Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Anterialis

#1
BMW iX / Skru av automatisk låsing under kjøring?
fredag 07. oktober 2022, klokken 19:42
Jeg har lagt merke til at iXen låser alle dørene når bilen setter igang. Dette ønsker jeg å skru av, men har ikke klart å finne ut hvordan det gjøres. Under «Dører/låser» er det kun flere opsjoner for når du vil at bilen skal låse seg opp igjen (eg. v/ «Park» og når bilen skrus av, men ingen valg om å ha bilen åpen under kjøring.

Hvordan får jeg skrudd dette av? Jeg er ikke plaget med at folk ulovlig tar deg inn i bilen når jeg kjører eller står stille på rødt, dog plager det meg å hele tiden må åpne bilen når noen jeg har hentet vil inn...
#2
BMW iX / Spørsmål om comfort access og autoåpne/-lukke
søndag 02. oktober 2022, klokken 13:49
Hei!
Fikk min iX40 for en uke siden. Masse features og mye morsomt å sette seg inn i. Det dukker stadig opp ting jeg ikke klarer å finne ut av selv, da er det kjekt å ha et forum med fine folk.

Q1: på min forrige bil (X5 45e) med comfort access valgte jeg å slå av autolås og autoåpning når jeg forlot/nærmet meg bilen. Årsak til dette var irritasjon med bilåpning når jeg hadde nøkkelen på meg og bare skulle ut i garasjen eller gå forbi bilen for å kaste søppel. Også irriterende at bilen låste seg når jeg stoppet raskt for å gå i butikken, og kona med ungen satt igjen i bilen. På iX får man en - i min mening - kul lys-velkommen (baklys dimmer opp sideveis m.v.) om natten, noe jeg ønsker å ha på. Etter min forståelse må autoåpne/-lås være aktivert for å få dette til å lyse.
- Er det mulig å ha på dette "lysshowet" når man nærmer seg bilen (3m?) og samtidig IKKE aktivere "autoåpne" når man kommer enda nærmere (1,5m?)? Jeg vil ha lysshowet, men vil ikke at den åpner seg med mindre jeg tar i dørhåndtaket.
- Jeg vet bilen senser om det er personer inndvendig når fører m/ nøkkel forlater bilen. Da velger bilen å låse, men ikke skru på alarm. Således er det fullt mulig å kode bilen slik at den ikke autolåser i det hele tatt om det er personer i bilen (man kunne evt. gjort dette manuelt ved å trykket på dørhåndtaket om man allikevel ønsker låse). Er dette en mulighet på iX?

En enkel løsning kunne vært å la nøkkelen være i bilen (litt klønete, da den ofte ligger i lomma på buksa eller jakka og aldri tas opp), men dette har blitt verre med iX da jeg ofte låser/låser opp bilen med iPhone (digital nøkkel). Det er ikke hensiktsmessig å la telefonen være igjen i bilen når jeg skal handle, da handler jeg aldri brødet eller melken som jeg egentlig ble bedt om å kjøpre.. (les: huskeliste på mobilen).

Takk for inputs!
#3
Hei
Min mor og hennes mann har kjøpt seg hytte og har fått installert en Garo ladeboks. Selv har jeg Easee og kjenner ikke Garo-boksen. De har hatt venner på besøk som har ladet bilen sin med type2 i Garoen og type2 inn i bilen. Da de skulle dra var ladekabelen låst fast i Garoen uten at noen vet hvordan man løser ut kabelen igjen. Kan noen hjelpe?

- Type2-kabelen sitter nå fast i laderen. Hvordan løser de denne ut?
- På Easee-boksen jeg har, kan jeg trykke på en knapp på ladeboksen som aktiverer lokalt WiFi-nett. Deretter logger jeg meg på ladeboksens lokale nettverk, entrer en IP-adresse (192.168.1.2???) og får da opp et web-grensesnitt hvor jeg kan gjøre flere endringer, bla. aktivere/deaktivere låsing av ladekabel samt sette Ampere/hastighet på ladningen. Har Garo-boksen også et slikt WiFi-nett? Jeg har forsøkt søke på nett, der står det at en WiFi-modul kan etterinstalleres. Betyr dette at Garoen ikke har WiFi i standard utførelse?
- Hvordan endrer man hastigheten (A) på Garoen? (Spesielt dersom den ikke har et WiFi-grensesnitt...)

Takk skal dere ha =)
#4
BMWs hybrider / BMW X5 45e - småprat rundt ting og tang vi lurer på
fredag 07. februar 2020, klokken 20:26
I ventetiden før min 45e blir levert ønsker jeg et sted hvor vi med samme bil kan spørre om forskjellige ting vi lurer på. Tips og Tricks kanskje ikke alle vet om og andre "aha" opplevelser.

Først av alt, er det mange her på forumet med denne bilen?

Noen spørsmål
1) Hvor langt kjører du i gjennomsnitt på strøm nå i vinterhalvåret?
2) Hvordan lader du hjemme, hva slags ladeboks?
3) Har du noen nyttige tips/tricks du har funnet ut av som kanskje ikke alle vet om?
4) Dersom dere har barnesete (med base) for barn under ett år, hva slags sete har dere?

Vedr. tredje punkt husker jeg et par ting jeg fant ut "av meg selv" med bilen jeg har nå, en 330E. Bl.a. at du ved å holde inne ve. girhendel på rattet får bilen til å gire rett ned (ved å hoppe over flere gir) til giret som treffer ca. 4-5 tusen omdreininger. Greit å vite når man ligger i 8-ende gir og skal kjøre forbi, og ikke gidder å trykke fem ganger på girhendelen. Ved å holde inne høyre girhendel, går bilen tilbake i "Drive" om man har benyttet seg av girhendlene i "Drive" posisjonen for å få opp manuell girvelging. Den går automatisk tilbake i D etter noen sekunder, men noen ganger vil man ikke vente på dette. Fungerer dette på 45e også?
#5
Hei!

For det første beklager jeg evt. feil terminologi. Jeg kan svært lite om strøm, men er veldig lærevillig =) Korriger meg gjerne!

Jeg skal installere ladeboks i boligen med IT-nett (Tibber Easee) med størst mulig effekt, dvs. 230V 32A med tre faseledere. Dette skal kunne gi meg ca. 11 kW (230x32x1,6?). Men, såvidt jeg vet er det kun Tesla som kan lade med 230v tre-fas. Dersom jeg tilkobler en bil som kun aksepter 1-fas, vil laderen (eller bilen?) da kun benytte seg av 1-fas strøm og bilen dermed lade som normalt? Eller vil bilen nekte å ta imot lading?


2) Enda en ting jeg ikke forstår. Ladeboksen jeg tenker kjøpe (Tibber Easee) har innebygget jordfeilbryter type B. Flere steder (bl.a. Tibber selv og elgrossisten, se bilde nederst) skriver at jeg dermed ikke trenger å installere egen jordfeilbryter type B i sikringsskapet. Elektrikeren jeg har snakket med sier dette ikke har noe å si, og at kursen (jeg er usikker på terminologien her..) uansett må ha en slik jordfeilbryter i skapet. Hvorfor er det slik? To jordfeilbrytere??

EDIT: Når jeg ser i sikringsskapet kan det se ut som om jordfeilbryteren sitter i selve kurssikringen (det er egen T-knapp på hver enkelt automatsikring), kan dette stemme? Er det derfor det trengs ekstra jordfeilbryter på sikringen i sikringsskapet (jordfeilbryter type A?) i tillegg til jordfeilbryter type B i ladeboksen??

[ You are not allowed to view this attachment ]



takk for svar :)
#6
Hei,
jeg er klar over at dette ikke er helt korrekt forum, men jeg vet samtidig at det er her flest folk oppholder seg, og flere med svært gode kunnskaper om elektrisitet og el-biler / hybrid biler og dens teknologi.

Jeg eier til vanlig en e-drive bil (bmw 330e hybrid) som har en standard ladekabel (samme som i i3). Dessverre er min bil på verksted da jeg har blitt påkjørt bakfra i kø. Nå låner jeg en Audi e-tron plugin hybrid. Det er type 2 kontakt foran på denne slik at min bmw ladekabel passer fint inn. Jeg har dog ikke turt koble den til el-nettverket da jeg er usikker på om strømstyrke inn på bil er den samme? Er dette en standard? Altså at type 2 plug - uavhengig av fabrikat og land/kontinent etc. har akkurat samme strømstyrke inn til bil?

Kan jeg lade Audi etron plugin hybrid med min bmw e-drive ladekladd?

Takk for svar og forståelse på at jeg benytter meg av denne delen av forumet.
#7
Hei,
jeg har eid en i3 i ca. ett år, dessverre har denne blitt solgt til fordel for en 330E (i-performance, derfor ser jeg litt mellom fingrene og tenker at "BMW i"-delen av forumet fremdeles kan benyttes av meg...) som jeg forøvrig er svært fornøyd med. Denne bilen kommer ikke med Mode 3 ladekabel som standard, kun den vanlige ladekabelen med boks (type 2 -> schuko) for hjemmelading fra stikkontakt.

Bilen kan lade maks 3,7 kw etter hva jeg har skjønt. Dermed trenger jeg vel kun en enfas Mode 3 type2-type2 ladekabel. Hvor får jeg tak i denne best og billigst?

Jeg ser bl.a. at "Electric Vehicle Institute" selger for 1500 kr, dette er jo en meget bra pris. BMW kommer med tilbud ila. dagen i dag. Norgeseliten (Salto?) selger kabel for samme pris (http://nettbutikk.norgeseliten.no/webshop/ladekabler/kab-mode3-4m-t2-t2-1f-16a). Er dette gode kabler?

Takk for hjelp =) Jeg håper jeg kan fortsette være en del av forumet med min i-performance! Jeg er overbevist (etter et års erfaring herfra) om at denne forumdelen er vesentlig bedre for meg enn "plug-in" delen...
#8
Plugg-inn hybrider / Innkjøpt BMW 330e, andre med slik bil?
tirsdag 24. mai 2016, klokken 18:01
Da var jeg i butikken og handla bil i går. Gleder meg som en unge!! 330e med litt utstyr. Er det flere andre med denne biltypen her inne som kan fortelle meg litt om deres erfaringer?

Jeg kommer selv fra I3 (som nå skal selges) slik at jeg vil tro jeg har en dypere forståelse for - og mer vandt til - dette med el-bil. Lading etc. vil ikke bli noe problem, og jeg må si jeg har lært meg kjøre miljøvennlig etter et år med I3 =)

Noen spørsmål til dere med plug-in hybrid:

- hvordan er det med parkering på offentlige parkeringsplasser med lademulighet? Er det forskjell på skiltene og hva som kan parkere på "El-bil" og "ladbar vogn"? Betale regner jeg med at vi må, men kan vi bruke disse plassene?
- hva slags forbruk får dere, og hvor flinke er dere til å lade?
- noen med BMW plug-in som kan gi meg noen tips / erfaringer?
#9
BMW i3 / CCS hurtiglader rundt OSL - lufthavn Gardemoen
onsdag 02. september 2015, klokken 18:18
Hei,
hvor er nærmeste hurtigladestasjon fra OSL lufthavn?
ladestasjoner.no (fig. 1) får jeg ikke opp noen hurtigladestasjoner i øyeblikkelig nærhet, men på "hurtigladekartet" (http://www.ladestasjoner.no/hurtiglading/hurtigladekartet) står det at det er en Fortum CCS-stasjon rett i nærheten (fig. 2)

1 - Hva er korrekt? Finns det en fungerende CCS-ladestasjon som angitt på kartet under?
2 - Hvor er neste nærmeste CCS-ladestasjon for hhv. nordgående og sørgående løp på E18? (ja jeg vet jeg kunne benyttet ladestasjoner.no, men tydeligvis vet jeg ikke om jeg kan stole 100% på dette i området rundt OSL...)

Fig. 1 øverst: Ladestasjoner.no. Her vises kun sakteladestasjoner sør for rundkjøringen.
Fig. 2. nederst: Hurtigladekartet. Her vises én hurtigladestasjon nord for rundkjøringen.
#10
I en annen tråd ble det av en bruker (kremt...) startet et OT spørsmål. Diskusjonen som fulgte syns jeg var meget interessant, derfor oppretter jeg en egen tråd for dette her. Jeg tenkte vi kunne diskutere fordeler, ulemper etc. med et "vision only" system, og spesielt deres erfaringer med dette i bruk.

Obs: Alle "påstander" og utrykk her er basert på min private mening og marginale erfaring (3 måneder) med ACC systemet samt. hva jeg har lest på dette forumet.

Potensielle fordeler

  • Lavere strømforbruk - Min mening er at dette er diskuterbart. Her ønsker jeg tilbakemeldinger fra andre.
  • Avslappende - uten tvil. Man må naturligvis følge med i trafikken, men man slipper avpasse farten hele tiden.
  • Trygghet - Uten tvil en fantastisk ekstra trygghet.

Diskusjon
Lavere forbruk - Omdiskutert. Her ønsker jeg en liten diskusjon. Jeg leser at VO-ACC primært baserer seg på bilen foran når den avpasser fart mellom bilene. Dette er meget fint og behangelig dersom bilen foran kjører mykt. I en lang kø (jeg kaller det lang kø når biler på E6en kjører i 70-85 i 80-sona) er det i min erfaring sjeldent at farten holder seg konstant på en hastighet (+/- 1-2 km). Ofte blir det en slik "strikktendens" hvor f.eks. bil nummer 10 foran meg plutselig ikke følger med og bremser da han har kommet for nærme bilen foran. Bil nr. 9 foran meg oppdager dette litt tregt og må bremse hardere enn bil nr. 10. Og så videre. Dette ser jeg personlig med mitt øye og kan kompensere for dette ved å ikke følge bilen foran meg (som kommer til å gjøre det samme som de øvrige bilene), men heller slippe lett opp på gassen/strømmen slik at avstanden til bilen foran meg øker, for så å minke, før bilen foran meg på nytt kommer opp i normalfarten for veien. Dersom jeg bruker VO-ACC systemet vil jo bilen min henge seg på bilen foran, som så bremser som gjør at bilen min også må bremse/regenerere/miste fart. Jeg mener det er gjerrigere å forutse dette. Det samme skjer når biler kjører innpå motorveien fra påkjøringsfeltet, enten foran meg eller foran bilene foran meg. Jeg kan forutse dette bedre enn VO-ACC systemet og skape mykere fartsendringer.

Hva mener dere, og hva er deres erfaringer?
- Mindre forbruk?
- Mye eller lite "rykk og napp"?
- Blir systemet vesentlig bedre på sikt, når det "lærer" fra bruken?

(under har jeg limt inn diskusjonen som en bruker (kremt..) startet i feil tråd. Jeg har fjernet irrelevant tekst)


Anterialis (som svar på LMORs mening):
SitatSitat fra: LMOR på I går kl. 11:00
Jeg vil påstå at det er usannsynlig at et menneske klarer å utnytte seiling bedre enn ACC.

Her er jeg uenig. De fleste gangene jeg har kjørt "langturer" (les: >2 timer) fungerer ACC bra kun dersom køen går i konstant fart. Dessverre går køen ofte i feks. 75-85 i 80-sonene. Jeg ser ofte at bil nr. 2 eller 3 foran meg plutselig kjører litt saktere. Det blir dominoeffekt som jeg enkelt kan forutse om jeg kjører manuelt. Da slipper jeg forsiktig opp "gasspedalen" før bilen foran meg gjør dette. Da øker avstanden til bilen foran. Denne avstanden minker så når bilen foran meg ser at trafikken går saktere. Da ruller jeg sakte inn på bilen foran meg igjen slik at jeg holder så jevn fart som mulig. Har jeg ACC aktivert i disse tilfellene, merker jeg at bilen hele tiden gasser på også bremser (les: regen) forså å gasse opp 5 kmh, så ned 5 kmh. Dette kan fortsette veldig lenge, jeg føler meg som en "strikk". Som skrevet, kjører jeg manuelt kan jeg holde konstant hastighet mens avstanden til bilen foran varierer mellom kanskje 2s og 5s.

Beklager at dette ble OT.

Forøvrig er jeg veldig uenig at bilen er upraktisk, men klart nå snakker jeg for meg selv og mitt bruk. Jeg var nylig på IKEA og kjøpte saker ala. skrivebord etc. Jeg hadde aldri fått plass i min tidligere 3-serie eller Alfa Giulietta, men i I3-en var det jommen plass! Takket være omtrent flatt og firkantet bagasjerom etter nedlagt seterad i baksetet =) Jeg er en storfornøyd eier =)
Rediger innlegg

LMOR
SitatSer ikke helt at fri seiling løser dette bedre, men min erfaring er at ACC klarer å utgjevne farten bedre enn meg når bilen foran "nykker".
Merk at dynamikken endres ved å endre avstanden og eco vs comfort.
Dette er ikke så vanskelig å teste, bare sett på momentanforbruket, og følg med på om bilen "pumper" mer enn deg, og sjekk om gjennomsnittsforbruket ditt blir lavere enn med ACC.
Min erfaring er også at bilen prøver å seile mer enn meg i slike situasjoner. Hvis bilen foran kjører fortere igjen, så er det over lang tid en bedre strategi. Men bilen har samtidig er betydelig raskere reaksjonstid enn oss, og kan optimalisere regenereringen bedre enn oss.

Moonbuggy
Sitat
Jeg støtter dette fullt ut. Det er lettere å holde smidig kjøring i annen trafikk manuelt enn med ACC som nærmest låser på avstand med bilen foran. Pådrag og regen blir for mye styrt av bilen foran, (som aldri kjører like smidig som meg) ;)

Bromm
SitatBilen din er jo ganske ny, Anterialis og det samme gjelder vel erfaringen til eieren ;) Kameraet bruker flere måneder på å kalibrere seg, så det kan være en av årsakene til det du opplever. I tillegg kan det høres ut til at du kjører i Comfort mode, og det er Fy-Fy når man kjører med ACC fordi det er langt mer aggressivt og nykkete enn ECO Pro og ECO Pro+. Hvis du setter deg på hos meg med bind for øynene, så kan jeg nesten love deg at du vil ha null sjanse til å kunne skille på om ACC er på eller av med tanke på "nykking"

Anterialis
SitatHelt riktig at jeg er meget fersk som elbileier :P Men jeg kjører aldri i comfort på langtur, kun Eco Pro. Jeg kjører ofte på lengste avstand da jeg syns 3 s blir for nærme bilen foran til å reagere på uforutsette ting. Jeg innbiller meg også at 4s gir bilen større buffer og da slipper den reagere like brått som bilen foran.

Jeg er helt enig i Moonbuggy skriver over.
For meg høres jo dette logisk ut. Jeg forventer ikke at kameraet kan se lenger en nærmeste bil, gjør den virkelig det? Jeg ser jo alltid 3-6 biler fremover for å lese flyten. Dersom feks det blir rødt lys 5-10 biler før meg, starter jeg seilingen allerede da, og lenge før bilen foran meg begynner fartsreduksjonen. På det meste har jeg da kanskje 6-8 sekunder avstand til bilen foran meg, før jeg begynner innhente avstand. Da kan jeg enten seile eller "låse" meg på mild regen helt fra feks. 80 kmh ned til null. Dersom ACC er aktiv vil den jo følge bilen foran ("jevnt pådrag") helt til forankjørende bil begynner å bremse, og da går bilen min over til kraftig regen i få sekunder. fra 80 til 0. Er ikke første alternativ bedre, altså med lengre mild regen / seiling? Aldri i verden om ACC ser 5-10 biler fremover og lager 8 sekunders luke til bilen foran for optimal og lengst mulig regen?

Som skrevet, om jeg bruker ACC, vil jo bilen følge bilen foran. Køen går ofte ujevnt, feks mellom 78-82 kmh i 80 sona. Da vil jo bilen min gå opp og ned i hastighet flere ganger i minuttet. Opp og ned. Pådraget varierer mye mellom feks 5 kwh og 15kwh. Dersom jeg kjører manuelt i akkurat 80 kmh (eller som jeg ofte gjør, å sette manuell cruise på 80 kmh) følger jeg køen perfekt, men avstanden til bilen foran varierer feks mellom 3-5s hele tiden. Dette er mer avslappende enn at farten min skal variere. Er du ikke enig? Jeg kjører i alle fall vesentlig mykere enn ACC da jeg ser lenger frem i trafikken og forutser hva som kommer til å skje.

Jeg ser ikke helt hvordan ACC systemet kan "lære" seg til å se fremover i trafikken? Ser ikke ACC kun på nærmeste bilen? Vennligst forklar meg hvordan ACC kan kjøre mykere enn bilen foran meg (som svært sjeldent kjører mykt...).

LMOR
SitatDet er riktig at det vil være situasjoner ACC ikke klarer så godt, inkl. rundkjøringer.
Men som du skriver kommer rykkene fra bilen foran (som igjen påvirkes av bilen foran der).
Disse rykkene vil bilen normalt (ikke ved kryss enda), klare bedre. I tillegg oppdager den deaksellerasjon på motorveien lenge før du gjør det.

Det ble og kanskje blir vurdert om ACC skal være standard for alle norske biler. Og den stressreduksjonen ACC utgjør er en av grunnene til det.
Jeg ble en roligere sjåfør etter ACC for snart 10 år siden, ikke pga elbil

Bromm
SitatJeg merker meg at dere skriver at dere kan kjøre "mykere" enn ACC i ECO Pro - vel, det kan ikke jeg  ;) Ihvertfall ikke uten å konsentrere meg ihjel - og det kan jo de mest entusiastiske drive på med. Når det gjelder hva kameraet "ser", så er det forbausende mye detaljer som fanges opp. Her er en video fra Mobileeye som leverer teknologien, og som dere kan se så blir både fotgjengere, biler og tilogmed fotgjengeroverganger (zebra crossing) tracket og analysert helt individuelt i en rasende fart. På ca. 15 sek  så ser man at det har lock på 2 biler som står etterhverandre, så ja: det er svært sannsynlig at kameraet fanger opp adferden til fremforliggende biler (forutsatt at de er synlig). Terminator hadde jo et "godt syn" husker vi, men dagens biler holder på å ta ham igjen på teknologifronten ;)

#11
BMW i3 / Parkeringsur - hvilket anbefales? Erfaringer?
fredag 21. august 2015, klokken 12:55
Hei godtfolk,
får vel starte med å si at jeg vet det er flere tråder som omhandler tema, men disse er noe gamle og jeg ønsker siste erfaringer.

Jeg skal altså til innkjøp av et slikt ur. Dette er mine preferanser:

- Automatisk. Altså at uret stiller seg selv uten at jeg trenger foreta meg noe når jeg parkerer.
- Design. Så lite som mulig samtidig som det er brukervennlig og enkelt for meg (og parkeringsvakt) å se.
- Kvalitet.
- Sort farge.

Jeg ser at parkeringsur.no selger Park Mini, Park one black og Park one exclusive. Hvilket av disse passer mine preferanser best? Hvor er det best/billigst å kjøpe disse produktene fra?

Jeg betaler heller noen hundrelapper mer for god kvalitet =) Skal jo tross alt så i bmw-en min... (dette er vel lov å skrive i dette underforumet ;) )

Kom gjerne med erfaringer rundt uret du bruker daglig, og fordeler/ulemper!

På forhånd takk!
#12
Jeg beklager på forhånd om tilsvarende tråd er forfattet, dette er meg ikke bekjent.


Jeg tenkte vi kunne opprette en tråd hvor kunnskap om softwareoppdateringer etc. kan skrives ned. Det er jo kjekt å vite om en signifikant oppdatering har ankommet BMW-forhandlerne, slik at man kan få bestilt seg time til oppdatering.

Når var de siste få oppdateringene rullet ut? Når var siste oppdatering? Jeg tenker da på måned og år, evt. mer spesifikt om tilgjengelig.

Oppdateringer:


  • I001-14-03-505 05/14 (LMOR)
  • I001-14-07-502 06/14 (LMOR)
  • I001-14-07-503 09/14 (LMOR)
  • I001-14-11-500 11/14 (LMOR)
  • I001-14-11-502 12/14 (LMOR)
  • I001-14-11-504 01/15 (LMOR)
  • I001-15-03-501 03/15 (LMOR)
  • I001-15-03-502 03/15 (erste Sichtung ab 23.03.2015) (LMOR)
  • I001-15-07-501 (2016 modell produsert 9.7.2015 Levert 6.8.2015) (TM)

#13
Svært lett lesestoff som kan passe med morgenkaffen..

Ok, jeg er en person med noe over gjennomsnittlig uflaks. Være seg knuste varer kjøpt nytt via internett, ødelagt pakke fra Posten, regn fra klar himmel dagen etter bilvasker etc. Filleting, men allikevel meget irriterende.

Søndag formiddag, hjem til Norge fra utlandet. Klokken er ca. 13:00 og jeg møter opp på flyplassen i utlandet. Det første som slår meg er en usedvanlig lang kø foran check-in på Norwegian. Det virket som alle passasjerene på flyet hadde stilt seg opp her, og selvfølgelig er jeg bakerst. Det er ok, det som ikke er ok er at jeg forblir sist i køen etterhvert som den minsker. En av disse filletingene som jeg misliker sterkt, og _alltid_ være bakerst. _Ingen_ stiller seg opp bak meg ila. de flerfoldige minuttene man står å venter. Irriterende.. Snart min tur, kun 2 passasjerer før meg. Tiden går.. Hva skjer? Bagasjebeltet på flyplassen har streika. Jeg venter i netsen 30 min før dette løser seg. Hadde jeg bare vært 5 minutter tidligere på flyplassen hadde jeg sluppet dette. Ok, dette er tross alt ikke noe å sutre over.

Flyet blir forsinka, kun 20-30 min. Filleting.

Vi lander på innland i stedet for utland på Gardemoen. Vi må vente på en buss som skal frakte oss de 40 meterne bort til utland slik at vi blir sluset igjennom riktig hall. Klokken er nå 1700 og jeg bør rekke 18:00 toget til Hamar. Kommer bussen? Nei, forsinka i 20 min. Irriterende. Fortsatt ok tid ift. togavreise.

Inne i bagasjehalen går ting som normalt. Neida, bagasjebåndet også her står stille i ca 15 min. Får endelig tak i bagasjen og stresser noe voldsomt, småløper igjennom security _uten_ å bli stoppet, kanskje uflaksen har snudd :D

Jeg rekker akkurat kjøpe NSB billett via appen og stille meg opp på perrongen, 3 minutter før avreise. Perfekt! Neida, rett før togankomst høres en stemme på høyttaleranlegget. Et skvip av en idiot driver å spaserer på togskinnene. 20 min forsinkelse. Etter 20 min: Personen driver fortsatt å spaserer på togskinnene, ytterligere 20 min forsinkelse. Toget går endelig etter 1 time.

Jeg kommer meg til Hamar og får hentet I3-en, fulladet takket være far som har lånt bilen mens jeg var i utlandet. Ca 114 km. til Ringebu (om jeg husker riktig), GOM viser 125. Bør gå bra. Men idet jeg setter meg i bilen for å køjre, åpner himmelen seg. Sykt mye regn a gitt. Vindusviskere på medium til maks. Jeg kjenner Mr. friksjon gripe tak i dekka der jeg kjører. Veiarbeid, supert.

Ruller inn på Ringebu med 2 km igjen på batteriet. Kl. er ca. 22:00 og jeg parkerer utenfor ledig Eidsiva CCS, sist i bruk for 2 timer siden så i alle fall fungerer den. Jeg ønsker gjøre det raskt, lade i 20 min også farte avgårde over venabygdfjell retning Folldal. Da klarer jeg være hjemme til ca 23:30. CCS-kontakt i bilen og ladestasjonen skal til å starte. En rar lyd i maskina, "ladingen feilet". Jeg forsøker flere ganger, reset, kjøre bilen frem og tilbake, holde CCS-kontakten godt inn i bilen. Etter 20 min gir jeg opp og ringer kundeservice. Kvinnen mener det er noe galt med ladebrikken min (det var det ikke..), forsøker restarte samt. hard reset. NO avail. Ringer sin sjef som ringer meg opp. Merkelig detta sier han, ingen åpenbare feilmeldinger i følge han. Forsøker flere ting, enda råere reset av maskina. Disse maskinene går på Linux OS fant jeg ut da jeg kikket på displayet ifm. restarten. Klokken er nå blitt ca. 23:30, jeg vil hjem.. Vi forsøker i flere minutter, ingen ting hjelper. Eidsivasjefen må ringe en ekspert i Portugal. PORTUGAL!! Søndag kveld. Jeg er i alle fall veldig happy med servicen! Men makan til uflaks da... Portugaleksperten logger seg inn på maskina og kan fortelle at det er en sikring som er designet for _aldri_ å skulle ryke som har røket. Damn. Eidsivasjefen sier dog at det finns en servicemann i Ringebu i kveld (flaks!) som skal ha alt av ekstrautstyr tilgjengelig. Etter 20 min ca. får jeg tilbakemelding, av alle delene i en slik ladestasjon var det en del de mangla i utstyrssekken sin. Gjett hvilken del, jo akkurat denne CCS-sikringen. Ingen hjelp å få i kveld. Klokken er nå ca. 00:30. Jeg har 2% batteri igjen, kommer meg ikke av gårde. Jeg har to valg, enten lade litt på AC og kjøre tilbake mot Hamar for hurtiglading, eller stå stille og lade til 80 % på AC 7 kwh. Jeg velger sistnevnte da min kalkulasjon tilsier at det er raskere.

Jeg venter på Statoil som har døgnåpent (flaks!) mens bilen lader. Jeg kjøper en hamburger, superduperburger eller noe. Kl. 02:30 ca. har jeg 80% charge. Godt nok, vi reiser over Venabygdfjell og hjemover. Jeg er 1 cm unna å kjøre på hare, tre ganger. Og jeg holdt 50 kmh i 80 sona... Raske dyr, gikk heldigvis bra. Kommer meg omsider hjem ca. 03:30, skulle vært hjemme ca 2200. Akkurat lagt meg til å sove. Husker dere den superduperburgeren på Statoil? Ikke så super for magen gitt, sover lite den natta...

Ha en fin dag!
#14
Hei godtfolk,
i dag opplevde jeg noe jeg ikke har opplevd før. Etter å ha vært litt hard på gassen opp en bratt grusbakke hvorpå anti-spin slo inn ofte, bemerket jeg ved første "nedbremsing" og nedoverbakke at regenereringen var meget slapp. Vanligvis når jeg slipper gassen helt, ser jeg i "speedometervinduet" at jeg får maks regenerering, altså indikatoren går helt mot venstre (charge). Nå gikk den kun to-tre prikker mot charge, altså mindre enn halvparten, og bilen regenererte/bremset svært dårlig. Jeg måtte faktisk bruke bremsen omtrent som på en vanlig bil. I en lang bakke - etter å ha trillet raskere og raskere uten å røre værken gass eller brems, begynte den plutselig å regenerere fullt igjen. Jeg måtte så svinge og gasse igjen, og ved neste nedoverbakke var samme slappe regenerering tilbake. Jeg stoppet bilen og startet på nytt - samme "problem". Jeg la også spesielt merke til at når jeg påbegynte en sving, slapp regenereringen (og bilen trillet i fri) svært raskt i de minste svingene som vanligvis ikke medfører endring i regenereringen.

Hva er årsaken til dette? Kan bilen ha trodd at det nå har blitt vinter (og derfor "vintermodus" på regenereringen) iom. at temperaturmåleren viste 9 grader i dag (Folldal) og jeg fikk mye hjulspinn opp denne grusbakken? Andre forslag?

På forhånd takk for svar =)
#15
Hei,
er det flere som har opplevd en slik ulende ulyd fra trunken? Lyden har en middels frekvens i et område som gjør den hørbar selv ved høyere musikk på radioen. Meget irriterende. I starten tenkte jeg lyden kunne komme fra hjulene, men dette var ikke tilfelle. Når jeg slår på bilen om morgenen er ikke lyden der, men den kommer etter å ha kjørt noen minutter. Den forbli på selv etter bilen er skrudd av og låst, jeg antar det går av etter noen minutter.

Er det ei vifte eller noe annet i området under frunken? Det er altså i frunken lyden er absolutt høyest, ca. midt under / noe til høyre under der laderen kan ligge.

Dette er såpass irriterende at jeg kommer til å ta bilen inn til forhandler neste gang jeg får tid, men tenkte å høre her om det er andre som har opplevd denne lyden...
#16
Da henter jeg snart min flonkanes nye i3, og "første" turen blir en lengre tur fra Hamar til Folldal. I utganspunktet har jeg altfor lite rekkeviddeangst, muligens blir denne noe høyere på turen...

Første leg er Hamar - Ringebu, avstand 115 km.
Her er det mye 80-sone, maks 90 i kortere perioder. Det er flere ladestasjoner på veien, bl.a. Kiwistasjoner.

Jeg ankommer Ringebu hvor GK har hurtigladestasjon, pr. idag er den operativ. Denne _må_ være tilgjengelig. Her må jeg lade til 95%, helst 100%...

Andre leg er Ringebu - Folldal, avstand 86 km.
Fra Ringebu (ca. 200 moh) skal jeg over Venabygdfjell (ca. 1000 moh) og ned igjen på andre siden til Atnadalen hvor Atnasjøen bader i solen vest for Rv27 på ca 700 moh. Her skal jeg altså fra Ringebu opp 800 m, og ned igjen 300 m. Dette er forøvrig en etappe hvor i3 må sies å kose seg ift. samtlige andre elbiler grunnet lav masse. Viktig å holde lav fart før meget brå svinger på vei nedover fra fjellet rett før Atnasjøen - her vil jeg regenerere mest mulig...

Siste del av andre etappe er 80 sone, relativt flatt. Folldal ligger på ca 750 moh. Hyggelige folk må det jo være langs veien, forhåpentligvis med ledige husholdskontakter, vi er jo på bygda.

Det er snille forummedlemmer som har regnet ut (via i3 tjenester) at jeg bør klare Ringebu-Folldal på en (full) lading. Dette estimatet var gjort ved ca. 0 grader om jeg husker riktig. Mao, så lenge gradestokken viser >8 grader, tipper sannsynligheten i min favør.


Huskeliste før turen:
- skjøteledning, 15-20 m, 2,5mm3., IP44.
- forsøke opprette medlemskap (ladebrikke) i GK / Fortum før helgen. Det skal være mulig å lade på GK-stasjonen i Ringebu via SMS som reserveløsning.
-  hente bilen (lørdag)...
- sette på forvarming søndag morgen.
- høre på god musikk fra HK-anlegget, da dette trolig ikke skal bruke så mye strøm.


Skyt inn med tips / anbefalinger etc. dersom du finner det relevant =) Dette blir dessverre ingen uttalt teknisk rapport (les: inn i servicemeny, lese av spenning/strøm etc.), det kan jeg ingen ting om. Jeg skal uansett forteller dere om jeg kom frem eller ikke, og hvor jeg evt. rekkeviddeangsten tiltrår..
#17
Hei,
min far ønsker gå til innkjøp av Tesla, jeg får i3. Han bygger i disse dager hytte og skal legge opp kurs til yttervegg som skal dedikeres til elbillading. I utgangspunktet var det vel tenkt 1 kurs fordelt på to schuko-stikk. Jeg har nå hørt at elektriker har anbefalt å legge opp 400V da det visstnok ikke skal koste noe mer. Han har også snakket på 3-fas. Jeg kan ikke mye om dette, derfor har jeg noen spm. til dere eminente forumfolk:

1) Hva betyr egentlig 3 fas? Trengs 3-fas dersom man skal ha 400V?
2) Er 3-fas navnet på både teknikken og pluggen som brukes, altså Schuko vs 3-fas stikkontakt?
3) Kan man legge opp 1 kurs med 400V og 2 3-fas stikkontakter i yttervegg? Hva bli evt. navnet på selve støpslet i veggen?
4) Dersom ovenfor (spm. 3) er mulig, finns det overgang fra 3-fas i vegg til både type 2 plugg (for lading av i3) og Teslaplugg (jeg vet ikke hva denne heter..)?

5) Til slutt: Har dere noen anbefalninger til hvordan dette kan gjøres best mulig? Altså 1 kurs, to stikkontakter. Både Tesla og I3 skal lades.


På forhånd tusen takk for svar =)
#18
Hei,
dersom dette er feil forum, vennligst si ifra! Henvisning gjerne til artikler/læringsnettsteder :)

Iom. at jeg har kjøpt meg eBil har interessen for elektronikk meldt seg forsiktig. Jeg kan svært lite om dette, kun det lille jeg husker fra VGS.

1) dersom man har en DC circuit med et feks 1,5 V batteri og en elektrisk motor. Hva bestemmer strømmen? Dersom man vet motstanden i circuiten/nettet, kan man kanskje regne seg frem til gitt strøm (V=R*I). Men jeg trodde det var motoren som "trekker det den vil ha" av strøm?

Hva bestemmer strømmen i nettet? Den som "drar" (feks vannkoker, mobiltelefonlader etc), eller den som dytter (batteri, strømforsyningen/strømnettet). Jeg blander helt sikkert her, men er det et enkelt svar på dette?

Takk for svar :)
#19
Hei,
jeg har liten elektrisk innsikt, men en tanke slo meg nå...:
Er det overhode mulig i dag, eller i nærmeste fremtid, å utstyre redningsbiler med systemer som tillater semi-hurtig lading av strømtomme elbiler langs veiene? Tanken høres jo fin ut i mine ører; være strandet på toppen av et fjell langt unna lademuligheter. Redningsbilen kommer og genererer strøm slik at elbilen lades ila. 30-60 minutter fra feks 0-50%... Gjennomførbart? Eksisterer tilsvarende løsninger?

Forøvrig ønsker jeg alle en fin dag!
#20
BMW i3 / Vurderer kjøpe i3 - Spm. til utstyrpakkene og interiør
søndag 22. mars 2015, klokken 10:53
Hei, og takk for et flott forum! Jeg har lest igjennom flere av sidene her på underforumet i3 og mye har gitt meg god informasjon. Allikevel sitter jeg igjen med noen spørsmål før jeg bestemmer meg for å _erstatte_ min eneste fosilbil.

1) Jeg ønsker altså benytte i3 som eneste bil her i Hamar området. Hva er dine første tanker rundt dette? Jeg ser på meg selv som en meget moderne 28-åring som ikke har noe problemer med å planlegge de få lengre turene (Oslo, Tønsberg, evt Tr.heim) jeg gjør pr. år, og jeg tror ikke jeg er den som plages mest av rekkeviddeangst. Kom gjerne med positive og negative sider ved å ha i3 som eneste bil! Jeg syns det høres moderne og kult ut :P

    1b) Dersom jeg blir å flytte inn i leilighetsblokk, hvordan blir det da med lading? Er borettslag villige med å la El-biler lade eller ikke? Forslag?

2) Bortsett fra farger, hva er forskjellen på interiørene Suite og Loft? Er det skinn i det hele tatt på Loft? Andre ting som følger med Suite-pakken som ikke direkte har med stoffvalg å gjøre? Jeg har satt opp en utstyrsliste (se nederst), men vurderer velge bort Suite for å heller legge på HK sound og comfort access. På bilder syns jeg ikke Lodge ser fint ut...

3) Hva inneholder ConnectedDrive services utstyret og hva er forskjellene fra det som kommer standard?

4) Bluetooth Professional er eget utstyr, hva er forskjellene mellom standard og dette?

5) Internett ser jeg koster 700 kr ekstra. Hva inneholder denne?

6) Hvordan er lyden på standard HiFi? (Her er jeg ute etter din personlige mening :))


Min konfigurasjon:
- 20" sommerhjul
- 19" vinterhjul
- Ekstra koppholder
- Hurtiglading DC
- Hurtiglading AC
- Park Assistant pakke
- DAB+radio
- Comfort Advance Pakke (m/ bla. Dynamisk cruise control, LED frontlykter, Navi Proff., regnsensor etc.)
- Suite interiør

Ca. 330.000 kr.

På forhånd takk for svar!
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA