Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - elektro

Sider: [1] 2 3 ... 87
1
Audi e-tron / Sv: Erfaringstråden for OBDeleven på e-tron
« på: Mandag 13. Juli 2020, klokken 10:47 »
+1 lurer også på hva jeg skal kjøpe, hvor. Først og fremst interessert i trådløs Apple AirPlay på min 2019 modell. Andre ting man kan endre trygt og enkelt med OBD? Bilen er jo også rukket å bli snart halvannet år, i alle fall siden den forlot fabrikken, så eventuell degradering hadde også vært interessant å vite.

2
Men, spør som en noob.  Hvor sikre er folk på at det tallet de får i displayet som skal vise forbruket er nøyaktig.  Vi vet jo alle at ikke alle målene på alle ting er nøyaktige. Bare spør av uvitenhet...

Dette er faktisk et meget godt spørsmål. Etter min mening er den eneste måten å finne ut reellt forbruk på å kjøre bilen fra 100% til den stopper, fylle den helt opp igjen og lese av hvor mange kWh 100% er. Så kan man dele antall kilometer kjørt på dette tallet. Ladetap, varmetap etc. vil ale biler ha, men forbruk er forbruk. NextMove, Auto Motor und Sport mf. har begynt å teste på denne måten. Det er bra, men bør overlates til profesjonelle.

Audi oppgir i alle fall hva som er både brutto og netto kapasitet. Noen produsenter oppgir ingen av delene, disse har ofte overraskende lavt forbruk..

3
ID. 3. / Sv: Rekkevidde for forskjellige hjulstørrelser
« på: Fredag 10. Juli 2020, klokken 11:19 »
Sant @turfsurf. Får vel tro at originalfelgene her veier litt mer, jo større de er. Men det finnes helt sikkert 3. parts felger som er lettere, ev. mer aero.

Det rapporteres om et forbruk på 140 Wh/km Oslo-Trondheim over Dovre, altså med motorvei og høyfjell, i 2 grader og grisevær. Testeren er ikke helt nøytral, men det er likevel bra. Er vel 20-tommers felger dette? Kule i alle fall.. :+1: https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/forste-volkswagen-id3-1st-pa-testtur-i-norge?publisherId=16054789&releaseId=17888858

4
ID. 3. / Sv: Langtur / 1000 KM challenge
« på: Fredag 10. Juli 2020, klokken 11:12 »
Tror den blir helt kurant, om ikke akkurat Tesla-nivå på 1000 km testen. Den har jo vannkjøling. https://insideevs.com/news/387078/volkswagen-id3-battery-pack-in-brief/

I følge denne grafen bør ID.3 matche Model 3 med tilsvarende batteristørrelse veldig bra, selv når Tesls har rullet ut V3 over alt. https://www.electrive.net/2019/12/13/p3-charging-index-porsche-taycan-derzeit-bestes-langstrecken-elektroauto/

NB! Dette er lading fra 20% SOC. Dersom man kjører ned til 5-10% SOC og stopper hyppig, vil nok Model 3 Fortsatt kunne vinne et 1000 km «race». I praksis vil imidlertid den eneste fordelen Tesla eiere har være eksklusiv tilgang til veldig mange lynladere, i tillegg til de som alle andre kan bruke. Med mindre EU eller andre myndigheter regulerer dette.

Ladenettverket skal man selvfølgelig ikke kimse av, men begreper som «Tesla-nivå» gir liten mening fremover.. Porsche-nivå ville vært mer beskrivende, siden en Taycan i dag ville slått Model 3 nedover svenskekysten og opp igjen. e-tron lader også fortere i de fleste situasjoner, så det er ingen tvil om at Volkswagen Group har teknologien. Det gjelder sikkert Volvo og andre også. Spørsmålet er først og fremst hva slags karosseri og størrelse bilen har, og hvor stort batteri den har.

Man kan kanskje snakke om «midsize sedan-nivå»? Det blir spennende å se ladekurven til Polestar 2, og hvordan de fremstiller forbrukstallene, med eller uten ladetap- og andre tap.

Se forøvrig denne videoen fra ca. 14:05. Ironisk nok er vel BYTON konk(?) men det han sier om forskjellene mellom produsentene er interessant. Den er egentlig ikke så stor. https://youtu.be/izIbTZ6mZjc

5
ID. 3. / Sv: Rekkevidde for forskjellige hjulstørrelser
« på: Fredag 10. Juli 2020, klokken 10:19 »
1st, plus og Max leveres med hhv 215/55-18, 215/50-19 og 215/45-20.
Så regner med at forbruksøkningen blir liten i forhold til «vanlige» dekk der bredden gjerne øker 10 mm per størrelse man går opp i felg.

+1

6
Audi e-tron / Sv: 32A 1-fase, men halv ladefart...
« på: Onsdag 08. Juli 2020, klokken 00:02 »
Du skal lade 0-100% på 12-13 timer. Altså ca. 8% per time.

7
Audi e-tron / Sv: 32A 1-fase, men halv ladefart...
« på: Tirsdag 07. Juli 2020, klokken 00:34 »
Kan se ut som overvåkingen av jordledningen er deaktivert ja, men påvirker det ladehastigheten? Du kan prøve å aktivere den, prosedyren står i manualen og er postet her på forumet før. Litt knotete å få til, men det går til slutt. Jeg måtte bruke stoppeklokke. :)

NB! Husk at km/time ikke nødvendigvis er det samme på e-tron og Tesla selv om de skulle vise seg å lade med samme effekt, av mange årsaker. Kort fortalt er alle Tesla litt mer optimistisk- og når det gjelder Model S og Model 3 bruker de også av naturlige årsaker en god del mindre per km.

Hvor mange kW står det i e-tron at den lader med? Du blr få ca. 7,2 kW, som med et sommerforbruk på 24,0 kWh/100 km. faktisk tilsvarer nær 30 km/t.

8
Audi e-tron / CARPLAY2air adapter for 2019 e-tron
« på: ſøndag 05. Juli 2020, klokken 14:25 »
e-tron med modellår 2019 kan av en eller annen idiotisk grunn ikke benytte CarPlay trådløst. Hva tenker dere om denne adapteren? https://carplay2air.com/

Hva et oppskriften for å oppnå det samme med OBD adapter? Det er jo litt smidigere, men er det «trygt» og fungerer det?

9
Audi e-tron / Sv: Faktisk rekkevidde på E-tron 55
« på: ſøndag 05. Juli 2020, klokken 14:18 »
Som flere har forklart vil rekkeviddetallet som vises variere ut fra en rekke forhold. Bilen aner ikke hvor du skal eller hvordan du vil kjøre. Den kommer derfor med et lett pessimistisk estimat basert på din siste tur. Tast inn en destinasjon i navigasjon, da har du i alle fall eliminert én ukjent, og du vil se en annen rekkevidde. Trykk så på flagget på høyre side i kartet for å få opp ruteplanleggeren. Den viser også estimert batteriprosent ved ankomst.

Du kan trygt gå ut fra 400 km. rekkevidde på landevei og pent vær, sommerstid. Så kan du begynne å trekke fra for motorvei, våt vei, motvind, kulde, taklast etc. :)

10
Audi e-tron / Sv: Rapport fra turer med e-tron
« på: Tirsdag 30. Juni 2020, klokken 20:53 »
Dette har jeg også registrert @evihelle :o
Det er dog bare et potensielt problem hvis man starter med en lang, bratt nedoverbakke.

11
Audi e-tron / Sv: Rapport fra turer med e-tron
« på: Tirsdag 30. Juni 2020, klokken 17:22 »
@elektro:

Den lader for så vidt til 100%, men synker til 99% ganske kort tid etterpå. Derfor jeg har startet med 99%

De to første 100% ladingene mine i forbindelse med denne turen falt den rett ned til 98%. Så virker som cellene har balansert seg noe bedre nå.
Kan også sies at jeg har AC-ladet med 11kW. Den kjører da «full pupp» helt til stopp på 100%. Jeg antar den kanskje hadde holdt seg på 100% hvis jeg ladet saktere, f eks 3,6kW

Må nok satse på å ta en slik test etter ferieturen, ja.
Men tenker du (ut fra det du skriver) at jeg må kjøre til 0% TO ganger..? Eller bare lade til 100% med 3,6kW hjemme og så kjøre til 0. Det kunne se ut som du mente jeg først skulle gjøre det, så lade opp, og deretter kjøre til 0 igjen..?

At den faller fra 100% til 99% ganske umiddelbart er ikke så rart, for det er ikke mer enn 100%. Det gjør vel min bil også, men jeg starter som regel med nedoverbakke hjemme eller på fjellet hvis jeg fullader. Da lader den vel faktisk litt over 100% ettersom jeg fremdeles har nesen halv regen. Det vises imidlertid aldri på SoC og forbruket går aldri i minus, bare ned til 0,0 kWh/100 km.

Jeg tenker at du først skal tømme batteriet helt, men det behøver ikke være fra 100%, og så lade til det stopper, helst med 3,6 kW. At batteriet da er kalibrert.

Deretter kjøre en test for å se hvor mye du får ut av batteriet. Det behøver kanskje ikke være helt til 0%, men ned mot 5% i alle fall. Så kan du regne deg frem til tilgjengelig kapasitet.

12
Audi e-tron / Sv: Rapport fra turer med e-tron
« på: Tirsdag 30. Juni 2020, klokken 15:22 »
Ser poenget deres med å ikke stresse med kalkulatoren etter hver tur🤪
Men må nok i alle fall få kjørt én gang ned til 1% (eller 0 hvis jeg tør) for å finne ut om forhandler tok knekken på 5-10% eller ikke...

Dagens tur:
Skei i Jølster - Bergen
Start SOC: 99%
Kjørelengde: 206,6 km
Slutt SOC: 35%
Beregnet restrekkevidde GOM: 107 km
Snittforbruk: 1,89kWt/mil

Ville altså blitt ca 313km rekkevidde i dag.
Bra det, men med tanke på det lave snittforbruket, så ville det blitt «bare» 61kWt

Bortsett fra disse manglende kWt, så er hele familien storfornøyd med bilferie med e-tron👍👍

Jeg skjønner deg. :) Ser du stadig lader til 99% ikke 100%, noen grunn til det? Stopper den der?

Ikke noe problem å kjøre helt ned til 0% og det står 2-3 km. i pent vær uten noen brå utslag på gassen. Kanskje du kan kjøre en liten stund etter 0 km. også for din del, siden vi savner noen kWh her? Følg med på power-limit, den gule streken. Jeg har kjørt den i alle fall ned til ca. 25%, lenge etter skilpadde, men jeg bor rimelig bratt, og bakker er ikke det du ønsker mest av når du driver med dette så jeg ga meg på 2 km. ;-) Det beste er vel å kjøre de siste par kilometerne på en stor parkeringsplass ala IKEA i Oslo. eller alliere seg med noen med slepetau og krok.

Du får uansett et par- tre forsøk til å starte bilen og kjøre noen meter. Det beste er etter sigende å ende turen ved en saktelader for å få presset mest mulig strøm in i batteriet igjen, så kan du kjøre en degraderingstest, helst i snilt terreng med moderat fart for å eliminere varmetap.

Sånn ser det ut når du går tom (engelsk tekst tilgjengelig) https://youtu.be/ks2n2kIBJWw

13
Audi e-tron / Sv: Rapport fra turer med e-tron
« på: Tirsdag 30. Juni 2020, klokken 15:09 »
I forhold til kalibrering har jeg som nevnt før, opplevd én gang at jeg parkerte bilen med 5% uten strøm tilkoblet på vinteren, og da jeg skulle flytte den etter noen timer stod den på 9%. Fikk ikke dokumentert det, men er ganske sikker, ettersom jeg var litt ukomfortabel med å parkere med så lavt batteri.

I helgen kjørte jeg ganske langt (rapport kommer) og parkerte på søndag kveld med 7% batteri. Så satt jeg ladegrensen til 90% og skrudde ned effekten på hjemmeladeren til 6,9 kW. Da jeg skulle kjøre dagen etterpå hadde den ladet til 92%. Om noe bør batteriet ha blitt kaldere.. Er det kalibrering som pågår, eller har batteriet mer tilgjengelig energi ved litt lavere celletemperatur?

I forkant av helgens (lang)tur, så satte jeg lademål til 100%, med avreise kl 0600. Planlagt avreise kl 0800, men av erfaring så er da ikke bilen bestandig ferdig til oppsatt mål. Bilen ladet seg direkte til 100%, og var ferdig ladet kl 1945, kvelden før avreise🤔. I løpet av natten fikk jeg flere meldinger om at ladingen var avsluttet, litt for trøtt til å se nøyaktig, men det var nok 2-3 stykker. Jeg har ikke erfart at batteriet tappes når det står med en mer normal SoC, og jeg vet heller ikke om batteriet hadde tappet seg så veldig mye, før det ble ladet opp igjen på nytt. Bilen står i parkeringsanlegg (kjeller), med relativt konstant temperatur, så jeg mistenker ikke at temperatursvingninger har medført endret kapasitet.

Forbasket ergelig det der. Rart at man må aktivere tidsurmodus, enten i bilen eller fra app. Det holder ikke å ha en innstilt avreisetid, lurer på hvorfor. Har blitt vant til å stort sett vente på at den grønne lampa begynner å blinke, ev. pulsere sakte, hvis jeg ønsker at den skal lade, for å være sikker. Men men hender fremdeles den er ferdig rett etter middag. :P

Lokasjonsbasert lading har jeg deaktivert, fordi jeg ikke fikk det til å fungere helt. Har i stedet satt ladegrense til 70% og avreisetid til 06:30 alle dager i uka, med mindre jeg skal noe spesielt. Da setter jeg opp en egen tid og endrer ladegrense i bilen (vi med veteranbil kan ikke gjøre det fra app).

Erfarte også i begynnelsen at bilen brukte 1-2 timer kortere enn planlagt på å nå lademål. Dette har imidlertid endret seg, nå er den ferdig på minuttet når den er innstilt. Og det virker som det er sånn uansett om jeg lader med 11 kW eller lavere.

Har også opplevd at den kommer med flere meldinger om at lading er ferdig, men da helst i forbindelse med at jeg har forvarmet bilen. Ikke sånn, helt av seg selv. Kan det ha vært noe kalibrering på gang? Du fikk i alle fall bra med strøm ut av det.

14
For hver eneste etappe får jeg langt under 64,7kWt tilgjengelig batterikapasitet når jeg regner ut distanse multiplisert med snittforbruk dividert med prosent SOC brukt. Havner typisk på 57-59 kWt. Til tross for ideell temperatur.
Kjørte i dag fra 100% til 19% på min e-50.
Forbruk i følge korttidsminne, totalt 50,71 kWh.
50,71 er 81% av 62,6 kWh. Bilen hadde en lang stopp, og jeg brukte klimatisering før jeg kjørte 2 og siste etappe. Usikker på om klimatiseringen regnes av statistikk for korttidsminne.


Klimatiseringen når bilen ellers er avslått regnes ikke med i statistikk for kortidsminne. Hvor mye er avhengig av hvor varmt det var, i dette tilfellet, og hvor lenge den gikk. Du nærmer deg i alle fall oppgitt kapasitet. :+1:

15
Audi e-tron / Sv: Ladeluker åpner ikke
« på: Tirsdag 30. Juni 2020, klokken 14:52 »
Har det løst seg?

Noen skudd i mørke, du har vel ikke låst åpning av bakluke fra utsiden? Kan dette også sperre ladeluker? Kunne jo vært en god idé ved f.eks. bilvask.. Jeg har denne funksjonen på snarvei.

Ellers er det vel sånn at det ikke går an å åpne den éne luken når den andre er åpen? Dermed feiler kanskje begge hvis den ene går i lås? Er vel ikke mange som har to luker, enda.. så det samlede erfaringsgrunnlaget fra biler på veien er liten.

Sider: [1] 2 3 ... 87