Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - elektro

Sider: [1] 2 3 ... 55
1
Audi e-tron / Sv: Opdatering til 2019 modeller på vej?
« på: I går kl. 22:20 »
Interessant, takk! :+1:

2
Audi e-tron / Sv: Salg av E tron 50
« på: I går kl. 22:02 »
Når de første reelle testene kommer på rekkevidde kan også etterspørselen også endres - både positivt og negativt.

Rekkevidden vet vi vel ganske mye om, men det er klart et terningkast eller en overskrift kan gjøre en stor forskjell. Personlig er jeg ikke så spent. Denne vil egentlig dekke behovet til de fleste. Ergo er det et marked.

3
Audi e-tron / Sv: E tron VS Mach E
« på: tirsdag 10. desember 2019, klokken 23:41 »
alt det Tesla er overlegen på.


Hadde vært spennende å høre hva alt det er.
Siden du spør, men det er vel diskutert til døde. Sammenligner her med X

Objektive ting:
- forbruk
Dette er overdrevet, Model X ligger typisk 0-10% under. Long Range har større batteri men lader saktere. e-tron slo Model X på tid og forbruk i e-Cannonball 2019.
- ytelse
Veldig liten forskjell i praksis. I fifth gear kom de likt, men antakelig fordi Model X ikke stod på laveste nivå. Så liten er forskjellen. E-tron har bedre kjøreegenskaper.
- plass
Uenig. Kan ikke utnyttes pga. manglende lastsikring. Blir du stoppet med last over seteryggene må du pakke om eller parkere. Blir du ikke stoppet kan folk dø selv ved en mindre bråbrems/krasj. Mangler også takboks..
- hengervekt
Viktig for de med stor campingvogn, stor båt, rallybil eller mer enn én hest.
- software oppdateringer
Men du slipper også nedgraderinger og nye feil.
- førerassistent systemer (nødbremsing) (i.h.h.t NCAP)
e-tron scorer bedre i IIHS
- elektriske dører
Dette trekker veldig ned for mange. Spesielt måkevingene. e-tron har også soft close fordører, ikke auto open/close, men har sensor på bakluke som er mer nyttig
- virkelig comfort access
Her synes jeg Audi er bedre, du slipper at dørhåndtak (pg sidespeil) går ut og inn i tide og utide, men slipper å noen gang ta nøkkelen ut av lommen. Du kan sette deg inn i bilen uten å starte den, hvis du ønsker det.
- luftfiltrering (BWDM)
Audi har ionisering som opsjon.
- ruteplanlegging med ladestopp
Audi har ubegrenset med waypoints som du manuelt kan sette opp med estimert batteriprosent per stopp, samt rutevalg på kart ala Google. Skriftgjenkjenning v. inntasting, Alexa (eng) og head m-up for sikkerhet. Valg av ladere har litt å gå på enda, men bilen får deg frem.
- ladenettverk
Ja, siden Tesla også kan lade hos andre. Ellers ville jeg valgt CCS som er mer utbedret, sånn at jeg kan toppe opp batteriet langs RV4, på Sjusjøen, Rødberg, Haukeli i Oslo sentrum, osv. osv.
Subjektivt:
- design
Her er de aller fleste uenig, når det gjelder Model X, Model 3 pg Model Y. Model S facelift er fin, men for lav/sporty sedan for en friluftsfamilie fra Norge.
- brukergrensesnitt
1-1 Audi har flere undermenyer men også flere valg, måter å gjøre ting på og mer fokus på at øynene ikke må tas fra veien.
- autopilot
Foretrekker å «guide» bilen selv, siden du uansett ikke skal slippe rattet. Har aldri opplevd fantombremsing eller kast til sidene med Audi. De har Level 3 autonomi godkjent i A8 så teknikken er i bunn. Bedre ACC uten tvil.
- utsyn fra cupe Hvis du skal se på himmelen, ja. Men bilen er større, mangler 360 view, night vision og head-up samt skikkelige lys og viskere. Walk over for e-tron.
- enpedal kjøring
Denne skjønte jeg ikke, ;) men det er klart et minus at Tesla ikkje kan «seile», har svak regen, at du ikke kan porsjonere regen med pedalen med pedalen, ikke har prediktiv regen og at du må inn i skjermmenyer forså endre styrke på regen, ja.

4
Audi e-tron / Sv: Appen vil ikke oppdatere
« på: tirsdag 10. desember 2019, klokken 22:20 »
Er jo litt dumt å snakke ned sin egen investering, men i nøden spiser fanden fluer. Har ellers inntrykk av at Møller bryr seg mer og har mer å si enn de som svarer på digital support. Med ca. 6000 biler levert bør de ha noe å si..

5
Audi e-tron / Sv: Levering av bil
« på: tirsdag 10. desember 2019, klokken 22:13 »
Jeg fikk akkurat mail fra min selger om levering midten til slutten av Januar men skulle få mer eksakt såfort den var blitt skipet.
Er i behov av bil fra 20 Dec så får leie en via Audi i mellomtiden til Ok pris.

Jeg bestilte første mulige dag, bilen er ferdig produsert siden en måned tilbake eller noe.
Det betyr vel at ingen biler blir levert ut i år ?

Jeg får min 50 levert denne eller neste uke.  :)
Ta snarest kontakt med youtuberen Bjørn Nyland, så tester han hvor langt den kan gå!

Han kommer bare til å prøve å bevise at den er har høyt forbruk! Virker som han gikk helt i vranglås etter han ble nektet av Audi å publisere den første testen sin før en bestemt dato..

Test den heller selv, gjerne i følge en e-tron 55 med tilsvarende hjul og dekktrykk, eller med I-Pace, EQC eller Model X for å få en referanse. Les da av hvor mange prosent batteriet synker, og ikke bare oppgitt forbruk på skjermen. Alenetur er også interessant, men forteller mer om forholdene og rute enn bilen.

6
Audi e-tron / Sv: E tron VS Mach E
« på: tirsdag 10. desember 2019, klokken 21:46 »
Ladet i Øyer i helgen. Toppet på 135kW :)
Vil du unngå hardplast opplevelse i E-tron må du ta med skinnpakken. Uten får du dash som ser ut som plast. I X er det vel skinn eller skinnimitasjon uansett på dash, dører, midtarmlene mm. I min er det også alcantara på dash og i tak. Usikker på om det foresatt leveres.

Kjente feil på E-tron er blant annet knirk i understell, klunkelyder, dørhåndtak som ikke virker i kulde, feil på div sensorer, feil på ledningsnett, feil på batteri, vibrasjoner i hele bilen i enkelte hastigheter, skjermer som dør, skjermer som restarter, ulyd fra klimaanleggsrør. Og app.
Det er et lite utdrag fra Facebook. Var vel 30-40% som meldte om feil på bilene sine.

For å bringe litt balanse i regnskapet; Av disse tingene du nevner har jeg kun hatt problemer med appen og div, ikke-kritiske irritasjoner mht. software på e-tron første ni måneder og 18.784 km, en planlagt tilbakekalling/sjekk m. gratis el-leiebil og bilvask, samt de nevnte håndtakene. De bak går ikke alltid går helt inntil uten et dytt på utsiden. Dette gir feilmelding på sentrallås, that’s it. Det er forskjell på å ikke fungere- og å fungere litt dårlig av og til..

Hilsen en som hadde service på dørhåndtakene på Model S minst fem ganger, samt byttet ladeporten, AP1 kamera m. hardware og frunklås. Største problemet var at store skjermen hadde det med å reboote spontant mange ganger etter hverandre i perioder. Da sluttet stereo og varmeapparat også å fungere og både kona og jeg holdt på holdt på å fryse i hjel ved et par anledninger, samt at alle funksjoner knyttet til skjermen naturligvis ble borte. F.eks. defroster og kupélys! «Diverse feilmeldinger» manglet det ikke på, uten at det var noe stort problem. Fantombremsingr og div. uønsket adferd med Autopilot synes jeg var verre å ignorere.

Alle biler har feil. Alvorlighetsgrad og håndtering fra forhandler kan gjøre det mer eller mindre brysomt. Enkelte i dette og andre forumet er nok mer pirkete enn andre, og de aktive i Facebook gruppene representerer i alle fall ikke gjennomsnittet av eierne, hverken av e-tron eller Tesla. Og du har troll både her og der. :)

Jeg var fornøyd med Model S’en alt i alt, den sviktet aldri (helt) på to år, og det er den første bilen jeg aldri sluttet å glede meg over. Dog synes jeg støynivået i kupeen samt at den var så utett langs dører og vinduer ved vask ol, samt blasse skjermer, dårlige lys og viskere skuffet mest. Og litt dårlig finish på eksteriør og interiør og noen pussige løsninger var det, uten at det plaget meg mye. Verre var det at den ikke var særlig praktisk uten bagasjeronsnett, skiluke, hengerfeste, feste for stropper og med vanskelig feste for takstativ. Slike ting.. men så ønsket jeg heller aldri en sedan.

Synes man kan si med stor sikkerhet at e-tron er en bedre bil enn både Model S og X. Dog ikke bedre på alt, ikke feilfri og kanskje ikke bedre for deg.

PS! Ang. ladehastighet er ikke peak så interessant. Lader den i det hele tatt fortere 10-90% eller f.eks. 43-78% nå enn tidligere?

7
Audi e-tron / Sv: Appen vil ikke oppdatere
« på: tirsdag 10. desember 2019, klokken 18:12 »
Om dere ikke sørger for å klage jevnlig, blir det ikke fikset, appen har vært like dårlig fra 1 gen e-golf til nå.

Vet ikke om det hjelper jeg.. bedre å bruke advokat, eller media og kreve et svar fra ledelsen i Audi. OG IKKE ET SVADA SVAR OM AT MAN JOBBER MED Å BEDRE STABILITETEN PÅ NOEN SERVERE I TYSKLAND. Har hatt e-Golf i snart fem år og har ingen tro på endring ved å ta dette «tjenestevei». Har sendt et titalls mailer dit.

Hadde jeg visst at denne appen var like ustabil som på e-Golf, pluss at jeg ikke ville få justert ladegrense fra appen (2019 mod), at jeg ikke ville få trådløs CarPlay (2019 mod), at jeg ikke vil få noen oppdateringer som gjør bilen bedre, at Navi ikke viser trafikkinfo som man kan stole på, samt at at e-tron ruteplanlegger ikke klarer å lage en fornuftig rute med lynladere, hadde jeg ikke kjøpt bilen.

Synd man skal ha en slik følelse egentlig, for bilen i seg selv er i mine øyne knallbra ellers! :+1: Alt som er feil bør kunne fikses med software.

8
Audi e-tron / Sv: Appen vil ikke oppdatere
« på: tirsdag 10. desember 2019, klokken 09:51 »
Gruppesøksmål da, gå for 10 prosent avslag på bilen?

Eller de kan få ta den i retur og la meg specc'e opp en ny 2020 modell til samme pris med alle fobedringene som har kommet i ettertid, inkl. rekkevidde/effektivitet. Da vet jeg at jeg får en bil med rævva app og skal ikke klage. Ofte lettere å ta dette av egen margin mens man får solgt en ekstra bil, enn å betale ut penger.

9
Audi e-tron / Sv: Connect oppgraderes uke 49
« på: tirsdag 10. desember 2019, klokken 09:43 »
Noen merkbare forrandringer her? Det humper og går som vanlig synes jeg. I går morges fikk jeg ikke startet forvarming etter å ha ladet over natten.

Fungerte i morges da, det var bra- for bilen stod ute og var nediset. Men jeg måtte først stoppe parkeringsklimaanlegg (som hadde låst seg på 4 minutter igjen fra i går). Fikk bekreftelse på at dette var stoppet, selv om det aldri var startet. Føst da kunne jeg starte parkeringsklimaanlegg. Fikk relativt raskt samme sorte boks opp med at kommandoen var vellykket, og denne gang stemte det. Så begynte den å telle ned fra 30 min som den skulle. :+1:

10
Audi e-tron / Sv: E-tron med lenger rekkevidde...men ikke for oss
« på: tirsdag 10. desember 2019, klokken 09:38 »
Jeg fikk jo heller ikke Performance oppdatering på Tesla Model S (såkalt "uncork") utenom et annet verkstedbesøk, og ikke OTA, så jeg tok det ifbm. førstegangs service. Jeg følger servicer, så ser ikke noe problem med at software oppdateringer gjøres på verksted, trenger ikke at bilen forandrer seg hele tiden, men denne svir jo litt kjenner jeg:

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/0nzgoG/jaguar-i-pace-ker-rekkevidden

Sitat
Men denne «julegaven» til i-Pace-eierne kommer nok ikke svevende gjennom lufta, slik vi er vant med fra konkurrenten Tesla. Operasjonen er riktignok gratis, men krever at bilen fysisk tas med til forhandleren for å motta oppdateringen.

Jaguar lover dog bedring der også, ettersom den nye oppdateringen skal inkludere forbedret trådløs programvareoppdatering (SOTA). Det vil si at flere elektroniske moduler vil kunne oppdateres «over the air» – altså trådløst – i fremtiden.

Uansett er en liten tur til forhandleren å foretrekke sett mot Audis rekkeviddeoppdatering for e-tron, som kun gjelder for nye biler.

11
Audi e-tron / Sv: Takstativ
« på: tirsdag 10. desember 2019, klokken 00:56 »
Har ikke noe erfaring med skiboks, men har alltid hatt takstativ på bilene mine. Når man har skiboks, f.eks. Skiguard 830, m. tunnell, så får man i praksis ikke brukt takstativet til noe annet?

Vurderer å kjøpe et ekstra takstsativ ved siden av da.. :-)

12
Audi e-tron / Sv: Problemer med ladetimer
« på: tirsdag 10. desember 2019, klokken 00:52 »
Hmm.. frem til nå har lading alltid vært ferdig nesten nøyaktig én time før oppsatt tid hos meg. I dag skjedde ikke dette. Forvarming er ikke inne i bildet, men må teste mer.

Tror jeg fikk ny software sist jeg var inne. Nå er det noe ny grafikk i oppstarten der den sier noe om hvilken profil som er valgt, samt at den ikke bytter fra ECO til vanlig AC når man bytter kjøreprogram. Ellers er de fleste andre småbugs der fremdeles. :-)

13
Audi e-tron / Sv: Opplevelse av service- og verkstedsbesøk hos forhandler
« på: tirsdag 10. desember 2019, klokken 00:42 »
Hei,

Vurderer å bytte ut fossilbilen med e-tron 50/55. Har lest mye om verkstedsproblematikken til Tesla, og lurte derfor på hvordan dere som eier en e-tron i dag har opplevd service- og versktedsbesøk hos Møller (eventuelt annen forhandler)? Hva har funket bra og hva kunne ha vært bedre?

Jeg har litt! :laugh:

1# Har blitt påkjørt, karrosseriskader for mange titalls tusen. Motpart betalte. Lykt, fanger, skjerm, mm. men bilen var kjørbar.  Sendte inn bildetakst via Mitt bilhold. Kommuniserte så litt på telefon og valgte Lillestrøm i stedet for Ryen og Erik Arnesen pga. kortere tid. Var der ute og fikk en ekstra besiktigelse, de lakkerte så deler og gjorde alt klart sånn at bilen kunne hentes dagen ettter jeg hadde levert den. Alt reparert og ordnet ila. ti dager, men jeg hadde bilen det meste av tiden. Topp oppfølging hele veien. "Nå har delene kommet", "nå er alt lakkert og klart, bare å komme i morgen som avtalt" osv.

2# Byttet frontrute på Erik Arnesen pga. giga-steinsprut. Upåklagelig service, ingen ventetid. Bestilt via. Mitt bilhold.

3# Var også borti noe med speilet og knakk den sorte plastramma rundt. Den tar jeg på egen kappe! ;) Kjørte rett ut til Møller skadesenter Lillestrøm selv om jeg bor i Osl Øst og fikk de til å se på det, og bestille del. Dette var en torsdag, fikk reparasjon tirsdagen etter. lot bilen stå en dag sånn at de fikk plukket fra hverandre speilet og kjørt kalibrering av kamera. Tror jeg betalte en tusenlapp for alt sammen. Bare smil og god steming. De bestilte taxi til meg og alt.

4# Var inne pga. tilbakekalling på de første bilene på Erik Arnesen. De byttet noen pakninger og greier, fikk gratis leiebil e-Golf. Super ryddig og grei prosess. De vasket bilen min før utlevering. Trang parkering, ja!

5# Var inne og fikk ettermonert hengerfeste på Ensjø pluss at de tok div. software oppgraderinger på bilen. Igjen, da hengerfestet først kom, var timeinnkallelse og prosessen forøvrig veldig strømlinjet. Ny A3 bensin leiebil, ingen utlegg.

6# Har nå besilt time fordi dørhåndtakene bak går litt tregt, samt at jeg har hatt en feilmelding på håndbrekk, som er borte igjen (mulig dette hadde en sammenheng). Ca. én uke ventetid på Ensjø, bestilt via. Mitt Bilhold app. Alltid er det en hyggelig hjelpsom person som ringer, forteller hva de tenker å gjøre. Får så SMS/mail med bekreftelse. Så ringer de når de er ferdig.

Får også alltid svar eller telefon fra selger med én ang når jeg henvender meg og klager på ting. Dog ikke alt han er herre over. Stakkars fyr.. :) Kommer til å kjøpe bil av han igjen.

14
Audi e-tron / Sv: Lading av e tron
« på: tirsdag 10. desember 2019, klokken 00:17 »
Spørsmål - ser ut som ladeportens lukkemekanisme er utsatt ved snøvær, er det noen som har sett noe deksel som kan festes ved feks magnetbånd inne i stoff/pressenning som gir beskyttelse??  (forutsetter jo at forskjermen er av stål)

hilsen en som venter på 50

Min har frosset i lukket stilling to ganger på 18.000 km, dog ikke kjørt en hel vinter enda (mars-des). Har skjedd ved store temperaturforandringer hvor jeg ikke har forvarmet og heller ikke prøvd å fjerne noe frost/is.  Fremdeles litt usikker på om det er varme i porten, tror ikke det. Mulig jeg har vært litt ivrig med vasking i minusgrader også.. Mekanismen virker ellers ganske robust, og tåler litt dyttehjelp. At den snør igjen har ikke vært noe problem, bare å børste bort det verste.

15
Audi e-tron / Sv: Functions on demand
« på: søndag 08. desember 2019, klokken 23:04 »
Hmm.. dette skjønner jeg meg rett og slett ikke på! :)

Sider: [1] 2 3 ... 55