Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - tornaldo

#466
Model Y / Sv: Kjøpt brukt Tesla Y vs ny
lørdag 25. september 2021, klokken 15:31
Garantien til Tesla står jo uansett. Du trenger verken forholde deg til privatperson eller bruktbilfirma om det skulle være noe neste 5 år, men Tesla.

Eneste bakdelen er trolig at du mister gratis premium tilgang i ett år, men koster minimalt. Og så har bilen tidligere eier, som for noen betyr noe. Ellers er det jo eventuelt prisen du betaler...
#467
Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 25. september 2021, klokken 13:16
Sitat fra: hemi på onsdag 01. september 2021, klokken 10:23
jeg returnerer vel min Y performance etter noen dager siden tesla har vært så dicks å ikke prioritere tidlig Y performance bestillere, og beholder SUV'en min til prisen faller kraftig på Y.


Hemi :+1: tror du må vente leeeeeeenge før prisene faller kraftig på Y ..... men det hva jeg tror da....TM3 derimot vil nok falle mer i pris....

Minst til 8. eller 15. oktober, alt etter hva Tesla opererer med av angrefrist om dagen. Det er ikke lenge til.

Vi vet jo lite om den reelle etterspørselen, så det blir spennende å se.
#468
Model Y / Sv: Kjøpe med eller uten vinterdekk?
torsdag 23. september 2021, klokken 17:16
Da bør du vurdere Continental VikingContact 7.
#469
Model Y / Sv: Kjøpe med eller uten vinterdekk?
torsdag 23. september 2021, klokken 16:48
Tesla leverer Nokian Hakka R3. Det er trygge og gode dekk på ordentlige vinterforhold, men ikke de mest støysvake.

Så det bunner jo ut i hva du selv foretrekker. Tror ingen kan si om man bør bestille et annet sted eller ikke, helt opp til hva en selv ønsker og har behov for.
#470
Model Y / Sv: Model Y Standard Range
torsdag 23. september 2021, klokken 07:19
Ja du har helt rett. Vet ikke hva jeg blanda inn i utregningene mine.
#471
Model Y / Sv: Oppstart i Tyskland i oktober....
onsdag 22. september 2021, klokken 23:04
Hva er "volume production" i rene tall? De har ambisjoner om 500000 biler i året mener jeg å ha lest.
#472
Model Y / Sv: Model Y Standard Range
onsdag 22. september 2021, klokken 23:02
Sitat fra: turfsurf på onsdag 22. september 2021, klokken 21:50
Sitat fra: tornaldo på onsdag 22. september 2021, klokken 21:48

Batteriet må vel fort ha 62-63 kWh netto om den skal klare WLTP på 455 km.
RWD har vel en del lavere forbruk enn AWD, så vil tippe under 60kWh netto.

Den skal være fryktelig effektiv når den bare har 50 km kortere WLTP rekkevidde, med 17-18% mindre batterikapasitet, men det vil i så fall være en gledelig overraskelse.
#473
Model Y / Sv: Model Y Standard Range
onsdag 22. september 2021, klokken 21:48
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 21. september 2021, klokken 15:09
Så hva er batterikapasiteten? 65kWh brutto?

Batteriet må vel fort ha 62-63 kWh netto om den skal klare WLTP på 455 km.
#474
Sitat fra: Radial på onsdag 22. september 2021, klokken 11:41
Sitat fra: Kris38 på onsdag 22. september 2021, klokken 10:44
"nye" LG 2170-ene (NCMA) 82kw kan være bedre enn NCM811 77kw ,
Det kan bli made in Poland batteri, https://napradzie.pl/2020/12/18/nowa-umowa-tesli-i-lg-chem/

Bedre? høyere energitetthet er riktig ord🙂 resten får vi se når batteriene er i drift.

Det er vel tvilsomt at det ikke får bedre egenskaper. Større batteri, og bedre latehastighet. Det gjenstår selvfølgelig å se, men presterer det dårligere enn batteriene levert nå, er man fort tilbake til hastigheter og kapasitet man leverte for 4-5 år siden på TMS 75.

Tror ikke det er veien de ønsker å gå...

#475
Model Y / Sv: Y på finn
tirsdag 21. september 2021, klokken 10:45
Sitat fra: geear på mandag 20. september 2021, klokken 20:23
De kan ikke holde på å endre prisen med alle mulige valutakurser hele tiden, så noe avvik må en forvente.

Det er jeg enig i, var bare en observasjon. Ca 25000kr/5% er likevel ikke en helt ubetydelig sum.
#476
ID.4 / Sv: Hva ble prisen på din ID4X avtale
tirsdag 21. september 2021, klokken 10:40
Sitat fra: biggern på tirsdag 21. september 2021, klokken 00:38
Sitat fra: tornaldo på mandag 13. september 2021, klokken 20:25
Hva er så hemmelig med hvilken pris man får? Det kan jo være 100% anonymt.

Trådstarter er jo bare ute etter å høre hva slags pris andre har, ikke om det er Ole Olsen i Møller Ensjø som ordnet avtalen...

Hallooo. Alle kan si at jeg fikk min GTX til 510.000, uten å si noe mer.
Pris, etterspørsler, kunde relasjoner, firma avtaler osv. tilsier hva en kan få i rabatt.
Er ikke vanskeligere enn det.
Tror du trådstarter trengte tilbakemeldinger kun for sin egen del, eller for å kunne benytte dette ovenfor sin leverandør ?!

Var det et reelt spørsmål, retoriske spørsmål, eller var det bare et surt oppstøt langt over midnatt. Uinteressant var det uansett.

Du kan jo lese hva han ønsket over her, så kan du gjøre dine egne konklusjoner for bidraget ditt.
#477
Model Y / Sv: Y på finn
mandag 20. september 2021, klokken 18:00
TMY selges billigere i Tyskland enn i Norge.

Standard hvit LR koster før skatt eller fradrag €51200, eller ca kr 525000 (inkludert levering). Her hos oss koster samme bil kr 549000.
#478
Model Y / Sv: Y på finn
mandag 20. september 2021, klokken 15:00
Lurer på hvor stor etterspørselen er etter TMY i Europa? Virker som Norge har fått en veldig stor andel av bilene som kommer dette kvartalet. Norge er jo relativt sett et veldig lite marked å mette.

Er det fordi det faktisk ikke er så stor etterspørsel andre steder i Europa?
#479
Model Y / Sv: Kan man kansellere bestillingen?
søndag 19. september 2021, klokken 16:51
Ja på et eller annet tidspunkt får du beskjed. 🙂 Men det kan være 3 uker før, eller to dager før.
#480
Model Y / Sv: Kan man kansellere bestillingen?
søndag 19. september 2021, klokken 16:29
Kan ikke selge plassen sin i køen. Tesla opererer uansett ikke med utlevering ihht når man bestilte. Stor grad av tilfeldigheter.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA