Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - THE

#1
Jeg kjører Tesla Model X. I snitt over året inkl. ladetap og forvarming vil jeg anta at bilen bruker drøyt 2,5 kWt/mil. En kollega byttet nylig ut sin Volvo XC70 D5 med en Audi eTron, og sa at Volvoen brukte ca 0,85 l/mil. Det er i alle fall den minste biltypen jeg vil sammenligne med siden noe mindre og uten 4x4 hadde vært helt uaktuelt. På vei til jobb i dag var drivstoffprisene på 24,4-24,6 kr/l for diesel og 25,6-25,85 kr/l for bensin. (I dag ble nok forbruket på TMX inkl. ladetap og forvarming ca. 2,3 kWh/mil).

Volvoen ville kostet meg ca 20 kr/mil med dagens priser, og alt under ca 9 kr/kWh ville gjort det rimeligere på kjøre TMX på hurtiglading. Fasiten er jo at det kostet meg ca 1,2 kr/kWh med hjemmelading, og dermed mindre enn 3 kr/mil å kjøre elbil.

NAF og petrol heads kan få lov å leve i villfarelsen for min del, men NAF kan jo prøve å balansere informasjonen de kommer med litt. Jeg er uansett helt enig i at hurtiglading er dyrt, men spørsmålet er om man betaler mest for strømmen man får, eller om det er muligheten til å hurtiglade "hvor som helst" som koster for ladeselskapene. 
#2
F-150 Lightning / Sv: Kommer F-150 Lightning til Norge?
mandag 15. april 2024, klokken 13:17
@Couterpointer, det med mangel på alternativer var mitt poeng. Pr nå, og innen overskuelig framtid finnes det få alternativer til F150, bortsett fra fossile varianter av pick-up.

@ToWalkOrDrive, Maxus T90 kan jo nesten ikke regnes som en konkurrent siden den har bare 1 tonn hengervekt. På den andre siden har T90 nesten 1 tonn nyttelast, og F150 registrert som personbil i Norge får jo bare knappe 600 kg nyttelast, som egentlig er for lite på en pick-up.

Det koker jo ned til at det foreløpig ikke finnes gode elektriske alternativer til fossile pick-up'er i det norske markedet ennå, og ikke noen som jeg kjenner til som skal lanseres heller.

Isuzu D-max har både 1 tonn nyttelast og 3,5 tonn tilhengervekt, men bare 67 kWh batteri og treg hurtiglading i tillegg, og dermed veldig kort rekkevidde.

For å velge elektrisk pick-up må man være entusiast og ikke være redd for å svelge kameler. Det er i alle fall veldig viktig å være klar over egne behov og krav før man går til innkjøpe av elektrisk pick-up, da det er fort gjort å sitte med en bil som ikke passer med behovene man har.
#3
F-150 Lightning / Sv: Kommer F-150 Lightning til Norge?
mandag 15. april 2024, klokken 09:41
Så vidt jeg vet er det ikke mulig å kjøpe Silverado EV i Norge, og jeg tror ikke det er planer om å ta den inn heller, men dette er jeg usikker på. Jeg klarer i alle fall ikke finne noe informasjon om bestilling, pris osv. I USA er vel uansett Silverado EV dyrere enn F150 Lightning, så om pris gjør F150 uaktuell tror jeg ikke man skal håpe på at Silverado kommer til Norge som et rimeligere alternativ.

Kineserne kommer, og BYD blir vel kanskje det første alternativet som blir tilgjengelig i Norge fra den kanten? https://www.elbil24.no/nyheter/byd-lanserer-elektrisk-pickup/81221259

Personlig ville jeg nok valgt F150 eller fossil pick-up, utelukkende fordi BYD er kinesisk. Jeg finner ikke mye spesifikasjoner om BYD Shark, men ser det er antatt at den får ca 600 km rekkevidde i EV utgave, bilen skal for øvrig også lanseres som en plug-in hybrid, men det blir nok ikke den versjonen vi får til Norge.
#4
F-150 Lightning / Sv: Kommer F-150 Lightning til Norge?
mandag 15. april 2024, klokken 08:44
Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 15. april 2024, klokken 00:53
Sitat fra: turfsurf på søndag 14. april 2024, klokken 15:09
Sitat fra: Counterpointer på søndag 14. april 2024, klokken 12:39Den er fremdeles godt over millionen så det er ikke noe superkjøp imho..
Tja, hvilke andre biler får man til samme pris med god plass til fem i kupeen, stort bagasjerom, plan og 3,5t trekkapasitet.
Godt poeng :+1:
Det er egentlig akkurat samme situasjon som da jeg kjøpte TMX i 2017. Det fantes ingen andre alternativer som oppfylte behovet vårt, bortsett fra fossilbiler. F150 Lightning har ingen alternativ i Norge hvis man vil/skal ha elektrisk pick-up som fungerer som det. Da blir det enten diesel pick-up eller F150. En VW Amarok med 3L diesel koster FRA ca 900k som varebil inkl. mva. Ikke mye forskjell opp til F150 da, og i tillegg er F150 registrert for 5 personer.
#5
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
fredag 05. april 2024, klokken 07:45
Sitat fra: Otkristo på torsdag 04. april 2024, klokken 21:15
Sitat fra: Otkristo på torsdag 04. april 2024, klokken 15:53
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 04. april 2024, klokken 14:57
Sitat fra: JorEl på torsdag 04. april 2024, klokken 14:43Er rustgaratien 10år hos Tesla?

Si at min nydelige, fantastiske model S, ruster bort.
Hvor mye kan den ruste bort, før Tesla sier til meg at jeg ikke har FSD, siden FSD følger bilen?
Hvor mange prosent er Arnold Swarzenneger, en Terminator, siden han nå har en pacemaker :o

(Er redd for at jeg vurderer min Tesla høyere enn markedet, siden jeg har brukt 60knok på FSD/bilen. Jeg tenker også at Musk ikke er en sleip fyr og at Tesla har andre vedier en $$$. Ikke liker jeg å bli svindlet for 60knok heller ??? Derfor blir det nok til at jeg beholder bilen. Den er dyr å eie etter garantien vissnok. FSD påfører meg unødvendig angst, selv når jeg ikke sitter i bilen..)
 

Er 12 år rustgaranti, men det må ruste fra innsiden og ut for å gjelde :-)
Model S har vel aluminiumskarosseri, så faren for rust er en del mindre enn en del andre biler.
De sier at Model S er veldig enkelt bygget, sånn at "hvem som helst" kan fikse.
Dersom du i tillegg til FSD har gratis lading for evig og alltid kan det fort bli lønnsomt å reparere den for evig og alltid  :D
Bare å beholde godbilen
Hva er vanlig rustgaranti i bilbransjen ?
Etter min erfaring er rustgaranti bare humbug, nærmest svindel. Det skal utrolig mye til for å få rustangrep dekket av garanti. Alle krever at det skal ruste fra innsiden, og i tillegg er det en hel haug med vilkår i garantidokumentene som må være oppfylt, og som eier må få utført for at garantien skal gjelde. Merkeverksted står stort sett på sitt og hevder at rust skyldes ytre påvirkning, og det er egentlig umulig for en vanlig bileier å motbevise. Om det står 8, 10 eller 12 år i garantipapirene har ikke så mye å si. Den beste rustgarantien er vask og vedlikehold av bilen, understellsbehandling og rask reparasjon av skader i karosseri, understell og rustbeskyttelse.
#6
Sitat fra: suverin på onsdag 03. april 2024, klokken 15:13
Sitat fra: Borger_ på onsdag 03. april 2024, klokken 14:44Men hvis du uansett har et krav om størst mulig plass og bagasjeromsvolum så ryker jo de fleste modeller som feks. Solterra, Eve6 osv.

Om det er størst mulig bagasjeplass som gjelder, så ryker egentlig hele den bilklassen, Y- inkludert. Man får ikke med seg såå mye mer i Y enn de andre i klassen (ja, jeg har testet) :)

Om størst mulig bagasjeplass er kriteriet, så vil jeg bare nevne Tesla Model X. Fås jo til godt under 400k som brukt, også TMX100D. Det blir jo eldre biler som har en del km på telleren, og økt usikkerhet mtp. reparasjonskostnader, men god plass til prisen får man i alle fall.
#7
Viktig at vi tar vare på sikkerheten til våre folkevalgte, og slik de herjer på nå så øker behovet for å sikkerhet dag for dag.

Jeg skjønner bare ikke hvorfor de absolutt må bygge regjeringskvartalet så dyrt og sentralt innenfor Ring 1. Det jeg lurer mest på er hvor mange år forsinket utbyggingen blir, og hvor store overskridelsene blir? På slutten av 80-tallet ble vi godt kjent med en Mong, som betegnet overskridelsene på raffineriet på Mongstad (1 Mong = 4 mrd, eller var det 6 mrd?). Uansett småpenger sammenlignet med kostnadene for nytt regjeringskvartal, og vi får vel en ny måleenhet om noen år når overskridelsene for regjeringskvartalet begynner å bli kjent Ca. 5 mrd kroner for nytt regjeringskvartal var de første overslagene, nå snakkes det om 53 mrd, og i 2030 når alt skal være ferdig kan vi vel plusse på noen titalls milliarder mer.
#8
Tesla / Sv: Tesla aksjer
onsdag 03. april 2024, klokken 09:18
Det ligger vel an til noen gode kampanjerenter og prisavslag fra Tesla utover våren og sommeren for å dra opp igjen kvartalstallene for Q2 ser det ut til.
#9
Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 27. mars 2024, klokken 06:35
Sitat fra: automat på mandag 25. mars 2024, klokken 10:20Det er mange skjær i sjøen før batteribytte kan standardiseres. Både tekniske, forretningsmessige og politiske.

Å
auto... :+1: ja det har du helt rett i. Feks på mobiler og ladekontakter. Har vært et problem i 25/30 år isch vel?
Først nå på min nyeste iPhone kunne jeg endelig bruke samme ladekabel som på min Samsung mobil ;D ikke særlig rask prosess på standarder. Var vel EU som besluttet dette.

Jeg må vel si at jeg er glad for at standardisering tar tid. VVi hadde nok ikke vært der vi er i dag om batteri og lading for mobiltelefoner ble standardisert i år 2001 med Nokia 6310 som "mal, selv om jeg husker 6310 som en kongetelefon den gangen.

Faren med standardisering er at man sperrer for teknologiutvikling som bidrar både til bedre produkter og lavere priser i framtida.
#10
For min del så er ikke batteribytte interessant, men jeg orker ikke å legge så mye energi i å argumentere om hvorfor. De som ønsker å bruke batteribytte kan gjerne gjøre det for min del. Jeg vil nok heller aldri kjøpe en bil med leasing på batteripakke. Enten kjøper jeg bil og batteri, eller så leaser jeg bil og batteri.

Hvis man kan regne med å få gjennomført batteribytte bare 2 av 3 eller 4 av 5 ganger så må jeg vel si at det høres ut som det er veldig stor feilrate på byttesesjoner ennå, men som det blir sagt så vil nok Nio bruke erfaringene fra denne vinteren til å gjøre prosessen mer robust til senere vintre.
#11
D-MAX / Sv: D-MAX i media.
fredag 22. mars 2024, klokken 13:11
Sitat fra: suverin på fredag 22. mars 2024, klokken 12:52
Sitat fra: RJK på fredag 22. mars 2024, klokken 12:15Pris er uinteressant om rekkevidden er så dårlig at man ikke rekker frem til skauen før det er tomt!  ;D

< fredagsmodus >
Om man har så lang vei til skauen, trenger man sikkert ikke pick-up :D
</ fredagsmodus>
Jeg må si jeg synes det høres veldig snaut ut med knappe 70 kWh batteri til en stor tung bil med elendig aerodynamikk, og som i tillegg skal kunne trekke 3,5 tonn tilhenger. Jeg ser for meg at jeg ville fortsatt med diesel pick up til turer ut i skauen med masse utstyr på tilhenger i stedet for en elektrisk pick up med så kort rekkevidde som denne nødvendigvis må få under litt krevende forhold.
#12
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
fredag 22. mars 2024, klokken 08:04
Skal i alle fall mer til for å overtale meg. Etter ha ha kjørt Tesla (uten FSD, men med EAP) siden 2017, så er jeg  om mulig enda mer skeptisk til nytteverdi av FSD nå enn for 6-7 år siden. Om det blir kjøp av ny Tesla, så er det nok nesten 100% sikkert at det blir med KUN standard AP siden det er standardutstyr. Tror faktisk ikke jeg hadde betalt for FSD om det var snakk om bare noen få tusenlapper i tillegg til standard AP heller. Prisen som FSD koster i dag er jo latterlig, og da mener jeg ikke latterlig lav.

Om, og det er jeg veldig usikker på at blir reelt, FSD noen gang blir brukbart som et ferdig produkt med lv4 eller  lv 5 selvkjøring skal jeg heller vurdere å kjøpe en Tesla med FSD da. Jeg tror det uansett ligger mange år fram i tid, og jeg vil tippe at det uansett ikke blir mulig med dagens HW.
#13
Model X 2014 - 2022 / Sv: Varme i model x
torsdag 21. mars 2024, klokken 08:15
Sitat fra: oto på onsdag 20. mars 2024, klokken 22:18Nevnte problem med kald luft fra B-stolpene har vi faktisk. Vet du hvor den løse kontakten er? Mulig å finne og fikse selv?
Takk for evt. tips. :-)
Dette kan jeg tenkte meg å sjekke også, så takk fra meg også om noen har en måte å sjekke dette på.
#14
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
torsdag 21. mars 2024, klokken 08:03
Sitat fra: Ketill Jacobsen på onsdag 20. mars 2024, klokken 20:00
Sitat fra: arthur på onsdag 20. mars 2024, klokken 18:48Prisen de får kan så absolutt bli lavere enn 115 øre siden staten har begrenset subsidieringen til et maks beløp for hele perioden.

Gratulerer Arthur! Da er i det minste to personer i Norge som skjønner hva dette systemet (auksjonsavtalen) går ut på!

Med 1,5 GW vil årsproduksjonen på Nordsjø Sør være ca 7,9 TWH (milliarder kWh, 60% kf). Jeg tror og håper at prisen vil være ca 50 øre per kWh (i Norge og ikke mye høyere i EU). Ventyr skal ha en inntekt per år på 9,1 milliarder og staten må ut med 5,14 milliarder. Om dette fortsetter så stopper staten sine utbetalinger etter 4,5 år da staten når avtaletaket på 23 milliarder kr.

En forutsetning for at prisen på strøm skal være 50 ære per kWh er at det er strømoverskudd innen EU, UK og Norge samlet. Ellers så kan prisene bli både to og tre kroner per kWh om ikke ny strømkapasitet bygges ut i stort tempo. En strømpris på 2 kr per kWh vil gi en ekstra regning (fra 0,5 til 2 kr) på ca 210 milliarder for norske strømkunder (ca 140 TWh per år er strømforbruket i Norge). Da bli en ekstra utgift for staten på 5,14 milliarder til støtte til Ventyr en bagatell.

Ikke rart at Equinor og Statkraft ikke ville bygge ut ny strøm, tatt i betraktning at dette ville presse ned prisnivået for strøm (de hater generelt strømoverskudd i Europa. Dette er en spissformlering som er meget tvilsom).

Equinor utvikler H2-produksjon, og for å gjøre hydrogen det minste miljø- og klimavennlig, og økonomisk forsvarlig, er det helt nødvendig med overskudd av fornybar energi som innskuddsfaktor til produksjonen. Det burde derfor være i Equinor sin interesse å få bygge ut mest mulig subsidiert fornybar energi. Jeg tror derimot at Equinor ser det slik at med overveiende sannsynlighet så blir sørlige nordsjø et tapsprosjekt selv om det er tungt subsidiert.

Jeg er ikke motstander av havvindutbygging, men jeg mener det er helt feilslått av regjeringen å satse utelukkende på havvind, og jeg mener de kan være så ærlige å si at satsing på havvind, og spesielt flytende havvind vil gi økte strømpriser, enten som direkte strømpris, eller i form av skattepenger som brukes til subsidier, skattepenger som må kreves inn på andre måter gjennom økt skatte- og avgiftsnivå. Er det noe befolkningen misliker mer enn økte strømpriser så er det løgn, uforutsigbarhet og manglende evne til å forklare politisk retning hos politikerne våre. Det viser vel også undersøkelser som ser på folks tillitt til det offentlige. (https://www.kommunal-rapport.no/politikk/faerre-har-tillit-til-politikere/157820!/)
#15
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
onsdag 20. mars 2024, klokken 13:06
Sitat fra: Counterpointer på onsdag 20. mars 2024, klokken 12:56
Sitat fra: THE på onsdag 20. mars 2024, klokken 12:43Jeg lurer virkelig på hvorfor havvind har fått status som eneste aktuelle løsning for ny energiproduksjon i Norge?


Du er ikke alene!

Hørte akkurat Aasland på radio som sa «noen ganger vil staten få utbetalt penger på denne prisen (115øre) og noen ganger vil staten måtte betale ut»

Det høres ut som han regner med at prisen like ofte vil være mye høyere. At den blir volatil er utvilsomt.

Ensporetheten er påtagelig når drt gjelder havvind.

Jeg har ikke noe prinsipielt imot havvind, men ser ikke datagrunnlaget for å tenke at det er det eneste, når det er så mange usikkerheter og såpass høy produksjonspris.

Nå kan min kjappe hoderegning være totalt feil, men subidiene på 23 mrd kroner skal betales ut over 15 år. Årsproduksjon på 6,5-7 TWh betyr ca. 100 TWh produsert på 15 år, dvs. at regjeringen ser for seg å betale ut max 23 øre/kWh, og at forventet strømpris de neste 15 årene etter åpning da minimum blir 92 øre/kWh eks. mva i snitt (2023 kroner).

Det betyr at regjeringen sier at vi ikke kan forvente at strømprisen vil bli særlig lavere enn 90 øre/kWh i årene framover slik jeg tolker det.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA