Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - 1000kwh

#21
Model S 2013 - 2022 / Kampanje på aktivering av autopilot
fredag 06. april 2018, klokken 20:39
Kjenner av og til på at vår Model S mangler noe viktig, nemlig autopilot.

60000,- for aktivering er jo voldsomt.

Har det vært noe kampanjer på dette? Evt hva tror vi om en fremtidig kampanje?
#22
Svigers ble stående fast på fjellet uten mobildekning da bilen betemte seg for at begge nøklene ikke var tilstedet.

Ble tauet av noen forbipasserende til det var dekning (20m på stive hjul). Sperret hele veien under hele dette spetakkelet.

I hvertfall, Tesla prøvde masse greier, men bilen nekter å gjenkjenne nøklene. Alle triksene for å bruke nøkkel uten batteri er prøvd 20 ganger. Resatt alt mulig.

Noen andre tips?? Ikke akkurat imponerende når dette skjer på en privat 1 felts hyttevei og det står 10 biler på tomgang og venter på å slippe forbi.

Bilen er nå flyttet ved hjelp av appen.

(Tillegg: alt startet ved at bilen ikke gjenkjente den ene nøkkelen ved butikken. De kjørte hjem på appen og hentet den andre. Da virket alt. Men da de skulle parkere på denne hytteveien så filk de ikke start igjen, nå med begge nøklene).
#23
Model S 2013 - 2022 / Storimponert over firehjulstrekken!
fredag 22. desember 2017, klokken 19:28
Vi har en gård på østlandet hvor det er ca 3 km bratt vei/traktorvei opp. I dag ble forholdene verst tenkelig, 1-2 plussgrader og is.

Med hjertet i halsen, bilen fullstendig stappet og med suspension på very high tok vi sats og kom oss helt opp. Det er ikke noe annet enn meget imponerende og akkurat derfor vi valgte denne bilen.

Førøvrig bruker vi Pirellidekkene som fungerte helt utmerket. Hadde skkkert fått enda bedre grep på isen med pigg, men det er firhjulsdriften som tok oss opp. Selv på godt snøføre kom vi ikke opp med passaten før (2wd).

Nå er det bare å komme seg ned  :o

God jul!:D
#24
Model S 2013 - 2022 / Beskytte dørtersklene
fredag 24. november 2017, klokken 16:44
Vi har det litt trangt i garasjen og man drar gjerne med seg beina over terskelen.

Noen tips til smarte løsninger? Tenker tilpasset folie eller lignende.
#25
Noen som sliter med tilgang til bilen med app? Står jeg er koblet til, men all data er gammel.
#26
Model S 2013 - 2022 / Hele familien bestiller Tesla!!
søndag 30. juli 2017, klokken 15:07
Det var kanskje litt clickbait overskrift. ;) Men jeg bestillte min Model S for 2 uker siden. Så prøvekjører svogeren min Model S og bestiller dagen etterpå. Nå driver svigerfar å funderer på Model X.

Synes dere det er vanskelig at familien/nære venner kjøper Tesla pga. deg når de i utgangspunktet er vant til dieselbiler? Jeg har forklart de begrensningene i rekkevidde og at Tesla er et nystartet firma. Men de vil ha likevel :P Orker ikke klaging over ditt og datt når de skal leve med bilene.
#27
Model S 2013 - 2022 / To nøkler i bilen samtidig
fredag 21. juli 2017, klokken 13:22
Jeg og fruen pleier å kjøre til jobb sammen. Da går vi til bilen samtidig og vi har en nøkkel hver. Men hva skjer når vi begge nærmer oss en Tesla med hver vår nøkkel? Hvordan går det med instillingene på setene osv.

Noen med erfaringer?
#28
Lading av Tesla / Kostnader ved rødt stikk (400V TN)
søndag 16. juli 2017, klokken 08:05
Vi bor i et hus fra 2014 som har 400V TN inn. Hovedsikringen er 4x40A. Det er kort vei  fra både sklringskap og fordeling (tomannsbolig) til garasjen (5 meter og 1 yttervegg.

Først og fremst; kan jeg lade Teslaen direkte fra 400V rødt stikk med medfølgende kabel?

Andre spm; noen som har en formening om hvilket prisleie man ligger i for å få installert dette?
#29
Vi venter barn og noen annet enn elbil er uaktuelt som familiebil. Nå begynner Model S å friste når renten er så lav og det fortsatt er 1 år ++ til Model 3 kommer.

Jeg tenker på S75D til ca 670000,- ny og vi må da klare oss med 1 bil (vi har kun 1 bil i dag). Men vi kjører til gjengjeld 40000 km i året! (lite bom og ferge)

Er dette galskap når vi har 960k brutto i lønn tilsammen og 3,15 mill i huslån? :D Tipper vi er ganske gjennomsnittlig her inne i forhold til lønn og lån.

Til Teslaen selger vi bilen vi har og får ca 140000,- i EK + de 10000,- vi har i dep på Model 3.

Gode råd er velkomne ;)   

(jeg blandet netto og brutto  :-[ )
#30
Hyundai Ioniq / Bestille nå, levering sommer 2018
tirsdag 04. juli 2017, klokken 18:05
Sendte epost til Centragaragen og fikk beskjed om at de kunne levere bil i januar hvis jeg bestillte nå.

Så når de skulle regne på inbytte fikk jeg beskjed om at tidligste levering er sommeren 2018.

Er dette vanlig nå over hele landet? Kan jo like gjerne kjøpe brukt i januar da.
#31
Model 3 / Hvordan skal dere finansiere deres Model 3?
søndag 08. januar 2017, klokken 21:57
Her i huset er det laget mang et excelark med spareplaner og lånemuligheter. Model 3 skal jo være en budsjett-tesla, så da regner jeg med at ikke alle kan betale den rett ut.

Tar dere billån, satser på at Tesla har et bra finanssystem eller betaler kontant?

Her satses det på sparing og ca 150000,- EK. Resten blir da lån.
#32
Model 3 / 4x4, supercharge og hengerfeste til 400000,-?
mandag 12. desember 2016, klokken 21:44
Hei! Jeg reserverte min TM3 ca kl 10 den morgenen det åpnet for reservasjoner.

Nå er spørsmålet, hva vil dette koste!? Jeg mener jeg kan presse samboer til å gå med på 400000,-, men noe mer enn det blir ganske uaktuelt.

4x4, supercharge og hengerfeste er mine absolutte krav. Antar minste batteri er 60kwh, hifi, store hjul osv er ikke nøye.

Hva tror dere?  ???
#33
Hyundai Ioniq / En liten rekkeviddetest (realistisk)
lørdag 10. desember 2016, klokken 11:58
Jeg prøvekjørte en Hyundai Ioniq Electric av Skrim Bil i Kongsberg i går til i dag. Hyggelige folk og fint lokale forresten.

Ruta var Holmestrand - Hokksund - Kongsberg (85,7 km) (E18 og E134)

0-1 grader, regn av og til, våt vei. Ingen forvarming, 21 grader, varmeseter, 100% batteri. Adaptiv cruise. Estimert 183km ved start.

Holdt fartsgrensene (40, 70, 100 og 110km/t)

Holmestrand - Hokksund: 55,3km, 75km/t, 47min, 74% batteri resterende og estimert 138km igjen.
Hokksund - Kongsberg: 30,4km, 68km/t, 33min, 55% batteri resterende og estimert 98km igjen.

#34
Jeg har et lite oppdrag til en som vil vise fram sin Model X :) Jeg lurer på om noen ønsker å kjøre et brudepar (meg og samboer) fra Drøbak kirke til Vindfangerbukta i Drøbak (ca 1,5 km) i sin flotte Model X. Datoen er 10. Juni 2017 kl 1400. Skriv gjerne her hvis dette er av interesse, eller send melding!
#35
Jeg har fått prøvekjøre en 2016 Outlander PHEV intense+ i helgen. Valgte intense+ da det er denne som er aktuell for oss.

Det som var viktigst for min del er el-rekkevidde og forbruk. Vi en relativt lang pendlevei som jeg kjørte tur/retur i dag. Batteriet var fullt, det var 5 grader og tørt ute. Ingen forvarming. Vanlig hybridmodus. 20-22 grader i kupeen, ingen aircondition. Cruisecontroll så mye som mulig. Resultatene: 

Holmestrand - Hokksund 57,3 km

2,6km i 30-60 km/t inkl. bratt stigning opp til E18
35km i 100/110km/t
19,2km i 70-90km/t.
Dette endte slik

Trip: 57.3 km
Drivstoffgjennomsnitt: 4.4 l/100km
El-gjennomsnitt: 28.0 kwh/100km
El-rekkevidde: ca 28.7km (da var drivstoffgjennomsnittet 2.2l/100km og batteriet akkurat tomt)


Uten lading kjørte jeg tilbake fra Hokksund til Holmestrand, men tok av på E18 ved Island-krysset i stedet (9km med 40-70km/t i stedet for motorveien). Forbruket er IKKE nullstillt, så dette inkluderer selvfølgelig turen TIL Hokksund. Vi har ingen lademulighet i Hokksund. Det endte slik.

Trip: 113.6 km
Drivstoffgjennomsnitt: 5.9 l/100km
El-gjennomsnitt: 23.3 kwh/100km


Det blir en tur til i kveld, hvor jeg skal prøve å kjøre et stykke på ren bensin. @

Konklusjon: Jeg er i grunn fornøyd med forbruket hvis man sammenligner denne SUVen mot andre SUVer. Hvis man derimot ser bilen i forhold til en diesel-stasjonsvogn er ikke forbruket så imponerende lengre. Man betaler jo for strømmen, bensinen er vesentlig dyrere og forbruket er faktisk litt over Passaten vår for denne turen.

Kjører man derimot fra 5-50 km blir regnestykket anderledes og man vil kunne få veldig bra forbrukstall. Og står valget mellom en Outlander Diesel og en Outlander PHEV ville jeg definitivt gått for PHEven. Den føles som en elbil uansett om den går på bensin eller ikke, og det er veldig behagelig. Pipingen som alle snakker om er helt ok i mine ører. De har valgt en behagelig lyd, og det piper ikke såå ofte som enkelte skal ha det til.

Infotainmentsystemet føles gammeldags ut, og skjermen er nesten komisk liten. Det er vel og merke mange funksjoner og informasjon som trekker opp. Men jeg klarte ikke å koble til min iphone 6, noe som var skuffende.

Håper dette er av interesse for noen :P

#36
Mitsubishi Outl. PH / App og prøvekjøring
lørdag 02. april 2016, klokken 21:52
Lurer på om det blir krøll for forhandleren hvis jeg logger meg på med appen på en outlander jeg har i helgen. Spurte ikke da jeg fikk bilen.

Det blir spurt om VIN osv, og vil ikke ødelegge for fremtidige eiere av bilen.
#37
B-Electric / 500 km i neste generasjon?
torsdag 20. august 2015, klokken 14:35
http://insideevs.com/mercedes-b-class-ed-set-bump-range-300-miles-report/

Synd at det er så kort tid siden B-klasse ble lansert som elbil.
#38
B-Electric / Ladestatus?
søndag 28. juni 2015, klokken 18:49
Hvordan kan man se ladestatus når bilen står koblet til enten på hurtiglading eller hjemme? Dette er jo veldig frusterende å ikke se utenfra bilen.
#39
Kia Soul EV / Veldig høyfrekvent lyd fra Kia Soul - irriterende?
fredag 27. februar 2015, klokken 16:05
Jeg prøvekjørte Kia Soul og la merke til en høyfrekvent lyd som var til stedet omtrent hele tiden. Det virker som den kommer fra motoren. Jeg vil anta at eldre eller mennesker med nedsatt hørsel ikke vil høre lyden. Samboeren min la også merke til det, men jeg hører sånne skarpe lyder godt og synte det var plagsomt.

Som en gammel tv eller noe annet elektrisk utstyr som piper konstant. CNET kommenterte denne lyden som en "deal-breaker" i sin test; http://www.cnet.com/products/2015-kia-soul-ev/ (ca 4:18 ut i videoen)

Er det noen andre som opplever denne lyden som plagsom? Har dere vent dere til den?
#40
Kjøpe elbil? / Brukt leaf eller ny Soul 110 km t/r + småkjøring
torsdag 26. februar 2015, klokken 20:31
Hei! Samboeren min skal starte i en jobb 55 km unna der vi bor. Hun skal pendle hver dag, og det kommer til å bli forferdelig dyrt med Passaten vi har.

Det vi ser for oss er 55 km til jobb hvor hun kan lade med vanlig stikkontakt. Jeg vet man kan lade med vanlig kontakt med Soul, men kan man det med Leaf?

I tillegg skal hun kjøre mens hun er på jobb, og der er det usikkert hvor langt.

Er det bare Soul som er realistisk her, eller vil en brukt leaf fungere? Hvor langt kan man se for meg å kunne kjøre med en 4 år gammel leaf?

Har prøvekjørt Soul og digget den! Men en brukt leaf er jo 100000,- billigere.

Mange spørsmål. Takk for eventuelle svar! :D
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA