Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - SteinHolstad

#31
Ønsker mulighet til å kunne flytte førersetet lenger bak enn det skinnene tillater idag.  Har hørt med Etac Bil AS og de sier:

Generelt om å flytte setet bakover: ser ut fra bildet at det enkleste er å borre ut de klinkede naglene, og vurdere om seteskinnene kan flyttes noe bakover på understellet. Husk at seat slide sensoren da blir "LURT".
Teknisk sett vil alle slike endringer kreve søknad om dispensasjon fra kravet til setestyrke, direktiv 74/408/EU, samt fra kravet om festepunkt for sikkerhetsbeltet dersom selelåsen sitter i setet, direktiv 76/115/EU.
Hva du velger å gjøre privat, vet bare du om, men nå vet du i alle fall hva du berører.

Videre de sensorene tilknyttet setet:




Seat slide sensor forteller setets posisjon, og avgjør om airbag i rattet skal utløses som stor eller liten, den er i 2 eller 3 trinn.

Denne sensoren påvirkes av setet i forhold til seteskinnene, så dersom du flutter hele setet lenger bakover, vil du "lure" systemet dersom du flytter setet og likevel sitter i fremste posisjon på selve skinnene. Bilen tror da at du sitter helt oppe i rattet, og vil utløse" liten airbag." Kan manipuleres.

Front seat belt switch: kjenner om setebeltet er satt i låsen. (bruk av beltet), varsler dersom man kjører uten setebeltet. Kan manipuleres.

Heated seat: Strøm til setevarmen.

Side airbag module: Denne kabelen utløser sideairbagen i setet. Kan manipuleres.

......
Jeg har ihvertfall funnet ut at jeg lar det være som det er inntil noen finner på noe smart.  Har fjernet isopor foran ved pedalene og klarer meg greit.
#32
Sitat fra: tomrh på onsdag 20. mai 2015, klokken 23:13
Tenker på flere ting jeg tenker å ordne etterhvert, som utetemp-måler, navi, ryggelyd og kanskje også ryggekamera. Varme i ratt kan jeg ikke få, men rattpels hjelper. Ellers savnes cruisekontroll. Og mykere fjæring - det kunne faktisk ha vært ordnet med 14-felger men det er umulig foran uten vinkelsliper..

Finnes faktisk varme i ratt å få:
http://www.ebay.com/itm/Heated-Steering-Wheel-Cover-12V-Steering-Wheel-Cover-DIY-Steering-Wheel-Cover-/251766992870?hash=item3a9e7b6fe6&vxp=mtr
eller
http://www.ebay.com/itm/Heating-Steering-Wheel-Cover-Battery-Operated-No-Cord-while-driving-/251808923459?hash=item3aa0fb3f43&vxp=mtr

Hvor bra de er? - ingen aning!!
#33
Har vel også sammenheng med prisfall på ny Trilling - kjøpte ny Mitsubishi I-MIEV i mars til 145.000 med metallic lakk og sommer og vinterdekk - ferdig på veien.

Prøvde samtidig å selge min 4 år gamle Kia Venga som var gått 60.000 - innbytte pris var da 100.000 og som ny kostet den 230.000.  Er jo ikke noe lite verdifall det heller.  Min datter fikk glede av den bilen istedet.

Bil blir vel sjelden noe mer enn en utgiftspost og med en trilling tror jeg vi har har av de absolutt rimeligste bilene å eie med lav pris og lavt strømforbruk og elbilfordelene så lenge de varer.
#35
Kjøpte bilen min i mars og har det samme og det er en Mitsubishi.  Har ikke tenkt over det som noen feil, men greit om noen vet hva som lager lyden.  Lyd er jo vanskelig å beskrive med ord - mer kanskje en klikkelyd - innbiller meg at den kommer fra foran (skulle til å si motorrommet)  :)
#36
Hei og takk for svar!

Det var om det var skadelig eller ikke - man da kan jeg altså vente til hurtiglading stopper, forstår jeg deg rett.

Når det gjelder lading hjemme i garasje på vanlig medfølgende lader så mener jeg å ha lest her inne at man kan lade til laderen er ferdig - da den foretar balansering på slutten av ladingen.  Er det helt uproblematisk at lading er ferdig i god tid og laderen står i 5-6 timer selv når batteriet er fullt eller bør jeg passe å på å få koplet fra lader når batteriet er fullt?

Ved normal kjøring har jeg til og fra jobb i to dager.  Har da valgt å lade etter dag to til fullt selv om jeg akkurat hadde klart å kjøre til og fra jobb en dag til.  Er dette smart for batteriet som helst ikke skal lades helt ut og ihvertfall ikke stå utladet over tid? Kunne jeg like godt ladet fullt hver dag - eller vil det da forkorte levetiden på batteriet?
#37
HEI

Til vanlig lader jeg min 2015 i-Miev bare hjemme i garasjen, men i dag skulle jeg i et kundemøte litt lenger unna enn bilens kapasitet, så for første gang testet jeg Chademo hurtiglading på Kiwi Åmot (Fortum).  Ladebrikken og alt fungerte 100% og har lest at hurtiglading skal stoppe ved 80%.  Det var vel gått 15 minutter før jeg kom til 81% og stoppet ladningen manuelt.  Jeg trodde kanskje at hurtigladingen stoppet automatisk ved 80% men det gjorde den altså ikke.

Er det riktig at man skal stoppe hurtiglading ved 80%?
Er det riktig at man må passe på dette selv?

Jeg kom meg akkurat hjem med 4km igjen på guessometeret. :)
#38
Jeg kjøpte Mitsubishi i-miev for ca en md siden og den har fjernstyrt forvarming av bilen.  Denne kan ikke programmeres på tid - men må slås på med fjernkontrollen. 
#39
Trur forhandlere er mer interessert i pengene enn bilene våre.  Har skifta bl.a. olje og oljefilter i 30 år på egne biler og ingen skal fortelle meg at et verksted gjør dette bedre.  Selvfølgelig kreves det av oss at vi vet å bruke riktig olje og riktig filter og ser jo at mange bileiere ikke har kunnskapen eller ønske om å gjøre dette selv.

Nå er det ikke motorolje på elbil  :) men filter klarer jeg fint å skifte, det samme med spylerveske og viskerblad.  Når det kommer til rustsjekk så er ikke det så vanskelig heller - og det viktigste for å unngå rust er bilpleie - sommer som vinter - kanskje mer viktig om vinteren grunnet salt.  Det eneste jeg skulle ønske var påkrevet fra forhandler var batterisjekk og softwareoppdateringer.

Så det koker vel ned til hva den enkelte føler seg komfortabel med.
#40
Mener og tror at bremsevæske skift hver andre år også er litt overdrevet - eller??
#41
Kjøpe elbil? / Sv: Spårreundersøkelse
søndag 12. april 2015, klokken 14:57
Enig - bør revideres denne. Skrivefeil bør heller ikke være i en slik spørreundersøkelse.
#42
Model S 2013 - 2022 / Sv: Jekk
torsdag 09. april 2015, klokken 13:29
Sitat
Den så bra ut. Hvor kan man bestille denne?

Jeg har ikke bestilt enda - men hatt dialog med Rudolf Horák:

E-mail:    rudolf@autolift3000.com

Phone:    00420 731 848 033

Vertrieb / Sales office:                         
Hammergasse 8                                       
D 91238 Engelthal                                     
Deutschland /Germany                       
Phone: 0049 15204406969   

Han har ingen forhandler i Norge så vi må evt. importere selv.  For en stk. har han forlangt:

We can deliever: 

AUTOLIFT 3000 (ECONOMY) = AUTOLift 3000 incl.beams pads set, w/o eletric drill    for                           EUR  742,50 

Export custom procedure                                                                                                                                                         EUR   25,00

price including delivery to your Adress, No VAT,

Så må man regne fortolling og mva - totalt ca 9000.  Om vi hadde fått bedre pris om flere gikk sammen om å kjøpe kan jo tenkes.


#43
Model S 2013 - 2022 / Sv: Jekk
søndag 05. april 2015, klokken 18:13
Går og vurderer å kjøpe denne typen jeg. Synes den ser genial ut for dekkskift (ihvertfall for meg som "må" skifte på 4 biler). Men også for å kunne gjøre enkelt arbeid under bilene. Obs. finnes simplere kinautgaver av denne også:

http://www.autolift3000.com/en/produkty/autolift-3000/

http://youtu.be/qi-XicXmp9w

Kommer på ca 9000,- med frakt og mva.
#44
HEI

Er jo ikke sikker - men fant det ut fra denne mener jeg å huske:

This part is compatible with 4 vehicle(s).
Notes
Important part details   Year   Make   Model   Trim   Engine
; Qty needed per veh...   2014   Mitsubishi   i-MiEV   ES Hatchback 4-Door   ELECTRIC
; Qty needed per veh...   2014   Mitsubishi   i-MiEV   SE Hatchback 4-Door   ELECTRIC
; Qty needed per veh...   2012   Mitsubishi   i-MiEV   ES Hatchback 4-Door   ELECTRIC
; Qty needed per veh...   2012   Mitsubishi   i-MiEV   SE Hatchback 4-Door   ELECTRIC
Portions of the information contained in this table have been provided by beasleyimports
Item specifics
Condition:   New   Genuine OEM:   Yes
Quantity Sold:   sold individually   Brand:   
MITSUBISHI OEM
SKU:   101:7803A012   Manufacturer Part Number:   
7803A012

http://www.ebay.com/itm/MITSUBISHI-OEM-7803A012-Cabin-Air-Filter-/201261170753#vi-ilComp

Men har jo ikke bestilt og prøvd så skal ikke påstå noe 100% her.  Skal sende en mail til han italieneren og høre  :)

Denne er jo den samme som Mekonomen kommer opp med og ikke så ille i pris denne heller:
http://www.ebay.com/itm/Corteco-80001779-Cabin-Air-Filter-/311309896963?pt=LH_DefaultDomain_15&hash=item487b840d03&vxp=mtr
#45
Kom over denne på Ebay.

http://www.ebay.co.uk/itm/151207779093

Tror det skal være riktig filter - men med ny bil er det vel et år til jeg behøver tenke på å bytte.

Hvis man "gambler" på vanlig post uten tracking tar de 10EURO for frakt.  Så da blir det jo ca 175,-.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA