Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Anterialis

#16
BMWs hybrider / Sv: Lade X5 ladbar hybrid i garasjeanlegg
fredag 07. februar 2020, klokken 20:18
Som nevnt. Strøm er strøm. BMW sine ombordladere (hybridene) tar i mot 16A enfas, 3,7kw maks. Ladeboksen kan være installert med 32A enfas eller trefas, IT- eller TN nett m.v.. Det skal være uproblematisk for BMW-en å ta imot strøm uavhengig av hvordan ladeboksen er satt opp.

Jeg venter på 45E-en og skal installere ladeboks med 32A trefas på IT-nett. Ikke nødvendig, men kaller det fremtidssikring =)
#17
BMWs hybrider / Sv: Min nye BMW X5 xDrive40e
fredag 07. februar 2020, klokken 20:16
16A enfas, dvs. 3,7kw maks.
#18
Starter denne tråden igjen.

Jeg bor i IT-hus tre faser inn på hovedsikringen. Jeg skal installere ladeboks (Easee) i disse dager, og har fått tilbud på installasjon med 32A 3-fas. Jeg har i dag lest at noen biler ikke tar imot noen form for lading fra en slik stasjon, stemmer det?? Jeg er inneforstått med at svært få biler (kun Tesla?) kan benytte seg av den større effekten i et 3-fas system vs. 1-fas på IT-nett, men jeg har tenkt at absolutt alle elbiler kan lade fra en slik tre-fas IT ladestasjon, selv om de bare "tar" én fase.

Så hva er riktig? kan det hende at noen el-biler/hybrider ikke vil ta imot lading i det hele tatt fra min fremtidige ladeboks?? Burde jeg nedgradere til 1-fas 32A? Årsaken til at jeg har tenkt tre-fas 32A er fremtidssikring, nåværende hybrid tar kun imot 16A 1-fas..
#19
Lade hjemme / Sv: Nesten-brann schukolading
onsdag 05. februar 2020, klokken 22:26
Er det noen som vet hvordan regelverken er i utlandet? Jeg deltar på et amerikansk/internasjonalt forum (BMW) hvor folk fra de fleste ikke-skandinaviske land forteller meg at de ikke engang tenker på å installere ladeboks. BMW lokalt anbefaler å ikke installere ladeboks, heller bare bruke medfølgende Mode 2 ladekabel direkte på schuko-kontakt.

1) Er det andre regler i utlandet, e.g. dette med maks 0,5 kg vekt på stikket?
2) Er det kun Norge / skandinavia som har regler som tilsier at man egentlig MÅ ha ladeboks på standard ladeplass?
#20
Lade hjemme / Sv: Erfaring med Easee ladeboks, formidlet av Circle K.
onsdag 05. februar 2020, klokken 22:23
Kun et spørsmål, låser Circle K ladeboksen (Easee) til sin egen app? Kan du bruke den vanlige appen til Easee? Jeg kjøper Easee ladeboksen i disse dager via Tibber, kan ikke du bruke din Easee-boks som om du kjøpte den et annet sted?
#21
BMWs hybrider / Sv: Min nye BMW X5 xDrive40e
torsdag 16. januar 2020, klokken 00:12
Ja, så lenge det er over 10% SoC på batteriet (stopper oppvarming på ca. 10%). Jeg baserer påstanden på erfaring fra min 330e.
#22
Aha, så det er ikke en vanlig JFB type B i ladeboksen (Tibber Easee), da forstår jeg! Takk =)

Blir det da slik at kursen sikres i skapet med egen jordfeilautomat / automatsikring inkl. jordfeilbryter type A? Begynner å demre litt...
#23
Sitat fra: pberg på tirsdag 14. januar 2020, klokken 07:48
I følge manualen til easee så skal dette være ok:

SitatVelg vern og kabeltype
Det bør alltid benyttes et eksternt jordfeilvern (Type A) i fordelingsskapet.
Dette er primært for å beskytte mot berøring av evt. skadde
tilførselsledninger eller annet koblingsmateriell. B-vernet i boksen vil ikke
påvirke funksjonen til andre (eksterne) vern.

SitatJordfeilvern - Type B
Det innebygde vernet i laderen er elektronisk og skrur av strømmen til
elbilen dersom det måler en DC-lekkasjestrøm på 4-6mA og/eller en AC
lekkasjestrøm på 20-30mA.
Dette gir en selektivitet i systemet, slik at et eventuelt eksternt A-vern
normalt ikke løses ut ved en jordfeil (AC og/eller DC).
Det elektroniske vernet i laderen resettes enkelt ved å plugge ladekabelen
ut og inn av elbilens ladekontakt.
Vi anbefaler at det alltid benyttes et eksternt jordefeilvern (type A) i
fordelingsskapet. Dette er primært for å beskytte mot berøring av evt.
skadde tilførselsledninger eller annet koblingsmateriell, men det er
opp til den autoriserte elektrikeren å planlegge og evaluere hver enkel
installasjon.
B-vernet i laderen vil ikke påvirke funksjonen til andre (eksterne) vern.

Regner med at de vet hva de snakker om.


Jeg fant dette på Elgrossistens ladeguide. Virker som de sier du IKKE skal ha JFB type A i sikringsskap om ladeboks er sikret med type B JFB ??? Jeg er selvsagt helt enig med ovenstående, elektrikeren kan dette, la dem gjøre jobben. MEN jeg er jo nysgjerrig og lærevillig! Hva tenker dere:

[ You are not allowed to view this attachment ]
#24
Takk alle!
Pberg: Takk for info. Det er slik elektrikeren (PEC) fortalte meg også, at jeg må ha jordfeilbryter type A i sikringsskapet, selv om det er dobbeltisolerende kabel mellom skap og ladeboks.

Da blir det vel slik: jordfeil type A i skap, dobbeltisolerende kabel til Easee ladeboks med 230v 32a 3-fas. Hovedsikringen byttes til største mulig (søknad..), håper på 80A, har jo kun 50 i dag (lite energieffektivt hus...). Det blir vel bra til slutt =)


Tilleggspørsmål: Jeg får som Tibberkunde noe avslag på Easee boks (6900). I tillegg har jeg noe verjepenger (1000kr), slik at jeg får boksen for 5900. Jeg tenker derfor å ikke slå til på disse fasttilbudene for ladeboksen inkl. montasje og materiell for fastpris. Derimot tenker jeg be om timespris og betale for alt materiale selv ettersom hva de bruker. Hva tenker dere om det? Vil elektrikeren spille på lag med meg å forsøke få det billigst mulig, eller tror de at "hmm denne kunden forsøker å gjøre det billigere, det må vi unngå.."? Ofte inkluderer de jo inntil 10m kabelstrekk, men hos meg er det 2m i luftlinje (kanskje 3m kabel), og svært enkelt forøvrig (naboer med klin likt hus fikk det utført på kun kanskje 3 timer, 3 timer x 1000kr timespris er jo bare 3000kr... Hovedsikring m installasjon er vel 3000kr materiale, 2000kr? Det blir jo kun 8000kr. Legg til 6000kr for boksen jeg kjøper selv så ender jeg på 14000kr, laveste fastpris jeg har sett er 16000kr... Hva tenker dere?
#25
Hei!

For det første beklager jeg evt. feil terminologi. Jeg kan svært lite om strøm, men er veldig lærevillig =) Korriger meg gjerne!

Jeg skal installere ladeboks i boligen med IT-nett (Tibber Easee) med størst mulig effekt, dvs. 230V 32A med tre faseledere. Dette skal kunne gi meg ca. 11 kW (230x32x1,6?). Men, såvidt jeg vet er det kun Tesla som kan lade med 230v tre-fas. Dersom jeg tilkobler en bil som kun aksepter 1-fas, vil laderen (eller bilen?) da kun benytte seg av 1-fas strøm og bilen dermed lade som normalt? Eller vil bilen nekte å ta imot lading?


2) Enda en ting jeg ikke forstår. Ladeboksen jeg tenker kjøpe (Tibber Easee) har innebygget jordfeilbryter type B. Flere steder (bl.a. Tibber selv og elgrossisten, se bilde nederst) skriver at jeg dermed ikke trenger å installere egen jordfeilbryter type B i sikringsskapet. Elektrikeren jeg har snakket med sier dette ikke har noe å si, og at kursen (jeg er usikker på terminologien her..) uansett må ha en slik jordfeilbryter i skapet. Hvorfor er det slik? To jordfeilbrytere??

EDIT: Når jeg ser i sikringsskapet kan det se ut som om jordfeilbryteren sitter i selve kurssikringen (det er egen T-knapp på hver enkelt automatsikring), kan dette stemme? Er det derfor det trengs ekstra jordfeilbryter på sikringen i sikringsskapet (jordfeilbryter type A?) i tillegg til jordfeilbryter type B i ladeboksen??

[ You are not allowed to view this attachment ]



takk for svar :)
#26
Lade hjemme / Sv: Easee / Tibber ladestasjon
lørdag 21. desember 2019, klokken 13:07
Sitat fra: pberg på mandag 04. november 2019, klokken 11:56
Fikk en kompis med 3D-printer til å printe en slik til meg:

https://www.thingiverse.com/thing:1425959

Denne er også billig og smart. Har kjøpt den selv, fungerer knall =)
#27
Jeg kjørte på, gikk som forventet helt fint :)

Nei AVIS tenkte at denne boksen sikkert bare ville bli stjålet, derfor ikke vedlagt i utleiebil. Men det kunne de godt fortalt meg da jeg eksplisitt ba om hybridbil (plug in) da jeg ønsker - og er kjent med - å lade hjemme! :/

Takk for hjelp og støtte :)
#28
Hei,
jeg er klar over at dette ikke er helt korrekt forum, men jeg vet samtidig at det er her flest folk oppholder seg, og flere med svært gode kunnskaper om elektrisitet og el-biler / hybrid biler og dens teknologi.

Jeg eier til vanlig en e-drive bil (bmw 330e hybrid) som har en standard ladekabel (samme som i i3). Dessverre er min bil på verksted da jeg har blitt påkjørt bakfra i kø. Nå låner jeg en Audi e-tron plugin hybrid. Det er type 2 kontakt foran på denne slik at min bmw ladekabel passer fint inn. Jeg har dog ikke turt koble den til el-nettverket da jeg er usikker på om strømstyrke inn på bil er den samme? Er dette en standard? Altså at type 2 plug - uavhengig av fabrikat og land/kontinent etc. har akkurat samme strømstyrke inn til bil?

Kan jeg lade Audi etron plugin hybrid med min bmw e-drive ladekladd?

Takk for svar og forståelse på at jeg benytter meg av denne delen av forumet.
#29
Ladeplasser og ladekabler / Sv: SparkMap for iOS er ute nå!
onsdag 20. juli 2016, klokken 17:35
Herlig! Nå dukker den opp =)
Har du oppdatert dette manuelt selv i din app og/eller gitt beskjed til NOBIL? Jeg spør kun da jeg ellers kan melde inn til NOBIL selv =)
#30
Ladeplasser og ladekabler / Sv: SparkMap for iOS er ute nå!
onsdag 20. juli 2016, klokken 13:35
Klart man må støtte god utvikling. Flott å kunne ha så "intim" kontakt direkte med utvikler, jeg har tro på at det vil øke kvaliteten =)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA