Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - knute

Sider: [1] 2 3
1
Lade hjemme / Sv: Easee / Tibber ladestasjon
« på: Fredag 15. Mai 2020, klokken 15:41 »
Hvordan fungere Tibber smartlading med Easee ladeboksen da Tibber ikke kommuniserer med bilen og ikke vet hverken hvilken bil den lader, størrelsen på batteriet eller hvor mye strøm som trengs for å fylle batteriet opp? Hva er kriteriene for at Tibber skal sette igang lading og kriteriene for at Tibber pauser ladingen?

Man kan legge til hvilken bil man har i appen manuelt.
Noen biler har mulighet for (full) integrasjon.

Jeg har kun 2 dagers erfaring med min egen Kia Soul med 27 kWh, som ikke har integrasjon.

Min antagelse på basert på denne veldig korte erfaringen er at Tibber for sikkerhets skyld antar at den må lade fra 0% til 100% basert på den bilen / batterikapasiteten man har lagt inn.

F.eks. så har jeg satt opp at bilen skal være ladet kl 0600, og bilen lader med 28A / 6.4 kW.
Den trenger da ca. 4 - 5 timer fra 0 til 100, men litt varmetap osv.

I går parkerte jeg med ca 50% strøm igjen.

I går/i natt sa appen at den skulle starte kl 0100 med smartladinga, og den starta kl 0102.
Noe som passer veldig bra med 4 - 5 timer fra kl 01 til 06.

Rundt kl 0320 var bilen full, og ladingen stoppet - da hadde laderen levert 15 kWh.

2
Utvidelse av Grønn Kontakt sin stasjon på Fokserød ved OBS / McDonalds (rett ved E18).

  [ You are not allowed to view attachments ]  

De holder nå på å montere opp 2 stykk 150kW ladere som kan lade to stykker samtidig (til venstre i bildet).
Det så ut som de holdt på å montere opp to CCS og to Chademo per lader.

Fra før har de 3 stykk 50 kW-ladere på plass (til høyre i bildet).

Det var også 22 kW-ladere der før, men de er nå fjernet. Usikker på om de kommer opp igjen etter de er ferdig med å montere opp de nye 150 kW-laderne.

I tillegg har Fortum 6 stykk 50 kW-ladere ca. 50 meter unna.

3
Bare så dette ikke skal bli en 100% Circle K-tråd (:D), så fikk jeg nettopp nyss om at det er en ny operatør på vei.
Operatøren heter Kople, og holder på å etablere hurtigladere på tre steder:

Nes i Ådal (E16)
Ved Kroa, YX, Ådalsveien 1161, 3542 Nes
6x CCS og 2x Chademo

Hvervenmoen (E16)
Hvervenmoveien 60, 3511 Hønefoss
6x CCS, 4x Chademo og 8x Type 2

Sokna (Rv 7)
Ved Rustad Kafé, Gamle Hallingdalsveien 21, 3534 Sokna
6x CCS og 2x Chademo

Ser ut som om det for det meste er 150 kW-ladere, som kan deles på to samtidig.


Det er visstnok gratis lading frem til offisiell åpning, og skal bare være å plugge seg i.

Lenker:

https://www.kople.no/
https://www.facebook.com/kople.no/

Ser ut som om de har kjøpt mobilapp'en sin fra Fortum.
Utgiver i Play store er "Fortum Charge & Drive BV", og appen er i klin lik som Fortum sin.

Bilde, "lånt" fra Facebook-profilen deres:
 

(Forum moderator2 har forminsket bildet, for bedre tilpasning til forumet)

4
Lade hjemme / Sv: Easee / Tibber ladestasjon
« på: ſøndag 08. Mars 2020, klokken 06:49 »
Du har sjekket at du ikke har gjort, eller er standard innstilt, at den begrenser effekt i bilen? Har dette valget i Kona sin meny, og tror de skal være ganske like...

Jeg har gammel Soul (2015-modell), ikke e-Soul som jo har samme drivlinje som Kona, og den har dessverre ikke noen slike valg i menyene (som jeg kan finne).

Jeg har en hypotese:

Jeg fikk nytt framdriftsbatteri på garanti nylig, og ifbm. dette og regner jeg med at BMS/OBC-software også ble oppdatert.
De har vært rapportert at 2016-modellen og nyere, så er det redusert ladeeffekt med ombordladeren/OBC.

Eks:
https://elbilforum.no/index.php?topic=32990.0
https://elbilforum.no/index.php?topic=25206.0
http://www.mykiasoulev.com/forum/viewtopic.php?f=14&t=453

Så jeg tror at jeg har blitt rammet av samme begrensning som de med 2016-modell++ har hatt hele tiden, og at dette da ikke har noe som helst med selve easee-laderen å gjøre.

5
Lade hjemme / Sv: Easee / Tibber ladestasjon
« på: Lørdag 29. Februar 2020, klokken 09:00 »
For å svare meg selv:

Det ser ut som om Soul'en min alltid trekker 2A mindre enn det den får beskjed om er maks fra laderen.
Jeg gjorde en liten test, og justerte opp laderen til 16A, og da trakk bilen 14A.

6
Lade hjemme / Sv: Easee / Tibber ladestasjon
« på: Mandag 24. Februar 2020, klokken 21:59 »
Noen som har snøring på hvorfor min Kia Soul 2015 ikke klarer å slurpe i seg mer enn 11A / 2.6kW av maks 13A / 3.1 kW som er satt opp på min nyoppsatte easee-lader?

Kabelen jeg bruker er en 1-fas 32A fra mr. jkirkebo, og bilen klarer fint å ta ut maks guffe på andre type 2-ladere med denne.

(Grunn til maks 13A: må få på plass noe lastbalansering mot hovedsikring før jeg kan skru på mer guffe)

 [ You are not allowed to view attachments ]

7
Kia Soul EV / Sv: Mistet kapasitet på fremdriftsbatteri - erfaringer?
« på: Mandag 17. Februar 2020, klokken 16:28 »
Jeg har nå fått tilbake bilen etter batteribytte.

Estimert rekkevidde er oppe i 129 km på 99%, uten at jeg vet hvor godt kalibrert dette er.
Jeg tok en relativt lang tur ut på E18 i 110-sonen, og estimatet ser ut til å stemme sånn noenlunde hvis man også  legger inn litt mer rolig kjøring enn bare motorveihastigheter.

Ladeeffekt er også tilbake til normalen, og ligger på rundt 45 kW +/-.

Jeg hadde igrunn håpet på litt mer, siden laderen jeg testet med skal klare å levere 62,5 kW på Chademo, men det er jo fortsatt ikke akkurat sommertemperaturer, og jeg koblet til på 18%.

8
e-208 / Sv: Hvordan er det med hurtigladingen?
« på: Mandag 17. Februar 2020, klokken 00:16 »
Testen er ikke gjort i minusgrader.

Hvis man ser mot slutten der ladetid og effekt presenteres i stolpediagrammer, fra 7:55 og litt utover, så kan man se at det står oppgitt en utetemperatur (aussentemperatur) på 10 grader.

9
Kia Soul EV / Sv: Mistet kapasitet på fremdriftsbatteri - erfaringer?
« på: Mandag 03. Februar 2020, klokken 10:40 »
Oppdatering fra meg:

Siden november så har GOM-rekkevidden endret seg ganske mye nedover.

Den har gått fra 83 km (som jeg hadde når jeg fikk innvilget nytt batteri på garanti), og rett ned til ca. 70 km når det ble litt mer vintertemperaturer i desember.
Nå er den nede i ca. 62 km +/-

Bilen har rullet ca. 4300 km i denne perioden, så det er ganske dramatiske endringer på både kort tid, og per kilomenter.

I dag fikk jeg beskjed fra verkstedet om at vi om 10 dager kan få satt opp time for å få inn nytt batteri, og at det ant. tok mer enn en dag totalt å få det ordnet.

Så, det kommer vel totalt til å ta ca. 3.5 måneder fra verkstedet sendte inn garantikrav til Kia til jeg faktisk får en "fungerende" bil igjen. Ikke akkurat imponerende, men jeg har jo fått med meg at folk har måtte vente enda lenger.

Ved hurtiglading får jeg en effekt på ca. 15 kW. Helt håpløst dårlig. Se på ladestrøm / ampere i vedlegget, under 40A!


10
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Sv: Nye og kommende hurtigladere - post bilder og info her
« på: Fredag 13. Desember 2019, klokken 20:22 »
På E18 i Vestfold, nærmere bestemt på Grelland (Burger King, tidligere Marché), så har Grønn Kontakt satt opp ladere både i nordgående og sørgående retning.

Det er 4x 150kW på sørgående, og 5x 150kW nordgående.
To biler kan lade samtidig, og det er 2x CCS og 2x Chademo per lader.

Begge ligger på parkeringsplassene som ligger rett etter hhv. Circle K og Shell-stasjoene på hver sin side.

Fra før har Circle K 3x 50kW og 2x 150kW i nordgående retning.
BKK har en gammel Arctic Roads-lader, og Fortum har 2x 50kW i sørgående retning.

Nå begynner det faktisk å bli brukbart akkurat på denne plassen.


11
Kia Soul EV / Sv: Mistet kapasitet på fremdriftsbatteri - erfaringer?
« på: Mandag 11. November 2019, klokken 16:17 »
Jeg var innom forhandler og gravde litt i dag.

Garantisøknad var innvilget hos Kia, og batteri er bestilt.
Forhandler kunne ikke si noe som helst om leveringstid, utover at det mest sannsynlig var snakk om flere måneder.
Grunnen er mangel på batterier fra Kia.

Jeg spurte om muligheter rundt lånebil o.l., men jeg hadde visstnok ikke noen rettigheter der.
Men, jeg har lest igjennom en del på FB-gruppa jeg antar du refererte til tidligere, og ser at det er en del forskjellige svar ute og går.

Hvis det blir for ille, så får jeg mase mer, og kanskje involvere NAF.

Det som var litt festlig, var at det det stod en trekasse inne hos forhandler, merket med "Li-ion battery 28.8kWh", så jeg begynte jo faktisk å lure på om det var mitt nye batteri de allerede hadde fått inn, men det var det dårlige batteriet til en annen uheldig kunde som hadde fått byttet i dag/i går. Den kunden hadde venta i 4 måneder.

Etter at tempen har droppet ned enda et par grader, og med snøfall i dag, så gjetter GOM nå 70km ved 100%

12
Kia Soul EV / Sv: Mistet kapasitet på fremdriftsbatteri - erfaringer?
« på: Tirsdag 05. November 2019, klokken 17:34 »
Da har min bil vært på en sjekk, og forhandler/verksted har sendt inn en søknad om å bytte batteriet på garanti til Kia.
Dette kunne visstnok "ta månedsvis å få fikset".

Jeg fikk ikke med meg detaljer, siden jeg måtte sende samboeren p.g.a. jobb, og hun spurte ikke.
Jeg skal ta å ringe til de og høre om grunnen til at det kan ta så lang tid etterhvert.

Håper å få svar på om det er fordi de ikke har batterier tilgjengelig (i Norge / Europa / verden), eller om bare saksbehandlinga hos Kia latterlig lang ...

Jeg fikk på forhånd beskjed om at det kom til å koste 400kr for å ta sjekken, men samboeren fikk beskjed om at det ikke var noe å betale, regner med det har med at det ble en garantisak å gjøre.

13
Tesla / Sv: Sentry Mode i fellesgarasje - sur nabo
« på: Onsdag 30. Oktober 2019, klokken 14:57 »
Det e kun persona med dårlig samvittighet som ikkje vil bli overvåka.

Det der er en drøy påstand.
Anbefaler deg å lese og reflektere litt over denne: https://rationalwiki.org/wiki/Nothing_to_hide

14
Kia Soul EV / Sv: Mistet kapasitet på fremdriftsbatteri - erfaringer?
« på: ſøndag 27. Oktober 2019, klokken 13:36 »
Jeg har en 2015 som har rulla 121 000 km.
Bilen har aldri vært noen rekkeviddevinner, men jeg har merket at den har tapt seg ganske betraktelig i det siste, og jeg skal innom verkstedet snart.

Jeg har også kjøpt en OBD-dongle, og SoulSpy, men fikk ikke kontakt med dongelen når jeg prøvde i stad.
Har en ny dongle på vei.

Kan si hva min erfaring blir.

Jeg har gjort følgende observasjoner:

- Hurtiglading tar vesentlig lenger tid enn tidligere, og det er ikke noen vits å lade mer enn til 70-75% på grunn av strupet hastighet. Tidligere var det ikke noe problem å lade til bilen stoppet av seg selv på 83%.

- Jeg kan få turtlemode / power limited ved fullt pådrag, selv med mer enn 50% strøm på batteriet.
Dette har begynt å komme nå som det har blitt kjøligere (ca. 3 varmegrader), men var ikke noe problem forrige vinter med temperaturer på -5 til -15.

- Lading fra 15% til 45% på hurtiglader. Hurtiglader sier at 4.56 kWh levert. Jeg brukte 10 min og 35 sekunder på dette, og snitteffekt tilsvarer ca. 26 kW hvis jeg ikke har regna helt feil...

Regnestykke:
30% = 4.56 kWh
1% = 4.56 / 30 = 0.152 kWh per prosent.
100% = 0.152 x 100 = 15.2 kWh tilgjengelig
15.2 kWh / 27 kWh = 56.29% restkapasitet

- Snittforbruk har vært stabilt i lang tid på ca. 184 Wh/km. Kjørecomputeren estimerer rekkevidde til ca. 83 km ved 100% batteri

Regnestykke:
83 km x 0.184 kWh/km = 15.27 kWh tilgjengelig.
15.27 kWh / 27 kWh = 0.56 = 56.55% restkapasistet.

(regnestykkene er da uten ev. varmetap o.l.)

15
Kia Soul EV / Sv: Justere klokken
« på: Mandag 02. ſeptember 2019, klokken 21:04 »
Resett-knappen funka fint på min, og klokka er tilbake som normalt.

Sider: [1] 2 3