Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - OlaM

#1051
Model 3 / Sv: Problemer med Aktiv Cruise Control
lørdag 10. april 2021, klokken 18:46
Det som hadde vært to fluer i en fin smekk var om Tesla hadde limit mode CC i tillegg. De har jo en limit mode allerede, men den er jo bak en PIN-kode osv. Jeg har brukt limit mode mye på bl.a. Leaf og I-Pace, veldig kjekt i to scenarier:

1. 80-sone med veldig gammel standard, typ det som var Telemark, Sogn og Fjordane. Du må hele tiden langt ned i fart i svingene rundt Storefossen og Lillegarden, men så kommer det rettstrekker der 80 går helt fint. Da er det veldig kjekt å kunne hvile foten tungt på gassen og la bilen passe fartsgrensen, og så bare løfte foten til regen når du må bremse. Å klikke farten opp og ned hele tiden er irriterende, upresist og usmidig.

2. Radar blokkert. Samme som over, legg inn fartsgrensen og hvil foten på gassen. Funker likt som dum CC. Hvis bilen foran kjører sakte trenger du bare å løfte foten litt. Bare husk å slå av limit før du skal forbi.  :D
#1052
i-Pace / Sv: Hurtiglading av I-Pace
lørdag 10. april 2021, klokken 18:06
Har en nesten helt ny 320 fra Bildeleringen i helgen. Skulle toppe opp litt før tur i morgen, stusset på den lave ladehastigheten. Testet på både Fortum og BKK, fikk bare ca 12 kW. Antagelig kaldt batteri, men ikke iskaldt. Det er 6-7 pluss, varmt i sola og hadde kjørt 30-40 km før jeg ladet. SoC var forsåvidt høy, 70%. Regnet med det ikke skulle bli mye fart, men 12 kW var litt vel treigt da. Er det noe galt med bilen eller er det innenfor?
#1053
Skoda ENYAQ / Sv: Prøvekjøring av Škoda Enyaq
fredag 09. april 2021, klokken 12:01
Sitat fra: Torb på fredag 09. april 2021, klokken 10:30
Det høres jo flott ut at laderen vil bli oppgradert gjennom en softwareoppdatering. Det har jo vært et særmerke ved Tesla at bilen utvikler seg etter kjøp gjennom ny SW. Flott at Skoda tar etter. Kan vi håpe at det skjer mer, feks knytta til rekkevidde? Er det noen som vet om oppgradering til trefase-lading fra hjemmelader kan skje gjennom SW, eller er det fysisk utstyr det er snakk om? Så langt er kanskje Tesla aleine om trefase lading. Hadde vært greit å dra med seg en turbo på 1,7.

Som nevnt over, det er ikke bilens egen lader som er oppgradert, men software-grensen for max strøm den kan ta i mot fra en DC-lader, altså en hurtigladestasjon. Tesla har gjort det samme flere ganger ved at de har en forsiktig grense på ladingen og så slipper opp etter hvert som de får inn kundedata som sier at det er godt innenfor det batteriet tåler.
#1054
Skoda ENYAQ / Sv: Prøvekjøring av Škoda Enyaq
torsdag 08. april 2021, klokken 21:26
Det kan jo være at de har skrevet om logikken for batterivarming slik at den ikke bruker unødig mye på korte turer o.l., sånn som vi ser i ID.4-testene.
#1055
ID.4 / Sv: Id4 4 hjulstrekk
fredag 02. april 2021, klokken 14:10
Sitat fra: jlan på fredag 02. april 2021, klokken 13:13
Sitat fra: OlaM på fredag 02. april 2021, klokken 12:04
Hva er egentlig problemet med momentfordelingen? To hester trenger jo ikke å trave synkront selv om begge trekker samme slep.
Nei, men sammenligningen er ikke helt god. Det blir mer som om en hest ikke klarer å synkronisere forbein og bakbein. Hvis en endrer pådrag i en kurve, så vil det påvirke styringen hvis det ikke er riktig fordeling mellom forhjul og bakhjul. Her har en også den komplikasjonen at en ønsker å bruke frontmotoren bare når det er bruk for den.  Og så skal jo dette spille sammen med ESP, antispinn og diverse andre systemer.

Skjønner!
#1056
ID.4 / Sv: Id4 4 hjulstrekk
fredag 02. april 2021, klokken 12:04
Hva er egentlig problemet med momentfordelingen? To hester trenger jo ikke å trave synkront selv om begge trekker samme slep.
#1057
ID.4 / Sv: Id4 4 hjulstrekk
fredag 02. april 2021, klokken 10:33
Er det noen offisielle specs på frontmotorene ennå? Det står noe på denne siden om Q4 e-tron, riktignok "2019 concept". https://www.evspecifications.com/en/model/15509c

Rear, 150 kW permanent magnet.
Front, 75 kW, induction.

Håper dette stemmer. VW har jo knabbet masse fra Tesla, det hadde vært flott om de knabbet den optimale AWD layouten også.
#1058
ID.4 / Sv: Teslabjørn tester ID4.
fredag 02. april 2021, klokken 10:21
Sitat fra: Jambo på fredag 02. april 2021, klokken 09:42
Audi er kjent for å være kreative når det gjelder måling av bagasjeromsstørrelse, selv om det er samme konsern som VW. Personlig synes jeg VW har gjort det riktig med ID4 når de ikke har frunk. Hvorfor skal man måtte åpne to plasser for å hente bagasje, når man bare kan ha alt på én plass? Det sier seg også selv at når man skal frakte store ting som ikke kan deles opp, er det bedre å ha alle bagasjeromslitrene samlet enn å ha noen bak, noen framme, og noen i diverse oppbevaringsrom (som Audi har blitt mistenkt for å inkludere i literangivelsene sine av ADAC i Tyskland :D )

Noen kritiserer ID4 for å ikke ha gassfjærer på panseret som holder det oppe, i stedet for staget som må settes i. Men hva skal man med det når man ikke trenger å åpne panseret for annet enn å fylle spylervæske?

På den annen side kan man jo spørre seg hvorfor må man løfte en luke om er over 1 kvadratmeter hvis man bare skal ha tilgang til et påfyllingshull som er 5 cm i diameter? Når det jo riktignok mer som kan gjøres nedi der, 12-volts batteri, bremselufting og AC-service bl.a.

Men hvis man ønsket å kutte ned på nesen kunne man gjort den enda mer kompakt og fylt på spylevæske et annet sted. Det var interessant at Bjørn målte lengden har og fant at snuten bare var 20 cm kortere enn Model 3, målt fra bakerst på panseret. Når de først har såpass med snute kunne jeg godt tenkt meg et lite trau for oppbevaring. Trenger ikke være så stort, men med plass til ekstra spylevæske, overganger, slepekrok, diverse krims krams for drift og vedlikehold som er viktig å ha med seg på langtur, men irriterende å grave etter under all bagasjen.

Kanskje noe for ettermarkedet? Tipper det er nok rom under der til å sette inn en boks av noe slag.
#1059
ID.4 / Sv: Forsikring pris på ID4
onsdag 31. mars 2021, klokken 23:46
Lurt om folk poster sånn ca hvor de bor. De er mange faktorer som spiller inn på prisen, hvor du bor har mye å si.
#1060
Skoda ENYAQ / Sv: Tester av ENYAQ
tirsdag 30. mars 2021, klokken 12:57
Skoda har produsert noe vanvittig med videoer selv. Også hundrevis av forhandlere som har lagt ut sine egne snutter. Her er det kjempekampanje på gang.
#1061
Tesla / Sv: Karaffel til 1600,- anyone?
lørdag 27. mars 2021, klokken 17:06
Ikke en praktisk karaffel for lufting av fin selv om midten er bred. For smal åpning og for vanskelig å vaske. Ikke er det hengerfeste heller.  :-1:
#1062
Model 3 / Sv: Mistet mynt under passasjersetet
fredag 19. mars 2021, klokken 10:58
Har ikke noen gode tips, bare tenkte å nevne at hvis mynten triller frem og tilbake på høykant så virker det jo som den har havnet på seteskinnen. Der er det vel et spor den kan stå støtt i.
#1063
Som "ny voksen" og ny baby på vei er det ingen vits å tyne økonomien for bil. Og babyer tar ikke så stor plass at en Leaf blir for liten, selv om man blir veldig flink til å gjøre mentale krumspring for å rettferdiggjøre det man har lyst på. "Barnevognen som slås helt sammen er for dyr, derfor må vi opp et par hundre tusen i bil for å få plass til den rimelige!"

Å ha slingringsmonn i økonomien når du er i din situasjon er veldig digg. Det kommer masse uventede smeller i løpet av 3-5 år, hvis du ikke har tynt strikken så fylles lønnskontoen fortere enn du klarer å bruke, du klarer å smashe smellene unna som en tennisstjerne og du kan bedre gripe muligheter som dukker opp.

Jeg hadde kikket på Kona eller Ioniq, hvis du passer inn bak rattet. Massevis av deals på leasing og fullfinansiering der. Ikke like lav rente som Model 3, og ikke like spennende bil, men det motveies av billigere forsikring, lavere verditap i kr og en helt annen komfortfølelse om natten.
#1064
Sitat fra: markus82 på torsdag 25. februar 2021, klokken 06:47
Hvilken farge har dere valgt? Jeg står mellom Artic Silver og vanlig sølv. Tror lysere farger bedre får frem detaljene i bilen, men er usikker på om Artic Silver vil se så bra ut i virkeligheten.

Jeg liker biler i sølv, men synes Skoda sin sølvfarge er litt blass. Har ikke sett Enyaq i den da, har ikke sett noen bilder av den heller. Men Arctic silver så knallbra ut i levende live synes jeg.
#1065
Tesla / Sv: Tesla aksjer
fredag 26. februar 2021, klokken 21:45
Sitat fra: Klykken på fredag 26. februar 2021, klokken 08:56
Jeg vil ganske hardnakket påstå at å holde en aksje lenge ikke er gambling på lik linje med shorting og involverer i meget liten grad så stor risiko som shorting innebærer, spesielt når sunne selskap shortes..

Litt pirk, men "long" betyr ikke "lenge" i denne sammenhengen. Du kan være long en aksje i 30 sekunder for å gamble, det betyr bare at du eier den. Short er det motsatte. Du kan også være langsiktig short. Mye rare ord i den verdenen, puts, calls,
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA