Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - elektro

#1
ID. Buzz / Bakkeklaring
mandag 25. mars 2024, klokken 21:10
Hva er bakkeklaringen på de forskjellige variantene? Kommer frem til 15,8 cm. ulastet, som er ganske lite på en bil skapt for ferie og fritid ??? Særlig tatt i betrakring at det er plass til mye last og ekstremt lang akselavstand, da særlig på den lange.. 328 cm!?!
#2
Elbiler i media / Disse elbilene gir deg lavere strømutgifter
mandag 11. mars 2024, klokken 08:45
Det bærer litt preg av å koke suppe på en spiker når NAF går bredt ut med denne saken. https://www.naf.no/elbil/elprix-nytt/forbruk-elbil-el-prix-vinter-2024

Dette er også dårlig forbrukerjournalistikk. Saken burde handlet om at det økonomisk nesten ikke spiller noen rolle hvilken elbil du velger.

La oss si at to biler i samme klasse bruker hhv. 18,0 kWh/100 km. og 23,0 kWh/100 km, du kjører 20.000 km/år (langt mer enn gjennomsnittet) og at gjennomsnittsprisen for strøm er 2 kr/kWh, inkl. nettleie og en anselig andel hurtiglading.

Du kan da spare 166 kroner/mnd. på å velge bil ut fra strømforbruk i forhold til andre preferanser. Gratulerer.
#3
Elbiler i media / Paris vil ha SUV'ene ut av indre by
tirsdag 13. februar 2024, klokken 20:50
Antar at denne surrete artikkelen er bak betalingsmur https://www.aftenposten.no/verden/i/wAa9dG/paris-vil-ha-suvene-ut-av-indre-by-kan-det-samme-skje-i-oslo , men ingressen lyder som følger;

"Suver forurenser mer og er farligere for syklister og fotgjengere enn mindre biler. I Paris kan det bli dyrere å parkere med tunge biler." Deretter kommer en rekke påstander, bla: "Problemstillingen har dukket opp i flere byer. Suvene forurenser mer og er svært skadelige dersom du blir truffet av en."

Jaha. Forurenser en Model Y mer enn en diesel Golf?

Tiltaket i Paris skal visstnok gjelde for el-suver over 2 tonn og hybrid- eller fossil-suv-er som veier mer enn 1,6 tonn. Det refereres videre til at den mest solgte bilen i Norge i fjor, Tesla Model Y, veier i underkant av 2 tonn. Og at en Toyota Yaris fra 2023 rundt 1 tonn.

Deretter dras leseren til USA der Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) kan fortelle at det er 45 prosent større risiko for at du dør dersom du blir truffet av en SUV enn om du blir truffet av en bil med mindre front. Ordføreren i Paris er sjokkert!

Men hva er en SUV? ID.Buzz vil du av naturlige årsaker helst ikke bli truffet av. Men i motsetning til i en gammel Fiat vil ID.Buzz mest sannsynlig både varsle fører og nødbremse. Og er det mørkt, har den mye bedre lys. Og er egentlig en Tesla Model Y f.eks. farligere enn en Yaris? Eller gammel Passat? I Euro-NCAP Pedestrian safety testen scorer bla. Mercedes EQE SUV, BYD Tang og NIO EL7 alle 80%, Jeep Grand Cherokee 81%, Model Y 82% og BMW 5-serie 86% mens Lexus RX og Mazda CX-60 scorer 89%.

Dacia Spring scorer 39%, den franske småbilen Renault Zoe scorer sammen med tre andre Dacia modeller 41%, VW UP, Seat Mii46%, Hyundai i10 52%, Peugeot 208 56%, Honda e 62%. Og det er grunn til å tro at eldre småbiler er langt farligere. Og forurenser relativt mye. Elbilene som er nevnt over verken bråker eller forurenser.

Tilbake til artikkelen. Vel hjemme i Norge påpeker Venstres Marit Vea at bilister i Oslo allerede betaler for seg, samt at en forsker fra TØI kan fortelle at det ikke er grunnlag for å si at suver er overrepresentert i ulykker med myke trafikanter i Oslo. Og at det er andre faktorer som utgjør større ulykkesrisiko for fotgjengere i Oslo enn kollisjoner med biler. Det er for eksempel kantsteiner, hull i veien, trikkeskinner, snø og is samt elsparkesykler.

Så langt er det neppe mange som leser. Så de store, tunge EL-SUV'ene har fått nok et skudd for baugen.



#4
Audi Q6 e-tron og SQ6 e-tron / Pris mm.
fredag 26. januar 2024, klokken 00:41
Da er prisen på Porsche Macan ute, den blir fra 877.000. Dvs. at du kan få en ribbet utgave for 1 mill med vinterhjul. Men likevel, er ikke det litt positivt for prisen på Q6?

Oppgitt bagasjerom på Macan var også relativt positivt. Med over 530 liter pluss 84 liter frunk. Nå er vel bilen omtrent like lang som Q6 med sine 4,78 cm, så vi kan vel i beste fall forvente 40 liter ekstra i Q6 pga. litt mindre skrånende bakrute, men.. vi er jo på ID.7 stasjonsvogn nivå da. I teorien.
#5
Elbiler i media / Elbilforeningen: Vi hater dette rattet!
torsdag 26. oktober 2023, klokken 18:48
Godt at noen tar bladet fra munnen:
https://youtube.com/shorts/wpGAfe2DmhM?si=RnqCIVka7ZVseq8v

Jeg spør; Hvordan i huleste kan noen kjøpe denne bilen? Og burde den vært forbudt?
#6
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/kEz6lv/luksusbiler-raser-i-pris-det-foerste-du-angrer-paa

Denne saken har dukket opp i flere former de siste ukene. Skadefryden er dårlig skjult. I kommentarfeltene er den ikke skult i det hele tatt. Essensen er; "Den mest dramatiske prisendringen ser vi på modellen Audi e-tron der snittprisen har endret seg fra 649.000 til 440.000 i løpet av det siste året, sier Finns bilekspert Terje Dahlgren til VG." (Bilekspert... her lukter det fossilt drivstoff lang vei.) Anyway;

Jeg vet ikke hva snittprisen på nye Audi e-tron 55 quattro var, men antakelig ikke under 850.000 kroner. Det var en modell som tok markedet med storm, særlig fra utleveringsstart i mars 2019 og ut år 2020. Etter hvert fikk bilen konkurranse av stadig flere familievennlige modeller, med firehjulstrekk, og omtrent like god plass og rekkevidde og lavere pris. Til sist kom momsen..

Det som nå har skjedd er at mange av disse bilene har blitt over 4 år gamle. I tillegg har det kommet en facelift. Men faktum er, at verditapet er helt normalt. 50% på tre år i denne prisklassen er helt OK. Særlig når man tar i betraktning at folk flest (inkludert undertegnede) har fått kjøre biler de tidligere bare kunne drømme om. Dette gjelder også de litt billigere- og dyrere bilene, pga. lav rente, og ved å regne inn besparelsen i bom, service og drivstoff. Det skriver de ikke om. Mange har tapt mindre, noen har tapt mer. Men det er alltid noen som kommer sist inn.

Det vi ser er en rask normalisering av prisene på bruktbil, spesielt elbil, pga. lavere etterspørsel, drevet av makroøkonomiske forhold og bedre tilgang på biler. Men dersom man ikke MÅ selge, vil neppe bilene fortsette å rase i verdi. For det finnes en bunn. Særlig for biler som Porsche, for å ta Taycan. Nå selges det nesten INGEN av den. Og svært få elbiler i det hele tatt, skal vi tro media. Mao. er det snart manko på bruktbiler.

Akkurat nå er det kjøpers marked, både på nybil og bruktbil. Men skal du også selge, kan det være lurt å ha is i magen, tror jeg. Den som ler sist ler best.
#7
Vet ikke om den er åpen for alle, men dagens mest leste artikkel i nettutgaven av Aftenposten er kanskje den merkeligste artikkelen jeg noen gang har lest. Ikke er den spesielt morsom eller godt skrevet heller. Hadde jeg ikke visst bedre, ville jeg gjettet at den er skrevet av en niendeklassing eller ChatGPT, med den hensikt å sette elbiler i et dårlig lys. Denne burde faktasjekkes. Er det virkelig så ille?

Dessverre sier ikke artikkelen annet enn at de kjørte fra nord til sør, i «rurale strøk». Dog endte de opp på flyplassen i Madrid..? Den sier heller ikke noe om hvilke planlagte/ønskede stopp de hadde, utover lading, eller hva slags Tesla det var snakk om.

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/l3WKX3/elektrisk-bilferie-gjennom-spania-med-familien-aldri-igjen

I følge Abetterrouteplanner kreves det ett stopp a 15 min for å komme fra Bilbao til Madrid med TMY LR dersom man starter med 90% SOC. To stopp med Standard Range. (Dog finnes det ingen ruter hvis man velger a unngå motorvei.)
#8
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Erfaringer Sommerferie 2023
søndag 16. juli 2023, klokken 09:44
I går opplevde jeg kø for første gang på lenge. Andre behov gjorde at vi stoppet med 70% SOC på Shell Tvedestrand, hvor jeg samtidig tenkte å toppe opp litt før ferden videre sørover. Der var det imidlertid 6-7 biler i kø og jeg valgte til slutt å droppe det. Det belyste imidlertid et par problemer;

Før det første var et par av de 16 laderne ute av drift. Det er ikke så lett å se, før du står rett ved laderen og ser bilde av en skiftenøkkel på skjermen til Kempower laderne.

Det er heller ikke noe godt køsystem og laderne står heller ikke helt samlet. Som er typisk på disse lokasjonene. Det som da skjer er at undertegnede først prøver en av laderne som var ute av drift og så må «snike» rundt etter en annen lader, mens forvirringen på stedet øker.

Flere brukere stod i telefonen med support (som de angivelig ikke fikk tak i, en sa han kom til Viking), noen stod og lastet ned div. apper, koblet til laderen på nytt etter feilet forsøk, flyttet bilen osv. Jeg anslår at omtrent bare halvparten av bilene ved laderne faktisk ladet. Ved resten stod folk og bannet og svertet i regnværet. Og dette er altså med de lovpriste Kempower laderne og Recharge som faktisk har e-roaming, som burde gjøre det enkelt. Hadde det ikke vært for disse problemene ville det ikke vært kø.

Bensinpumpene under tak på Shell Tvedestrand var det få som brukte..

Hadde jeg måttet lade, hadde jeg antakelig valgt Tesla Brokelandsheia eller Arendal, som også er billigere. Der er det mye mindre sånt styr. Men det skyldes nok, foruten antall ladere, at brukerne der er mer bevisste.
#9
Elbiler i media / Ladesjokk i Danmark i sommer?
onsdag 14. juni 2023, klokken 08:54
https://elbil.no/se-opp-for-ladesjokk-med-danske-priser-i-sommer/

Nå er det ikke bare ladeprisene som må ganges med 1,6.. og Danmark er er lite land, så der er grenser for hvor mye man lader mens man er der. Neppe det som velter feriebudsjettet. Men nok om det.

Som nevnt i saken, men ikke tallfestet i tabellen, lader man hos Tesla uten medlemskap, koster det mellom 4,72 og 5,68 NOK/kWt forutsatt en vekslingskurs på 1,6. Mellom 3,52 og 4,24 NOK/kWt med medlemskap. Ikke ille! I Tyskland rundt femmer i snitt med medlemskap. I Sverige kan du lade for helt ned i 3,10 SEK/kWt utenom rushtid, med medlemskap i Göteborg f.eks. Mens i Halmstad koster det 4,45 SEK/kWt samme tid. Opp til 6,70 uten medlemskap, i rushtid. Genialt system forresten, med rushtidsprising.

Overskriften burde vært; «Unngå ladesjokk i utlandet, skaff deg Tesla medlemskap før sommerferien.»

Har man derimot et Audi Charging abonnement skal man passe litt på. Godt vant med 2,30 NOK/kWt på IONITY her hjemme blir man plutselig belastet 9,92 NOK i Danmark (sjekk dine betingelser om du har en annen produsent- eller avtale). Omtrent samme pris er det om du skal videre til Tyskland og øvrige EU land. IONITY i Sverige koster 8,70 SEK/kW flatt med Transit abonnementet til Audi som koster 179/mnd. på toppen av det. Det er en dårlig deal.
#10
Elbiler i media / NAF Sommertest 2023
tirsdag 06. juni 2023, klokken 09:07
Da er det på'n igjen! :) https://www.motor.no/bil/rekkeviddetesten-sommeren-2023/249773

Diskusjonen i etterkant kommer vel til å gå på det samme som tidligere, løypas natur. Været er nær optimalt, det er meldt blå himmel og 22 grader på Øyer midt på dagen. Noe vind fra vest/nord-vest, men det er snakk om kun 2 m/s i snitt med noen "kast" på 7-8 m/s. På Hjerkinn er det imidlertid meldt kun 12 grader Lett bris (4 m/s) fra nordvest med vindkast på 8 m/s

Dessverre stiller mange av bilene med de største, bredeste hjulene som kan leveres - mens noen har nesten komisk smale hjul.
#11
Kjøpe elbil? / Beste leasingtilbud - sommer 2023
torsdag 01. juni 2023, klokken 11:39
Hvilken elektrisk 4x4 "familie-SUV" får man den beste leasingprisen på? Alt av interesse, jo større jo bedre.

Jeg vurderer firmabil, 48 mnd. uten innskudd, service/vinterhjul inkludert, 20-25.000 km. kjørelengde. Dette må man som regel kontakte selskapene for å få pris på, så det er lettere å sammenligne 3 år, 15.000 km.

Kan sparke i gang med Porsche sitt tilbud på en Taycan Cross Turismo som angivelig koster 1.236.000 å kjøpe, som man kan lease til kr. 9.900/mnd. inkl. mva. med 149.900 i innskudd. Totalpris kr. 515.778. Dessverre utenfor mitt budsjett, og bilen er i grenseland også størrelsesmessig, men det er interessant at de beregner 58,3% restverdi. Noen bedre?

(Her er det verken fast rente eller service inkludert. Men det kan man sikkert forhandle om i dagens marked. https://dealer.porsche.com/no/oslo/nb-NO/Kampanjer/Taycan-Cross-Turismo-Leasing-spring )


Polestar 3, som jeg har spekket opp til 906.050, kommer på 8.952 i mnd. Totalt 474.272. Altså 47,9% restverdi. Det er kanskje mer normalt, eller?

I samme kalkulator man man også legge inn 48 mnd. 25.000 km. Uten innskudd koster det totalt kr. 669.120! Altså en restverdi på 26,1%. Dette bør være interessant for alle som vurderer å kjøpe denne bilen også.. Om den skal kastes når den er fem år og har gått 150.00 km, sier kalkulatoren ingenting om.

En firmabil verdt 906.050 koster deg for øvrig 9.000/mnd, med halv skatt i desember og skattefrie feriepenger, dersom du f.eks. tjener 750.000. Uavhengig av hva arbeidsgiver betaler. Det er ganske gunstig, hvis arbeidsgiver også dekker bompenger, lading, dekkhotell og vask mm. Med mindre det også medfører bortfall av bilgodtgjørelse og km. Da blir regnestykket mer komplisert..

Man får også 25% skatterabatt på biler som er over 3 år ved inngangen til året. Det er derfor mest gunstig for arbeidstaker med fire års firmabilavtale og levering i desember. Herlig, liten gulrot/snubletråd fra myndighetene.

Ok, tre litt mer folkelige alternativer nå;

Xpeng G9 til 692.925 koster Kr. 7.450/mnd inkl. mva. med 150.000 i innskudd, 3 år og 15.000 km inkl. vinterdekk. Totalt 423.500 gir restverdi på kun 38,9%.

Nissan Ariya e-4orce Evolve til ca. 640.000 inkl. vinterhjul koster kr. 4.700/mnd. inkl. mva. med 100.000 i innskudd hos Leaseplan (NAF lease). Det blir 269.200 totalt og restverdi på 58,0%. MMI fra 90-tallet får du på kjøpet.. ;)

Ford Mach-E Premium LR AWD verdt om lag 650.000 inkl. vinterhjul, dekkhotell og service koster 3.690/mnd. inkl. mva. med 119.900 i innskudd hos RøhneSelmer. Det blir 252.740 totalt og restverdi på 61,1%. Det beste med dette tilbudet er kanskje at det er fastrente! Dette må være vinneren. Dog en bil jeg personlig aldri har vurdert..

Det blir nok flere gode tilbud å få fremover. Ser Audi annonserer med 100.000 i prisavslag på Q4 lagerbiler frem til 30/6. NIO har kampanjerente på 0,99% osv. Sistnevnte er for øvrig litt interessant som firmabil dersom man kan slippe å skatte av batterileien (BaaS).

Uansett klarer jeg vanskelig å regne hjem firmabil. I alle fall ikke dersom dette, som i mitt tilfelle, medfører bortfall av km. og bilgodtgjørelse. Man skattes såpass hardt. Nå også på elbil. Samtidig som besparelsene i drivstoff er minimale og arbeidshverdagen for mange av oss medfører langt færre bompasseringer og km. pendling.

#12
Audi e-tron / Ladeproblemer på Ionity
tirsdag 11. april 2023, klokken 15:23
Jeg har siden dag én hatt problemer med å starte lading på Ionity. Over hele landet. Anslår at det feiler på 50% av forsøkene. Som regel fungerer det på andre eller tredje forsøk, hvis det ikke fungerer på første. Det er altså bare snakk om et par minutters forsinkelse, og siden jeg også ofte unngår Ionity pga. køfare, er det ikke noe stort problem. Likevel er det ganske irriterende og jeg har nå bestilt service.

På andre ladestasjoner fungerer det nesten alltid på første forsøk. Både med Audi Charging kortet, NAF brikke og div. apper. Inkl. Tesla sin. Det fungerer like bra. Det virker også som ladingen starter raskere enn på Ionity.

Før påske besøkte jeg Ionity på Øyer ved tre anledninger. Den ene dagen brukte jeg 4-5 forsøk, til slutt fungerte det med Audi appen. Dagen etter ga jeg opp etter 8-10 forsøk både med Audi kortet og appen, på en lader hvor både en Polestar 2 før meg og en EQC etter meg fikk ladet uten problemer, og flyttet bilen til Tesla, hvor ladingen startet med én gang.

Når det begynner å lyse rødt og ladingen feiler varierer. Dene ene gangen startet også ladingen et par sekunder. Men det jeg la merke til, var at ladeluken ved flere anledninger lukket seg kort tid etter at jeg hadde plugget inn kontakten. Som om den ikke detekterer at den står i. Det er helt merkelig. Jeg forsøker å følge instruksjonene slavisk, men har også forsøkt å koble til- og autentisere i motsatt rekkefølge.

Noen som har hatt tilsvarende problemer?
#13
https://www.tv2.no/broom/langtur-med-elbil-dette-irriterer-eierne/15524920/

Virkelig!?! Er det ekte elbilister som har svart her? Jeg har selv aldri opplevd ladekø av betydning, eller at jeg har måttet vente på at bilen lader etter å ha gjort det jeg trenger på et stopp uansett. (Jeg kjører ca. 20.000 km. årlig i Sør-Norge med hovedbilen.)

Jeg har selvfølgelig aktivt unngått steder med kø eller fare for kø, sørget for å ha ladebrikke og apper som fungerer osv. Men dette er da virkelig ikke så vanskelig at 75% av elbilistene ikke skulle klare det. Hva er deres erfaringer?
#14
XC40-EV / Ladeavtale med Volvo, hvem, hva, hvor?
torsdag 23. februar 2023, klokken 18:57
Kan man få Plugsurfing avtale med en leaset Volvo?
Hvordan går man frem?
Hvilke norske operatører er støttet og hvordan er prisene?

Dette er ikke informasjon som er veldig lett tilgjengelig, synes jeg..
#15
EL7 / Mangler ikke EL7 delforum?
tirsdag 14. februar 2023, klokken 20:01
Jeg har i alle fall meldt meg på prøvekjøring..
#16
Elbiler i media / Hva er greia med Easee saken?
lørdag 11. februar 2023, klokken 00:01
Må ikke enhver elbillader installeres av en elektriker på en kurs med overspenningsvern? Hva er problemet, i Norge?
#17
Kjøpe elbil? / Hvordan beregnes skattegrunnlag for firmabil?
tirsdag 07. februar 2023, klokken 18:31
Når enkelte bilprodusenter senker- og eventuelt øker prisen betydelig over natta, hvilken pris er det som gjelder? Ved bestilling, levering- eller ved en eller annen gitt dato?
#18
Audi e-tron / Hvordan få ladesteder i bilen til å fungere?
søndag 05. februar 2023, klokken 01:54
Jeg har opprettet et ladested hjemme, trygget «overfør adresse» og satt øvre ladegrense til 80% og krysset av for å lade umiddelbart ved lavt ladenivå, men ellers prioritere lading mellom kl. 00-07. Men det har tilsynelatende ingen effekt. Noen som får dette til å fungere?
#19
Elbiler i media / NAF Vintertest 2023
onsdag 01. februar 2023, klokken 15:13
Da er årets vintertest godt i gang. https://www.motor.no/bil/na-starter-vinterens-store-rekkeviddetest/241590

Bilene nærmer seg vel Dombås, men dette var status da de passerte Hundorp omtrent (midt mellom Ringebu og Vinstra, hvor det fremdeles er ganske flatt og bare et par hundre m. over havet). Umiddelbare reaksjoner?

EDIT: De første bilene har nå stoppet, men spenningen nå er hvillke biler som har kommet seg forbi A) Hjerkinn på omtrent 360 km. og ikke minst B) Venabygdsfjellet på omtrent 460 km. Det er Alfa Omega. Og jeg snakker da hverken om bilmerket eller modellen fra Opel.
#20
Elbiler i media / Opp et fjell på jakt etter «sannheten»
tirsdag 31. januar 2023, klokken 20:04
Veldig treffende artikkel om NAF sin Vintertest, eller snarere bruken av denne, og Motor sin mediemakt. Signert kommunikasjonssjefen i Møller.

https://www.motor.no/aktuelt/debatt-opp-et-fjell-pa-jakt-etter-sannheten/
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA