Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - nie

#16
Model S 2013 - 2022 / Sv: Bruktmarked kollaps etter model Y?
onsdag 22. januar 2020, klokken 16:37
Sitat fra: emurof på onsdag 22. januar 2020, klokken 14:41
Sitat fra: JorEl på søndag 19. januar 2020, klokken 23:14Likte veldi godt siste resonement:
...de som har kjøpt 3 vil finne ut at Y er bilen de EGENTLIG ville ha.
...S og X kommer ikke til å merke noe særlig til dette.

Jeg tenker nok at både S, X og 3-eiere vil gå over til Y.

De som kjøpte Model 3 fordi de ikke kunne strekke seg til Model S-prisen (selv om de kanskje kunne ha kjøpt seg en brukt S), og Model 3 har tross alt anstendig med plass inni.

De som kjøpte Model S eller X fordi Model 3 var for liten.
Men VET vi at Y blir større inni enn 3?
På bildene ser det jo bare ut som den er høyere.
#17
Model X 2014 - 2022 / Sv: 17 km rekkevidde vekke på 2,5 timer
mandag 20. januar 2020, klokken 22:58
Ja, mistet 4% fra igår ettermiddag til idag morges dvs ca 10 timer.
I mitt tilfelle handler det nok om at jeg parkerte et varmt batteri som så ble nedkjølt over matten i tillegg til ordinær vampyr-drain.
#18
Merkelig historie.
De har altså kjørt Trondheim-Bærum-Elverum-Alvdal en strekning på ca 850km uten å lade?
...og så stopper bilen plutselig nær Alvdal.
Da må de iallfall ha fått innpå en god del strøm et eller annet sted underveis ellers hadde bilen stoppet lenge før.
Høres ut som brukerfeil for meg.
#19
Model S 2013 - 2022 / Sv: Bruktmarked kollaps etter model Y?
søndag 19. januar 2020, klokken 22:58
Model Y kommer til å bli en fin bil.
Jeg har prøvd Model 3 og det er også en fin bil.
Model Y blir en Model 3 på stylter med samme plass og løsninger innvendig som 3.

Men den blir SUV og SUV er populært i dagens bilmarked.
Y kommer derfor til å legge litt press på bruktprisene på Model 3 siden mange av de som har kjøpt 3 vil finne ut at Y er bilen de EGENTLIG ville ha.

S og X kommer ikke til å merke noe særlig til dette.
Bruktprisene på disse kommer til å sige videre nedover akkurat som de har gjort  de siste årene.
#20
Model S 2013 - 2022 / Sv: Bruktmarked kollaps etter model Y?
søndag 19. januar 2020, klokken 10:06
Jepp, prisen på brukte Tesla kommer til å synke, i likhet med alle andre biler som kjøpes for å brukes og ikke være samlerobjekt.

Det er helt normalt men slapp av, det blir ingen kollaps. Risikoen ved å kjøpe Tesla var mye større for endel år tilbake når Tesla  var i etableringsfase og konkursspøkelset føltes nokså reelt.

Så slapp av, pust med magen og hvis dere har kjøpt så dyr Tesla at det økonomiske korthuset faller ved en evt dipp i prisen på X/S , er det vel best å selge umiddelbart og kjøpe en bil man har råd til å eie?
#21
Model X 2014 - 2022 / Sv: Tesla X75 på finn, ok pris?
fredag 17. januar 2020, klokken 23:41
Er ikke så fastlåst men ladenettverket til Tesla er sterkt vanedannende...du burde prøve :)

Jada, EL-biler kommer på løpende bånn i 2020 men de må ha strøm.....
#22
Model X 2014 - 2022 / Sv: Tesla X75 på finn, ok pris?
fredag 17. januar 2020, klokken 22:36
Sitat fra: tornaldo på fredag 17. januar 2020, klokken 20:13
Sitat fra: nie på torsdag 16. januar 2020, klokken 20:55
Som X-eier fryktet også jeg at Model Y skulle presse prisen på X.
Var derfor avgårde og prøvekjørte Model 3 med et desperat håp om at familien kunne leve med denne bilen noen år.
Kjekk bil, tight og fin å kjøre og definitivt ingen blikkboks.

Men den faller gjennom på størrelse. Når vi er vant med X som familiebil så er det bare helt uaktuelt å presse to voksne og to barn med bagasje inn i en Model 3. Mulig andre får det til, men det blir ikke løsningen for oss.

Model Y kan jo ikke bli nevneverdig større enn 3 innvendig, iallfall ikke slik jeg vurderer bildene jeg har sett av bilen. Så jeg er beroliget med tanke på at Y skal ødelegge markedet for X. Bilene er rett og slett for ulike og appellerer til helt ulike kundegrupper.

Så nå vurderer jeg å, for første gang, fortsette som Tesla-eier også på andre siden av 100000km. Det kan jo bli et spennende liv men ny X er utenfor rekkevidde og det er rett og slett ingen andre biler som frister🤔

Dette er nøyaktig det samme argument som Model S eiere hadde. Det er ikke slik at alle som kjører rundt i Model X er familier på 6-7, med voldsomt plassbehov. Ja, for mange så vil ikke Model Y passe, akkurat det samme som med Model S og Model 3. De to er også veldig forskjellige i størrelsen, men det hindret ikke en stor mengde Model S eiere å bytte til Model 3. For mange vil Model Y være et bedre alternativ enn X, og da vil det bli flere X på bruktmarkedet, og tilsvarende eller lavere etterspørsel. Det betyr fallende priser.
I såfall er vi uenige og det er jo helt greit.
S sliter i forhold til 3 ved at 3 tilbyr endel egenskaper som S ikke har, bl.a. lovlig hengerfeste.
Men vi får se....jeg ville jo svært gjerne at 3/Y-formatet skulle være til å leve med men det gikk ikke.
PS! Vi er bare fire...
#23
Model X 2014 - 2022 / Sv: Tesla X75 på finn, ok pris?
torsdag 16. januar 2020, klokken 20:55
Som X-eier fryktet også jeg at Model Y skulle presse prisen på X.
Var derfor avgårde og prøvekjørte Model 3 med et desperat håp om at familien kunne leve med denne bilen noen år.
Kjekk bil, tight og fin å kjøre og definitivt ingen blikkboks.

Men den faller gjennom på størrelse. Når vi er vant med X som familiebil så er det bare helt uaktuelt å presse to voksne og to barn med bagasje inn i en Model 3. Mulig andre får det til, men det blir ikke løsningen for oss.

Model Y kan jo ikke bli nevneverdig større enn 3 innvendig, iallfall ikke slik jeg vurderer bildene jeg har sett av bilen. Så jeg er beroliget med tanke på at Y skal ødelegge markedet for X. Bilene er rett og slett for ulike og appellerer til helt ulike kundegrupper.

Så nå vurderer jeg å, for første gang, fortsette som Tesla-eier også på andre siden av 100000km. Det kan jo bli et spennende liv men ny X er utenfor rekkevidde og det er rett og slett ingen andre biler som frister🤔
#24
Elbiler i media / Sv: Ustabilt elbil-marked
fredag 10. januar 2020, klokken 10:40
Til å komme fra Nettavisen så var jo den artikkelen relativt god :)
#25
Elbiler i media / Sv: Bilbrann stenger Stavanger Lufthavn Sola
torsdag 09. januar 2020, klokken 12:07
Les heller denne artikkelen i Teknisk Ukeblad:

https://www.tu.no/artikler/elbiler-har-et-ufortjent-darlig-rykte/482454?utm_source=newsletter-tudaily&utm_medium=email&utm_campaign=newsletter-2020-01-09

Antagelig noe av det mer balanserte som er skrevet i norske medier etter denne brannen.
#26
Elbiler i media / Sv: Bilbrann stenger Stavanger Lufthavn Sola
torsdag 09. januar 2020, klokken 06:45
Med vår høye EL-bilhandel her i Norge er jo denne brannen en unik mulighet til å hente erfaringer med brann i P-hus med både fossile og elektriske kjøretøy.
Får bare håpe at det blir gjennomført en fullstendig kartlegging av hvordan de brente bilene står parkert i forhold til hverandre, hvilken type bil og hvilket drivstoff den hadde på tanken. Dette må selvsagt gjøres FØR en eneste bil fjernes eller flyttes.

Jeg håper jo at brannsjefen har rett i at batteripakkene ikke har tatt fyr. Samtidig må jo dette være basert på en visuell vurdering utført på avstand siden ingen får gå inn i bygget ennå, og ingen har dermed fått undersøkt noen av bilene.
#27
Elbiler i media / Sv: Bilbrann stenger Stavanger Lufthavn Sola
onsdag 08. januar 2020, klokken 21:37
Interessant intervju med brannsjefen:

https://tv.nrk.no/se?v=DKRO98010820&t=195s
(Innslag nr 4)

Hvis dette stemmer er det endel «haters» som får noen dårlige dager fremover.



#28
Elbiler i media / Sv: Bilbrann stenger Stavanger Lufthavn Sola
onsdag 08. januar 2020, klokken 14:55
Sitat fra: jlan på onsdag 08. januar 2020, klokken 10:36
Sitat fra: hanche på onsdag 08. januar 2020, klokken 09:57
Her i Trondheim er det så vidt jeg vet etablert prosedyre at brannvesenet på Værnes rykker ut til bilbranner i veitunnelene i nærheten. Når det skjer, blir flyplassen åpenbart stengt. Men bilbrann i tunnel er en såpass alvorlig hendelse at den må få prioritet.


Men her er det tydelig mye som ikke er gjennomtenkt. Brannsjefen i Stavanger uttaler at parkeringshusene er bygget for lave, slik at brannbilene ikke kommer inn. Kanskje han skulle skaffet en lavere brannbil da, siden han åpenbart ikke fikk gjort noe med parkeringshusene.
Hjelper ikke.
De fleste P-hus er dimensjonert for en nyttelast på 2-300 kg/m2 og er ikke i nærheten av å tåle vekten av en vanlig brannbil. Da er det like greit at høyden er så lav at bilen ikke kan kjøre inn.

Sprinkling bør derimot bli obligatorisk.
Det er det ikke idag selv om de fleste nye P-hus likevel ender opp med å sprinkles.
#29
Elbiler i media / Sv: Bilbrann stenger Stavanger Lufthavn Sola
onsdag 08. januar 2020, klokken 06:48
Sitat fra: OhmPaPa på onsdag 08. januar 2020, klokken 01:06
Det meste av dette kunne likevel ha vore unngått med enkle grep, ifølgje brannsjef for Rogaland brann og redning, Nils-Erik Haagenrud.

Det fem etasjar høge parkeringshuset var nemleg ikkje utstyrt med sprinklaranlegg.

– Ein sprinklaranlegg ville ha blitt løyst ut då den første bilen tok fyr og isolert brannen til denne bilen.
Ingen kommentar frå Avinor

– Så du meiner at omfanget av brannen kunne vore redusert?

– Ja, det er ikkje noko å lura på. Neste alle nye garasjeanlegg er «sprinkla». Her er det i tillegg heilt ope, så det blir masse tilgang på oksygen, seier Haagenrud.


https://www.nrk.no/rogaland/parkeringshuset-hadde-ikkje-sprinklaranlegg-1.14850503
Så "billig" som  det er å parkere hos Avinor så hadde de vel neppe råd til sprinkleranlegg. :o (Ironi)
#30
Elbiler i media / Sv: Bilbrann stenger Stavanger Lufthavn Sola
tirsdag 07. januar 2020, klokken 23:13
På Kveldsnytt så det ut som brannen var tilnærmet slukket. Det virker ikke som det står en haug med EL-bilbatterier tilbake og brenner fortsatt.

Det hadde jo vært interessant om EL-bilene var utbrent uten at batteriene hadde tatt fyr men med en såpass langvarig brann (7 timer) er vel det å håpe på for mye.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA