Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - nie

Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 59
31
Model X / Flate gummilister nederst på dørene løsner
« på: onsdag 11. desember 2019, klokken 11:52 »
Opplever at de flate gummilistene som sitter utvendig nederst på fremdørene løsner ved limet glipper. Andre som har opplevd dette, og er dette noe som Tesla tar på garanti? Har aldri opplevd dette på tidligere biler, hverken Tesla eller andre merker. Model x utlevert i september -17.

32
Lading av Tesla / Sv: Bilder og info om superladere som er under bygging.
« på: tirsdag 10. desember 2019, klokken 17:33 »
Men alt dette (lavere frekvens og høyere pris) skyldes jo at denne strekningen ikke er E39 lengre.
Nei.
Idiotien med times intervaller etter  kl 2000 om fredagskveldene var akkurat lik også før Kvivsvegen åpnet (og ble  liksom-E39)

33
Lading av Tesla / Sv: Bilder og info om superladere som er under bygging.
« på: tirsdag 10. desember 2019, klokken 11:44 »
Ladet såvidt på Skei i Jølster i dag. Ikke asfaltert ferdig ennå.
Beste julegaven familien kunne få på ruten Bergen - Ørsta som vi kjører t/r ca 10 ganger i året. Lavik var nyttig når den åpnet men ligger for nær Bergen og Sandane brukes når vi må, men ligger for nær Sunnmøre.
Skei blir perfekt og erstatter både Lavik og Sandane for vår del.
Den gir også fleksibilitet på fredagskveldene ved at vi kan kjøre Utvikfjellet når vi ligger an til å bomme på ferjen Folkestad-Volda. (Håpløst at en ferje på såkalt E39 går over på times-intervall allerede kl 2000 på fredagskveldene)

34
Model X / Sv: Frustrert
« på: torsdag 28. november 2019, klokken 22:10 »
Mulig det er å dra det litt langt å kalle det latterlig. Uansett er jo verken effekt eller vekt av et kaliber bilverden aldri har sett før. Sånn sett burde det fint være mulig å ta høyde for dette i utviklingen.
Enig i det. Ideelt sett bør understellet holde godt 100k+ og bør dimensjoneres for vekt og krefter.

I mitt tilfellet var det dog ikke løse deler, klunk etc. Det var sjenerende knirk. Antakelig tørr foring da lyden forsvant om jeg kjørte i regn. Men de valgte å bytte noen stag. Knirk kom tilbake og de byttet flere. Mulig det skyldes tørr foring på begge sider som for meg opplevdes som samme feil.
Utfra det jeg leser på div forum var dette en ganske vanlig feil på X med sjenerende knirkelyd fra forstilling.

Når det gjelder holdbarhet er jeg rimelig sikker på at en nærstående som har X, som kjører mye mindre på humpeveier enn meg og som "aldri" har gitt flatt jern" kan kjøre sikkert 100-200.000km før det blir behov for å se på understellet. Han kjører stort sett bare pent på motorvei, så da varer det ekstremt lenge.
For meg som har sikkert 20 hytteturer i året og dermed sikkert 40-60 turer på ruglete hyttevei, kjører en del med tilhenger, kjører litt mer aktivt, bruker kreftene osv vil jeg tro understellet får betydelig mer juling og dermed varer mye kortere.
Den knirkelyden høres veldig likt ut til den som jeg har fått i forstillingen nå. Mest hørbar i standard høyde. Kjører jeg den opp til high forsvinner lyden. Høres ut som ganske typisk lyd fra en foring, kanskje tørr som du skriver eller muligens en liten Stein eller noe som er havnet i klem.
Har ikke merket noen bedring ved regnvær, men så bor jeg jo i Bergen da. Kan egentlig ikke huske sist jeg kjørte i regnvær🙂
Fikset Tesla dette uten å krangle eller?

35
Model 3 / Sv: Model X vs Model 3 med hensyn til rekkevidde
« på: søndag 24. november 2019, klokken 16:10 »
Takker for gode svar, alle sammen.
Har jo ikke egentlig ikke lyst til å selge X’n men har ikke lyst til å eie den når den nærmer seg 100000km heller.

Så da blir kompromisset en 3 Long Range.

Mer enn stor nok til daglig og til å leve med på langtur.

36
Model 3 / Model X vs Model 3 med hensyn til rekkevidde
« på: søndag 24. november 2019, klokken 12:29 »
Jeg har en X75 idag som tenkes byttet til våren når den runder ca 70000km.
Tenker da å bytte til Model 3 Long range. Ny X er dessverre utenfor rekkevidde rent økonomisk.
X75 har oppgitt rekkevidde til 328km.
3 LR har oppgitt rekkevidde til 560 km.

Er det noen som har erfaring med begge og som kan si noe om realismen i disse tallene. Jeg kjenner «realismen» i de oppgitte 328km på X75. Vinterstid på Vestlandet betyr dette ca 250 km rekkevidde.
Men hvordan blir det med de 560km på Model 3?

Kan jeg regne med at de 250km med X blir til MINST 350km på en 3LR?

Jeg er mest ute etter de praktiske erfaringene og ikke en masse teoretiske beregninger basert sommerføre, medvind og 25+.

37
Model X / Sv: Hvordan slette/nullstille minnet på luftfjæringen autoheving?
« på: tirsdag 19. november 2019, klokken 19:51 »
Den er god. Takker for svar.

38
Model X / Hvordan slette/nullstille minnet på luftfjæringen autoheving?
« på: tirsdag 19. november 2019, klokken 19:13 »
Har leitet rundt i menyene etter dette valget men finner det ikke på min sept -17 X. På min tidligere S mener jeg at dette lå lett synlig inne på «Suspension»-menyen.

39
Model X / Sv: Treg på rattet med henger bak - slitasje eller software?
« på: tirsdag 12. november 2019, klokken 09:50 »
Da var eg innom Tesla og dei smurte opp et kryss på styringa så den fungere nokre veker til og så skal den skiftes.

Litt utrolig at Tesla ikke har fått kontroll på dette ennå.
Måtte bytte samme del på min Mod S -15 mod etter 36000km.
Nå i vår måtte samme  krysset byttes også på min Mod X -17 etter ca 38000km.
Så hvis den har vart 80000km på enkelte biler så er jo det ganske bra.... :o

40
Model X / Sv: Hva ville dere valgt ?
« på: tirsdag 15. oktober 2019, klokken 13:00 »
Bør jeg gå for en så ny som mulig, eller er det ok å velge en som har gått 40-50 tusen.?  Kommer an på om du vil ha 75 eller 100. Med ditt budsjett kan du få en ganske ny X75 med lav km ganske godt under budsjettet eller en X100 med noe mer km. Bruk avgjør hva som er viktigst for deg.

Gratis lading ?
Ikke så viktig med en normal årlig kjørelengde. Kjører du mye og langt kan gratis lading ha LITT betydning.


Autopilot?
Blir et spørsmål om pris på objektet. AP kan kjøpes/låses opp så her er det bare å sammenholde bilpris med kostnad for å åpne AP.

Premium?
Jeg ville ikke betalt noe særlig ekstra for denne kontra en bil uten premium. Bilens øvrige tilstand er mye viktigere.

Hvor store dekk?
Smak og behag.


Hengerfeste-
Styr unna biler uten, ettermontering var iallfall vanskelig før.

skinn er også viktig.
Se svar fra GR over. Kombisetene til Tesla er virkelig GODE.



41
Model X / Sv: Mulig forklaring på fantombremsing?
« på: mandag 14. oktober 2019, klokken 19:32 »
100% original.
Fantombremser som bare f...

42
Lading av Tesla / Sv: Bilder og info om superladere som er under bygging.
« på: mandag 14. oktober 2019, klokken 08:55 »
Arbeidet pågikk rett nord for Circle K-stasjonen....rett bak ryggen på fotografen for hovedbildet i denne artikkelen:
https://www.firdatidend.no/tesla-etablerer-superladestasjon-ved-circle-k-stasjonen-pa-skei/
Oppfatter at det er dette stedet det er søkt om, mellom utleiehyttene og E39.
Foreløpig så det ut for at det pågikk arbeider med overvannsrør og infrastruktur i dybden men området stemte perfekt med det omsøkte stedet.
Vegvesenets innvending er jo egentlig ganske fornuftig. Det virker lite gjennomtenkt av Tesla å trykke ladestasjonene helt inn mot E39, særlig med tanke på brøyting om vinteren. Ikke særlig gunstig for hverken ladestasjoner eller biler å bli sprutet full av saltlake fra brøytebilene.
Dette kan enkelt unngås ved å lage kjøresone nærmest E39 slik at ladestasjonene kommer maksimalt langt vekk på E39, men fortsatt på samme tomt....eller kanskje le-skurene for ladestasjonene som omtales i artikkelen er et svar på innvendingen fra SVV.

43
Lading av Tesla / Sv: Bilder og info om superladere som er under bygging.
« på: søndag 13. oktober 2019, klokken 19:33 »
Ingen bilder men kjørte forbi Skei nå ikveld og grunnarbeidet for ladestasjoner er iallfall igang.

44
Model X / Sv: TMX riper i frontruten forts.
« på: torsdag 12. september 2019, klokken 13:05 »
Hvordan kan myk gummi lage striper i glass?

Og hvorfor undergrave meningen med et forum ved å ta løsningen på privaten?
Når myk gummi presser hardt nok, senkes nok terskelen for hvilken mengde dritt som skal til for å lage riper i glasset :-)


45
Model X / TMX riper i frontruten forts.
« på: torsdag 12. september 2019, klokken 11:01 »
Makki skrev i den opprinnelige tråden.
"Igår merket jeg at frontruteren(fører siden) har fått riper(når solen skinner, er det irriterende) trolig fra vindusviskerne, lure på er det mulig å fikse det?"


Siden den andre tråden var låst og ikke kunne kommenteres fortsetter jeg her:
Jeg opplevde det samme på min X fra september -17.
Den korte viskeren på høyre siden visket med svært ulik kraft langs dekningsområdet. På førersiden og bak speilet (ca 30cm lengde) lå den så hardt mot ruten at den lagde riper i ruten mens den på passasjersiden var så slapp at den ikke fikk vekk alt vannet. Viskerne lagde også merkelige lyder når de ble kjørt.

...og JA, jeg har brukt mye spylervæske og JA, jeg har byttet viskere ofte nok til at dette ikke skulle skje, og NEI bilen var ikke kjørt så langt at dette var "normal" slitasje på en frontrute. Jeg har heller aldri opplevd lignende på noen av mine tidligere biler (heller ikke Tesla Model S som hadde tragisk dårlige viskere)

Hvis du vil vite mer om hvordan dette endte, ta kontakt på pm.

Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 59