Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - nie

#1
".....alleging failure of the left or right front suspension fore links"
= "påstander om svikt i venstre eller høyre fremre opphengsforkoblinger"

Så;  Luftfjæring eller tilhørende stag?

https://www.reuters.com/article/us-tesla-safety-investigation-idUSKBN287172?taid=5fc0e59798701900016e3d27&utm_campaign=trueAnthem:+Trending+Content&utm_medium=trueAnthem&utm_source=twitter
#2
Model S 2013 - 2022 / Luftfjæring- kan den fryse fast?
tirsdag 25. februar 2020, klokken 10:16
Spørsmålet står i overskriften.
Kan det tenkes at noe i dette systemet fryser fast slik at kompressoren «disables» for å beskytte systemet?
Er på fjellet og får feilmelding om at kompressoren er «disabled».
#3
Model X 2014 - 2022 / Flate gummilister nederst på dørene løsner
onsdag 11. desember 2019, klokken 11:52
Opplever at de flate gummilistene som sitter utvendig nederst på fremdørene løsner ved limet glipper. Andre som har opplevd dette, og er dette noe som Tesla tar på garanti? Har aldri opplevd dette på tidligere biler, hverken Tesla eller andre merker. Model x utlevert i september -17.
#4
Model 3 / Model X vs Model 3 med hensyn til rekkevidde
søndag 24. november 2019, klokken 12:29
Jeg har en X75 idag som tenkes byttet til våren når den runder ca 70000km.
Tenker da å bytte til Model 3 Long range. Ny X er dessverre utenfor rekkevidde rent økonomisk.
X75 har oppgitt rekkevidde til 328km.
3 LR har oppgitt rekkevidde til 560 km.

Er det noen som har erfaring med begge og som kan si noe om realismen i disse tallene. Jeg kjenner «realismen» i de oppgitte 328km på X75. Vinterstid på Vestlandet betyr dette ca 250 km rekkevidde.
Men hvordan blir det med de 560km på Model 3?

Kan jeg regne med at de 250km med X blir til MINST 350km på en 3LR?

Jeg er mest ute etter de praktiske erfaringene og ikke en masse teoretiske beregninger basert sommerføre, medvind og 25+.
#5
Har leitet rundt i menyene etter dette valget men finner det ikke på min sept -17 X. På min tidligere S mener jeg at dette lå lett synlig inne på «Suspension»-menyen.
#6
Model X 2014 - 2022 / TMX riper i frontruten forts.
torsdag 12. september 2019, klokken 11:01
Makki skrev i den opprinnelige tråden.
"Igår merket jeg at frontruteren(fører siden) har fått riper(når solen skinner, er det irriterende) trolig fra vindusviskerne, lure på er det mulig å fikse det?"


Siden den andre tråden var låst og ikke kunne kommenteres fortsetter jeg her:
Jeg opplevde det samme på min X fra september -17.
Den korte viskeren på høyre siden visket med svært ulik kraft langs dekningsområdet. På førersiden og bak speilet (ca 30cm lengde) lå den så hardt mot ruten at den lagde riper i ruten mens den på passasjersiden var så slapp at den ikke fikk vekk alt vannet. Viskerne lagde også merkelige lyder når de ble kjørt.

...og JA, jeg har brukt mye spylervæske og JA, jeg har byttet viskere ofte nok til at dette ikke skulle skje, og NEI bilen var ikke kjørt så langt at dette var "normal" slitasje på en frontrute. Jeg har heller aldri opplevd lignende på noen av mine tidligere biler (heller ikke Tesla Model S som hadde tragisk dårlige viskere)

Hvis du vil vite mer om hvordan dette endte, ta kontakt på pm.
#7
Model X 2014 - 2022 / US$ 7,88 - når kommer prisreduksjonen?
torsdag 27. juli 2017, klokken 00:29
"Min" blå femseters X100 med delskinn, AP2 og premiumpakke koster i skrivende stund 111000$ i USA. Omregnet til NOK blir det ca kr 875.000,-.
I Norge er pris for tilsvarende kr 957 000.

Gapet er altså kr 82 000,-

To muligheter:
- US$ styrkes mot NOK
- Prisen på Tesla må reduseres (drastisk)
#8
Model S 2013 - 2022 / Lengst kjørte TMS 4WD
mandag 18. januar 2016, klokken 21:33
De første D-modellene kom jo til Norge for +/- et år siden. Sikkert etterhvert endel som har passert 50000km med god margin.  Kunne vært interessant å  vite litt om hvor langt de lengst kjørte 4wd har gått og om man har hatt noen spesielle problemer som f.eks. DU-skifte, batteri el.l.
#9
Model S 2013 - 2022 / 90D Hvor mange tilgjengelige kWt?
torsdag 26. november 2015, klokken 18:52
Nå er det vel etterhvert noen som begynner å få praktiske erfaringer med 90D-modellene.
Har lest følgende (tror det var Bjørn Nyland som skrev)

- 85D har ca 75 kWt tilgjengelig
- 70D har ca 65 kWt tilgjengelig
- 60D har ca 60 kWt tilgjengelig

...så hvordan er det med 90D?    Anyone ?
#10
Viser til vedlagt bilde med priseksempler fra det danske forliket om endring av EL-bilavgiftene. Kun 70D og P85D er listet og det er enorm forskjell i konsekvens for disse to bilene.

Lurer derfor på hvordan 85D rammes? Noen som vet?

Får en 85D levert i begynnelsen av desember og er ikke helt fremmed for å la den gå til broderfolket i sør hvis der er interesse ☺
#11
Tesla som bilmerke høster mange lovord for kjøre-egenskaper, rekkevidde og  kraft/akselerasjon/fartsressurser og ikke minst superlader-nettverket.

Men noe kan tyde på at de har problemer med sine driv-linjer. Driveunits ryker relativt hyppig og mye tyder på at disse har begrenset levetid (20-50K km)

Dette er vel egentlig ikke så unaturlig?
Tankene mine går til kjede/drev på en motorsykkel som varer kanskje 30000km med godt stell. Tenner på tannhjul slites og kjedet svekkes slik at utskifting etter noe tid er uunngåelig.

-Kanskje det er samme forhold med drive-unit på Tesla?
-Enorme krefter skal overføres gjennom denne uniten og slitasje må påregnes?
- Kanskje vi må påregne og  skifte DU på Tesla akkurat som vi skifter kjede/drev på MC?
-Kanskje slitasjen på en Tesla er større enn kjede/drev på en MC siden kreftene virker begge veier (regen)?
-Kan det tenkes at regelmessig skift av DU er  prisen vi Tesla-eiere må betale (etter  garanti-tid) for å eie en bil med kraftig motor med enorm respons?
-Hva vil evt et DU-skift koste hvis vi skal betale selv?
#12
Model S 2013 - 2022 / Premium-pakke eller ikke?
onsdag 19. august 2015, klokken 19:55
Sitter og skal bekrefte bilen (85D) og blir ikke helt enig med meg selv om Premiumpakke eller ikke.
Pakken består stort sett av dill og fjas med belysning og alcantara både her og der men så var det denne elektriske bakluken da.

Det byr meg  imot og betale 21500 kr for EL-bakluke. Har prøve-åpne bil med manuell luke mange ganger og den er virkelig LETT å betjene. Et lite hjelpeløft i begynnelsen og så tar hydraulikk en resten uansett EL eller ikke.

Mye lettere før når dette lå i techpakken
#13
Overskriften sier vel det meste.

Kofiguratoren sier idag november-levering.
Skulle gjerne hatt bil i god tid før jul og er vel ute etter hvor mye jege må legge til Teslas eget estimat.
#14
Model S 2013 - 2022 / Har du Tesla uten mulighet for lading hjemme?
søndag 09. august 2015, klokken 16:39
Hvordan fungerer isåfall det?

Er litt spent på hvordan dette vil gå. Kjører sjelden mer enn 5 mil for dagen og har mulighet for lading på jobben. Har en nokså stasjonær jobb.

Slik jeg vurderer burde dette kunne fungere?
Noen som har erfaringer rundt dette med ikkehjemmelading?
#15
Ser at en nokså normalt utstyrt 70D og 85D koster ca kr 70000 mer i USA enn i Norge. (Ikke sjekket P85D)Tatt i betraktning frakt over Dammen og kostnad med norske forbrukerrettigheter er denne forskjellen ikke bærekraftig særlig lenge.

Jeg har foreløpig ikke snappet opp noen konkrete rykter om prisstigning. Noen som vet?
#16
Plugg-inn hybrider / BMW X5 e-Drive
torsdag 21. mai 2015, klokken 14:56
Dette var jo ikke så imponerende   >:(

#17
Model S 2013 - 2022 / Lengst kjørte TMS som IKKE har skiftet DU
søndag 03. mai 2015, klokken 09:10
For en fersking er det vanskelig å få oversikt over DU- problemene  med TMS. Jeg sitter likevel igjen med et inntrykk av at svært mange som har kjørt endel har skiftet DU.

Er derfor ute etter å høre litt fra dere med vel fungerende biler.
- når fikk dere bilen?
- hvor langt har dere kjørt?

DU- problemene er godt omtalt i DU- tråden så jeg håper denne kan dreie seg om de bilene som "fungerer" greit.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA