Sitat fra: turfsurf på lørdag 03. februar 2024, klokken 13:57Sitat fra: elektro på lørdag 03. februar 2024, klokken 08:26Ville også kommentere på dette. For det første viser de aller fleste biler noen km/t mye. Normalt 3-4 km/t. Kanskje 5. Tesla f.eks. viser vel bare om lag 1 km/t for mye, men en diff mellom bilene på 7 km/t er uvanlig.Mange biler som viser 10% eller mere for mye, spesielt japanerne synder der.
Videre er snitthastighet på disse testene vel rundt 65 km/t. I slike hastigheter har luftmotstand mindre betydning. Mens de som kjører saktere på sin side får mer tid i bilen med varmeapparat på. Så ulempen ved å kjøre fortere er helt marginal.
Med elbiler gir faktisk luftmotstand stort utslag allerede i slike hastigheter. Tar man med at luftmotstanden er større om vinteren vil jeg tro det er ganske betydelig.
Hvilke biler helt konkret har 10% mer avvik enn noen annen i denne testen @turfsurf?
Og hvis dette forekommer, hvor mye er merforbruket i 66 kontra 60 km/t fratrukket en drøy halvtime mindre med lys og varmeapparat på? Og ev. færre høydemeter..
EDIT: I følge en artikkel i Vi Menn Bil publisert 29/11-2023, viste bare 11% av de 920 bilene de hadde testet fra 2010 og frem til i da 95 km/t eller mindre i 100 km/t. Men nesten alle biler viser for lite. Dvs. at differansen i hastighet mellom de aller fleste bilene er mindre enn 5%.
Så er jeg åpen for at selv kun 1% kortere kjørelengde kan være helt avgjørende for utfallet, grunnet løypas natur. Som er det virkelige peoblemet. Men la oss ikke overdrive dette med hastigheten.