Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - elektro

#31
Audi e-tron / Sv: Vindusviskere med integrert spyling i armen
tirsdag 28. november 2023, klokken 21:30
Er det noe særlig å spare, kontra bare å bytte de hos Møller, f.eks. ifbm. service?
#32
Audi Q6 e-tron og SQ6 e-tron / Sv: Interiør
fredag 24. november 2023, klokken 13:10
Sitat fra: daktari på mandag 04. september 2023, klokken 22:54
Sitat fra: Storg på mandag 04. september 2023, klokken 22:12
Sitat fra: daktari på mandag 04. september 2023, klokken 07:45
Sitat fra: Storg på mandag 04. september 2023, klokken 00:44
Sitat fra: daktari på søndag 03. september 2023, klokken 23:39Hvor lade mobilen?


Rett foran start/stopp knappen inn mot midtkonsollen.
Er ikke det et askebeger?

Se denne videoen. 5:25
https://youtu.be/nZ45X91U1WM?si=bElDz8Dv0-BYeR51
Takk for tips om video, den var nyttig.

Men ufattelig dårlig plassering av telefonlader. Himmel og hav hva driver de Audi-folkene med?

Det kjedelige svaret er at man ikke skal bruke mobilen mens man kjører. Plasseringen er derfor helt bevisst.

En annen ting som er litt slitsomt er bilbelte. Du kan naturligvis velge å ikke bruke det, da tar du i alle fall ikke livet av noen andre enn deg selv. Hvis du ser på mobilen mens du kjører derimot.. :P

(Ja, jeg ser også masse av og til på mobilen mens jeg kjører, men jeg liker at Audi gjør det litt vanskeligere og at det er en bevisst handling - og at skjermen ikke lyser opp og tar oppmerksomheten min hver gang det kommer en melding eller pushvarsel. Samt at den ikke under noen omstendighet kan fly rundt i kupeen ved frisk kjøring, unnamanøver eller kollisjon.)
#33
Elbiler i media / Elbilforeningen: Vi hater dette rattet!
torsdag 26. oktober 2023, klokken 18:48
Godt at noen tar bladet fra munnen:
https://youtube.com/shorts/wpGAfe2DmhM?si=RnqCIVka7ZVseq8v

Jeg spør; Hvordan i huleste kan noen kjøpe denne bilen? Og burde den vært forbudt?
#34
Audi e-tron / Sv: Estimering av kapasitet - Ladetap?
lørdag 21. oktober 2023, klokken 09:21
Sitat fra: ThomasEL på fredag 13. oktober 2023, klokken 12:44@Elektro:

Jeg gjetter på
at årsaken hovedsaklig er at cellene har vært ubalanserte. Lenge siden forrige topplading?

De få gangene jeg topplader, og hvis bilen med et uhell (🤪🤪🤣🤣) blir stående en halvtimes tid, så er det ikke så uvanlig med i alle fall 2-3 prosentpoengs dropp.


Var nok lenge siden siste topplading, ja..  :) Har vel egentlig aldri prøvd å la bilen stå såpass «lenge» etter hurtiglading til 100% heller, men verdt å merke seg. e-tron lader jo med 35-40 kW helt frem til den bråstopper. Der andre biler bruker en evighet på de siste prosentene. At lading startet med ganske kaldt batteri med lav SOC kan også ha bidratt. (Bilen stod parkert i snøvær to døgn før en times lett kjøretur til lading. Det kan ha kanskje vært helt nede i 5 grader.. Og sluttet kanskje på 35.)

Den formen for balansering jeg har sett tidligere, har imidlertid stort sett gått i motsatt retning. F.eks. at jeg kommer hjem med lav SOC og varmt batteri, bilen blir stående en halvtimes tid uten strøm tilkoblet mens vi pakker ut av bilen, legger unger osv, så har SOC økt 1-3% i mellomtiden. Også på vinteren.

Mener jeg har sett helt opp i 5% økning. Selv om batteriet i mellomtiden har blitt nedkjølt. Fritt etter hukommelsen, så parkerte jeg en gang i minusgrader med 3-4% SOC etter en langtur. Ikke tilkoblet strøm. Så skjedde det ett eller annet som gjorde at bilen ble stående i flere timer. Da jeg kom på at jeg måtte få flyttet og koblet til bilen, var jeg redd jeg ikke skulle få start på den fordi batteriet hadde blitt vesentlig nedkjølt. Men til min store forbauselse, hadde SOC økt til 9%!
#35
Audi e-tron / Sv: Estimering av kapasitet - Ladetap?
torsdag 12. oktober 2023, klokken 23:44
Vet ikke hvor relevant det er, men ladet min 2019 modell på Eviny lynlader nylig, fra 15-100%. Batteriet var nok relativt kaldt ved start. Tipper maks 7-8 grader. Har ikke OBD tilkoblet lenger, men det var snø om natta og jeg hadde kjørt relativt kort. En snau time med mye nedover, 60-80 km/t. Og bilen startet lading på 65 kW, men kom opp i minst det dobbelte. Fulgte ikke så nøye med. Men bilen ble som vanlig ferdig med å lade før vi hadde spist (det var ikke kø).

Jeg kjørte så bilen 500 meter og lot den stå i 20 minutter uten klima på i anslagsvis 12-13 grader. Da jeg så skulle kjøre videre stod den på 94%! Jeg hadde forventet at den kanskje hadde bikket ned til 99% men..
#36
Kjøpe elbil? / Sv: Kampanje Q8 e-tron 55
tirsdag 26. september 2023, klokken 11:49
Sitat fra: torerik på tirsdag 26. september 2023, klokken 00:29Q8 e-tron 55 ble i alle fall mye mer aktuell for oss med denne kampanjen. Og ja, det skal sikkert «selges ut» eldre modeller før Q6 kommer. Men det gjør da ingenting, Q8 er en flott bil. Med «rett» utstyr ser jeg den blir litt dyrere, men stadig godt under 900k. Det er langt billigere enn tilbudet jeg fikk på iX40(!), som jo har langt mindre batteri/rekkevidde.

Merk at iX 40 vel heller ikke har luftfjæring som standard, det er gull verdt på elbiler for å håndtere vekten. Uten å ofre hverken kjøreegenskaper, komfort eller fremkommelighet. Jeg synes gamle e-tron 55 kjører MYE bedre enn iX 40. Rumpa henger liksom ikke med over ujevnheter og bilen krenger mer.. iX 50 og 60 er nok en annen historie. De har jeg ikke kjørt.

Eneste jeg har å utsette på iX ellers er ellers at man må bort på skjermen for å justere avstand til forankjørende bil i ACC, samt at bagasjeplassen virker dårligere enn i e-tron. Hvor den faktisk er brukbar hvis man fjerner reservehjulholderen under gulvet og utnytter alle hulrom, samt tar ut dekkrep. settet i frunken og bruker all plassen til bagasje. (Disse tingene kan man putte i div. hulrom bak. Krok og slepetau har jeg alltid lett tilgjengelig, men trenger man egentlig jekk?)

EDIT: Men når prisen er vesentlig lavere på Q8 er det egentlig en no-brainer. Hvor mange hundre tusen skal man betale for at iX er "mer moderne" eller "mer ekte elbil"? I den grad iX 50 har bedre rekkevidde/ladehastighet, så er det ikke noen forskjell i praksis.. Det er bare på papiret, eller på YouTube. Det man kan vurdere er 20-tommers hjul både på sommer og vinter. Mitt inntrykk er at de er merkbart snillere med forbruket enn 21- eller gud forby 22-tommerne.

Dersom man føler for- og har anledning til å vente på Q6 er jo det en litt annen sak.
#37
Kjøpe elbil? / Sv: Kampanje Q8 e-tron 55
mandag 25. september 2023, klokken 08:00
Sitat fra: daktari på mandag 25. september 2023, klokken 07:46
Sitat fra: torerik på mandag 25. september 2023, klokken 00:40Ser at Audi kjører kampanje på Q8 e-tron 55, Advanced Plus Limited ligger fra 817k inkl. vinterhjul. Tilsvarende konkurrent hos BMW må vel bli iX50 Fully Charged, denne skal de ha 1060k for. Dette virker da veldig «billig» hos Audi?

Til sammenligning fikk jeg tilbud på en Q4 e-tron 45 tidligere i sommer, denne skulle de ha 700k for.

Q8 e-tron 55 kampanjen virker som mye bil for pengene..?
Da er det med store batteriet?
Bmw har vel mer utstyr til den prisen? Audi har em tendens til å selge biler uten utstyr.

Ja, det store batteriet. Og denne er langt fra ribbet. Det finnes også en Advanced Limited utgave av 55'en til 739' som er mer basic utstyrt. Eller en S-Line Limited Plus til 854'.

https://albjerk.no/wp-content/uploads/2023/09/Utstyrsliste_Audi_Q8_e-tron_55_kampanje.pdf

Dette er bra priser! Som nok må sees i sammenhengene med at økonomien er i ferd med å kjøles ned voldsomt og at en ny Q6 er på trappene..
#38
Kjøpe elbil? / Sv: Kampanje Q8 e-tron 55
mandag 25. september 2023, klokken 07:49
Sitat fra: torerik på mandag 25. september 2023, klokken 00:40Ser at Audi kjører kampanje på Q8 e-tron 55, Advanced Plus Limited ligger fra 817k inkl. vinterhjul. Tilsvarende konkurrent hos BMW må vel bli iX50 Fully Charged, denne skal de ha 1060k for. Dette virker da veldig «billig» hos Audi?

Til sammenligning fikk jeg tilbud på en Q4 e-tron 45 tidligere i sommer, denne skulle de ha 700k for.

Q8 e-tron 55 kampanjen virker som mye bil for pengene..?

Jøss, det var da voldsomt billig. Men trenger man det svære batteriet om man ikke har førerkort B96/BE og reiser rundt med campingvogn, båt eller hestehenger? Hvor mye tyngre blir bilen? Jeg ville heller hatt en bil med konturseter med luft og massasje, Digital Matrix lys, Night Vision, akustisk glass, mm. Jeg ville også gjerne hatt s-line eksteriør, hvis man kan få der uten s-line interiør og uten at bilen blir senket og stivere. Eller spart pengene.. Hva er beste pris på en e-tron 50?
#39
KIA / Sv: Kia EV9
onsdag 20. september 2023, klokken 12:07
Litt på siden, men ser Model X nå koster fra 75.000 USD i USA. https://youtu.be/EHl2AmEGPNU?si=GVcM9m--8WlgiJk2

Ca. 800.000 NOK altså! Det er riktig nok som 5-seter, men for øyeblikket er valgfri lakk inkludert i prisen. Det samme er som kjent også alt utstyret du trenger. Også hengerfeste, men antakelig ikke vinterhjul.

I Norge koster Model X fra 1.105' med vinterhjul. 1.150' som 7-seter og 1.188' som 6-seter.. Da er bilen uaktuell for de fleste, vil jeg tro.
#40
Elbiler i media / Sv: Gratuler Tesla med 5 millioner biler
onsdag 20. september 2023, klokken 11:51
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 20. september 2023, klokken 10:56Tesla har i liten grad hatt konkurrenter før de siste årene. For 10 år siden hentet jeg ut min første Model S, og da var det ikke et eneste alternativ,så jeg skjønner godt den raske veksten selv om det bare er innenfor et veldig smalt segment.
Nå er heldigvis modellutvalget i ferd med å bli såpass greit at det er noe for en hver smak og jeg har ikke inntrykk av at andre produsenter lar kampen om dette segmentet passere. Selv Toyota har flagget at de kommer med en rekke modeller, noe som er helt nye takter derfra.

Jeg er uansett veldig glad for at Tesla satt i gang og sparket andre produsenter litt på skinnleggen. Uten Tesla hadde jeg kanskje ikke kjørt bilen jeg har i dag.

+1
#41
Elbiler i media / Sv: Gratuler Tesla med 5 millioner biler
onsdag 20. september 2023, klokken 08:04
Sitat fra: RJK på tirsdag 19. september 2023, klokken 15:29At Toyota produserer veldig mange biler per år, og samme med VW, det vet vi. Men de har da jammen brukt tid på å bygge seg opp. Og spesielt de to merkene er jo en av grunnene til at det nå skal mye mere til for å lykkes som ny bilprodusent.

Det som hadde vært interessant, er å se hvor lang tid det tok fra de startet tilde hadde nådd 5 millioner produserte biler. Sånn for sammenligningens skyld. Tror ikke de vokste like fort som Tesla har gjort.

Dette er jo helt uinteressant, spør du meg. Bilmarkedet, og verden forøvrig, er jo fundamentalt annerledes enn for snart 100 år siden.

Hvis man skal måle noe, så må det vel være Teslas markedsandel for personbiler i dag. Den er vel rundt 1%? Og det har tatt 10 år. Ikke veldig imponerende ift. f.eks. da Apple entret markedet for mobiltelefoner. Selv om det nok er vanskeligere å etablere bilproduksjon enn elektronikk. Å etablere en bilprodusent som overlever i mer enn 10 år er imponerende i seg selv.

Men, Elon Musk har sagt Tesla skal produsere 20 Millioner biler per år i 2030. Sånn sett er de på full fart til å mislykkes. Og å fjerne blinklys hendler og parkeringssensorer vil ikke hjelpe dem å vinne alles hjerter.. :-\

EDIT: Fant ikke helt ferske tall i farten, men det er vel flere produsenter som har høyere prosentvis vekst i elbilsalget enn Tesla. Og det er ikke bare kinesiske.

I Norge er Volkswagen gruppen størst også i antall, med 21.385 rene elbiler registrert hittil i år, mot 20.240 Tesla.
#42
KIA / Sv: Kia EV9
tirsdag 19. september 2023, klokken 12:40
Oi, denne skal bli tungsolgt! Veldig liten avstand opp til Volvo EX-90 f.eks. her.. For de som virkelig trenger plassen, kommer det jo også en lengre ID Buzz med AWD. For de som egentlig ikke trenger plassen, er alt fra Audi Q6 til Polestar 3 konkurrenter - som faktisk kan komme til å koste mindre. Eller Xpeng G9.. for å nevne noen.

NIO ES8 er et annet alternativ med 6- eller 7 seter. Eller hva med BYD Tang? 5990/mnd uten innskudd pt. Det kommer vel en facelift av begge disse før EV9 blir levert? Kanskje til og med bruktprisene på EQS SUV har begynt å komme ned. Før eller siden bikker vel den under en mill. også..

Kunne man fått EV9 med 6 seter og ALT utstyr, inkl. vinterhjul og kampanjerente til 899.000 ferdig på veien, så kanskje.. mest sannsynlig må de under 800.000 for å få ordentlig suksess.
#43
Audi e-tron / Sv: Pris på å skifte bakseter etron
fredag 15. september 2023, klokken 00:25
Sitat fra: alpefiol på torsdag 14. september 2023, klokken 22:54Update; forsikringsselskapet tar ikke denne skaden.

Hæ!? Bytt selskap. Håper du har masse forsikringer der.
#44
e-Golf / Sv: Batterikasse og vanninntregning
onsdag 13. september 2023, klokken 07:39
I forhold til skepsis til elbiler. Dersom du hadde hatt en ni år gammel diesel- eller bensinbil, ville du vært like overrasket over en reparasjon i denne størrelsesorden?

I alle fall, utrolig kjipt. Hør med Bosch Bilexperten eller lignende, hvis det er Møller som har gitt pris.

Jeg hadde samme feil på vår, fikk det på forsikringen, som også dekker feil på drivlinje.
#45
Audi e-tron / Sv: Biltur til Kroatia - verdt degradering og slitasje?
fredag 08. september 2023, klokken 07:28
Det beste for miljøet er å bli hjemme, ja. :)

På den annen side er jo bilen allerede produsert. Den blir skrotet etter x-antall år uansett. Det denne turen endrer, er om den skrotes med f.eks. 350.000 km. på telleren eller 355.000 km. telleren. Sånn sett kan man argumentere for at produksjon skal tas ut av miljø-regnestykket for enkeltturer. Hvis det i tillegg er bra med sol/vind disse julidagene, kan det jo hende man kommer til Kroatia nesten uten CO2 utslipp. Her kan man forme sin egen virkelighet. Men det er jo noe i det.

Skal man dra den enda lenger kan man si at flyet går uansett. Om det er 150 eller 155 pers ombord har lite å si, antar jeg? Faktisk er det bra å fylle opp flyet! ;) ;)

Når det kommer til tidsaspektet, så må TS kanskje spørre seg hvor mange timer han ønsker å bruke på veien hver dag. Det er som sagt ca. 25 timer hver vei, med lading, fra Hirtshals til Split. Med noen omveier og litt kø, fort 30 timer. I vår familie synes vi en 6 timers biltur er ganske lenge. Type Oslo-Trondheim. Å gjøre det 10 ganger ila. 2-3 uker, høres mye ut. Og det er altså ikke snakk om å erstatte «noen dager» på destinasjon med biltur her..

Denne type ferge er heller ikke spennende så veldig lenge. For de som synes det er slitsomt å fly, man kunne jo vært i Munchen, Milano eller Split på samme tiden.. I tillegg er det billigere.

Derfor får jeg nok aldri med familien min på å kjøre hele veien, selv om jeg har lyst. Hvis de har lyst, blir utgangspunktet et litt annet. Har TS lekt seg med noen reiserute?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA