Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - knute

Sider: 1 [2] 3
16
Tesla Pickup / Sv: Tesla pick-up?
« på: tirsdag 18. juni 2019, klokken 19:25 »
Litt morsomheter mens man venter:
TRUCKLA: The world's first Tesla pickup truck

17
Kia Soul EV / Sv: Android Car Play på eldre Kia Soul (2014-2016)
« på: søndag 16. juni 2019, klokken 12:19 »
Ja, jeg fikk ihvertfall ikoner for både Apple CarPlay og Android Auto etter siste softwareoppdatering på infotainmentsystemet.
Jeg ba spesifikt om å få oppdatert kart / navigasjon på servicen jeg akkurat hadde, og da sa de at dette også fulgte med.
 
Har bare Android-telefon her, så har bare testet med det, og det fungerte fint.

18
e-up! / Sv: Hvordan fjerne ladebeskyttelse på e-up!
« på: søndag 09. juni 2019, klokken 11:25 »
Du kan bruke både CCS (hurtiglading) og type 2. For å bruke CCS må du få løsnet begge "plastdingsene" som du refererer til.

19
Kia Soul EV / Sv: Brukt Kia Soul - dumt?
« på: lørdag 08. juni 2019, klokken 09:28 »
Bilene har 7 års garanti / 150k km fra reg.dato.
Garantien dekker ikke ALT, noe som ikke akkurat er fremhevet noe sted i markedsføringen, naturlig nok.
F. eks. har infotainment (stereo/navi) bare 3 år, og 12v-batteri bare 2 år (se mer om akkurat dette lenger nede i posten)
Du kan se en ganske grei oversikt her.

Når det er sagt, så kommer KIA inn på førsteplass på Forbrukerrådets oversikt over garantivilkår for 2018

Det virker som om prisene har gått ned en del siden jeg kjøpte min i desember 2018, så de fremstår for meg som veldig gode kjøp. Ev. gjorde jeg et veldig dårlig kjøp.

Kan bare snakke for meg selv og min 2015-Soul (som har rullet 114k km), ang. problemer, og jeg har opplevd kun to ting:
- Utlading av 12v-batteriet / dårlig kvalitet. Dette er en gjenganger, og du finner en del tråder her med triks og tips.
- Akkurat nå sliter jeg med dekktrykksensorer (TPMS) etter at den lokale dekkpusheren har fikla til "noe" når de la på ny gummi på sommerdekka, og KIA-verkstedet fant heller ikke ut av det på første forsøk.

Rekkevidde varierer, og er ikke den beste. Elbilforeninga oppgir "Norsk rekkevidde (vinter/sommer): 150 - 220km". Her unnlater de å skille på 27kWh og 30kWh-varianten som kom i 2017.

Som vanlig kommer det an på hva du trenger i hverdagen, og hvordan forholdene er der du kjører mest.
Selv kjører jeg / samboeren mye på E18 i Vestfold, og kombinasjonen av firkanta bil med 110-sone er ikke noen rekkeviddevinner.
Det er vesentlig bedre hvis man kjører på typisk norsk landevei med 70-80-soner.

I vinter hadde jeg ca. 80-90km reel rekkevidde med verst tenkelige forhold (-10-15 grader, mye snø/slaps i saltlake og 110-sone). Jeg vet ikke hva jeg har igjen av kapasitet (SoH) på mitt 27kWh-batteri, men tror nok at det har falt en del prosenter fra det var nytt.

Med mer aerodynamiske sommerfelger, og ny gummi (Nokian Hakka Green 2) , temperatur som er levelig, så kryper det stadig oppover.

Det daglige behovet vårt har vært ca. 60km, så derfor har så har det aldri vært noe problem med "kort rekkevidde" for oss. Skal man på langtur, så kreves det litt planlegging, men er ikke noe problem.

Jeg og samboeren er totalt sett veldig fornøyd, og har nylig kvitta oss med gamle dieselbilen som stod tilnærmet  ubrukt i 5 mnd etter kjøpet av Soulen.

Har forøvrig også testa den nye e-Soul'en, og den er enda bedre... Skal ikke se bort i fra at det blir en brukt en av de på meg etterhvert, eller kanskje en ny hvis BOS skjerper seg på prisen.

20
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Sv: Cirkel K hurtigladestasjoner
« på: lørdag 08. juni 2019, klokken 00:24 »
Noen som vet om Circle K Tritiumladere (Telemarksporten og andre) fungerer med KIA Soul nå, eller om de fremdeles har samme problemet som diskutert lenger opp her?

mvh
hugo

Tok meg tur for å teste med min Soul akkurat, og det fungerte fortsatt ikke. Bare to pip, uten feilmelding på laderen.
Jeg opplevde faktisk samme situasjon som forrige gang (se post fra 16. mai), at det stod en Leaf å ladet uten problem når jeg kom.

Prøvde med app og NAF-brikke registrert hos CK.

21
Jeg kan ikke se denne stasjonen i Prestfoss på kartet til Lade i Norge, vet du (eller noen andre) om det aldri ble noe av EVLars?

Den dukker opp både på Google Maps og ladestasjoner.no, men det står ikke noen hint om hvilken betalingsløsning / operatør det til slutt ble...

Midtkraft har ikke akkurat mange detaljer i sin artikkel om ladestasjonen heller; https://www.midtkraft.no/aktuelt/hurtiglader-i-prestfoss


22
Lading av Tesla / Sv: Bilder og info om superladere som er under bygging.
« på: torsdag 16. mai 2019, klokken 11:06 »
Området så ut som et steinbrudd i helgen. Inngjerdet byggeplass, ikke asfaltert og ikke noe utstyr var montert. Sikkert et par uker unna åpning.

Håper det ikke skal se ut som et steinbrudd etter åpning også.

Bilde av nevnte steinbrudd ved Lasses / Stathelle / Rugtvedt, tatt søndag 12.05:


23
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Sv: Cirkel K hurtigladestasjoner
« på: torsdag 16. mai 2019, klokken 10:54 »
Har akkurat samme erfaring fra Telemarksporten med min Soul og den Tritium-laderen det snakkes om.
Både med lånt brikke fra stasjonen, og nå nylig med app'en til CK.
Har prøvd totalt en 4-5 ganger over en periode på et halvt år, men har aldri fått startet lading.

Sist jeg prøvde var det en Leaf som ble ferdig akkurat før meg, og den så jeg ladet mens jeg stod parkert på plassen ved siden av, så det er ihvertfall ikke noe galt med selve chademo-pluggen.

Det har aldri vært noe problem med samme bil og samme type Tritum-lader andre steder, hverken hos Circle K eller andre operatører, så lenge selve laderen har vært i normal drift.

24
Tesla SW og AP / Sv: Mulig årsak til død MCU
« på: tirsdag 07. mai 2019, klokken 21:15 »
Som OleM allerede har nevnt, så har lagringsmedier begrenset levetid.

For å vise det med et konkret eksempel på forbrukerelektronikk, så har f.eks. en Samsung 860 EVO 1TB SSD/Solid State Drive en garanti på 600 Terrabytes written (TBW), som jo vil si at Samsung bare garanterer at disken kan overskrives i snitt 600 ganger. Mest sannsynlig holder den mye lenger.

For litt regnestykker og teknisk forklaring kan man ta en kikk på: https://www.ontrack.com/blog/2018/02/07/how-long-do-ssds-really-last/

Det er store variasjoner i levetiden fra disk til disk, og den største faktoren er kvalitetsforskjeller på minnetypen / "chips" som brukes i slike disker.

Vi har jo ikke snøring akkurat hvilken chip / disk / kvalitet som brukes.
Hvis det er en eMMC-disk, som Thomas nevner, så så er det ikke uhørt at det går åt skogen il.a. 4 år med mye bruk.

eMMC har ofte av minne/chips av lavere kvalitet / kostnad - en god artikkel som forklarer en del: https://www.howtogeek.com/196541/emmc-vs.-ssd-not-all-solid-state-storage-is-equal/

For et par år siden var det noen som dro i gang en skikkelig test av levetiden til de dyrere SSDene på den tiden, og hvis har lyst på litt flere tekniske detaljer så anbefaler jeg å sjekke denne: https://techreport.com/review/27909/the-ssd-endurance-experiment-theyre-all-dead

25
Kia Soul EV / Sv: Snart klar for nye Kia Soul ev. Hva tipper dere prisen blir ?
« på: mandag 25. februar 2019, klokken 13:59 »
Det er kun en lenke til https://bilkjop.kia.no/e-soul-reservasjon/ på Facebook-sida, så ikke noe ekstra å hente der.
Og det er relativt sparsomt med info der også, utover at man kan reservere om en ukes tid ...

Det som er en smule interessant er at det ser ut som om de kommer til å selge biler med både 39kWh og 64kWh-batterier ut i fra PDF-en som gjemmer seg bak "e-Soul utstyr og tekniske data" på nevnte side.

26
Kia Soul EV / Sv: Kia Soul EV 2020
« på: fredag 15. februar 2019, klokken 12:52 »

27
Kia Soul EV / Sv: KM status når batteri er 100%
« på: søndag 03. februar 2019, klokken 18:53 »
Jeg har nylig fått meg en 2015-modell som har rulla 104 000 km, den viser 97 km ved 100% nå.

Det går mye på motorvei med 110 km/t (115km/t på speedometer med cruise control), og i det siste har det vært ekstra moro med en del minusgrader, slaps og snø, eller våt veibane.
Ligger på ca. 230 wh/km +/- i snitt.

Merker godt at 110 km/t spiser batteri når man har aerodynamikk som en skoeske, og jeg tipper at kjærra ikke hadde klart de 97 indikerte kilometerne ved start hvis all kjøringa hadde vært på motorveien, kanskje nærmere 80-90. Uansett ikke noe problem, da det ligger hurtigladere relativt tett på E18 i Vestfold der jeg kjører mest.

Gleder meg litt til våren/sommeren for å se hvor langt jeg kommer da.

28
Kia Soul EV / Sv: Anbefalt lader til 12v-batteriet
« på: lørdag 02. februar 2019, klokken 16:10 »
Har kjøpt, og brukt, DEFA SmartCharge.

Jeg gikk for billigste / svakeste versjon, 4A. Så lenge den kan lade over natta, så er ikke det noe problem.
https://www.defa.com/product/smartcharge-4a/

Funker knall, er enkel i bruk, og tømmer ikke lommeboka.
Har også brukt den på den gamle dieselvogna uten problemer, som har en del større batteri enn Soul'en.

Kan kjøpes hos f.eks. BilXtra (600kr) og Jula (800kr).

29
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Sv: Nye og kommende hurtigladere - post bilder og info her
« på: tirsdag 08. januar 2019, klokken 08:37 »
Fastned fra Nederland kjører ihvertfall med litt mer stil på ladeplassene sine, se Google bildesøk

30
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Circle K overtar drift av 16 tidligere GK ladestasjoner
« på: mandag 07. januar 2019, klokken 12:25 »
Testet den ensomme Veefill-laderen Circle K Telemarksporten på lørdag, da var det no-go med brikka lånt på stasjonen.
De på stasjonen sa at detn hadde kranglet hele dagen, og at det ikke var deres lader, som jo er litt rart, siden den er brandet med Cricle K.

Ladet heller i 10 min på en av de tre Grønn Kontakt-laderene på andre siden i noen minutter, mens jeg inspiserte alle Teslaene som også ladet bak der :)

På Circkle K Grelland så har jeg også testet, og der funka det fint uten brikke på samme type Veefill-lader.

Sider: 1 [2] 3