Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - THE

#2086
Lading av Tesla / Sv: 11 Nye Superladere til Norge i 2016
fredag 15. april 2016, klokken 09:23
Skal kjøre fra Vestlandet til Vardø i sommer, og da er ikke elbil aktuelt. Dette er en tur som blir gjort av og til. Mangel på lademuligheter i Nord-Norge og Nord-Sverige i tillegg til mangel på tilhengerfeste er de eneste årsakene til at jeg ikke kan være helelektrisk.

Planen er å bytte ut dieselbilen når Model 3 kommer, men det forutsetter faktisk at det blir bygd ut SC nettverk nordover. Det er ikke noen god reserveløsning med masse 50kW ladere når man skal kjøre nesten 2500 km en vei. Jeg kan godta at jeg må stoppe innom et par 50kW DC hurtigladere/og eller semihurtig AC ladere i forbindelse med lengre pauser på turen, men primært er det SC eller høyere ladehastigheter som gjør det mulig å kjøre så lange turer med elbil.
#2087
Turer i Norge. / Sv: Aurland - Hol med elbil
fredag 15. april 2016, klokken 06:43
Det er bare 92 km med 600-700 netto høydemeter å overvinne. Hastighet fra Aurland og opp er ganske lav, så det bør gå greit selv om stigningen er stor i %. Har selv kjørt 128 km med netto 750 høydemeter, hadde da 15% batteri da jeg kom frem til hytta. Kjørte nye 15 km ned til Fagernes for å hurtiglade. Totalt ca 143 km inkludert stigninger fra 0-1000 moh og 450-750 moh. Med forsiktig kjøring er det utrolig hvor mye man kan få ut av batteriet på Zoe.

Sent fra min D6503 via Tapatalk

#2088
Kjøpe elbil? / Sv: Et ørlite spørsmål om rekkevidde
torsdag 14. april 2016, klokken 22:10
Nye Zoe er oppgitt til 240 rekkevidde, men det er nok bare på papiret. Gamle Zoe med 22 kWh batteri er oppgitt til 210 km. Har kjørt 105 km nå nettopp, og brukt 12,6 kWh. Veldig forsiktig kjøring uten bruk av varme, riktignok med en god del hundre høydemeter opp og ned, men avsluttet turen ca 200 m lavere enn ved start. Det tilsvarer ca 180 km rekkevidde på fullt batteri. Å få 210 km ut av bilen, som er oppgitt rekkevidde, er nok umulig bortsett fra på flat vei med 60 km/t og +20 grader i lufta.

Sent fra min D6503 via Tapatalk

#2089
Bruker bare BKK og Voss energi sine siden de tilbyr 43 kW AC.

Sent fra min D6503 via Tapatalk

#2090
Zoe / Sv: Hvordan har batteriene våre det da ? (CanZE , SOH)
tirsdag 12. april 2016, klokken 17:25
Skal snart ha min inn på service, og da blir det vel installert ny SW på min også. Skal lese av SOH og SW-versjoner i CanZE før og etter verkstedbesøket.

Sent fra min D6503 via Tapatalk

#2091
Kjøpe elbil? / Sv: Pendling Vik (Hole kommune) til Oslo
tirsdag 12. april 2016, klokken 13:38
Sitat fra: tutti på tirsdag 12. april 2016, klokken 12:29
Zoe kan kun lades på TN nett uten ekstrautstyr. 2/3 av Norge bruker fortsatt IT nett. Nyeste Zoe har ikke hurtiglader, dab, app m.m.. Hvorfor velge noe som ikke er mer fleksibelt mht. lading og har det utstyret konkurrentene har?

Zoe leveres nå med integrert DAB+, og app har også Renault (men den er ikke spesielt bra). Zoe kan lades på alle 11, 22, 43 kW AC uttak, og i tillegg alle andre uttak der det er TN-nett. Det finnes også diverse løsninger for lading på IT-nett, så det er ikke helt umulig.

Det største problemet med Zoe slik jeg ser det er mangel på hurtiglading. Nye Zoe lader max med 22kW, og de gamle med 43kW lader blir stadig mindre anvendelige pga. at Fortum/KIWI-laderne med 43kW AC byttes ut med 22kW. Hvis man sjelden har behov for å lade på hurtiglader, så kan Zoe fungere glimrende, også om man av og til har behov for en ladestopp for å komme fram dit man skal. Langtur med Zoe og 22kW lading må nok være for spesielt interesserte. Jeg orker i alle fall ikke å ta Zoe på langtur hvis det ikke er 43kW ladere langs ruta jeg skal kjøre.
#2092
Zoe / Sv: Hvordan har batteriene våre det da ? (CanZE , SOH)
tirsdag 12. april 2016, klokken 10:00
99% 23500 km

Gikk ned fra 100% til 99% ved ca. 18000km.

Samme fenomen som zbk opplevde ved lading i mange kuldegrader der batteriet ikke ladet til 100%. Det verste jeg opplevede i vinter var 91-92%. Bilen ladet til 100% da den ble satt på lading rett etter kjøring, men mistet mange prosent i løpet av natta. Ved programmert forvarming startet bilen automatisk lading igjen på morgenen, og klarte som oftest å lade til 97-99% før jeg reiste til jobb. Det verste tilfellet var at lading startet på 87% på morgenen, og stanset på 91-92%. Forsøkte da og koble fra/til lader på nytt, men bilen ville ikke ta mer lading. Utetemperatur var ca -13 grader.
#2093
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Lading i Sogndal
tirsdag 12. april 2016, klokken 07:46
Sogndal ligger vel inne i runde 3 av Enova-utlysningene, og skal lyses ut i mai. Da er det også en del andre strekninger uten ladetilbud pr i dag som lyses ut, blant annet Strynefjellet og Romsdalen.http://www.enova.no/finansiering/naring/transport/stotte-til-ladeinfrastruktur/1034/0/ Regner med at fristen for etablering av ladestasjoner for denne runden av utlysninger blir forsommeren 2017.

Håper Fortum får opp hurtiglader på Håbakken (Lærdal) i løpet av våren, da bør det gå greit å komme seg til Sandane/Jølster og neste hurtiglader på sommeren. På vinteren bør det nok være lademulighet i Sogndal og/eller Skei for at dette skal være komfortabelt.


Med hurtiglader på Håbakken vil det også være mulig å komme seg over Sognefjellet for mange elbiler da det er 2 stk. 7kW ladeuttak i Gaupne der man kan toppe opp batteriet før fjellet.


#2094
Tja, 8 timer om natta med 16A (antar 3,3kW inn på batteriet) lading gir ca 26kWh. Det er nok til 130 km kjøring ved forbruk på 2kWh/10km, noe som er en god del høyere enn mitt snittforbruk med Zoe i vinter. 130 km hver eneste arbeidsdag tilsvarer 30000km/år i pendling. Med batterier på 50-60kWh så har man en ganske stor reserve om man ikke skulle få ladet batteriet fullt opp i løpet av natta også.

Jeg står fremdeles på mitt om at effektbehov for lading blir lavere, og ikke høyere, med større batteripakker pga at det er mer fleksibelt når du må lade. Nå må jeg ofte lade med høy effekt hjemme fordi jeg kommer hjem med nesten tomt batteri og skal ut på lengre turer på ettermiddagen. Med 50kWh tilgjengelig kan man kjøre 20-25 mil på vinter og opp mot 35-40 mil på sommer pr lading.

Når det gjelder max effektuttak ved lading, så kommer det flere ladebokser med mulighet for smart styring slik at ladeeffekten går ned hvis det er høyt effektforbruk ellers i huset. Selv med en Tesla S 90kWh vil du sjelden ha behov for veldig mange timer sammenhengende lading på 11kW. Hvis man lader på natta så brukes ikke koketopp, boblebad, varmtvannsbereder og elbillading samtidig heller. På 7 timer lader man en Tesla S90 fra nesten tom til nesten full på 11kW lading. Selv med veldig mye kjøring er det få som vil ha bruk for mer enn 11kW ladeuttak hjemme, jeg tror de aller fleste vil klare seg med 3,6kW ladeuttak uansett om de kjører Tesla eller iMiev.
#2095
Med 400V har du vel TN-nett og ikke IT-nett? 32A 400V betyr vel trefas inntak, og dermed ca 22kW max effektuttak? Jeg har trefas 230V IT 63A, ca 25kW max effektuttak, hjemme hos meg. Hus på 240kvm fra 70-tallet med dertil isolasjonsnivå og behov for oppvarming. Jeg har 11kW (400V 16A med trafo) lademulighet for elbil, og det går fint, så det bør også gå hos deg med litt planlegging av effektuttak.

Jeg er heller ikke helt enig i at biler med større batteripakker vil kreve høyere ladeeffekt. Behovet mitt for rask hjemmelading er på grunn av liten batteripakke. Med dobbelt så stort batteri hadde det helt sikker vært tilstrekkelig med 16A 1fas lading over natta.
#2096
Elbilen i Samfunnet / Sv: Nå kommer bompenger for elbiler
mandag 11. april 2016, klokken 09:38
Sitat fra: Blouberg på lørdag 09. april 2016, klokken 08:53
Sitat fra: THE på fredag 08. april 2016, klokken 19:56
Vegvesenet er i mot elbiler, og gjør så godt de kan for å gjøre det vanskelig å være elbilist.
Sliter litt med å skjønne dette, kan ikke tro at dette er en uttalt og akseptert holdning. Vært interessant å høre etatens syn på dette.
Hvilke motivasjon er det i så fall som driver et slikt standpunkt? Etaten er jo finansiert over statsbudsjettet som det burde jo ikke være økonomi..

Det er ikke noe vedtak i Vegvesenet på at de ikke ønsker elbiler, men den jobben som blir gjort i etaten viser vel tydelig hva som er ønsket.

Vegdirektoratet har blant annet fattet et vedtak om at det IKKE skal etableres lademuligheter for elbil på vegvesenet sine kontorlokasjoner, hverken for ansatte eller besøkende. Da jeg skulle bruke privat elbil i jobbsammenheng og spurte pent om å få lade bilen min for å komme meg over fjellet til hurtiglader, så var svaret NEI. Jeg fikk beskjed om at det ikke er mulig å lade elbil, og det blir aldri mulig å lade elbil. I tillegg fikk jeg svaret "Du får kjøpe en bil med lengre rekkevidde, eller gjøre slik som jeg. Kjøpe en slik bil som går på diesel"

I rammeavtalen for tjenestebiler i Statens Vegvesen finnes det ingen lavutslippsalternativ. Det er ingen elbiler eller PHEV som kan velges, heller ikke for biler som brukes hovedsakelig for kjøring til og fra møter o.l. i byer.

Statens vegvesen er raskt ute med å foreslå fjerning av elbilfordeler når det er snakk om reduksjon i bompengeinntekter, forsinkelse for buss i kollektivfelt osv., men rapportene/datagrunnlaget som ligger til grunn er som oftest ganske mangelfulle.

Det begynner å bli ganske mange år siden utbygging av hurtigladere startet langs norske veier, men ennå har ikke Vegdirektoratet klart å godkjenne et standardisert informasjonsskilt som viser ladeplass.

I Vegvesenet sitt første forslag til Autopassdirektiv for riksvegferger var det fastsatt en lavere sats for elbiler enn for "vanlige" biler, men det skulle ikke være noen rabattordning for elbil. Det vil si at for de som tar ferge ofte vil prisen være lik for elbil og diesel/bensin. Foreløpig er det rabattavtale også for elbil på de få riksvegfergene der autopassbetaling er innført, men jeg kan ikke finne noe i prisdirektivet for 2016 som sier at det skal være sånn.

Vegvesenet argumenterer godt for å innføre betaling for elbiler i bomringer og bomfinansierte veier pga tap av inntekter, men det blir aldri vist til den helsegevinsten som ligger i lavere luftforurensing i byer, spesielt av PM2,5 som hovedsakelig skyldes forbrenning av diesel, og som er årsak til en stor del av kostnadene relatert til helseplager pga. luftforurensing.
#2097
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Hurtiglader på Vinje (Voss)
lørdag 09. april 2016, klokken 12:25
Det er problem med mobildekning i området x så kommunikasjon til betalingsløsning er ustabil. Ring Voss energi på dagtid til uka og hør om de har fått til en fix på problemet.

Sent fra min D6503 via Tapatalk

#2098
Elbilen i Samfunnet / Sv: Nå kommer bompenger for elbiler
fredag 08. april 2016, klokken 19:56
Vegvesenet er i mot elbiler, og gjør så godt de kan for å gjøre det vanskelig å være elbilist. Nå uttaler jeg meg som privatperson, men ansatt i Vegvesenet, og basert på egne erfaringer med etaten.

Tor Henning Eines

Sent fra min D6503 via Tapatalk
#2099
Kjøpe elbil? / Sv: Nekter å ta innbytte på elbiler
fredag 08. april 2016, klokken 19:51
Renault typegodkjenner vel Zoe med større batteri om det blir mulig for oss å bytte?

Sent fra min D6503 via Tapatalk

#2100
Kjøpe elbil? / Sv: Kjøpe EL-Bil, Soul eller Zoe?
fredag 08. april 2016, klokken 12:00
I utstyrslisten står det at Mode3 32A kabel og EVSE 10A er standard på alle utgaver av Leaf, og du skal ikke betale noe ekstra. EVSE er en laderegulator som gjør at du kan lade bilen fra vanlig jordet stikkontakt. Mode3 32A er den kabelen du bruker når du skal lade fra ladebokser med type2 uttak (offentlige ladeplasser er ofte utstyrt med slike uttak). Den kabelen som følger med Leaf takler 32 A, og betyr at du kan bruke den på 7,4 og 22 kW uttak, og den støtter også 6,6kW laderen i Leaf.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA