Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - knute

Sider: [1] 2 3
1
Kia Soul EV / Sv: Mistet kapasitet på fremdriftsbatteri - erfaringer?
« på: mandag 11. november 2019, klokken 16:17 »
Jeg var innom forhandler og gravde litt i dag.

Garantisøknad var innvilget hos Kia, og batteri er bestilt.
Forhandler kunne ikke si noe som helst om leveringstid, utover at det mest sannsynlig var snakk om flere måneder.
Grunnen er mangel på batterier fra Kia.

Jeg spurte om muligheter rundt lånebil o.l., men jeg hadde visstnok ikke noen rettigheter der.
Men, jeg har lest igjennom en del på FB-gruppa jeg antar du refererte til tidligere, og ser at det er en del forskjellige svar ute og går.

Hvis det blir for ille, så får jeg mase mer, og kanskje involvere NAF.

Det som var litt festlig, var at det det stod en trekasse inne hos forhandler, merket med "Li-ion battery 28.8kWh", så jeg begynte jo faktisk å lure på om det var mitt nye batteri de allerede hadde fått inn, men det var det dårlige batteriet til en annen uheldig kunde som hadde fått byttet i dag/i går. Den kunden hadde venta i 4 måneder.

Etter at tempen har droppet ned enda et par grader, og med snøfall i dag, så gjetter GOM nå 70km ved 100%

2
Kia Soul EV / Sv: Mistet kapasitet på fremdriftsbatteri - erfaringer?
« på: tirsdag 05. november 2019, klokken 17:34 »
Da har min bil vært på en sjekk, og forhandler/verksted har sendt inn en søknad om å bytte batteriet på garanti til Kia.
Dette kunne visstnok "ta månedsvis å få fikset".

Jeg fikk ikke med meg detaljer, siden jeg måtte sende samboeren p.g.a. jobb, og hun spurte ikke.
Jeg skal ta å ringe til de og høre om grunnen til at det kan ta så lang tid etterhvert.

Håper å få svar på om det er fordi de ikke har batterier tilgjengelig (i Norge / Europa / verden), eller om bare saksbehandlinga hos Kia latterlig lang ...

Jeg fikk på forhånd beskjed om at det kom til å koste 400kr for å ta sjekken, men samboeren fikk beskjed om at det ikke var noe å betale, regner med det har med at det ble en garantisak å gjøre.

3
Tesla / Sv: Sentry Mode i fellesgarasje - sur nabo
« på: onsdag 30. oktober 2019, klokken 14:57 »
Det e kun persona med dårlig samvittighet som ikkje vil bli overvåka.

Det der er en drøy påstand.
Anbefaler deg å lese og reflektere litt over denne: https://rationalwiki.org/wiki/Nothing_to_hide

4
Kia Soul EV / Sv: Mistet kapasitet på fremdriftsbatteri - erfaringer?
« på: søndag 27. oktober 2019, klokken 13:36 »
Jeg har en 2015 som har rulla 121 000 km.
Bilen har aldri vært noen rekkeviddevinner, men jeg har merket at den har tapt seg ganske betraktelig i det siste, og jeg skal innom verkstedet snart.

Jeg har også kjøpt en OBD-dongle, og SoulSpy, men fikk ikke kontakt med dongelen når jeg prøvde i stad.
Har en ny dongle på vei.

Kan si hva min erfaring blir.

Jeg har gjort følgende observasjoner:

- Hurtiglading tar vesentlig lenger tid enn tidligere, og det er ikke noen vits å lade mer enn til 70-75% på grunn av strupet hastighet. Tidligere var det ikke noe problem å lade til bilen stoppet av seg selv på 83%.

- Jeg kan få turtlemode / power limited ved fullt pådrag, selv med mer enn 50% strøm på batteriet.
Dette har begynt å komme nå som det har blitt kjøligere (ca. 3 varmegrader), men var ikke noe problem forrige vinter med temperaturer på -5 til -15.

- Lading fra 15% til 45% på hurtiglader. Hurtiglader sier at 4.56 kWh levert. Jeg brukte 10 min og 35 sekunder på dette, og snitteffekt tilsvarer ca. 26 kW hvis jeg ikke har regna helt feil...

Regnestykke:
30% = 4.56 kWh
1% = 4.56 / 30 = 0.152 kWh per prosent.
100% = 0.152 x 100 = 15.2 kWh tilgjengelig
15.2 kWh / 27 kWh = 56.29% restkapasitet

- Snittforbruk har vært stabilt i lang tid på ca. 184 Wh/km. Kjørecomputeren estimerer rekkevidde til ca. 83 km ved 100% batteri

Regnestykke:
83 km x 0.184 kWh/km = 15.27 kWh tilgjengelig.
15.27 kWh / 27 kWh = 0.56 = 56.55% restkapasistet.

(regnestykkene er da uten ev. varmetap o.l.)

5
Kia Soul EV / Sv: Justere klokken
« på: mandag 02. september 2019, klokken 21:04 »
Resett-knappen funka fint på min, og klokka er tilbake som normalt.

6
KIA / Sv: Problem med klokka i Soul 2018
« på: mandag 12. august 2019, klokken 23:31 »
Kanskje du kan teste å skru av GPS-synk av klokka, og kjøre manuelle innstillinger?
Mener å huske at jeg så dette begravd inne i menyene et eller annet sted på min Soul.


7
Model 3 / Sv: Sentry mode går tunge dager i møte i Norge?
« på: lørdag 13. juli 2019, klokken 11:30 »
Ka fanken har folk å skjule da?? E jo kun om du e kriminell og har nokke å skjule du burde ha et problem med slikt??

Sitat
Alle mennesker har en ukrenkelig egenverdi. Som enkeltmenneske har du derfor rett på en privat sfære som du selv kontrollerer, hvor du kan handle fritt uten tvang eller innblanding fra staten eller andre mennesker. Dette prinsippet er blant annet forankret i Den europeiske menneskerettighetskonvensjonen (EMK)
https://www.datatilsynet.no/rettigheter-og-plikter/hva-er-personvern/

Et par sider til som jeg synes du burde lese før du argumenterer videre på "jeg har ikke noe å skjule"-tankegangen:

https://www.aclu.org/blog/national-security/secrecy/you-may-have-nothing-hide-you-still-have-something-fear
https://rationalwiki.org/wiki/Nothing_to_hide#Why_the_argument_is_ridiculous
https://en.wikipedia.org/wiki/Nothing_to_hide_argument
https://en.wikipedia.org/wiki/Right_to_privacy

8
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Ny prisstruktur hos Grønn Kontakt
« på: mandag 08. juli 2019, klokken 21:48 »
Og viser seg at fornybar tjenesten som er obligatorisk videreført koster 1,90kr pr dag etter 3mnd. Blir svindyrt.
🤔

Jeg hadde akkurat kontakt med LOS kundeservice med spørsmål rundt opprinnelsesgaranti på LOS Ladestrøm, og fikk som svar:

Sitat
om du skulle ønske å si opp opprinnelsesgarantien etter de 3 første mnd så er dette fult mulig.
Det er ikke noe krav om at du må ha dette produktet med videre, men den må være med når du tegner avtalen.

Har du derimot NAF Strømavtale, som også leveres av LOS, så er det obligatorisk med opprinnelsesgarantien.

Edit:
Vilkårene på los.no sier det er obligatorisk med opprinnelsesgaranti på NAF Strømavtale, mens nettsida til NAF sier "Etter tre måneder kan du selv velge om du vil fortsette for kr 1,– per dag."

Det skal ikke være enkelt ...

9
Model 3 / Sv: Ny verdensrekord i antall km kjørt i en elbil på 24 timer?
« på: fredag 05. juli 2019, klokken 22:16 »
Fasit ble 2781 kilometer.

10
KIA / Sv: Soul 2015 som ikke lader fullt
« på: fredag 05. juli 2019, klokken 08:25 »
Min 2015-modell viste på morgenen i dag 86km med 100% lading. Den har rullet 116 000 km.
Jeg kjører mye på motorvei i 110+, og da er rekkevidden heller dårlig.
Kjører jeg mer i 80-soner, så får jeg lignende tall som deg.

Estimert rekkevidde gjøres på bakgrunn av tidligere kjøring. Hvor langt kjørecomputeren går tilbake vet jeg ikke...

Jeg ville ihvertfall venta med å bekymre meg til du har fått en uke eller to med ditt eget kjøremønster.

PS: Det er et eget underforum for Soul, så du burde stille de neste spørsmålene som sikkert kommer der.

11
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Sv: Lynladere i Norge
« på: onsdag 26. juni 2019, klokken 20:58 »
Circle K Grelland, som ligger i nordgående retning på E-18 i Vestfold ved Holmestrand / Sande, har fått opp 2x 150 kW (ikke aktive enda) - se her for bilde

12
Ny ladeplass i Horten åpnet mandag 24.06.
5x Tritium 50 kW-ladere fra Grønn Kontakt ved Linden Park (et minikjøpesenter) / Burger King.
Dette er rett ved innkjøringa til Bastøferga

Det er også en søndagsåpen Rema 1000 der, så det er greit nok servicetilbud.

13
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Sv: Cirkel K hurtigladestasjoner
« på: onsdag 26. juni 2019, klokken 20:47 »
Mye skjer på bare en dag! Jeg var innom på Grelland igjen, og da var de nye laderne montert opp allerede.

ABB-laderen har forsvunnet, og en ny 50 kW Tritiumlader er satt opp som erstatning.
På de to ledige plassene er det satt opp 2 x 150 kW Tritiumladere. De er ikke aktive enda.


14
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Sv: Cirkel K hurtigladestasjoner
« på: tirsdag 25. juni 2019, klokken 18:16 »
Noen som veit om Circle K skal sette opp egne ladere i Kjellstad i Lier, selv om det allerede er Grønn Kontakt der? Ser det er gravearbeid, men jeg ser verken ikke at Ionity eller Tesla skal bygge der, og Grønn Kontakt sier det ikke er dem som graver rett ved eksisterende ladere.

Var innom Circle K Kjellstad og Grelland i dag.

På Kjellstad har Circle K satt opp 2 stykk 50kW Tritium, og 2 stykk nye ABB som kun har CCS, regner med det er de på 150 kW++

Edit: Det er vel de ABB Terra HP-laderne nevnt av gigafactory tidligere i tråden, og de har 175 kW - 350 kW.

De er ikke helt operative enda, da de er pakka inn av sperringer, men Tritium-laderne stod å blinket "koble til".
Dette er rett ved siden av laderne til Grønn Kontakt.

Bilde:
 [ You are not allowed to view attachments ]


På Grelland (E-18 nordgående), så utvides det fra 3 til 5 ladere så vidt jeg kunne skjønne.
Det står 2 Tritium 50 kW en en ABB 50 kW der i allerede dag.

Jeg så tre nye hurtigladere fra Tritium i pappesker, men det stod ikke noen modellnummer på noen av de, så jeg vet ikke helt om en av av de gamle skal byttes ut, eller hva som skjer. Det er ihvertfall bare to nye fundamenter.

Bilde:
 [ You are not allowed to view attachments ]

Jeg så denne - en power unit på 350 kW, så det kommer kanskje to HPC'er ??
 [ You are not allowed to view attachments ]


Og sånn forøvrig var det null problem å lade på Tritium/Veefil'en med min Soul på Grelland, i motsetning til den enslige sliter'n på Telemarksporten...

15
Model S / Sv: Mistet internett
« på: lørdag 22. juni 2019, klokken 23:31 »
Nå vet ikke jeg hvilket mobilnett Telsa bruker i Norge, men hvis det er Telenor, så er det vel en viss sannsynlighet for at 3G-nettet der du bor / kjører (akkurat) har blitt lagt ned. Se bunnen på denne sida for oversikt over planlagt stenging.

Sider: [1] 2 3