Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - tornaldo

#826
ID.4 / Sv: Utstyrspakker 1st edition
fredag 25. september 2020, klokken 17:41
Han sa vel at dybden var 95 cm på ID4? Det er 5 cm kortere enn Enyaq.
#827
Skoda ENYAQ / Sv: Cruisecontrol Enyaq iV vs ID.4
fredag 25. september 2020, klokken 16:26
ACC på en spak er jo helt uproblematisk. Vil ikke si det betyr noe bra eller dårlig mtp utvikling. Poenget er at det er enkelt å bruke.

Alle Tesla har autopilot på en spak. Fungerer veldig fint. Du når jo den med hendene på rattet uansett, og kan gjøre det i blinde, minst like bra som å treffe en knapp med tommelen.
#828
Skoda ENYAQ / Sv: Urimelige priser og bestillingsvilkår?
torsdag 24. september 2020, klokken 23:12
Sitat fra: manchesterfan på torsdag 24. september 2020, klokken 22:42
Sitat fra: tornaldo på torsdag 24. september 2020, klokken 22:30
Skoda Norge tar seg veldig godt betalt? Mulig det, men prisen på Enyaq er i tråd med prisen i Tyskland. Sånn sett legger Skoda seg på en normal linje, og som forventet.

Det som avviker veldig fra normalen, er at VW/Møller velger å selge ID4 ekstremt mye billigere i Norge enn den selges for i Tyskland. Det er oppsiktsvekkende.

Hvorfor det? Bør selvsagt være mye billigere i et avgiftsfritt Norge.  Tesla, polestar er billigere i Norge enn Tyskland. Så prisen til id4 er i mine øyne fair, mens enyaq er overpriset ift europeiske priser. Nå skal det likevel sies at jeg tror enyaq blir en fantastisk bil og langt fra noe dårlig kjøp. Men den prises kunstig høyt i Norge, du får doug med en god del utstyr

Her var det et par ting som ikke stemmer.

Prisen jeg sikter til, er etter at tysk VAT er fratrukket. Hvis man ikke engang trekker fra tysk moms, så koster jo bilen en formue mer enn i Norge. Du bør ta en titt på hvordan dette fungerer.

ID4 1st Max selges for ca 58000 euro i Tyskland, dvs ca 50000 euro før mva/avgifter. Det blir ca 550000 kr. I Norge selges samme bil for 510000 kr, før avgifter (som ikke eksisterer). Ergo er prisen i Norge ca 40000 kr lavere enn i Tyskland, FØR avgifter.

Hvorfor mener du at Enyaq prises kunstig høyt i Norge? Har du sett prisen på tilsvarende utstyrt bil i Tyskland, og konkludert med at den da er for dyr i Norge?
#829
Skoda ENYAQ / Sv: Urimelige priser og bestillingsvilkår?
torsdag 24. september 2020, klokken 22:30
Skoda Norge tar seg veldig godt betalt? Mulig det, men prisen på Enyaq er i tråd med prisen i Tyskland. Sånn sett legger Skoda seg på en normal linje, og som forventet.

Det som avviker veldig fra normalen, er at VW/Møller velger å selge ID4 ekstremt mye billigere i Norge enn den selges for i Tyskland. Det er oppsiktsvekkende.
#830
ID.4 / Sv: Utstyrspakker 1st edition
torsdag 24. september 2020, klokken 21:33
Sitat fra: Magnus Hansen på torsdag 24. september 2020, klokken 16:14
Sitat fra: tornaldo på torsdag 24. september 2020, klokken 15:38
Det er nok prisen å betale for en "billigere" bil en tilsvarende Skoda Enyaq. Ingen individuelle valg, som sikkert sparer VW for en hel del i produksjonskostnad. Det negative er fullstendig fravær av individuell tilpasning. Det positive er at man får en del gratis på kjøpet.

At vw plutselig har blitt en billigere versjon av Skoda er jo litt bakvendt

Ja virker som Møller har bestemt seg for å selge flere ID4 enn Enyaq, koste hva det koste vil. Det må jo være derfor de har tatt høy fortjeneste på Enyaq, og liten eller ingen fortjeneste på ID4 Max
#831
Skoda ENYAQ / Sv: Urimelige priser og bestillingsvilkår?
torsdag 24. september 2020, klokken 19:47
Ja, men det er en litt søkt sammenligning. Det er mange faktorer som spiller inn, og som gjør ID4 til "billigere" enn iV80. Alt er jo avhengig av hvilke utstyr du har bruk for og ville ha bestilt. Men ja, likt mot likt er den veldig mye billigere. Men samtidig er ID4 en del mindre, både bagasjeplass og faktisk størrelse, noe som også gjør noe med prisen.

Det mest interessante synes jeg er at VW selger bilen ca 40000 kr billigere i Norge enn i Tyskland, selv etter at tysk mva er trukket fra.

Hva tenker folk om det? Hvis jeg hadde bestilt iV80, så ville jeg på et vis følt meg litt lurt, når samme konsern tilsynelatende tar vidt forskjellig fortjeneste på omtrent samme bil.

Blir spennende å se om dette er noe som når media, og man får en uttalelse fra Skoda.
#832
ID.4 / Sv: ID.4 priser
torsdag 24. september 2020, klokken 19:19
ID4 Max koster omtrent 50000 euro + 16% VAT i Tyskland, dvs 58400 euro. 50k euro er ca 550000 kr. I Norge koster den fra 510000. Dvs 40000 billigere enn i Tyskland. Vet ikke om de er 100% like mtp utstyr.

Spørsmålet er hvordan det har gått til? Er VW/Møller villig til å selge med omtrent tap for å ta markedsandeler? Tydeligvis ikke samme strategi for Skoda, der prisene i Tyskland og Norge er mye likere.
#833
Skoda ENYAQ / Sv: Urimelige priser og bestillingsvilkår?
torsdag 24. september 2020, klokken 18:37
Sitat fra: batterimannen på torsdag 24. september 2020, klokken 18:29
Hvis man går for ID.4 max kontra Enyaq (iv 80) med tilsvarende utstyr, sparer man da ca 70 - 80 000?

Nei
#834
ID.4 / Sv: Utstyrspakker 1st edition
torsdag 24. september 2020, klokken 15:38
Det er nok prisen å betale for en "billigere" bil en tilsvarende Skoda Enyaq. Ingen individuelle valg, som sikkert sparer VW for en hel del i produksjonskostnad. Det negative er fullstendig fravær av individuell tilpasning. Det positive er at man får en del gratis på kjøpet.
#835
Skoda ENYAQ / Sv: Enyaq i media / Nyheter om Enyaq
torsdag 24. september 2020, klokken 14:43
Sitat fra: golo på torsdag 24. september 2020, klokken 14:27
Enyaq med samme utstyr som 1ST MAX kommer på 534 000 kr.

Hvordan blir det regnestykket? Betviler det ikke, bare lurer.
#836
Skoda ENYAQ / Sv: Enyaq i media / Nyheter om Enyaq
torsdag 24. september 2020, klokken 13:14
Min første reaksjon er at du endelig får det du betaler for hos VW kontra Skoda, og ikke at VW koster mer bare fordi det er VW...  :)
#837
Model S 2013 - 2022 / Sv: Klunkelyd fra dashbord
onsdag 23. september 2020, klokken 19:11
Har samme problemet, klikkelydene fra et eller annet sted i dashbord. Høres ved lave hastigheter og litt ujevn vei. Ikke orket å ta det med Tesla, har ikke tro på at de finner løsning på problemet.
#838
Skoda ENYAQ / Sv: Enyaq i media / Nyheter om Enyaq
onsdag 23. september 2020, klokken 19:00
Da er Tesla battery day unnagjort, uten at man har blitt særlig klok på om det bringer noe spesielt for Model Y i 2021. ID4 bakhjulstrekk får samme hengervekt som Skoda. Grunner for å ikke kjøpe Enyaq, hvis man har vært i tvil, begynner å bli færre.
#839
ID.4 / Sv: ID.4 lanseres 23. september
onsdag 23. september 2020, klokken 18:57
Sitat fra: batterimannen på onsdag 23. september 2020, klokken 18:53
Sitat fra: Verius på onsdag 23. september 2020, klokken 17:46
Synd 4x4 ikke kan bestilles før til våren. Regner med de fleste ID4 i Norge blir solgt med 4x4.

Kanskje det er bra at de venter med tanke på de bindende slavekontraktene Møller kjører på 12+ måneder før de kan levere Skoda Enyaq 4x4.

Man kan alltids vente til våren med å bestille Enyaq også...
#840
ID.4 / Sv: ID4 vs Enyaq
onsdag 23. september 2020, klokken 18:53
1000 kg hengervekt på ID4 RWD. Samme som Enyaq altså, ikke overraskende.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA