne å smøre inn filtlista med silikon tror jeg vil gi noen lekre vinduer.

Som sagt. Noen som har noen tips?
#35
Er noen av trillingene levert med type 2 kontakt for lading?

Jeg har 2 biler fra før med type2 og kun vegglader med fast type2 Kabel. Vurderer en trilling, men investering i egen lader frister ikke.
#36
Model S 2013 - 2022 / Forskjell på ytelse 85d og ny 75d?
lørdag 07. juli 2018, klokken 16:24
Etter å ha tilbakelagt ett par tusen km på autobahn de siste par ukene, så synest jeg min nye 75d som ble levert i juni 18 virker noen sløvere fra 120 og opp til 200 enn hva min gamle apr 2015 85d. Er det bare jeg som husker feil!? 75d fikk vel en oppgradering for ikke så lenge sides om ga den mer ytelse. Min bil har vin som begynner på 236. Så jeg regner med den er ny nok?

Ser også at det veldig ofte kommer opp redusert effekt i display. Oransje trekant og markering ca på 200 tallet. Sist jeg fikk den opp hadde jeg en SOC på ca 55% og hadde kjørt rolig en god stund i 120-130 på autobahn.


#37
I år har jeg lagt merke til at det plutselig har blitt ganske mange public type 2 ladestasjoner i Kroatia og Slovenia. I Ljubljana sto de tett som hagl over hele byen, og her på Pula finnes det vanligvis 1 eller 2 stasjoner i hver by.

Kilden for å finne stasjonene er å søke på google, da de fleste plassene på openchargemap.org og lignende tjenester ikke er oppdaterte. I parkerte vi på en bemannet parkeringsplass i Porec, Kroatia som kostet en 15kr PR time. Når vi skulle starte ladingen fikk vi beskjed om at både lading og parkering var gratis for elbiler. Og det var bare å trykke på intercom knappen ved utkjørsel å si at du hadde Electric car, så åpnet de elegant bommen. Flott å se at andre land også begynner å ha insentiver.

Til og med på camping vi bor på er det en egen 22kw lader. :) [ You are not allowed to view this attachment ]
#38
Model S 2013 - 2022 / Perfekt kjøleboks for langtur!
torsdag 21. juni 2018, klokken 07:51
Coop kjører kampanje på en liten kjøleboks til kr499 som passer fint bak midtkonsoll på gulvet i baksetet. Boksen har både 12 og 240v så den kan tas med inn på hotell og kjøles videre under lange transport etapper.

Vi hadde et tilsvarende med 12v som røyk i fjor. Ungene syntes det var helt topp med egen minibar med kalde caprisonne.  :D

Man kan med fordel ha et lite sitte underlag for å beskytte midtkonsoll mot den stive plasten på bagen. Ulempen er at usb ladingen og koppholder blir utilgjengelig, men noen kompromiss må man ta.  :D
#39
Model S 2013 - 2022 / Strørrelse på frunk?
torsdag 21. juni 2018, klokken 00:02
Begynte å pakke bilen i min nye 2018 TMS 75d i dag og stusset over at det ble veldig fort fullt i frunk. Er den blitt mindre en frunk som var på 2015 85d?

Om det er tilfellet, noen som vet hvorfor den er mindre?
#40
Lading av Tesla / Europatur og lading på lav SOC?
søndag 17. juni 2018, klokken 09:28
Om ikke alt for mange dagene så starter vi turen til syd Europa en plass for å tilbringe noen uker på ferie. Destinasjon er ikke valgt men det blir nok noe rundt Kroatia, Italia eller syd Frankrike.

Vi har tidligere kjørt turen 2 ganger med en TMS 85D, men i år er den byttet ut med en ny TMS 75D. Tidligere har vi på transport etappene nedover ladet slik at vi kommer inn på neste SC med lav SOC for å utnytte høyere ladehastighet i bunnen av batteriet. Ofte ankom vi SC med gjerne 20-50km igjen.

Leser nå at det er flere som har opplevd å få lade problemer på Lav SOC, og lurer på hva andre mener om en slim taktikk på nye TMS? Er det skjedd noen endringer på software batteri som gjør at man burde legge inne større buffer?

Leser at noen anbefaler å holde batteriet på mellom 20 og 80%, men da er det jo bare 60% av batteriet man effektivt kan bruke. Det virker noe snaut?

Hva mener dere andre?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA