Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Beckern

#16
Sitat fra: Joltus på onsdag 12. desember 2018, klokken 15:14
Sitat fra: Ole Irgens på onsdag 12. desember 2018, klokken 14:13
Sitat fra: Joltus på onsdag 12. desember 2018, klokken 14:00
En negativ ting med det er at det er hos bnh....

Det blir sikkert mulighet til å kjøpe en parallellimportert bil hos Kåre Knalls Bilimport & Kebab og andre seriøse forhandlere også, så jeg ville ikke være bekymret om jeg var deg.

mvh

Ole Irgens
Vel. For meg er bnh uaktuell av flere årsaker.

1. Utrolig mange negative kommentarer om bnh. Slike forhandlere holder eg meg langt unna.
2. Her eg bor er ikke bnh. Så eg forholder meg til min forhandler her i regionen.
3. Fint å se at du er på din fordomsfulle sti fortsatt Ole Irgens. Der alle er negative og du er utrolig mye mer oppegående.

En smart avgjørelse som jeg også skal følge om det skulle være aktuelt med biler de forhandler.
BNH er ikke en aktuell salgskanal for meg selv om jeg da må lenger avgårde for å finne Kåres bil & Kebab. 
:D


#17
Trafikk / Sv: Kjøring i bussfila
fredag 07. desember 2018, klokken 20:37
Lit av problemet er nettopp alle variantene.
Nordover er det vel unntatt elbil uansett tid.
Andre steder gjelder ikke begrensningen når man har passasjer...
#19
Sitat fra: trykkertor på onsdag 21. november 2018, klokken 17:20
Sitat fra: nojac på onsdag 21. november 2018, klokken 10:53
For det er vel mye verre at elbilistene stopper der kollektivfeltet er slutt på grunn av høyresving, for å komme seg inn i den ordinære køen.

Du får best flyt i trafikken dersom alle brukere av kollektivfeltet også bruker dette gjennom kryss med avkjøring til høyre, på samme måte som buss og taxi. Ikke inn og ut hver gang en nærmer seg et kryss. Dette gjelder spesielt i de større kryssene med eget kollektivfelt rett fram i tillegg til fil for avkjøring.

Jeg trodde faktisk at vi sto sammen med motorsyklistenes organisasjoner om dette ønsket om regelendring.

Og så vidt jeg forstår håndheves forbudet i liten grad (med enkelte lokale unntak?), siden mange i politiet også oppfatter dette som en ulogisk konsekvens av skiltingen.

Joda. Missforstå meg rett. Jeg er enig i at det ikke bidrar til flyt, og at regelendring bør skje. Både på vegne av elbiler, motorsykler og osv.
Men inntil endring av regel er skjedd bør en følge gjeldende regelverk.
Vi kan ikke bare tro at hvis mange nok bryter regelen, så opphører regelen.
Det vet jeg, fordi "en jeg kjenner" kjører alltid 90 i 80-sonen. Men de har ikke oppjustert fartsgrensen enda. :)

Eh, jo vi kan tro at regel endres hvis mange bryter loven.
Taixisving, heving av fartsgrense, ++ Mange regler og grenser er endret med bakgrunn i at "ingen" holder dem.
Skulle jeg hatt bot hver gang jeg passerte en politibil/mann forbi et slikt kryss med gjennomgående kollektivfelt og påbudt for alle andre enn buss å sving til høyre så ville jeg vært noen ti-tusen fattigere. Heldigvis har Politiet mer vett enn veimyndighetene i Oslo, og nei, det finnes ikke en eneste fornuftig grunn til at det skal være slik ved noen slike kryss i Oslo. Når bussen trenger feltet så vil det alltid fylles opp av elbilister som skal inn i ordinært felt dersom alle skulle forholde seg til reglene.
Man har da også fått fjernet noen bare for å få en haug nye andre steder. Man kan lure på hva veimyndighetene tenker på, men bussens fremkommelighet er det ikke.
#20
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: 60kwh lansering når?
mandag 19. november 2018, klokken 00:39
Sitat fra: Joltus på søndag 18. november 2018, klokken 11:57
Tja. Eneste problemet er jo at når man trenger AC fordi det dugger i bilen så har man ikke auto.

Utenom det er det igrunn kun at temperaturen er helt vilt feil, bommer med 4-5 grader ift andre biler, samt det fenomenet med at hvis det er f.eks 17 grader ute, og sola steiker på bilen slik at inni bilen er det 30 grader, så starter av en eller annen grunn ikke leafen min å kjøle, men å varme (!) kupeen. Kommer altså varm luft ut dysene og nada ac er i bruk.

Men siste der skal eg på verksted med, for det kan ikke være riktig. Er også kun ved oppstart, så mulig det "bare er sånn" som de sier på verkstedet.

Det er en ganske slitsom feature det der. Det virker som om den legger mer vekt på utetemp enn innetemp når den skal "regulere".
#21
Alt det andre / Sv: Android Auto
lørdag 17. november 2018, klokken 00:20
Sitat fra: MrOtto på fredag 16. november 2018, klokken 19:51
Android Auto fungerer på P20 og ikke andre eldre Huawei. Noe som er svakt da det funket på min Sony Z3 compact fra 2014.

Det har nok ikke med maskinvare å gjøre men den litt spesielle Android varianten de bruker.
Men det var dumt å høre.
#22
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Regen stopper plutselig
fredag 09. november 2018, klokken 18:00
Dette høres veldig ut som liknende problemer med i3.
Noen sliter mer enn andre og det er gjerne dekk merke som avgjør.
Nokian er veldig plaget. Bridgestone som sto på originalt de første årene var veldig bra.
Det har med den myke gummien å gjøre, den gir etter og forårsaker langsomere rotasjon på hjulene som belastes.
i3 klarte til en viss grad å tilpasse seg etter hvert. Det gjør kanskje ikke leaf.
#23
Elbilen i Samfunnet / Sv: Enda en fossilbilbrann!
tirsdag 06. november 2018, klokken 10:50
Sitat fra: StianSalG på mandag 05. november 2018, klokken 12:06
Sitat fra: model3citizen på mandag 05. november 2018, klokken 09:10
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 01. november 2018, klokken 02:30
174.000 bilbranner på ett år i 2015 i USA. Står og at foreløpig er det nesten 10 ganger så mange bilbranner per mile kjørt av fossilt enn elbil, men at dataene ikke er gode nok til å konkludere om hva som var tryggest...
Helt klart all den tid den eldste elbilen på veiene i USA er hva, 7år gammel?

Gjennomsnittsalderen på fossilbiler i USA er ca 11,7 år. Gjennomsnittsalderen på elbiler er nok nærmere 2 år. Temmelig vesentlig forskjell. I tillegg er det langt lavere sannsynlighet for brann i en nyere bil enn en eldre bil, uansett om det er fossilbil eller elbil. Skal man sammenligne, må man gjøre det (mest mulig) likt mot likt. Altså 2 år gammel bil mot 2 år gammel bil. Og luke bort svindel-tilfellene.

Helt enig i at sammenlikningen blir skev nå med nyere elbiler, men man kna jo spekulere i hva som får hyppigst feilrate: alle slangene med brennbart materiale i nærheten av glohete motorkomponenter og eksos system, eller et elektrisk system der ingenting oppnår særlig høy temperatur. Det er vel to punkt som avgjør hvor brannsikre elbilene blir med alder. Aldringsbestandighet på kabler og farlig korrosjon i kontaktpunkter.
Tipper det kommer noen recalls etter hvert, men forhåpenligvis ikke mange branner.

#24
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Problemer med rekkevidden.
mandag 29. oktober 2018, klokken 10:24
Sitat fra: MrOtto på tirsdag 16. oktober 2018, klokken 08:30
Langt derifra. Husk at batteriet generelt også utlades raskere enn det lades. Hvis du følger med på motoreffekten opp og ned samme stigning, med cruise satt på samme hastighet så ser du at motor bruker 35-40kW opp men ned  samme bakke i samme hastighet gir deg 10-15kW i regen.
Og ligger man i 100 km/t så bruker man vel ca 20kW rett frem. Dette forbruket må man trekke fra før man gjør opp regnskapet.
De som hevder at man får det meste igjen mener ikke at det skal gå i null, men at ekstraforbruket oppover langt på vei hentes inn i nedoverbakken etterpå.
De som tviler på dette kan sjekke snittforbruket før bakken, på toppen og nede i bunnen igjen.
Kjøringen opp og ned bør da være representativ for tidligere snittmåling og det må brukes samme fart.
#25
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Problemer med rekkevidden.
mandag 29. oktober 2018, klokken 10:16
Holder du til på østlandet ville jeg tatt kontakt med BNH Oslo direkte. Det er de som er godkjent batteriverksted.
Jeg ventet i tre uker på at de fikk tatt diagnose på Lillestrøm som avklarte at den måtte til Oslo. 1 dag i Oslo så var den klar til henting.
#26
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Feilvarsel ved dekkskifte
mandag 29. oktober 2018, klokken 10:09
Overhode ikke. Forsøk å pumpe opp trykket igjen, gjerne til 2,7 - 3,0 om du trenger å kjøre økonomisk.
#27
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Ny app til nye leaf
mandag 29. oktober 2018, klokken 10:07
Det er vel et par-tre mnd siden jeg har hatt app. Etter oppgradering av Android virker den ikke lenger. Feilmelding om at den ikke støtter fremtidige versjoner.
Jeg får vel sjekke igjen når Android 10 kommer. Kanskje den støtter versjon 9 da.
#28
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Ny app til nye leaf
onsdag 24. oktober 2018, klokken 15:08
Sitat fra: ope på onsdag 24. oktober 2018, klokken 12:35
Min app er fortsatt EKSTREMT treg. Er det hos meg, eller er dette noe alle opplever?

Har du app du. Etter oppgradering av OS til android 9 fpr noen måneder siden har jeg vært uten.
Det er ingen grunn til å tro at det vil være det minste problem med appen akkurat som den er, men nissan har sperret og ser ikke ut til å ha det travelt.
#29
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Finner ikke TPMS-sensorer
mandag 15. oktober 2018, klokken 14:43
Sitat fra: Chris Maluszynski på mandag 15. oktober 2018, klokken 13:11
Var kan man klona TMPS sensorer, och vad kostar det? Däckverstäderna jag pratat med i Oslo säger att endast Nissan kan göra det och att det kostar flera tusen...?

Det er i hvertfall tull. Jeg fikk klonet mine i Askim, på et billig-verksted der. De annonserer tungt på finn.
Sensor ca 500 pr stk kloner til alle biler. Slo meg at de sikkert ikke kan klone _til_ alle senorer. De leser fra alle men kan bare programmere sensorer som er kompatible med apparatet.
#30
Sitat fra: Ole Irgens på mandag 15. oktober 2018, klokken 14:15
Sitat fra: Beckern på mandag 15. oktober 2018, klokken 07:56
Sitat fra: Joen på fredag 12. oktober 2018, klokken 23:08
Har nissan innsett at propilot ikke var så bra som de reklamerte for? Ser følgende tekst er kommet på nissan.no

.....
ProPILOT er tilgjengelig på et begrenset utvalg av bilmodeller. ProPILOT er en avansert førerassistanse-teknologi og kan ikke hindre kollisjoner.

ProPILOT er beregnet for "Eyes on/Hands on" og kun for motorveikjøring (vei separert med gjerder).

Det er førerens ansvar å være årvåken, kjøre trygt og kunne ta kontroll over kjøretøyet når som helst.
.....

Må kjøreretningene også være adskilt med gjerder for å få lov til å bruke propilot?

Ikke i praksis. Nissan burde også tas for måten de markedsfører propilot på. Måten det er bedkrevet i Norge trodde nesten alle at man måtte ha ProPilot for å ha ACC, og man måtte i hvertfall ha PP for å få "stop and go", altså stopp og krypkjøring under 30.
Dessuten var jo alle sikkkerhetssystemene knyttet il Propilot (Ikke så kraftig markedsført)

Og ingen ting stemmer. I norge nå får man vel alt untatt PP som standardutstyr.

Da ser vi frem til din klage til Forbrukerombudet. Her blir nok Nissan tatt knallhardt.

mvh

Ole Irgens
Det er godt du har noe å se frem til Irgens. Det unner jeg deg.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA