Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - tornaldo

#1
Model Y / TMY bakhjulsdrift i inventory
mandag 05. desember 2022, klokken 12:29
TMY bakhjulsdrift i inventory nå. Da kommer altså disse før jul også.

 [ You are not allowed to view this attachment ]  
#2
Model Y / Mange inventory TMY til salgs nå
onsdag 08. juni 2022, klokken 21:17
Ligger et lass med biler til salgs hos Tesla nå, både Long Range og Performance.

Til og med noen helt nye Performance.

Løp og kjøp!  :)
#3
Stadig vekk en del som stiller spørsmål ved at Tesla åpner superladernettverket for alle andre elbiler, og fremsetter argumenter om at nå forsvinner hovedargumentet for å kjøpe Tesla, og at man dermed neste gang vil kjøpe noe annet.

For meg selv er Tesla så mye mer, men vi har ulike prioriteringer, og det skal man jo respektere. Men det er likevel ganske interessant å se hva folk tenker om dette.

Vil du nå kjøpe en annen elbil neste gang, fordi SuC er åpnet opp, og du dermed kan lade din elbil på SuC?
#4
Status pr. 16/4 er at fabrikken i Shanghai er stengt, og ingen skip er på vei til Europa. Optimistisk scenario er vel at de første bilene kommer til Norge i begynnelsen av juni.

Grünheide/Berlin leverer foreløpig ingen biler til Norge. Spennende tider på leveringsfronten fremover, kan jo fort hende det blir levert noen Performance før det kommer Long Range fra Kina.

Selv venter jeg på en TMY Long Range, samt en TM3 Standard Range dette kvartalet. Trolig må man smøre seg med en god dose tålmodighet....
#5
Model 3 / Tips til kalibrering av 2022 TM3 60 kWh LFP batteri
torsdag 17. mars 2022, klokken 11:37
Jeg hentet nylig (mars) ut en 2022 Tesla Model 3 bakhjulsdrift, med 60 kWh LFB batteri. Har koblet den opp med OBD og Scan My Tesla.

Da jeg hentet ut bilen, ladet jeg den opp til 100%, og den viste 440 km rekkevidde i appen ved 100%. I SMT (Scan My Tesla) kunne jeg se at bufferen på batteriet var uvanlig høyt, nesten 10 kWh, av totalt 61.5 kWh. Det vil si at mellom 100%-0%, var det bare 51.5 kWh tilgjengelig kapasitet. Resten lå da som en buffer under 0%, men for de som ikke har SMT, vil man ikke se dette, men kanskje reagere hvorfor bilen har så "dårlig rekkevidde" fra fulladet til 0%. Bufferen har ligget rundt 9-10 kWh helt siden bilen var ny, men jeg har stort sett ligget mellom 50-100% på batteriet helt siden, og aldri vært lavt.

Det som er anbefalt å gjøre, er å parkere bilen ved relativt lav prosent, på tyske forum er det antydet mindre enn 6%, slik at batteriet kan kalibrere og forstå hvor mye kapasitet som er tilgjengelig. Dette gjelder i all hovedsak (kanskje bare?) LFP batterier.

Jeg parkerte bilen med 5% batteri i går kveld (uten å koble til lader), og i løpet av natta hadde batteriet kalibrert, slik at den viste 12% i dag morges. Bufferen under 0% var redusert fra 7.5 kWh i går kveld, til 2.7 kWh i dag morges. Rekkevidden i appen var endret fra 440 km til 446 km.

Så dette er et tips til dere som har LFP batteri, og kanskje ikke har kjørt det veldig lavt ned noen gang. Da kan det fort hende dere egentlig har mer tilgjengelig kapasitet enn det som synes over 0%.
#6
Model Y / Salgstall Model Y
mandag 03. januar 2022, klokken 14:49
I 3. kvartal ble det solgt ca 4850 Model Y.  I 4. kvartal ble det solgt ca 3350.

Totalt solgt ca 8200 TMY i 2021.

Model 3 solgte til sammenligning ca 3000 i 3. kvartal, og 2700 i 4 kvartal.

Nedgangen i salget for TMY ganske mye høyere enn TM3. Mye av forklaringen er trolig at TMY hadde opparbeidet seg bestillinger tilbake fra 2019, som førte til mye større leveranse i 3. kvartal. Eventuelt andre faktorer som spiller inn, f.eks. tilgang til færre biler i Norge.

Blir spennende å se utviklingen av salget fremover. Ved bestilling av TMY nå, står det på hjemmesiden at bil kommer i februar. For TM3 er det gjerne snakk om mars og helt ut i juni, så der er ventetiden lenger.
#7
Kan vel starte tråden først som sist. Levering av biler starter muligens helt i slutten av januar. Dvs bare 3-4 uker til de første trolig kommer til Norge dette kvartalet.

Har en SR+ i bestilling fra tidlig høst 2021, utsatt nå til våren. Nye navnet er så enkelt som "Model 3", og skal komme med høyere batterikapasitet (ca 61 kWh/491 km WLTP) og trolig litt svakere (mer effektiv?) motor. Andre tilskudd som det ryktes om dette året er bl.a. bedre støyisolerte ruter bak og ny raskere prosessor (AMD Ryzen).

Leveringstiden ved bestilling av ny Model 3 "standard" nå, er mars 2022. Hvit farge med standard 18" har levering mai 2022, så høy etterspørsel etter denne. Dvs hvis man skal være sikret bil nå i våres, bør man gå for annen farge enn hvit, eller hvit med 19" sport-felger.

For Long range er det mai/juni som gjelder ved ny bestilling, mens Performance er det mars.

Får dere VIN nummer, dvs at det fremkommer "2022" foran din Model 3 på kontoen din, er det bare å rope ut. Da er som regel levering ikke alt for langt unna. VIN nr kan finnes i kildekoden under din Model 3, ved å søke på "LRW", som er starten på VIN for biler produsert i Kina.
#8
Model Y / Ny Model Y - innbytte eller privat salg av nåværende bil?
søndag 14. november 2021, klokken 08:15
Det er et lass med Model Y (og Model 3) på vei til Norge i disse dager, og folk har allerede begynt å få dato for utlevering. Tenkte å kjøre en avstemning på hva folket her inne gjør med eksisterende bil, når de skal hente ut ny nå i høst. Selv selger jeg alltid privat, synes det fungerer bra, selv om det er hakket mer innsats/risiko enn å sette det bort til andre eller innbytte.




—————————————————————————————————————————-
PS! Har du tenkt til å bytte inn bilen hos Tesla, så er jeg på jakt etter nyere Model 3, helst 2021 modell. Bare send meg en melding, så er det ikke usannsynlig at jeg kan tilby mer enn Tesla...  8)
#9
Har du en 2021 TM3 SR+ eller Long Range du f.eks. har planer om å bytte inn ved kjøp av ny Tesla, eller ikke ønsker å annonsere privat på Finn, send meg en melding.

Innbytteprisen til Tesla er som regel ikke veldig mye å skryte av, men selvfølgelig veldig enkelt og praktisk for deg som henter ut ny bil. Kan med stor sannsynlighet tilby en bedre pris, og svært enkelt og fleksibel overtagelse av bilen. (F.eks på utleveringsstedet og tidspunktet for den nye bilen).

Har en reservasjon inne for en SR+ for 349000 kr, så for tilsvarende bruktbil, må det naturligvis være en del lavere.

Uansett bare å ta kontakt!
#10
Aero felgene til Tesla er 8.5X18, mens det selges mye 3.part som er 8X18.

Er det noen som har forsøkt enda smalere felger, som f.eks. 7.5X18? Det åpner opp muligheten for smalere dekk, enten 215 eller 225 (disse går dog også på 8x18) Tanken bak ønske om smalere dekk er både forbruk/rekkevidde, støy og eventuelt komfort.

Skal stå på en 2021 SR+.
#11
TM3 Hjul, dekk og felg. / Nye felger på vei til Model 3?
torsdag 14. oktober 2021, klokken 19:39
Med fare for at dette er gammelt nytt for enkelte. La merke til at på de kinesiske bestillingssidene for TM3P, var bilen avbildet med andre felger enn det som leveres her.

Personlig likte jeg de godt.

 [ You are not allowed to view this attachment ]
#12
Skoda ENYAQ / Vinterhjul - noen gode pakker?
torsdag 30. september 2021, klokken 20:18
Tilbudet på vinterhjul fra Møller var en 19" "MT"- felg med Nokian dekk til kr 23000. Altså en Møller-felg, så egentlig middels lite interessant.

Noen som har fått andre gode pakketilbud til bilen, fra 3. partsleverandører?
#13
Model Y / Rekkevidden på din Model Y i appen
tirsdag 24. august 2021, klokken 19:33
Det hadde vært interessant å høre hva slags rekkevidde folk som har hentet ut bilen får på 100% i f.eks appen.

Det vil kanskje være forskjellig på biler med 19" og 20" hjul (?), så sleng eventuelt på info om det.
#14
Model Y / Poll: Hvilken bil bytter du ut med Model Y?
søndag 22. august 2021, klokken 18:32
En liten uhøytidelig avstemning. Blir nok ikke representativ, siden vi er inne på Tesla forumet, men gir i det minste en indikasjon på ståa her inne.
#15
Model Y / Hva er din utleveringsdato for TMY?
søndag 15. august 2021, klokken 13:51
Enkelte ser ut til å allerede ha fått antydet utleveringsdato. Selv har jeg kun fått SMS om vinterdekk, ellers ikke hørt noe. Bestilte LR grå 19" Gemini når det åpnet for bestilling i 2019. Det ville vært interessant om folk kunne legge ut:

-Bestillingsdato
-Utleveringssted
-Dato for utlevering

For oss som ikke har ringt og mast, kunne det vært interessant å se når man kan forvente bilen, om det er noe mønster/logikk da. Det kan man aldri vite med Tesla.
#16
Model Y / Hengerfeste til TMY i Tesla shop - kr 10000
onsdag 21. juli 2021, klokken 14:24
Da ligger det mer informasjon om hengerfeste til Model Y, kr 10000,- inkludert installasjon. Det er grei pris.

https://shop.tesla.com/no_no/product/model-y-_-tilhengerfeste
#17
TMY i USA leveres nå med 82 kWh batteri fra Panasonic, samme som TM3. I Kina er det LG som leverer batterier, og dette er 77 kWh pakker.

Samtidig sies det at det kommer ny batterikjemi i LG batteriene i Kina, og at dette gjelder for TMY fra juli. NCMA batteriene skal ha høyere energitetthet, uvisst (for meg) hvordan egenskapene er ellers.

Hva tenker folket om at man i august potensielt får levert biler med 5 kWh lavere kapasitet enn TMY fra USA? Samt at kanskje september bilene har en annen kjemi, og kanskje større pakker, enn de som er på vei over dammen nå.

Noen der ute som vet mer konkret hva vi kan vente oss neste måned i denne forbindelse?

Artig å få bil tidlig, men ikke hvis det å vente en måned gir 5 kWh større pakke..
#18
Model 3 / 2021 Model 3 - facelift eller refresh eller...?
fredag 04. desember 2020, klokken 14:37
2021 TM3 omtales ofte som facelift. Facelift betyr vel strengt tatt at det er gjort mer enn helt ubetydelige endringer i bilens design, i all hovedsak utvendig. Et godt eksempel fra Teslaverden er når nosecone forsvant på TMS, og den fikk ny front. Ergo facelift.

2021 Model 3 har noen endringer under panseret som ikke er ubetydelige, samt noe krom utvendig som er blitt sort, men i all hovesak ser 99.9% lik ut som en 2020 modell.

TMS og TMX har også forandret seg siste årene, mtp batteri og andre mindre forbedringer, men man sier likevel ikke at det er facelift. Noe jeg personlig er helt enig i.

Det er sikkert fristende når man kjøper seg ny TM3 å si at man har facelift, men det er nok å ta litt hardt i...? Er ikke refresh et mer treffende ord?
#19
Som kjent leveres Skoda Enyaq i fem varianter. Prisene er ennå ikke kjent, men hva tror du at du kommer til å velge?
#20
Model Y / Bagasjeromsmål Model Y
søndag 15. mars 2020, klokken 09:13
Kommet noen mål på bagasjerommet, fra en eier på forumet til teslamotorsclub.com

Bredden på toppen av bakseteraden: 114 cm
Bredde på midtre baksetedel (kan legges ned): 29 cm
Dybde toppen av baksederad til bakluke: 84 cm
Dybde langs gulvet mellom baksete og bakluke: 112 cm
Bredde mellom hjulbuene: 94 cm

Ved nedfelt baksete
Fra forsete tiltet maks fremover i fremste posisjon til bakluke: 213 cm
Fra forsete ganske rett opp i bakre posisjon til bakluke: 185 cm

Baklukeåpning i høyden: 70 cm
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA