Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - tornaldo

#451
Skoda ENYAQ / Vinterhjul - noen gode pakker?
torsdag 30. september 2021, klokken 20:18
Tilbudet på vinterhjul fra Møller var en 19" "MT"- felg med Nokian dekk til kr 23000. Altså en Møller-felg, så egentlig middels lite interessant.

Noen som har fått andre gode pakketilbud til bilen, fra 3. partsleverandører?
#452
TMY Hjul, dekk og felg. / Sv: Er disse vinterdekkene ok?
torsdag 30. september 2021, klokken 20:12
Hva med å bruke tråden som er nr 3 ovenfra, med 20 sider om vinterhjul.

🤦🏼‍♂️
#453
Model Y / Sv: Fulladet og 496km - hvor ble de siste 11 km av?
torsdag 30. september 2021, klokken 19:57
Sitat fra: Ampéreson på torsdag 30. september 2021, klokken 09:13
Det at tallet går litt ned over tid er en kombinasjon med degredering og BMS (Battery Management System). Men med våre Model Yer fra Kina så bruker de LFP batterier i de, som skal ha mindre degredering og leng.....

Det er ikke LFP batteri i Long Range som leveres her nå. Det er NMC batteri.
#454
Model Y / Sv: Sier du ja til TMY fra Shanghai?
torsdag 30. september 2021, klokken 17:00
Sitat fra: Kris38 på torsdag 30. september 2021, klokken 16:32
Det kan bli laaang ventetid på Berlin utgaven  ..
https://insideevs.com/news/536642/us-tesla-modely-delivery-april2022/

Hva er sammenhengen mellom produksjon i Berlin, og ventetid på bil i USA?
#455
Leverer de noe særlig Long Range i USA? Trodde de stort sett leverte ut Performance, mens ventelista strekker seg 6 mnd fremover i tid for LR.

Hvis det er tilfelle, så er jo det i praksis å tvinge folk over på en bil de tjener mer på, og slik sett oppnår de det samme, uten å heve prisen enda mer på LR.

På den måten maksimerer de profitten, og unngår å dra på seg noe dårligere rykte ved å heve prisene for mye.
#456
Man kan spekulere seg i hjel, og det finnes isolert sett brukbare argumenter for både prisoppgang og prisnedgang.

Men det hele bunner jo ut i tilbud vs etterspørsel. Som sagt på noen sider bak her, vi kan droppe å snakke om fraktpriser, valutakurser, råvarepriser, garatikostnader m.m. Det blir ren bingo å mene noe om prisen på bakgrunn av dette. Tesla har gode marginer på bilene som sendes hit.

Det som betyr noe for prisen i Europa, er hvor mange biler som sendes hit, og hvor mange som vil kjøpe disse. Så fort det er en mismatch, vil prisene økes eller senkes.

Og siden vi verken aner noe om etterspørselen i hjemlige markeder i Kina/Asia, eller etterspørsel i Europa, eller hvor mange biler de skal eksportere, så er det helt umulig å forutsi.

Det vi med sikkerhet kan si, basert på rene fakta, er at prisstigningen fra lansering til nå har vært relativt høy her til lands, og at prisforskjellen mellom Model 3 og Y fremstår uforholdsmessig stor, kontra andre steder.

Jeg har bestilling inne etter jeg solgte den jeg hentet ut, og håper på prisnedgang, eller i det minste venter jeg til de leverer mer for pengene, dvs større batterikapasitet og forhåpentligvis raskere ladehastighet. Og det tror jeg kommer rett rundt hjørnet. Allerede der kan man i snakke om en "prisnedgang".
#457
Mine foreldre tar i mot en 80X til uka, i følge selger. Køplass 1000 fra reservasjon. Sølv, 19" standard felger, suite interiør, infotainment.
#458
Jeg kan godt være apekatten. Heller det enn en del av saueflokken...
#459
Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 28. september 2021, klokken 19:12
Sitat fra: tornaldo på tirsdag 28. september 2021, klokken 19:05
Bestselgende konkurrenten? Snakker du fortsatt micro-markedet i Norge?

Selvfølgelig snakker jeg om Norge (og Europa). Hva som er den bestselgende konkurrenten på andre kontinenter er like relevant for folk flest som hva bilen deres koster i Langtvekkistan. Tenker jeg setter strek for mitt engasjement i denne diskusjonen. Du kan godt diskutere dette videre om du er interessert.

Tusen takk, det er storsinnet av deg.
#460
Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 28. september 2021, klokken 18:59
Sitat fra: tornaldo på tirsdag 28. september 2021, klokken 18:47
Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 28. september 2021, klokken 18:08
Sitat fra: tornaldo på tirsdag 28. september 2021, klokken 16:57
Så når Tesla selger Model Y til en uforholdsmessig høy pris i Europa, vil mange spørre seg hvorfor, og sitte på gjerde inntil videre.

Jeg trur ikke jeg overdriver når jeg sier at 99% av bilister i Norge har null anelse om hva bilen deres selges for på andre kontinenter. Prøv å spørre noen venner, kollegaer eller han som står og lader ved siden av deg en gang, og du vil nok få rare blikk tilbake. Det er bare vi nerder på forum som har oversikt over slikt, og det påvirker nok bilsalget i svært liten grad.

Det var bare et av flere poenger... Minst like relevant som å sammenligne hva man må betale for en ID4, når man snakker om konkurransen Model Y/Tesla står ovenfor.

Priser på andre kontinenter, noe en bitteliten og spesielt interessert andel av bilkjøpere tenker på, er minst like relevant som å sammenligne med den bestselgende konkurrenten når det er snakk om konkurransen Model Y står ovenfor? Ja vel, deg om det...

Bestselgende konkurrenten? Snakker du fortsatt micro-markedet i Norge?
#461
Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 28. september 2021, klokken 18:08
Sitat fra: tornaldo på tirsdag 28. september 2021, klokken 16:57
Så når Tesla selger Model Y til en uforholdsmessig høy pris i Europa, vil mange spørre seg hvorfor, og sitte på gjerde inntil videre.

Jeg trur ikke jeg overdriver når jeg sier at 99% av bilister i Norge har null anelse om hva bilen deres selges for på andre kontinenter. Prøv å spørre noen venner, kollegaer eller han som står og lader ved siden av deg en gang, og du vil nok få rare blikk tilbake. Det er bare vi nerder på forum som har oversikt over slikt, og det påvirker nok bilsalget i svært liten grad.

Det var bare et av flere poenger... Minst like relevant som å sammenligne hva man må betale for en ID4, når man snakker om konkurransen Model Y/Tesla står ovenfor.
#462
Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 28. september 2021, klokken 15:46
Model Y må jo ikke ned i pris for å være konkurransedyktig i hvertfall. Skal man ha en ID4 med "stort" batteri, firehjulstrekk, panoramatak, tonede ruter, elektrisk justerbare seter, "stor" skjerm, etc. (alt som er standard utstyr i Model Y) ender man opp i underkant av 540k. Da har man fortsatt en bil som er mindre, tregere, har kortere rekkevidde, dårligere lading, dårligere infotainment, lavere hengervekt, høyere forbruk etc. enn Model Y. Sikkert mange som likevel lar seg lure av lav startpris på ribba biler ("Men ID4 koster jo 200k mindre enn Model Y, og ID4 GTX koster 100k mindre!").

Nå er du veldig snever i vurderingen av konkurransen.

Det er jo ikke bare andre nye merker Model Y konkurrerer mot. Det er kanskje allerede eksisterende Tesla kunder, som ikke har dårlig tid, som ikke er villig til å betale mer for en vare enn det den egentlig er verdt for den enkelte (meg selv). Eller det er folk som har en fossilbil eller annen elbil de er relativt godt fornøyd med, og dermed ikke kjøper en TMY til høy pris bare fordi det er "hot".

Så når Tesla selger Model Y til en uforholdsmessig høy pris i Europa, vil mange spørre seg hvorfor, og sitte på gjerde inntil videre. Og jo lenger man sitter på gjerdet, jo flere alternative biler ruller forbi, og til slutt ender man plutselig med noe annet enn Tesla, selv om det en gang var planen.

Jeg er høyst usikker på at det er en så voldsom stor etterspørsel etter Model Y i Europa/Norge til dagens pris. Er ikke veldig meningsfullt å fokusere for mye på hva alternative elbiler koster, for markedet i Europa er ikke akkurat dominert av elbiler, som i lille Norge.
#463
TMY Hjul, dekk og felg. / Sv: Vinterdekkpakke med felg
mandag 27. september 2021, klokken 10:53
For ikke å glemme utseende, om man bryr seg om det. Vil jo fylle hjulbuen dårligere/mindre. Hvis jeg skulle gått ned til 245, ville jeg hatt 245/50r19, eventuelt 235/55r18, som er nesten identisk rulleomkrets som originale.
#464
TMY Hjul, dekk og felg. / Sv: Skifte til vinterdekk ved utlevering?
søndag 26. september 2021, klokken 10:48
Du kan jo ta med vinterhjulene, en jekk og muttertrekker/hjulvinne, og skifte der du henter bilen. På varemessa i Lillestrøm er det et hav av plass. Hvis det er bart føre, kan du kjøre 1 km til nærmeste dekkforhandler, og få de skiftet der.
#465
Model Y / Sv: Kjøpt brukt Tesla Y vs ny
søndag 26. september 2021, klokken 10:41
Det kommer ikke biler før november.

Hva prisene blir, vil være helt avhengig av tilbud og etterspørsel. Og den vet vi ingenting om. Har du reservasjon inne nå, beholder du uansett prisen hvis den blir høyere, eventuelt får den billigere om prisen går ned.

Hvor står det at Tesla begrenses av råvaretilgang nå?

Ville ikke vært veldig bekymret for at de ikke skal sende mange biler til Europa. Det er tross alt europeere de tar seg best betalt av, og tjener mest på. Så vil trolig være et prioritert marked med dagens (for) høye priser.

Jeg har ikke bruk for ny bil for øyeblikket, og Model Y blåste meg ikke av banen den ene dagen jeg eiet en før den ble solgt, så venter på prisnedgang, og at jeg føler jeg får det jeg betaler for.

Har man behov for bil nå, er selvfølgelig saken en annen. Hvis ikke ville jeg anbefalt å vente til midten av oktober, før man tok en beslutning. Da vil man både kunne se om Tesla justerer prisene for neste kvartal, samt om de introduserer en billigere SR+ i Europa.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA