Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - 1000kwh

#2476
Elbiler i media / Sv: TM etteraper salige Henry Ford
mandag 29. juni 2015, klokken 16:17
Sitat fra: Amoss på torsdag 25. juni 2015, klokken 13:19
Sitat fra: zbk på torsdag 25. juni 2015, klokken 10:39
Har ikke intensjonen med supercharger-nettverket alltid vært til bruk på langturer?

Helt sant dette. Superladenettverket ble lansert som løsningen på problemet med å kunne dra på langturer med en elektrisk bil. Ikke som en løsning på problemet med hjemmelading.

Men med det sagt så har også Tesla vært dårlig til å kommunisere dette. De har vært flinke til å si "Gratis tilgang for livstid", "Bruk så mye du bare vil" osv, uten å ta med "... på langturer". Så er jo litt forståelig at enkelte som ikke har satt seg godt nok inn i det har fått med seg hele budskapet.

Forstår godt at Tesla har trodd at folk som har hatt råd til en slik bil også burde hatt økonomi nok til å sikre en god hjemmeløsning, eller ha behov for "gratis elektrisitet" i hverdagen. De har vel egentlig ikke sett at dette skulle bli noe problem? I alle fall ikke så lenge de plasserer ladestasjonene utenfor bysentrum. Men nå ser de altså at dette begynner å bli ett problem enkelte steder, og velger å tydeliggjøre denne delen av budskapet, og får derfor tyn av de som ikke har - eller vil - se budskapet i rett sammenheng.
Jeg synes det virker veldig klart at Tesla har gjort en helomvending da de ser at kostnadene blir for store. Har for lengst tenkt at dette med fri lading ikke kommer til å fungere.

Gratis er gratis.

Edit: Det er jo ikke gratis engang, man betaler jo faktisk for fri tilgang til laderne. Så dette er jo flaut av Tesla.
#2477
Elbiler i media / Sv: Elbiler må bråke mer
mandag 29. juni 2015, klokken 16:03
Det beste med denne artikkelen er jo kommentarfeltet :D
#2478
e-Golf / Sv: Steinsprut og korrosjon på Astana felger
mandag 29. juni 2015, klokken 15:48
Får ikke alle VW-felger "kreft" etter hvert? Synes det går igjen på mange modeller..
#2479
B-Electric / Sv: Ladestatus?
mandag 29. juni 2015, klokken 08:44
Sitat fra: jin1987 på søndag 28. juni 2015, klokken 22:37
Du ser det på stikkontakt laderen at den lader! Den vil bevege seg fra 1 prikk til 4 prikker, når den er fulladet stopper den på 4 prikker eller 2 prikker spørs hvilken hastighet du bruker! Hvis den ikke lader tror jeg den lyser rødt!

Når den lader lyser det også grønt der du plugger inn laderen og den blir låst fast. Når den ikke er låst fast lyser den ikke grønt da antyder jeg at den ikke lader.
Enn når man står ved hurtiglader? Jeg ladet biler fra en 22kw stolpe og det var kun grønt lys ved kontakten på bilen viste noe om lading. Da har man jo ingen anelse om den faktisk lader (det stod ingenting på stolpen, det var offentlig gratis lading) eller hvor mange prosent man er på. Dette er jo en ganske stor blemme å ikke ha oppgitt i dashbordet slik som alle andre elbiler?
#2480
Sitat fra: jin1987 på søndag 28. juni 2015, klokken 22:45
Husker du hvor mye km du hadde på bilen før du dro? kan hende selgeren husket feil! De pleier å restarte km måleren så den skal stemme ganske riktig! Så hvis du kjørte på E+ skal du ha rundt 240km E ca 210km og S ca 180km hvis den var på range pluss.

Nei, husker dessverre ikke. Selger sa at vi ikke skulle bry oss med den måleren da den bare viste feil :p
#2481
B-Electric / Sv: Ladestatus?
søndag 28. juni 2015, klokken 22:33
Men det vises jo ikke fra utsiden av bilen? Det er jo vanlig på alle andre elbiler. Det er jo heller ingen garanti for at bilen faktisk lader hvis man ikke ser noe på skjermen inne eller et annet lys en plass?
#2482
Sitat fra: CitB59EL på søndag 28. juni 2015, klokken 18:09
Hvis du aktiverte range pluss(32-33 KW) før lading så vil bilen stå på 100% de første km. Hos oss typisk 20-27 km før måler går ned på 99%.  Så hvis du startet med 97% var du nok på vanlig lading (28kw). Rekkvidepakken gir 15 % ekstra.

Da vi dro fra forhandleren gikk den rett fra 100% og nedover da vi kjørte. Selgeren sa at rangeplus var aktivert.
#2483
B-Electric / Ladestatus?
søndag 28. juni 2015, klokken 18:49
Hvordan kan man se ladestatus når bilen står koblet til enten på hurtiglading eller hjemme? Dette er jo veldig frusterende å ikke se utenfra bilen.
#2484
Låner en Mercedes B-Electric i helga og kjørte i dag pendlerruta til samboeren (hun som skal bruke bilen). Det er ca 120 km og jeg kjørte motorvei ca halvparten i 100 km/t med CC og halvparten i 70-90 km/t med CC for det meste. Fine forhold ute med 16 grader.

Startet med 97% og endte på 15%. Forbruk 20.7 kWh/100km, snittfart 73km/h (1:41 h). Dette var med rangeplus.

Kjørte nok ikke så økonomisk, men mer komfortabelt og realistisk. Det er nok den elbilen jeg har prøvd med best rekkevidde, men fortsatt litt for kort for oss. Bilen er også absolutt den mest komfortable og lettkjørte.
#2485
Zoe / Sv: Villendende markedsføring fra Renault
søndag 28. juni 2015, klokken 10:14
Sitat fra: ZOE på søndag 28. juni 2015, klokken 08:17
Jeg vet ikke hvor DU kan få det, men det ble sluttsummen for meg hos MotorForum.   
Riktignok er vinterdekkene da levert fra lokal dekkbutikk.

Det var i november i fjor, de er nok dyrere nå.
Når man sammenligner priser så må det være priser som alle kan få, og i samme tidsrom. Jeg har fått tilbud på Zoe, og det var nærmere 240000,- ferdig på vei.

Akkurat nå får man BMW i3 for 262000,- og det fremstår som et bedre valg på alle måter ;)
#2486
Zoe / Sv: Villendende markedsføring fra Renault
lørdag 27. juni 2015, klokken 23:51
Sitat fra: Sele på lørdag 27. juni 2015, klokken 23:39
Jeg liker og sammenligne biler i samme prisklasse,Zoe og B klasse er ikke det.
Det ville vært merkelig om ikke en bil i den prisklassen som B-klassen er ikke virket mer premium enn Zoe.
Nja, vi snakker vel om biler i området 200-300000 her. Våger å påstå at vi er i samme prisklasse i samme bilklasse (småbiler). Man betaler for bedre komfort og kvalitet, det er sikkert. Men forskjellen er ikke enorm i pris.
#2487
Zoe / Sv: Villendende markedsføring fra Renault
lørdag 27. juni 2015, klokken 23:07
Sitat fra: kos på lørdag 27. juni 2015, klokken 03:07
Sitat fra: TM på fredag 26. juni 2015, klokken 15:31
Sitat fra: Sele på fredag 26. juni 2015, klokken 09:38
Jeg mener de har ordene i behold.
•Som den eneste aktøren i markedet er hjemmelader/wallbox og montering inkl. i prisen.

Mercedes er en bil som har pris fra 272 000,- og som ikke har dette inkludert i prisen.

http://www.dinside.no/933540/test-mercedes-benz-b-klasse-electric-drive
Jeg forstår ikke hva du mener ? At en Premium-bil som Mercedes koster mer enn en Renault har jo ingen ting med ladehastighet å gjøre. Man kan godt kjøpe en 11 kw ladeløsning sammen med B-klasse ED, men importøren har vært fornuftig nok til å la kunden bestemme hva slags ladeløsning de vil ha.

Nei, skal man lage sammenlikninger med konkurrenter må man bruke sammenliknbare verdier. Her tror jeg Renault skiter i eget reir  ;D , for det er lett for andre leverandører å slå tilbake siden Zoe som eneste elbil ikke kan lade fra IT nett og dermed krever wall-box med en trafo eller en ladekabel som vil koste 20.000 kr.

Na har jeg bestilt en i3, men kona ønsker seg en brun Zoe. Hvis jeg klarer å finne ut av tilbudene deres, så kjøper jeg kanskje en i løpet av sommeren. I Aftenposten forrige lørdag står det at Renaultver kampanjen gjelder tom. 31.8.2015. Forhandleren sier 30.6, så hvem kan man stole på  ??? Og så skriver RBI i en pressemelding at kunder etter 1.8 kan man velge bort wall-box og få Zaptec kabel i stedet. PodPoint wall-box fra Renault har jeg allerede i garasjen, og hva skal jeg med 2 ?


Premiumbil og premiumbil det er bare navnet som er Premium, bilen har en rekkevidde som en mus og ladder som en skilpadde - bilen er svindel når det gjelder Premium - den må du lenger ut på landet med. Bilen har ikke hurtiglading og tesla ler hele veien til banken når de så hva de hadde å konkurrere mot. Kjøp heller en god sofa - om du skal ha Premium .

Av alle elbilene (eksl. Tesla) så er jo Mercedes B-electric uten tvil den bilen som er mest premium. Det kan man jo nesten ikke diskutere på. Zoe var fin den, men milevis unna Mercedes hva angår komfort og opplevd kvalitet. I tillegg er det den elbilen jeg har klart å komme lengst med under en prøvekjøring.
#2488
B-Electric / Sv: 240 km rekkevidde
lørdag 27. juni 2015, klokken 22:22
Prøvekjører B-Electric i helga, og tok turen Lierstranda - Drøbak - Holmestrand. En del 70-80 km/t, 95km/t på E18 og noe småkjøring. Turen var 140 km og jeg hadde 20 % batteri igjen da jeg var hjemme. Det er det beste jeg har fått ut av noen elbil jeg har prøvd (Sould, Leaf, i3, Zoe).

Det var perfekte forhold for elbil i dag, med 20 grader og tørre veier. Hvordan vinteren fungerer med B-electric er ikke godt å si. Hadde forbruk på ca 20 kwh/mil. Tre voksne i bilen og litt bagasje.

En annen ting å nevne er at B-electri er den bilen som tilbyr mest plass og jeg vil påstå mest komfort. Det er en veldig behagelig bil å kjøre!
#2489
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Zapcharger
torsdag 11. juni 2015, klokken 21:09
Hva skjer da med de som har bestillt bil og fått lovnader om denne laderen?

Kjenner jeg er litt glad jeg ikke gikk for Zoe. Tenkte jeg kunne klare meg med bøtta før denne laderen skulle komme i august, slik som selgeren lovet.

Ikke stol på selgere tror jeg vi kan slå fast.
#2490
Sitat fra: illmatic på tirsdag 14. april 2015, klokken 17:51
Hei

Må begynne å pendle 55km hver vei på motorvei fra august. Litt usikker på lademuligheter på jobb enda, så bør ha rekkevidde på minst 100km hele året.

Det jeg ser for meg er enten:

Dieselbil ala Ford Focus. 60000 i innkjøp. 3000 i årsavgift. 7000 for delkasko. Estimert 0,6l per mil (?) gir drivstoffutgifter på ca 19000 gitt pris på 13,- per liter i snitt. Bompenger 30 per dag, 7000 på et normalt arbeidsår. Verditap på 1/2/3 år usikker? Ca 26000 i bom- og dieselutgifter per år totalt.

Elbil ala Nissan Leaf. Brukt 2013mod kanskje mulig å få rundt 140000. 450? årsavgift. 5500 delkasko (kasko blir veldig dyrt!). Drivstoffutgifter 0? Bom 0. Verditap 1/2/3 år usikkert..

Det jeg ser for meg er at Leaf vil lønne seg så lenge nissans verditap ikke overstiger diesel- og bomutgiftene samt verditapet til dieselbilen.

Innspill?
Ville regnet litt mer på kostnadene for Leafen. Du regner ikke med strømutgifter (3000-5000,-?), service (??), generelt vedlikehold (vasking, spyleveske osv).

Hvis du skal kjøre på motorvei og du må ha minst 100 km rekkevidde er det dessverre ingen elbiler jeg ville anbefalt i dag utenom Tesla. Du minster enormt med rekkevidde på motorvei, og særlig når det er kaldt og vått.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA