Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - tornaldo

#496
ID.4 / Sv: Hva ble prisen på din ID4X avtale
mandag 13. september 2021, klokken 20:25
Hva er så hemmelig med hvilken pris man får? Det kan jo være 100% anonymt.

Trådstarter er jo bare ute etter å høre hva slags pris andre har, ikke om det er Ole Olsen i Møller Ensjø som ordnet avtalen...
#497
Skoda ENYAQ / Sv: Noen som har testet rekkevidden til Enyaq IV 60?
mandag 13. september 2021, klokken 19:26
E-Niro har vist seg å være en veldig effektiv bil, samt at den har 6 kWh større batteri. WLTP rekkevidden til E-Niro slås med god margin under fine forhold, det vise mange tester. Så sammenligningen med den er slik sett ganske ugunstig. Andre biler er igjen nærmere oppgitt WLTP, dette varierer.

Så lenge Enyaq leverer omtrent det som oppgis under gode forhold, nytter det ikke være skuffa over at enkelte andre oppnår mer.   ;)

Ved motorveikjøring i hastighet på ca 90 km/t, vil Enyaq 60 oppnå ca 370 km fra 100-0%.

Da vil du trolig oppnå en god del mer på norske landeveier.
#498
Model Y / Sv: TMY vs ID4
mandag 13. september 2021, klokken 18:58
Forumpolitiet lurer i kulissene :police:
#499
TMY Hjul, dekk og felg. / Sv: Vinterdekkpakke med felg
mandag 13. september 2021, klokken 13:49
Tyrkiske felger, noen som kjenner til kvaliteten på disse?

Sitat fra: Goran på mandag 13. september 2021, klokken 13:10
Jeg fikk tilbud fra trønderdekk i dag:
Pris felg pakke med Continental Viking Contact 7 255/45R19  felg  Arceo Marseille ink tpms bluetooth 19.000.-

Vet du hvor mye felgen veier?
#500
Model Y / Sv: Forsikring TMY?
mandag 13. september 2021, klokken 11:28
Vilkårene i bilforsikring varierer jo, slik at det er tilnærmet umulig å si hva den ikke dekker. Den dekker det en normal kasko-forsikring vil dekke. Så vil man helt sikkert se variasjoner av dekning/egenandel/leiebil og andre vilkår som kan avvike fra selskap til selskap. Da tror jeg man nesten bare må begynne å finlese. F.eks har Codan egen Tesla forsikring, som bl.a gir deg en Tesla leiebil. Slike ting er jo ikke helt vanlig, men dette varierer jo.

Men prisen fremstår relativt gunstig spør du meg.
#501
Man tenker at Tesla tilsynelatende selger TMY som varmt hvetebrød om dagen. Det vi vet lite om, er hvor mange som ville kjøpt bilen til dagens pris. Personlig ville jeg med dagens pris ikke kjøpt Model Y LR, men med 2019 pris er det greit. Jeg vil tro jeg ikke er alene. Om det reelt sett er så voldsom etterspørsel, vet vi dermed ikke.

Men igjen, så lenge konkurrenter sliter med å levere biler, blir jo konkurransen langt lavere. Bestiller man f.eks en Skoda Enyaq nå, får man estimert levering utpå høsten 2022. Man har reelt sett veldig få alternativer, og dermed vil man trolig måtte punge ut det som føles som kunstig høy pris for en TMY vs TM3, om man skal ha bil i løpet av året.
#502
Model S 2013 - 2022 / Sv: Bruktbilpriser Model S
søndag 12. september 2021, klokken 18:49
Noen som har noe erfaring med verdien på FSD ved bruktbilsalg? Det er selvfølgelig litt individuelt mtp alder, km på bilen etc.

Har en 2017 med 45k km på telleren og FSD.
#503
Model Y / Sv: TMY vs ID4
søndag 12. september 2021, klokken 18:18
Sitat fra: Dieselgubben på søndag 12. september 2021, klokken 18:01
Utrolig mye flisespikkeri når det gjelder støy.

- Først mener man at Teslabjørn ikke har godt nok utstyr til å måle db.
- Deretter mener man at 2-3 db forskjell ikke er hørbar. Så da er plutselig målingene til Teslabjørn ok igjen.

Det er som har konkludert som deg over her....

At målingene til TB er lite vitenskaplige og har en grad av tilfeldighet, tror jeg de fleste tenker. Men hvis det er noen som vil hevde noe annet, er det bare å rekke opp hånda og forklare.

At 2 db knapt er hørbart, er en henvisning fra SINTEF.
#504
Kostnadene forklarer ikke prisforskjellen mellom Y og 3. Y har unaturlig høy pris, som er markedsregulert, ikke kostnadsregulert.

Begge bilene produseres i Kina, deler omtrent alle deler, og fraktes på samme båter. Likevel er prisforskjellen i Europa/Norge mellom 3 og Y fra Kina over 100000 kr (TM3 LR selges rabattert fra Kina nå). Full pris er forskjellen 85000 kr.

I USA er forskjellen 45000 kr.
#505
Model Y / Sv: TMY vs ID4
søndag 12. september 2021, klokken 17:41
Kan ingenting om lyd, men dette sier seniorforsker Truls T. Gjestland i SINTEF angående lyd i bil:

Generelt kan man si at 2-3 desibel så vidt er en hørbar forskjell, sier Gjestland. 5-6 desibel er derimot en veldig tydelig forskjell i lydnivå, mens 10 desibel vil oppfattes som en dobling av lydstyrken.

Hvis man legger til at opptakene er gjort av en amatør, og at utstyret neppe er det fremste som leveres på markedet, må man ta dette med en klype salt. Det er litt merkelig at Nyland nå tydeligvis er sannhetsvitne på forskjellen på støy mellom ID4 og TMY, mens han i andre tilfeller blir avfeid relativt raskt.
#506
Model Y / Sv: Model Y Acceleration Boost now available.
søndag 12. september 2021, klokken 14:31
Sitat fra: geear på søndag 12. september 2021, klokken 14:11
Følelser og troing er kjekt det, men tall er mer interessant. Disse testene viser at LR med boost gir nettopp et mer brått kick i fart enn hva 3P gir. Og jo, de oppgir at det er en 2019 Performance.

Kunne vært kjekt med en link til denne dokumentasjonen, hvis dette er en etablert sannhet. Jeg vet ikke.
#507
Sitat fra: geear på søndag 12. september 2021, klokken 14:08
Hvor har du det fra at det kommer 5-6000 biler til neste kvartal?

"Hvis man antar at like mange biler kommer neste kvartal...." Det er en antagelse/hypotese om at de kan levere like mange biler til Norge neste kvartal.

Hvis de begynner med en billigere SR+ med 60 kWh LFP batteri, som de har levert papirer på i Europa, vil man jo fort selge mer. Og det taler kanskje ikke helt for en lavere pris på Long Range.
#508
Nå som Tesla er "utsolgt" (tror fortsatt man kan bli matchet med en bil raskt med rett konfigurasjon) i form av nye bestillinger, blir det interessant å se med prisen fremover. Spørsmålet er om brorparten av bilene som kommer til Norge nå, er bestilt for lenge siden, med lavere pris. Tipper det er en god overvekt med 2019 reservasjoner.

Hvis man antar at like mange biler kommer neste kvartal, og køen i all hovedsak er  tatt unna tilbake til 2019, kan man jo stille seg spørsmålet om Tesla klarer å selge like mange biler til dagens pris. Jeg tror ikke de klarer å selge like mange til 2021-pris, i løpet av de neste 3-4 mnd, som de har klart fra 2019 til nå. Det er selvfølgelig en del som først hiver seg på nå når bilen faktisk kan leveres, så vanskelig å spå.

Det kan jo også hende det ikke kommer like mange biler neste kvartal, som igjen vil tale for at de klarer å selge ut til dagens pris. Holder de dagens registreringstakt, så nærmer de seg vel 6000 biler innen mnd er omme. Tviler på at de klarer å selge nye 5-6000 biler neste kvartal her til lands, men mulig de da kan omdistribuere til andre europeiske markeder som kanskje ikke har blitt like høyt prioritert som Norge dette kvartalet, og dermed selger ut likevel.

Introduksjon av en RWD SR+ kan eventuelt snu opp ned på det meste, men vi vet jo ikke når den kommer.
#509
Model Y / Sv: Model Y Acceleration Boost now available.
søndag 12. september 2021, klokken 12:32
Sitat fra: Counterpointer på søndag 12. september 2021, klokken 12:06
Hvis jeg har mye overskudd og begge bilene har samme SoC kan jeg sikkert gjøre en måling av 70-120 på begge, er ikke så fryktelig opptatt av å måle slikt. Poenget er jo at alle utgaver (LR/LR med boost/P) har mer enn nok krefter til å passere i 70-120.

Ingen trenger raskere akselerasjon fra 0. Det er gøy, men har ingen praktisk nytte.

Mer akselerasjon ved en forbikjøring har praktisk nytte, men her gir trolig ikke boost noe som helst ekstra.

At man kommer forbi både med og uten boost i aller fleste tilfeller, er nok alle enige om. Men mer krefter ved forbikjøringer, gjør det mer fleksibelt, og er dermed nyttig nå og da. Derfor hadde jeg personlig synes det var verdt mer, om det ga meg noe i området 70-120 km/t.
#510
Model Y / Sv: Madrass til å overnatte i Model Y
lørdag 11. september 2021, klokken 20:40
Du kan jo stort sett legge inn hvilken som helst madrass i bilen, i størrelsen 200x90 eller mindre.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA