Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - THE

#2476
I tillegg er det en del usikkerhet rundt utforming av effektledd i nettleie. Egen tråd for diskusjon om høringsdokument fra NVE om ny beregning av nettleie finner du her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,21261.0.html

Hvis det innføres effektledd på nettleie kan det bli veldig dyrt å lade med 11/22 kW. Tror jeg hadde lagt kabel som gjør det mulig å oppgradere ladestasjon senere, men hadde ikke installert mer enn 16A (3,6kW) ladestasjon i dag om jeg ikke hadde hatt behov for det.
#2477
Sitat fra: bjaolsen på fredag 14. august 2015, klokken 09:38
Var i Hemsedal en tur i sommer og da så jeg at det var satt opp to doble Type-2 11kW stolper

Tenker du på Kiwi Ulsåk? Trodde det var 22kW der.

Ellers, som jeg har nevnt i en del andre tråder. Bare send meg en melding om noen har behov for lading i Lærdal. Jeg har 11kW ladeboks rett ved siden av Rv5, og i fin gåavstand fra sentrum. Det er i alle fall en løsning for å få fylt opp til å komme seg til Jølstraholmen (mot Førde) og Sandane (nordover E39). Med lading i Lærdal kommer man seg også opp på Sognefjellet via Årdal og Tindevegen.

AR sin hurtiglader i Aurland er OK på DC, og 22kW AC (visstnok til 100,- kr pr lading) skal være klar i løpet av noen dager sier ryktet. På veg vestover skal nok Hemsedal-Aurland gå uten problem, litt mer usikker når du kjører østover pga mye stigning. På vinteren kan det nok også være utfordring med Hemsedal-Aurland uten lademuligheter. Og prisnivået på AR DC-hurtiglading (220/240 kr pr lading) er nok også vanskelig å svelge for de fleste.
#2478
Elbiler i media / Sv: Audi kommer med Tesla X utfordrer
fredag 14. august 2015, klokken 09:28
Hvis de kommer med en konseptbil til høsten (http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=44156), så vil det bety at en produksjonsklar modell ligger en del år frem i tid, og sannsynligvis tar det enda et par år før den kommer i salg?

Da har muligens Tesla X allerede kommet i en oppgradert versjon 2. Tror kanskje ikke Audi bør sikte seg inn på å konkurrere med spesifikasjonene på "dagens" Model X, da er det en fare for at de ligger mange år på etterskudd når bilen endelig kommer i salg.

Det er uansett spennende å se at store etablerte bilprodusenter legger mye ressurser i utvikling av prototype elbiler. Det vil vel medføre at vi om noen år kan velge og vrake i elbiler.
#2479
Elbiler i media / Sv: Elbiler brenner fælt..
fredag 14. august 2015, klokken 09:15
Sitat fra: elektrolux på torsdag 13. august 2015, klokken 22:24
År   Antall personbil-branner   Av disse elbiler
2015   (Til august)          177   2
2014                              610   2
2013                              695   2
2012                              667   0
2011                              788   2

Med tanke på at bilparken består av 2% elbiler er de underrepresentert på brannstatistikken her. Står for ca 1/2% av alle bilbrannene.

Eller for å si det mer tabloid: Du har 4 ganger så stor risiko for at fossilbilen din brenner enn elbilen din. ;D

Tar en så vekk "Modifiserte" Renault Kangoo er det omtrent null tjangs for at elbilene brenner. ;)

Finnes det noen oversikt/statistikk over elbilbranner i Norge? Tenker på fordeling på bilmodeller og om det er under lading, kjøring eller parkering at branner har startet

Er klar over at det egentlig blir umulig å bruke statistikk her siden veldig mange av elbilmodellene i Norge er nye, og gjennomsnittsalder på elbil er mye lavere enn fossilbiler. I tillegg er det så få tilfeller av elbilbrann, at usikkerheten i statistikk blir veldig stor. Kunne likevel tenkt meg å se en oversikt over hvor mange "modifiserte" Kangoo som har brent, og om noen av de nyere elbilmodellene har vært utsatt for brann.

Redigert kl 09:47:
Fant i en artikkel et tilfelle av brann i gammel Renault Kangoo under kjøring i juni 2012 (http://www.tu.no/industri/motor/2012/06/26/advarer-mot-gamle-elbiler). Statistikken over viser 0 elbilbranner i 2012, så det er tydeligvis noe feil i datagrunnlaget i tabellen. I samme artikkel står det også at det er den 3. brannen i Norge i løpet av kort tid i den type Kangoo. Til sammen har det i alle fall vært fire tilfeller siden det tidligere i sommer brente en gammel Kangoo i Bergen. tredje brannen i løpet av kort tid kan vel også indikere at de to elbilbrannene i 2011 involverte Renault Kangoo.
#2480
Zoe / Sv: skaslien gjestgiveri lade zoe
torsdag 13. august 2015, klokken 20:07
Sitat fra: aronesen på torsdag 13. august 2015, klokken 19:21
Sitat fra: emil på torsdag 13. august 2015, klokken 19:16
Når Zaptec kladden er her slipper man forhåpentligvis å tenke mer på om det er TN eller IT og Type2 eller Schuko.

Ja, det spørs om ikke det blir årets julegave til meg fra Nissen.. ;)

Får håpe det blir DETTE årets julegave....
#2481
Zoe / Sv: skaslien gjestgiveri lade zoe
torsdag 13. august 2015, klokken 19:11
Sitat fra: morten69 på torsdag 13. august 2015, klokken 15:14
de har ladestolpe trenger ikke kjøre bilen inn på kjøkkenet:)

Bak ladestolpen står det et skap med et blått merkeskilt på. Ser bare siste bokstaven, men det er en T. Vil tippe det står 230V IT på skiltet.
#2482
Elbilen i Samfunnet / Sv: NVE og ny nettleie, høringsfrist 15.ausust
torsdag 13. august 2015, klokken 10:21
Sitat fra: weld77 på torsdag 13. august 2015, klokken 10:05
Det er det heller ingen grunn til. Andelen bileiere som trenger 22kW i garasjen er mikroskopisk. Ingen grunn til at netteiere skal investere enorme summer for noe som ikke er reelt behov for. De som har behov for det får heller finne seg i å betale for det i form av høyere effektavgift eller lignende. De som ikke klarer å skjønne dette får enten bla opp eller betale et lass av avgifter for bensin/diesel/bompenger eller hvordan nå systemet blir seende ut i fremtiden.

Fremtidige elbiler vil ha større batteripakker, noe som ironisk nok reduserer behovet for kraftige ladekurser dramatisk siden man stort sett alltid har kurant med rekkevidde på batteriet.

Helt enig i konklusjonen om at større batteripakker vil redusere behovet for ladeeffekt hjemme. Pr. i dag er jeg avhengig av 11kW lading hjemme på min Zoe opptil flere ganger i uka, men om jeg hadde hatt Tesla, så hadde jeg høyst sannsynlig klart meg med 3,6 kW hjemme. I tillegg til at det på sikt blir større batteri/lengre rekkevidde pr. lading, så vil forhåpentligvis hurtigladenettverket bli mye bedre utbygd også. Da vil det være bortkastede penger å sette opp en egen "hurtiglader" hjemme for de få gangene man har et behov. Du kan lade mange ganger på hurtiglader for kostnaden av å sette opp eget 22kW punkt hjemme.
#2483
Elbilen i Samfunnet / Sv: Tunnelbranner
onsdag 12. august 2015, klokken 13:56
Sitat fra: sangiovese på onsdag 12. august 2015, klokken 13:27
Sitat fra: THE på onsdag 12. august 2015, klokken 09:59
En annen fordel med batteribrann sammenlignet med en bensinbrann er eksplosjonsfaren. Et batteri brenner forutsigbart uten fare for eksplosjon.

Eksplosjonsfare? Nå har jeg sett en del bilbranner opp gjennom, og har ennå til gode å se en eneste av disse bilene eksplodere på noen som helst måte. De brenner heftig, ja. Men så er det ikke akkurat så mye flammehemmende materialer som benyttes i bilene. Det gjelder elbiler like mye som fossilbiler.

Men når det er sagt så er det slett ikke umulig at fossilbiler tar lettere fyr i kollisjoner enn elbiler.

Alt i alt er det vel like ille om det er batteribil eller bensin/diesel-bil som brenner i en tunnel. Det vil bli mye røyk med et innehold av mange forskjellige giftige gasser som ikke er bra for helsa uansett.

Sitat
For øvrig var det en buss som brant i Gudvangatunnelen denne gang. Forrige gang var det en trailer. Jeg tviler på at disse blir elektrifisert med det første. Mistenker at busspassasjerene ikke vil sette pris på en times ladestopp annenhver time.

En eventuell elektrifisering av langtransport og turbusser vil vel sannsynligvis ha energilagring i form av hydrogen i stedet for batterier også, og jeg er ikke sikker på om en brann med store hydrogentanker involvert er bedre enn en brann i et kjøretøy med dieseltank.
#2484
Elbilen i Samfunnet / Sv: Tunnelbranner
onsdag 12. august 2015, klokken 09:59
En annen fordel med batteribrann sammenlignet med en bensinbrann er eksplosjonsfaren. Et batteri brenner forutsigbart uten fare for eksplosjon.

Når det gjelder vann- og frostsikring i tunneler med PE-skum så er det krav til at alt isolasjonsmateriale skal dekkes til med sprøytebetong slik at det er brannsikkert, og dermed ikke slipper ut helseskadelige gasser. Udekket skum vil også smelte ved en brann, og kan da dryppe ned i tunnelen. Det er fremdeles masse ubeskyttet PE-skum i norske tunneler, men mye blir dekket i forbindelse med oppgraderingsprosjekter i tiden fremover. Ellers har alt utstyr i norske tunneler strenge krav til brannsikkerhet. Problemet er jo at det er nesten uendelig med gamle, mørke, trange tunneler med PE-skum og dårlig sikkerhetsutrustning her i landet. Mange av disse tunnelene har nok veldig liten prioritet i forbindelse med oppgradering på grunn av lite trafikk.
#2485
Problemet med økte inntekter på nettleie er jo at det ikke fører til bedre og mer robust overføringsnett, men fører til at eierne av nettselskapene tar ut mer utbytte. Det kan jo forsvares med at det uansett går til gode formål siden eierne stort sett er kommuner og fylkeskommuner. Kommuner og fylkeskommuner burde være de første til å se at et robust elforsyningsnett er viktig for næringsliv og innbyggere i området, men dessverre er det enklere å dekke inn merforbruk i kommunal sektor ved å ta ut mer utbytte fra nettselskapene enn ved å redusere forbruket...

Jeg bor i en kommune der det er store vannkraftverk, og mye strøm føres over fjellet til Østlandet. Jeg har også nettleie som i følge statistikkene til NVE er over dobbelt så dyr som nettleie i Oslo. Nettleien har også et fastbeløp som varier med størrelse på inntakssikring, så allerede i dag er det en form for effektledd i nettleie, i alle fall hos enkelte nettselskap.

Selv med ny beregning av nettleie så vil det sannsynligvis være store forskjeller i hvor mye man betaler i nettleie rundt om i landet. Noen vil spare på en omlegging til effektbasert nettleie, og noen vil få ekstra kostnader. Det vil i alle fall bli viktig å ha oversikt over eget forbruk gjennom døgnet og året.

På kalde vinterdager er det flere steder i landet utfordring med overføringskapasitet allerede i dag, og det vil da være viktig å redusere effekttoppene i nettet på kritiske tidspunkt. Hvordan dette best kan løses er det tydeligvis mange meninger om, og NVE har presentert flere alternative ideer og forslag i høringsdokumentet sitt. Noe av formålet med å sende forslaget ut på høring er jo å få tilbakemeldinger og kommentarer fra forskjellige instanser. Det gjenstår ennå å se hvordan en ny beregningsmåte for nettleie blir til slutt, men jeg tror helt sikkert det blir store endringer fra dagens energibaserte beregning.
#2486
Zoe / Sv: Zoe vinner av Swiss Energy Grand Prix foran Tesla
tirsdag 11. august 2015, klokken 14:35
Sitat fra: jabj på tirsdag 11. august 2015, klokken 14:25
Renault skal også fortsatt selge Q210 (motor levert av Continental), noe jeg også fikk bekreftet av MotorForum i Kristiansand, sjekk også http://europe.autonews.com/article/20150624/ANE/150629995/renault-says-new-motor-will-cut-ev-losses hvor de sier det samme. For personer som bruker elbil med mye pendling virker faktisk Q210 som ett bedre valg en R240, mens vi som stort sett bruker elbil i nærområdet med dagsturer opp mot max 15-16 mil er nok R240 ett bedre kjøp.

Håper da at det også vil bygges ut flere 43kW AC ladere fremover, ellers blir jo fordelen av Q210 minimal. Jeg ønsker meg i alle fall 43kW i stedet for 22kW etter veiene der jeg kjører.
#2487
Elbilen i Samfunnet / Sv: NVE og ny nettleie, høringsfrist 15.ausust
tirsdag 11. august 2015, klokken 11:47
Har studert og regnet litt på hva det vil bety for min strømregning, gitt at jeg har samme forbruksmønster som i dag. Det hører med til historien at jeg i dag har en av de høyeste nettleiene i landet i følge statistikkene til NVE.

Forutsetter at jeg som i dag enkelte dager setter bilen til lading med 11kW når jeg kommer hjem fra jobb for å ha bilen klar til bruk etter middag. Det medfører ganske høye effekter, og dermed høyt effektledd på nettleie. Går ut fra tallene til jkirkebo (107,5 kr/kWh vinter og 35 kr/kWh sommer, energiledd henholdsvis 23/25 øre/kWh sommer/vinter), og at effektleddet beregnes som et snitt av de tre timene med høyest effektuttak i løpet av en mnd.

Med mitt energiforbruk på ca 25000 kWh/år og estimert ca 65% av forbruket på vinteren, så vil jeg få nettleie på ca 12-15 øre/kWh høyere enn i dag. Uten endringer i forbruksmønster vil jeg få ca 3000,- kr økte strømutgifter pr år. Nå er det mange usikkerheter i beregningene mine, og jeg ser at jeg har mulighet til å gjøre en del grep for å redusere effektuttak når jeg lader elbil. Kan for eksempel slå av varmekabler/varmepumpe og unngå bruk av vaskemaskin/tørketrommel når elbilen lades.

Det er vel også umulig å se hvordan effektleddet skal beregnes ut fra høringsforslaget til NVE, da det er foreslått mange forskjellige beregningsgrunnlag.
#2488
Sitat fra: Electrix på tirsdag 11. august 2015, klokken 10:29
Sitat fra: mkaut på tirsdag 11. august 2015, klokken 10:24
Sitat fra: Fanafjord på fredag 07. august 2015, klokken 12:25
Når regningen kom ble disse to ladinger fakturert med 72 kroner. Dette er jo selvfølgelig små summer men likevel blir det jo en skyhøy pris på over 7 kroner per kwh. Dette er nesten nøyaktig 10 ganger så mye som jeg betaler med dagens strømpris hjemme (inkl nettleie og påslag). Denne turen hadde faktisk vært billigere med en liten dieselbil.

72 kr er fortsatt ingenting mot hurtiglader på Orkanger (EV power), som koster 149 kr per lading (uten abonnement), uansett hvor mye man lader!  >:(
Siden vår C-Zero bruker ca. 20 minutt fra nesten tomt batteri, tilsvarer dette 7,50 kr/min .. eller mer hvis man har noe strøm igjen..

Fins det noe dyrere strøm i Norge, eller er dette en rekord?
Hva om du trenger 6 minutter lading (4 kWh ved 40 kW) for å nå fram og eneste hurtiglader i nærheten er fra Arctic roads til 220 kr pr stk?

Det er omtrent nøyaktig det behovet jeg av og til vil ha i løpet av vinterhalvåret. Har 30 km hjem fra AR i Aurland, og rekker kanskje ikke å lade nok hjemme før avreise til Aurland for å komme t/r. Kunne da vært kjekt å lade 3-4 kWh for å komme hjem. Jeg får riktignok lavere minuttpris siden jeg trenger 22kW AC, men 220,- kr for 10-15 minutter blir ikke aktuelt, og uansett blir det en kWh-pris på ca 60-70 kroner!!!. Da får det bli dieselbil de få turene jeg ikke rekker å fylle opp med 11kW hjemme før avreise.

Med fornuftig enhetsprising hos AR (på nivå med Fortum, grønn kontakt, BKK), så ville jeg vært en trofast kunde.
#2489
Zoe / Sv: Forsinkelse Zaptec ladekabel
tirsdag 11. august 2015, klokken 10:34
Hvis Zaptec skal leveres ut fra oktober, så må vel spesifikasjoner for kladden være klare snart? Venter i spenning på å se hva jeg faktisk har bestilt til den nette prisen av 15900,- eks. MVA...

Med type 2 plugg, så betyr jo det at vi kan lade Zoe på Type2-ladestolper med IT nett (16A og 32A). Håper i alle fall ryktene om lading med 14A stemmer da. Uansett vil Zaptec kladden føre til mer fleksibilitet i forhold til lading, og da mangler jeg bare en fornuftig måte å frakte ski på før Zoe blir "vinterbilen" min også.
#2490
Sitat fra: Softblue på mandag 10. august 2015, klokken 13:21
Om alle skal lade el-bilen på natten så vil det bli "rush-tidsavgift" på strømnettet om natten.
Uansett vil NVE heller at jeg bruker shuko hele natten enn min 22Kw ladeboks en times tid.


Samme problemstilling for meg. Med høy effektavgift blir nok ikke 11kW wallbox benyttet til lading lenger, da vil den kommende Zapteckabelen bli brukt i stedet for å unngå effekttoppene. Renault Zoe har ingen mulighet til å sette ladestrøm i bilen, og den trekker det som er tilgjengelig. Uten 11kW lading hjemme blir elbilen mye mindre anvendelig for min del.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA