Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - nie

#31
Elbiler i media / Sv: Bilbrann stenger Stavanger Lufthavn Sola
tirsdag 07. januar 2020, klokken 22:13
Sitat fra: Jalla på tirsdag 07. januar 2020, klokken 21:54
Sitat fra: nie på tirsdag 07. januar 2020, klokken 21:39
Og dette er hva "mitt" forsikringsselskap mener om saken:

"Ifølge Gjensidige er det et stort problem med brann i elbil-batterier.

– Begynner de å brenne, klarer selv ikke brannvesenet å slukke det. Hvis det først tar fyr, vil det bare fortsette å brenne. Det tar lang tid og spredningsfaren er stor. Og hvis brannvesenet ikke kommer til, kan det få katastrofale følger, sier Rysstad til TV 2.

– Brannbombe

Han forteller at det foreløpig ikke finnes en løsning på hvordan man skal slukke slike branner.

– Dette er en potensiell brannbombe, og noe vi er nødt til å gjøre noe med. Det er ikke trygt, sier Rysstad."

Fascinerende hvilken skråsikker og allsidig kompetanse disse kommuinikasjonssjefene innehar🙄
Ja, vet du så mye bedre da? Dette høres ut som hva brannmenn sier om samme tema.
Nei, jeg er heller ingen ekspert på temaet. Da syns jeg det er greit å la være å sitte på nasjonalt TV å utgi meg for å være akkurat det.

Min fascinasjon bunner nok vel så mye i hvordan han klarer å få dette til å hovedsaklig handle om EL-bilbatterier mens det brenner livlig i både bensin- og dieseltanker rundtomkring i P-huset.
#32
Elbiler i media / Sv: Bilbrann stenger Stavanger Lufthavn Sola
tirsdag 07. januar 2020, klokken 21:39
Og dette er hva "mitt" forsikringsselskap mener om saken:

"Ifølge Gjensidige er det et stort problem med brann i elbil-batterier.

– Begynner de å brenne, klarer selv ikke brannvesenet å slukke det. Hvis det først tar fyr, vil det bare fortsette å brenne. Det tar lang tid og spredningsfaren er stor. Og hvis brannvesenet ikke kommer til, kan det få katastrofale følger, sier Rysstad til TV 2.

– Brannbombe

Han forteller at det foreløpig ikke finnes en løsning på hvordan man skal slukke slike branner.

– Dette er en potensiell brannbombe, og noe vi er nødt til å gjøre noe med. Det er ikke trygt, sier Rysstad."

Fascinerende hvilken skråsikker og allsidig kompetanse disse kommuinikasjonssjefene innehar🙄

#33
Elbiler i media / Sv: Bilbrann stenger Stavanger Lufthavn Sola
tirsdag 07. januar 2020, klokken 19:56
Ja, uavhengig av om brannen startet i en EL-bil eller ei, så vil nok dessverre den høye EL-bilandelen få skylda for at brannen er så vanskelig å slukke. Den lokale talsmannen for Brannvesenet har jo allerede vært ute og uttalt dette  ???
#34
Model S 2013 - 2022 / Sv: Oppdatert Model S, 'Raven', testet
fredag 03. januar 2020, klokken 09:00
Sitat fra: Newbee på fredag 03. januar 2020, klokken 02:04
Sitat fra: aguro på torsdag 02. januar 2020, klokken 18:51
Er det noen som har forbrukstall for Raven Long Range på vinterkjøring ?

Med kjøring fra oktober til i dag, 218 w/km
Hvis tallet skal gi mening må du nesten si litt om forhold mellom langkjøring/småkjøring, dekk (21" eller 19") etc. Hvor i landet du bor, har også mye å si for hvordan tallet skal oppfattes. Litt forskjell på vinteren i Tromsø og Kristiansand :-)
#35
Model X 2014 - 2022 / Sv: 2017 TMX 60 D, reel rekkevidde?
fredag 27. desember 2019, klokken 00:01
Nei.
Disse bilene er vel etterhvert tre år gamle og da synes jeg 550-600 blir for dyrt. Jeg hadde iallfall vært happy hvis jeg fikk solgt min 09/17 X75 for 600k og da synes jeg 600 for en X60 blir dyrt.
#36
Model X 2014 - 2022 / Sv: Typical km ved 80% batteri x75
mandag 23. desember 2019, klokken 13:25
255 ved 80%
319 ved 100%
09/17 med 57500km
#37
Model X 2014 - 2022 / Sv: To års Model X-eierskap oppsummert
tirsdag 17. desember 2019, klokken 18:13
Enig i alt, gr.
...men bilen nærmer seg 60000km etter 26mnd og jeg har egentlig lyst å bytte den i en nyere X. Men det blir for dyrt.
E-tron er uaktuell før de har fått etablert et skikkelig ladenettverk.
Så da får jeg holde ut med «Gamlingen».
#38
Model X 2014 - 2022 / Sv: Flate gummilister nederst på dørene løsner
torsdag 12. desember 2019, klokken 20:33
Sitat fra: gr på torsdag 12. desember 2019, klokken 18:25
Det er noen klips og noe greier der, problemet er at det fylles med sand og drit bak de, så buler de ut. Skjedde iallfall hos meg, og ble byttet for lenge siden. Måtte diskutere litt, men ble tatt på garanti.
Takker, da får jeg ta en tur utom Kokstad.
Synes det var utrolig merkelig at de buler ut lokalt men klips er jo en grei forklaring. Da får de fikse dette og knirk i forstilling samtidig.
#39
Model X 2014 - 2022 / Sv: Batterivarme
onsdag 11. desember 2019, klokken 15:14
Sitat fra: Peppa gris på onsdag 11. desember 2019, klokken 12:20
Flere som opplever at batterivarmen ikke slår inn på bilen nå?
Hvordan merker du det?
....og hvor langt har du kjørt uten at batterivarmen slår inn?
#40
Model X 2014 - 2022 / Flate gummilister nederst på dørene løsner
onsdag 11. desember 2019, klokken 11:52
Opplever at de flate gummilistene som sitter utvendig nederst på fremdørene løsner ved limet glipper. Andre som har opplevd dette, og er dette noe som Tesla tar på garanti? Har aldri opplevd dette på tidligere biler, hverken Tesla eller andre merker. Model x utlevert i september -17.
#41
Sitat fra: Ellemelle på tirsdag 10. desember 2019, klokken 16:04
Men alt dette (lavere frekvens og høyere pris) skyldes jo at denne strekningen ikke er E39 lengre.
Nei.
Idiotien med times intervaller etter  kl 2000 om fredagskveldene var akkurat lik også før Kvivsvegen åpnet (og ble  liksom-E39)
#42
Sitat fra: Mariusd på torsdag 05. desember 2019, klokken 21:50
Ladet såvidt på Skei i Jølster i dag. Ikke asfaltert ferdig ennå.
Beste julegaven familien kunne få på ruten Bergen - Ørsta som vi kjører t/r ca 10 ganger i året. Lavik var nyttig når den åpnet men ligger for nær Bergen og Sandane brukes når vi må, men ligger for nær Sunnmøre.
Skei blir perfekt og erstatter både Lavik og Sandane for vår del.
Den gir også fleksibilitet på fredagskveldene ved at vi kan kjøre Utvikfjellet når vi ligger an til å bomme på ferjen Folkestad-Volda. (Håpløst at en ferje på såkalt E39 går over på times-intervall allerede kl 2000 på fredagskveldene)
#43
Model X 2014 - 2022 / Sv: Frustrert
torsdag 28. november 2019, klokken 22:10
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 20. november 2019, klokken 14:47
Sitat fra: nosi1202 på onsdag 20. november 2019, klokken 13:45
Mulig det er å dra det litt langt å kalle det latterlig. Uansett er jo verken effekt eller vekt av et kaliber bilverden aldri har sett før. Sånn sett burde det fint være mulig å ta høyde for dette i utviklingen.
Enig i det. Ideelt sett bør understellet holde godt 100k+ og bør dimensjoneres for vekt og krefter.

I mitt tilfellet var det dog ikke løse deler, klunk etc. Det var sjenerende knirk. Antakelig tørr foring da lyden forsvant om jeg kjørte i regn. Men de valgte å bytte noen stag. Knirk kom tilbake og de byttet flere. Mulig det skyldes tørr foring på begge sider som for meg opplevdes som samme feil.
Utfra det jeg leser på div forum var dette en ganske vanlig feil på X med sjenerende knirkelyd fra forstilling.

Når det gjelder holdbarhet er jeg rimelig sikker på at en nærstående som har X, som kjører mye mindre på humpeveier enn meg og som "aldri" har gitt flatt jern" kan kjøre sikkert 100-200.000km før det blir behov for å se på understellet. Han kjører stort sett bare pent på motorvei, så da varer det ekstremt lenge.
For meg som har sikkert 20 hytteturer i året og dermed sikkert 40-60 turer på ruglete hyttevei, kjører en del med tilhenger, kjører litt mer aktivt, bruker kreftene osv vil jeg tro understellet får betydelig mer juling og dermed varer mye kortere.
Den knirkelyden høres veldig likt ut til den som jeg har fått i forstillingen nå. Mest hørbar i standard høyde. Kjører jeg den opp til high forsvinner lyden. Høres ut som ganske typisk lyd fra en foring, kanskje tørr som du skriver eller muligens en liten Stein eller noe som er havnet i klem.
Har ikke merket noen bedring ved regnvær, men så bor jeg jo i Bergen da. Kan egentlig ikke huske sist jeg kjørte i regnvær🙂
Fikset Tesla dette uten å krangle eller?
#44
Model 3 / Sv: Model X vs Model 3 med hensyn til rekkevidde
søndag 24. november 2019, klokken 16:10
Takker for gode svar, alle sammen.
Har jo ikke egentlig ikke lyst til å selge X'n men har ikke lyst til å eie den når den nærmer seg 100000km heller.

Så da blir kompromisset en 3 Long Range.

Mer enn stor nok til daglig og til å leve med på langtur.
#45
Model 3 / Model X vs Model 3 med hensyn til rekkevidde
søndag 24. november 2019, klokken 12:29
Jeg har en X75 idag som tenkes byttet til våren når den runder ca 70000km.
Tenker da å bytte til Model 3 Long range. Ny X er dessverre utenfor rekkevidde rent økonomisk.
X75 har oppgitt rekkevidde til 328km.
3 LR har oppgitt rekkevidde til 560 km.

Er det noen som har erfaring med begge og som kan si noe om realismen i disse tallene. Jeg kjenner «realismen» i de oppgitte 328km på X75. Vinterstid på Vestlandet betyr dette ca 250 km rekkevidde.
Men hvordan blir det med de 560km på Model 3?

Kan jeg regne med at de 250km med X blir til MINST 350km på en 3LR?

Jeg er mest ute etter de praktiske erfaringene og ikke en masse teoretiske beregninger basert sommerføre, medvind og 25+.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA