Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - pudderjagar

#1
Toyota / Lexus / Proace Electric
søndag 01. august 2021, klokken 14:10
Er det nokon som har problem med å legge bilen til i MyT som er appen til Toyota?

Eg får lagt til bilens VIN nummer og ser bilen men eg får ikkje lagt inn navigasjonens serienr og då får eg heller ikkje oppdateringar til bilen.
#2
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Ikke vits med IT 3fas?
søndag 04. oktober 2020, klokken 20:29
Kva ladeboks har du?

Har du målaren i huset kobbla til ladeboksen slek at ladinga justerer seg etter maksforbuket du kan ha?
#3
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Ikke vits med IT 3fas?
lørdag 26. september 2020, klokken 12:15
For å få ut 11 kw på 230V 3 fase så må du ha 27A.

Målte dere straumtrekekt eller kunne dere lesa da av i bilen?

Kor stor sikring var det på kursen der lada?

Hvis dette stemmer så er M3 den første bilen eg veit om som har 3 faselading på både 230V og 400V anlegg. Da er iallfall lovande for framtida.

Sitat fra: Asbjornel på onsdag 16. september 2020, klokken 08:06
Ja. Model 3 drar symmetrisk. Fikk testet på en kamerats bil. Fikk bekreftet at den fikk dratt 11kW på 230V 3fas.  Så jevnt og fint ut på tibber-appen.
Har inntrykk av at dette varierer veldig fra bil til bil (og til en viss grad ladebokser også) hva som støttes.
#4
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Ikke vits med IT 3fas?
tirsdag 15. september 2020, klokken 19:34
Da er komen ein del biler på markedet no som kan bruke 3 fase 230V lading slek som tesla model 3 og andre. Har du 3 fase der du skal ha ladarane så vil eg sterkt anbefale å legge ut 3 fase.

Kabelen har bare 1 leder mer og da er minimal forskjell i pris.
#5
Lade hjemme / Sv: Nesten-brann schukolading
lørdag 25. januar 2020, klokken 09:29
Ein annen ting som ofte ødelegger Shukostikk er at mange trekker ut kladden frå veggen først mend da er 10A elle 16A belstning. DU skla ikkje ha mange slike før du får sveiseperle på kontaktflatene og da går den fort varm.

Då hjelper da ikkje å bytta til betre utstyr etter at sveiseperla har festa seg.
#6
Zoe / Sv: My Renault app
lørdag 18. januar 2020, klokken 18:12
Sitat fra: Svein_H på fredag 17. januar 2020, klokken 17:42
Muligens et dumt spørsmål, og kanskje litt off topic, men: Etter at jeg fikk liv i appen og var inne og kikket på de ulike funksjonene har bilen sluttet å sende mail ved start og stopp av lading, noen som vet hvor jeg får aktivert den funksjonen igjen? Det eneste jeg har gjort i appen er å teste forvarmingen, aktiverte den i går kveld og hadde god og varm bil i dag tidlig da jeg dro på jobb. Var også innom og så på ladeplanleggeren, men gjorde ingenting der.

Nede i høgre hjørne har du bilde av ein "person"
Når du trykker der så får du opp nytt bilde. Oppe på skjermen ved "Mine opplysninger" står da "min komunikasjon". Trykk her
Trykk på bilen din i lista under.

Epostvarslinga er tatt bort men du kan få varsling på SMS.
#7
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Ionity slutter med fastpris
lørdag 18. januar 2020, klokken 17:36
Nokon som veit kor stort prispåslaget til Plugsurfing er på Ionety no og ikkje minst etter 31.01.20?
#8
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Nye priser hurtiglading
mandag 13. januar 2020, klokken 17:51
Sitat fra: Rollep på mandag 13. januar 2020, klokken 16:07
Sitat fra: pudderjagar på lørdag 11. januar 2020, klokken 16:50
Eg er ein av dei som kjører MANGE langturer. Vinterstid har eg 300km til hytta på fjellet kor eg er kvar held da er skiføre. Kjører nedover Europa på bilferie kvart år. Og kjører Bergen Oslo nesten kvar måned.

Dette utgjer 70 000km i året for meg.

I mitt rekneskap så er ikkje fossilbilen i nærheten av å være like billig som elbil sjøl med alle hurtigladingane eg har.
Da sammenligner du sannsynligvis med fossilbil typ Chevrolet Suburban eller lignende. Alternativt så kjører du kanskje bare i "hypermiling" fart  :D

Nope. Grunnlaget mitt er Zoe kontra Toyota Urban Cruser 2010 og Nissan env200 mot Caravelle 2005. Og da er Toyotaen som stod for 90% av turane før.
#9
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Nye priser hurtiglading
lørdag 11. januar 2020, klokken 16:50
Eg er ein av dei som kjører MANGE langturer. Vinterstid har eg 300km til hytta på fjellet kor eg er kvar held da er skiføre. Kjører nedover Europa på bilferie kvart år. Og kjører Bergen Oslo nesten kvar måned.

Dette utgjer 70 000km i året for meg.

I mitt rekneskap så er ikkje fossilbilen i nærheten av å være like billig som elbil sjøl med alle hurtigladingane eg har.

#10
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Nye priser hurtiglading
lørdag 11. januar 2020, klokken 12:15
Hvis du skal sitja med ein eingen diselbil bare for å kjøre langturer med så vært da MYKJE dyrare enn om du heller tar elbilen og lader på den såkalla "dyre ladinga".

Husk å sjå alle utgiftene på bilen over 1 år og ikkje bare for den eine langturen.
#11
Kjøpe elbil? / Sv: HVilke biler har aktiv batterikjøling/varming?
lørdag 04. januar 2020, klokken 23:51
Sitat fra: Trine2 på lørdag 04. januar 2020, klokken 20:32
Etter hva jeg har erfart har ikke Zoe varming av batteriet. Noen tror varmepumpen styrer varme til batteriet men dette stemmer ikke i praksis. Varmepumpen/varmen forøvrig vil ikke gå når man lader bilen.

Det er forøvrig kun kjøling av batteriet via AC/varmepumpe, dette kan man også hører når man hurtiglader og batteriet blir varmt.

Dette gjelder alle Zoe, også nye ZE 50.

Her er da nok desverre fare for at du tar feil. Zoe har batterivarmer. Dette kom på dei siste Q210 modellane som vart produsert og fortsatte på R240 og ZE40. Da er varmepumpa som blåser varm luft ned i batterikassa. Er litt usikker kva system da er på ZE50 siden den er så ny.

Alle bilane har og varmeelement i batterikassen som kun brukast som frostsikring. Dei startar varminga hvis batteria kjem under ca -18 grader.
#12
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: E.ON /clever med lynladere i Norge
torsdag 02. januar 2020, klokken 09:59
Den svenske delen av Clever vart Bee for ikkje så lenge siden og da er ikkje noko samarbeid mellom Bee og Clever lenger.
#13
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: E.ON /clever med lynladere i Norge
onsdag 01. januar 2020, klokken 16:32
Har vore 2 turar i Danmark med Evaliaen. Her møtte eg på ladekø på kvar einaste lader. Prismesigt så ligg E-on langt unna Clever hvis ein bruker Circle K kontoen (Virta) hjå dei. Clever selger ikkje ladebrikker eller påfyll til ladebrikker til andre enn Dansker. For oss nordmenn så må vi kjøpe 20kwh som SMS lading til 175kr. Skal du ha meir enn 20 kwh må du kjøpe 2 stk. Da betyr minimum 8,75 danske kroner pr kwh

E-on via Circle-K kostar 5 danske kroner pr kwh
#14
Sitat fra: Panduck på onsdag 01. januar 2020, klokken 10:07
Sitat fra: automat på tirsdag 31. desember 2019, klokken 17:51
Er det noen som vet hvordan dette ser ut utenfor Norges grenser?

Et problem utenfor Norges grenser, er vel at det kun er Ionity som har stasjoner av noen størrelse? I Norge er det greit med alternativ, I Tysland er det fremdeles mange "en lader pr lokasjon" steder, ser man bortifra Ionity. I Nederland har fastned normalt flere chademo-ladere pr lokasjon, selv om det også der er en del med 1 chademo / 3 ccs. I tyskland derimot er det mest 1 chademo / 3 ccs på fastned sine stasjoner.

Man blir mer sårbar for feil og kø, samtidig som det viser at man ikke helt har gitt opp Chademo, og det går faktisk an å komme seg rundt de fleste steder i Europa med en chademo bil som har ok rekkevidde.

At da fremdeles bygges ladare med Chademo er fordi da er ein relativt stor andel av solgte bilar som har Chademo. Desse treng og eit tilbud og ein kan ikkje bare kutte ut Chademo over natta.
#15
Nissan e-NV200 / Sv: Bilen lader ikke
fredag 27. desember 2019, klokken 09:57
USB dongelen kan være problemet. Hvis da er feil på den så kan den slå ut Canbussen i bilen. Denne bussen brukar også hurtigladaren og ombordladaren til å komunisere med bilen. Får ikkje ladarane kontakt så streikar dei.

Har du fått eit slekt problem må du koble frå 12V batteriet for at bilen skal restarte og begynne å lada igjen.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA