Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - tornaldo

Sider: [1] 2 3 ... 34
1
2021 TM3 omtales ofte som facelift. Facelift betyr vel strengt tatt at det er gjort mer enn helt ubetydelige endringer i bilens design, i all hovedsak utvendig. Et godt eksempel fra Teslaverden er når nosecone forsvant på TMS, og den fikk ny front. Ergo facelift.

2021 Model 3 har noen endringer under panseret som ikke er ubetydelige, samt noe krom utvendig som er blitt sort, men i all hovesak ser 99.9% lik ut som en 2020 modell.

TMS og TMX har også forandret seg siste årene, mtp batteri og andre mindre forbedringer, men man sier likevel ikke at det er facelift. Noe jeg personlig er helt enig i.

Det er sikkert fristende når man kjøper seg ny TM3 å si at man har facelift, men det er nok å ta litt hardt i...? Er ikke refresh et mer treffende ord?

2
Skoda ENYAQ / Sv: Nyheter om Enyaq
« på: Torsdag 26. November 2020, klokken 15:17 »
Av de jeg har snakket med med begrenset interesse rundt bil , forstår disse tallene som re’elle.  WLTP = så langt jeg kan kjøre med min famile uansett årstid/vær (hva har vær, årstid, å si for hvor jeg skal kjøre ??).

Har spilt inn at jeg antar min realistiske rekkvidde vil være rundt 30 mil får jeg må stoppe å lade (langtur Vinter/regn virklliget), med bakgrunn 2.2 tonn bil og ca 70-75 utnyttbar (noe degresjon beregnet).
Om jeg klarer å ratt blikkboksen 50 mil i by, er relativ unyttig info. Hvorfor ikke skrive hvor fort en bil kan kjøre ned en bakke ?

En eller annen standard må man jo ha. Hva mener du at løsningen skal være, når man skal ha en test som gjelder for alle og skal være et referansepunkt?

3
Skoda ENYAQ / Sv: Nyheter om Enyaq
« på: Torsdag 26. November 2020, klokken 14:44 »
Det site bildet viser anslått WLTP. Kan det ikke være slik at man nå faktisk har offisielt målt, og derfor har et avvik fra tidligere tall anslåtte tall?

4
Skoda ENYAQ / Sv: Nyheter om Enyaq
« på: Torsdag 26. November 2020, klokken 14:24 »
Så testen Skoda har brukt som grunnlag for reklamert rekkevidde, er ikke den samme testen som andre bilmerker bruker? Jeg spør, fordi jeg ikke kjenner forskjellen, eller eventuelt hva man har av opplysningsplikt når det kommer til avvik fra den "rette" WLTP syklusen.

Og hvor er eventuelt kilden til at det er brukt WLTP urban?

5
Skoda ENYAQ / Sv: Nyheter om Enyaq
« på: Torsdag 26. November 2020, klokken 09:46 »


https://twitter.com/skodaautonews/status/1329017565444706304?s=20
Er dessverre WLTP urban syklus som blir misbrukt nok en gang  >:(

Det er jo direkte skandaløst. Kunne på en måte skjønne at RSA gjorde det, da de ikke er vant med elbiler, men VW-gruppen har jo hatt flere og burde skjønne at du ikke kan oppgi URBAN WLTP uten å oppgi at det er URBAN, siden det er Combined WLTP som er standarden for personbiler.... DIESELGATE goes to ELGATE....

Før man slenger om seg med dommedagsprofetier og skrive med CAPS LOCK, så hadde det vært interessant om den rekkevidden oppgis noe annet sted enn i en enslig Twitter post? Bruker man den rekkevidden på hjemmesiden til Skoda internasjonalt, eller f.eks. Møller sine sider i Norge?

6
Skoda ENYAQ / Sv: "Elbilkundene risikerer kjemperegning"
« på: Torsdag 26. November 2020, klokken 09:30 »
Jeg forstår det er en del som ikke har økonomi til økt priser, men det er ikke noe helt unikt for Møller, selv om mange andre har bedre kontraktsvilkår. Jeg tipper de mange tusen som faktisk har skrevet kontrakt allerede, klarer å leve fint med dette. Risikoen for en stor prisøkning fremstår minimal, all den tid det er politisk flertall for at elbilfordelene skal bestå. Som alle vet, er man ikke avhengig av å gi mva fritak for å subsidiere el-bilene. Det er bare å gjøre som Tyskland og flere andre land. Det er faktisk uproblematisk om EU nekter oss dette.

Hvis man er i en situasjon der noen tusenlapper ekstra velter økonomien, men samtidig vurderer en bil til ca 500000 eller mer, så bør man vel gå en runde eller to med seg selv uansett?

Til dere som har valgt å ikke bestille, så er jo det helt greit. Enten får dere kjøpe når man starter utlevering, og dere kan være tryggere på at økonomien deres tåler det, eller så velger man å gå for en annen bil. Det er alltid en hel masse argumenter for å velge en annen bil, hver gang man er på utkikk etter ny.

For Skoda/Møller tror jeg ikke det er et stort problem at en del kunder avstår bestilling nå helt innledningsvis. Dette er en bil som trolig skal produseres i årevis, og det er kun nå de neste 3-4 mnd dette er et aktuelt problem. Det er fortsatt begrenset utvalg i denne klassen, og at det blir noe lekkasje til ID4 (spiller ingen rolle for møller), Tesla Model Y (ukjent levering) og eventuelt et par andre, tipper jeg går helt greit for Skoda og Møller.

7
Model 3 / Sv: Innbyttepris hos Tesla
« på: Lørdag 21. November 2020, klokken 23:31 »
Utifra priser på finn og to bilselger kompiser som mener å ta innbytte er dust, fordi man vil nok tjene 15-30000 privat.
Tesla skal ikke tape penger og legger inn god margin.
Men hvor viktig er 15-30k når man handler bil til 500k

Tja, 30000 kr netto er vel ca 20 arbeidsdager for en med middels inntekt, så noe er det jo.  ;)

Når folk blir tilbudt knappe 400k i innbytte, så synes jeg det er veldig bra. Ligger jo  fine 2019 modeller under 20k km ute for 419k på Finn. De går antageligvis for +-410k.

8
Model 3 / Sv: Overgang fra Model S til Model 3
« på: Lørdag 21. November 2020, klokken 13:09 »
Ser forøvrig at en del sammenligner pre facelift TMS med TM3. Det har også skjedd en del med TMS de siste årene, og det er vel gjort noen kontinuerlige forbedringer på facelift modellen.

9
Model 3 / Sv: Geografisk bestemt registreringsnummer
« på: Onsdag 18. November 2020, klokken 21:37 »
Dette er det vel kun Porsche-eiere som vurderer, av mindreverdighetskompleks?  ;)

10
Model 3 / Sv: Bruktbilpriser Model 3
« på: Onsdag 11. November 2020, klokken 22:38 »
Mer normale (historisk sett) bruktbilpriser på elbiler hadde egentlig vært ganske ok, både for de som skal kjøpe ny bil, og de som skal kjøpe bruktbil. Da vet man sånn ca hva man kan få igjen for bilen på et senere tidspunkt når man kjøper ny, og hvis du kjøper brukt, kan man være tryggere på at bilen ikke plutselig faller voldsomt i verdi, fordi du kjøpte en bil i et marked der bruktbilprisene var kunstig høye.

Kjøper man f.eks. TM3 LR i dagens noe overprisede bruktmarked, kan man være ganske sikker på at man trolig ikke gjør noe kjempekjøp, rent økonomisk.

11
Model 3 / Sv: Bruktbilpriser Model 3
« på: Onsdag 11. November 2020, klokken 21:04 »
"Skambud besvares ikke" er det dummeste jeg leser i en annonse. Hva er et skambud? Finnes ingen fasit, det som er alt for lavt for en, kan være greit for en annen.

Jeg tror at du egentlig vet godt hva et skambud er.

Interessant.

Så hvis jeg har min Model 3 LR, april 2019 modell, 30k på telleren, ute for 450k på Finn i dag. (Og de er det flere av) Hva er et skambud?

12
Model 3 / Sv: Bruktbilpriser Model 3
« på: Onsdag 11. November 2020, klokken 20:39 »
Utropspris på 405k på billigste LR på Finn nå. Vi snakker vel fort 390k snart da. Begynner å nærme seg noe. Man får ny bil med bedre/større batteri til 460k. En bruktbil som straks nærmer seg to år, bør ha falt 20-25% i verdi nå. Spesielt når den nye modellen er bedre. 360-370k er vel en mer riktig pris, og det er nok ikke lenge før man er der.

13
Bestilling og levering / Sv: Innbyttepris 2019 Model 3
« på: Onsdag 11. November 2020, klokken 17:35 »
Jeg fikk tilbud på min juni 2019 M3P grå/hvitt på 404,000 kr   :o
Er jo samme pris som en LR. Hvor mange Km?

Tesla ser vel en MP3 som en pyntet LR med software unlock.  Antar differansen i nyprisen er ren profitt.
27,500 km har min gått. Helt hinsides, og det gjør at vi må beholde bilen i noen år.  :police:

Du kan jo selge bilen privat? Innbytte må jo være nødløsning, med mindre man har såpass at man ikke vet hva man skal gjøre med alt. Men det forstår jeg at du ikke har, så da finnes det alternativer, utover å beholde bilen i åresvis ;)

14
Model 3 / Sv: Model 3 i transitt har muligens nye Panasonic-batterier
« på: Onsdag 11. November 2020, klokken 16:15 »
Dette blir egentlig som når man skal kjøpe seg ny dieselbil. Har forrige eier kjørt mye korte turer med kald motor, har han skurret mye på clutchen etc etc.

Man er vel i en situasjon der mange ennå vet litt lite om elbil, og kunnskapen gjør at man ikke behandler batteri optimalt, slik at jeg ser poenget med å sikre at batteriet holder seg bedre, ved å ha mer buffer.

Samtidig så vil flere og flere få kunnskap om dette, og litt tro har jeg på menneskeheten.

De fleste av oss har jo klart å fylle det drivstoffet som passer til bilen, vi kjører ikke inn på en bensinstasjon og fyller ved første og beste pumpe, uansett drivstoff. Vi har da evne til å lære noe!  :) Og ikke veldig vanskelig å lære at man til daglig ikke skal lade til 100%, eller lade bilen helt ut.

15
Og ikke minst får den nytt 82 kWt batteri. Og raskere lading.

Sider: [1] 2 3 ... 34