Jeg kjører Tesla Model X. I snitt over året inkl. ladetap og forvarming vil jeg anta at bilen bruker drøyt 2,5 kWt/mil. En kollega byttet nylig ut sin Volvo XC70 D5 med en Audi eTron, og sa at Volvoen brukte ca 0,85 l/mil. Det er i alle fall den minste biltypen jeg vil sammenligne med siden noe mindre og uten 4x4 hadde vært helt uaktuelt. På vei til jobb i dag var drivstoffprisene på 24,4-24,6 kr/l for diesel og 25,6-25,85 kr/l for bensin. (I dag ble nok forbruket på TMX inkl. ladetap og forvarming ca. 2,3 kWh/mil).
Volvoen ville kostet meg ca 20 kr/mil med dagens priser, og alt under ca 9 kr/kWh ville gjort det rimeligere på kjøre TMX på hurtiglading. Fasiten er jo at det kostet meg ca 1,2 kr/kWh med hjemmelading, og dermed mindre enn 3 kr/mil å kjøre elbil.
NAF og petrol heads kan få lov å leve i villfarelsen for min del, men NAF kan jo prøve å balansere informasjonen de kommer med litt. Jeg er uansett helt enig i at hurtiglading er dyrt, men spørsmålet er om man betaler mest for strømmen man får, eller om det er muligheten til å hurtiglade "hvor som helst" som koster for ladeselskapene.
Volvoen ville kostet meg ca 20 kr/mil med dagens priser, og alt under ca 9 kr/kWh ville gjort det rimeligere på kjøre TMX på hurtiglading. Fasiten er jo at det kostet meg ca 1,2 kr/kWh med hjemmelading, og dermed mindre enn 3 kr/mil å kjøre elbil.
NAF og petrol heads kan få lov å leve i villfarelsen for min del, men NAF kan jo prøve å balansere informasjonen de kommer med litt. Jeg er uansett helt enig i at hurtiglading er dyrt, men spørsmålet er om man betaler mest for strømmen man får, eller om det er muligheten til å hurtiglade "hvor som helst" som koster for ladeselskapene.