Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - THE

#46
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
tirsdag 09. januar 2024, klokken 09:21
Utrolig store prisforskjeller på effektdelen på nettleie i de forskjellige nettselskapene. Her er mine takster. Ber nesten hver dag om at BKK skal overta det lokale drittselskapet!
#47
Sitat fra: RJK på fredag 22. desember 2023, klokken 12:04
Sitat fra: THE på fredag 22. desember 2023, klokken 11:02
Sitat fra: RJK på fredag 22. desember 2023, klokken 10:55
Sitat fra: THE på fredag 22. desember 2023, klokken 09:19Ser ikke noe om det her på tråden, men Håbakken/Lærdal er åpnet. I følge kartet til Ionity er det 12 ladeplasser. Da jeg kjørte forbi for ei tid tilbake så det ut som det er gjennomkjøringsplasser der.
Lærdal er nok en av de som har kommet opp helt i det stille nå. Ca samtidig med den jeg nevnte over.

Ser ut som den kanskje har erstattet de 2 recharge/fortum-laderne som vises i Google Street View, eller om de er kommet i tillegg til de og SuC-ladestasjonen som er på samme sted.

Tror det var 2 steder til som inntil nylig var "under construction", men som nå er åpnet. Jeg bare ikke husker hvilke steder det var. Om noen ser det bedre enn meg, så "shout out".

Forøvrig, synd det ikke er en offisiell bruker fra Ionity som er aktiv her, slik som f.eks. Circle K og Eviny virker å ha. Og som kan fore oss med denne infoen. ;)
Vil tro at Recharge-laderne står fremdeles. De ligger på andre siden av vegen ned mot Tesla-laderne, så ingen konflikt med areal. og forskjellig operatør. Kan sjekke når jeg kjører forbi senere i dag.
Nice, ut fra kartinfoen (trykker på "naviger hit") trodde jeg de lå på samme plassen. Ville jo vært fint å samle de, da det ikke så ut som det var nært til annen infrastruktur som man ønsker ved ladeplassen.

Mener altså serveringssteder og toaletter, i tillegg til at å få det samlet, gir det bedre næringsgrunnlag for andre å etablere seg der, og dersom ene er full, er det lett å se om det er ledig hos konkurrenten.


Setter inn et bilde jeg tok da de startet gravearbeidet på Håbakken i vår. Har markert plassering av diverse på bildet for å gi oversikt over området.
#48
Sitat fra: RJK på fredag 22. desember 2023, klokken 10:55
Sitat fra: THE på fredag 22. desember 2023, klokken 09:19Ser ikke noe om det her på tråden, men Håbakken/Lærdal er åpnet. I følge kartet til Ionity er det 12 ladeplasser. Da jeg kjørte forbi for ei tid tilbake så det ut som det er gjennomkjøringsplasser der.
Lærdal er nok en av de som har kommet opp helt i det stille nå. Ca samtidig med den jeg nevnte over.

Ser ut som den kanskje har erstattet de 2 recharge/fortum-laderne som vises i Google Street View, eller om de er kommet i tillegg til de og SuC-ladestasjonen som er på samme sted.

Tror det var 2 steder til som inntil nylig var "under construction", men som nå er åpnet. Jeg bare ikke husker hvilke steder det var. Om noen ser det bedre enn meg, så "shout out".

Forøvrig, synd det ikke er en offisiell bruker fra Ionity som er aktiv her, slik som f.eks. Circle K og Eviny virker å ha. Og som kan fore oss med denne infoen. ;)
Vil tro at Recharge-laderne står fremdeles. De ligger på andre siden av vegen ned mot Tesla-laderne, så ingen konflikt med areal. og forskjellig operatør. Kan sjekke når jeg kjører forbi senere i dag.
#49
Sitat fra: derwaechter på torsdag 21. desember 2023, klokken 23:02Teslaen uten sensorer har gått fra  parkeringsvennlighet på tidlig 2000talls-nivå til dagens gjennomsnitt. Riktig nok med en "fancy" løsning.

Lukeparkering er nå omtrent like lett eller vanskelig som det er med vår 2014 Leaf med 360 kameraer.
Det er ikke dårlig det. Men ikke noe å juble for heller.
Er det bare jeg som blir svimmel og uvel av den forvridde virkeligheten 360-kamera viser? Har prøvd flere biler med 360 kamera, og ender med å slå av og bruke vanlig ryggekamera i stedet. Løsningen til Tesla med ryggekamera + begge sidekameranene synes jeg fungerer bedre (ved rygging) enn 360 kamera. Det jeg har sett av Tesla sin nye visualisering ser for meg ut til å vise et mye bedre bilde av omgivelsene enn det man får med 360 kamera.
#50
Model X 2014 - 2022 / Sv: Bytte av olje på drive unit
fredag 22. desember 2023, klokken 09:22
Sitat fra: Piero på fredag 22. desember 2023, klokken 00:16
Sitat fra: THE på tirsdag 19. desember 2023, klokken 13:24Hvor ofte skal olje på DU byttes? Spurte Tesla en gang, men fikk beskjed om at dette ikke var et servicepunkt lenger. Burde sikkert fått byttet olje på min.
Husker det ikke sikkert, men tror intervallet var 170k km før Tesla fjernet anbefalingen. Jeg snakket med en Service advisor i Tesla for et par dager siden og da var tilbakemeldingen at det ikke var nødvendig på min MX fra 16. Mitt syn er likevel at det ikke er en ulempe å bytte olje.
OK, min 2017 X har trillet drøyt 185k km, så kanskje ikke dumt å vurdere oljeskift. Får høre med EV-services hva de tenker.
#51
Ser ikke noe om det her på tråden, men Håbakken/Lærdal er åpnet. I følge kartet til Ionity er det 12 ladeplasser. Da jeg kjørte forbi for ei tid tilbake så det ut som det er gjennomkjøringsplasser der.
#52
Sitat fra: Rosstopher på fredag 22. desember 2023, klokken 09:06
Sitat fra: THE på fredag 22. desember 2023, klokken 08:58[...]biler med eksplosjonsmotor, men også elbiler.

Eksplosjonsmotor!  :D Den likte jeg!

Eksplosjonsmotor er vel strengt tatt et begrep som bare kan brukes om bensinmotorer, ikke dieselmotorer, men artig lell. (https://nn.wikipedia.org/wiki/Eksplosjonsmotor)
#53
Sitat fra: turfsurf på fredag 22. desember 2023, klokken 07:55Pod point som det var snakk om her hadde vel ikke b-vern av noe slag. Husker nesten ingen bokser som hadde b-vern på den tiden. Zappi kanskje, og Zaptec?
Prøvde å finne igjen dokumentasjon på boksen, og har søkt litt på nettet og sett på sidene til Pod Point, men finner ikke noe om b-vern. Det ser ut som Pod Point-bokser fra 2018 og nyere har innebygd B-vern og smartfunksjoner. Min Pod Point fra 2015 er nok så dum og simpel som det kan bli. Pod Point har lagt ned driften i Norge, men har fremdeles en supportfunksjon, så får ta en prat med dem også.

Det er ikke installert b-vern mellom trafo og ladeboks. Firmaet som installerte på vegne av Renault er selvsagt kjøpt opp av et annet firma, så har ikke fått kontakt med noen som kan svare meg på hva monteringsanvisningen fra 2015 viser. Dette firmaet installerte Pod Point ladere for Renault i hele Bergensområdet, og det området er stort. Sel vom jeg bor over 200 km fra Bergen så var det nærmeste firma som var godkjent av Renault. Ble dyr installasjon når jeg skulle betale for to personer med ca. 400 km kjøring og 6-7 timer kjøretid i tillegg til jobben...

Får prøve å nøste litt mer i hva som skulle vært levert, men sikkert vanskelig å klage nå siden firmaet ikke eksisterer lenger en gang.
#54
Sitat fra: turfsurf på fredag 22. desember 2023, klokken 08:54
Sitat fra: Egil Fonn på fredag 22. desember 2023, klokken 08:45Det er greit å la bilen stå på tomgang mens snø og is fjernes.
Greit, eller lovlig? Det er vel ikke nødvendig å la motoren gå på tomgang mens man skraper is.
Jo, ofte er det det. Uten luft på ruta dogger det ofte på innsiden når det er slikt vær at det må skrapes is. I alle fall her på Vestlandet med (ofte) veldig fuktig luft. Ofte må man la bilen stå på tomgang et par minutter etter man setter seg inn uten at ruta må skrapes også, for å få vekk så mye dogg at det er forsvarlig å kjøre. Det gjelder for øvrig ikke bare biler med eksplosjonsmotor, men også elbiler.
#55
Sitat fra: Vaduz på torsdag 21. desember 2023, klokken 19:07Skulle kjøre en diesel X5 her forleden for å hente noe greier, og den måtte jo gå på tomgang til varmen smeltet is på vinduene. Mens jeg ventet dro den inn masse eksos i kabinen og den lukten gjorde meg nesten bilsyk og brakte frem ikke så behagelige minner fra biltur i barndommen. Skal aldri tilbake nei.

Nå har jeg ikke så mye godt å si om dieselbiler. Kjøpte det en gang på impuls da jeg var og så på en annen bil med bensinmotor som jeg tenkte å kjøpe. Var veldig fornøyd med bilen, men ville 1000 ganger heller hatt den med en bensin turbo slik jeg egentlig var på utkikk etter. MEN det finnes vel ikke en dieselbil registrert etter 2005 eller deromkring som ikke har Webasto/Epersprächer dieselvarmer med forvarme-funksjon? En BMW X5 burde det i alle fall være unødvendig å ha motoren på tomgang for å få isfri, en slik luksusbil må vel ha dieselvarmer som standardutstyr selv om alt bortsett fra ratt og fire hjul er tilleggsutstyr?

Hvis dieselvarmeren ikke fungerer som den skal så er det vel mindre utslipp, mindre røyk og mindre generende lukt av en dieselmotor på tomgang. Snakker av egen erfaring, og flere personer som kom og ga meg beskjed om at det var brann i bilen min før jeg fikk reparert varmeren) Veldig mye bedre med lydløs, luktløs og røykløs elektrisk forvarming enn de stinkende Dieselgreiene. Spesielt når bilen står parkert rett utenfor vinduene til flere soverom.

Ellers er jeg helt enig i det med at jeg ikke skal tilbake. Bortsett fra at nå som jeg har elbil som hovedbil, så er det så lite tid som går med til skruing og fiksing at jeg kan ta meg tid til å ha en hobbybil (med bensinmotor selvsagt). 
#56
Sitat fra: jlan på torsdag 21. desember 2023, klokken 09:45
Sitat fra: THE på torsdag 21. desember 2023, klokken 08:36Spørsmålet mitt er om jeg har forstått det riktig  når jeg sier at jeg ikke trenger B-vern her siden jeg har skilletrafo, og elektrisk adskillelse er likestilt med automatisk utkobling? Dvs. slik det ser ut for meg så bør det være uproblematisk for meg å få byttet ut PodPoint med Eease-boksen nå uten å montere ekstra B-vern i skapet?
Du trenger vel ikke B-vern i skapet, men du bør gjerne ha B-vern på 400V siden.  Hvis da ikke Easee blir godkjent for montering uten B-vern.

Burde da ladestasjonen vært montert med B-vern på 400V siden i utgangspunktet også? Ble montert våren 2015, så da var det NEK400:2014 som var gjeldende. Vernet på 400V siden som ble montert av elektriker den gangen er et A-vern.
#57
Jeg kjøpte en Eease ladeboks rett før ESV-saken ble kjent for meg. Jeg har ikke fått den montert da jeg ville vente på en avklaring først.

I dag har jeg en PodPoint 16A trefase ladeboks som ble kjøpt sammen med Renault Zoe. Jeg har da en trefas 230/400V trafo stående foran ladeboks. 3x32A A-vern til trafo og 3x16A A-vern etter trafo til ladeboksen. Spørsmålet mitt er om jeg har forstått det riktig  når jeg sier at jeg ikke trenger B-vern her siden jeg har skilletrafo, og elektrisk adskillelse er likestilt med automatisk utkobling? Dvs. slik det ser ut for meg så bør det være uproblematisk for meg å få byttet ut PodPoint med Eease-boksen nå uten å montere ekstra B-vern i skapet?
#58
Model X 2014 - 2022 / Sv: Bytte av olje på drive unit
tirsdag 19. desember 2023, klokken 13:24
Hvor ofte skal olje på DU byttes? Spurte Tesla en gang, men fikk beskjed om at dette ikke var et servicepunkt lenger. Burde sikkert fått byttet olje på min.
#59
Tesla i media / Sv: Er er det 1 april i dag hos motorredaksjonen?
torsdag 14. desember 2023, klokken 13:54
Sitat fra: RJK på torsdag 14. desember 2023, klokken 13:27PS! Gjør oppmerksom på at jeg er venstrehendt, men bruker musa på høyresiden av tastaturet som de fleste andre, Så om det gjør at jeg føler det langt lettere, skal være usagt.

Kanskje blir det å måtte koble inn høyre hjernehalvdel (høyre hjernehalvdel styrer venstresiden av kroppen og derved venstrehanda, og motsatt styrer venstre hjernehalvdel høyresiden og derved høyrehånda) for en som er sterkt høyrehendt og derfor bruker venstre hjernehalvdel langt mer aktivt, en smule mer utfordrende. ;)
Samme for meg, venstrehendt, men med musa på høyresida av tastaturet. Da kan vi slå fast at statistikk og seriøs forsking viser at venstrehendte med musa på høyre side av tastaturet synes Tesla sin nye løsning for blinklys fungerer kjempebra... Så kan man kanskje si at kundegrunnlaget til Tesla blir en smule begrenset om det er kriteriene for å takle den nye løsningen for blinklys.
#60
Tesla i media / Sv: Er er det 1 april i dag hos motorredaksjonen?
torsdag 14. desember 2023, klokken 09:23
Sitat fra: Klykken på torsdag 14. desember 2023, klokken 08:38Tesla sin tilnærming til sjåføren er jo at "vedkommende gjør alt feil". Bilen skal vite selv når det skal blinkes, og den skal helst styre selv også. Derfor, i tillegg til å spare trailerlass med penger, fjerner de slike "overflødige" ting.

Men ville ikke dømt det nord og ned før jeg hadde prøvd iaff. Sitte i en Model Y med hendler i begge retninger og si at blinklysknappen ikke fungerer blir for dumt.
Nå har jeg ikke prøvd TM3 med blinklysknapper, men prøvde TMX med Yoke. Jeg var veldig skeptisk før jeg prøvde, men må si at både yoke og knapper var en positiv opplevelse. Jeg tenkte at det sannsynligvis er litt verre å vite hvilken knapp man skal bruke i en bil med rundt ratt da jeg prøvekjørte. Med yoke er det velig lett å se hva som er opp på rattet uansett hvilken posisjon det står i, og dermed ingen problem med blinklys i rundkjøringer for min del. Med rundt ratt og knapper ser jeg for meg at det kan være litt mer styr på å trykke på riktig blink-knapp i rundkjøringer når du ikke vet hva som er opp på rattet umiddelbart, men det kan jo fungere bedre enn jeg frykter det også. Inntil videre er jeg fornøyd med å ha spaker til blinklys, fullys og gir, men i motsetning til hva jeg trodde før jeg prøvde så er ikke mangel på spaker noen deal-breaker for min del. 
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA