Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - elbil-1

#31
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Nye BKK ladestasjoner
søndag 02. juni 2019, klokken 16:27
Sitat fra: xyzzy på lørdag 01. juni 2019, klokken 22:42
Sitat fra: elbil-1 på lørdag 01. juni 2019, klokken 19:28
Sitat fra: Joltus på fredag 31. mai 2019, klokken 08:57
Blir veldig dyr lading om man skal ta 2 kroner pr kW ja....

Tror saktelading hadde blitt poppis igjen!

Har ofte ladet på fortum til 2,50 pr minutt.

Kwh pris ligger da ofte på 4-5 kroner....

Blir vel drøyt 3? 150 kroner for en time som gir 50 kWh, som er 3 kr / kWh som teoretisk beste pris. Fikk ganske så nær 50 kW både med Ioniq og i-Pace.

På leaf/i3/kia m.fl. Får man nok ikke så effektiv lading så der er det ikke uvanlig at det normalt blir opp mot 5kr om du skal lade 30-85%
#32
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Nye BKK ladestasjoner
lørdag 01. juni 2019, klokken 19:28
Sitat fra: Joltus på fredag 31. mai 2019, klokken 08:57
Blir veldig dyr lading om man skal ta 2 kroner pr kW ja....

Tror saktelading hadde blitt poppis igjen!

Har ofte ladet på fortum til 2,50 pr minutt.

Kwh pris ligger da ofte på 4-5 kroner....

#33
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Nye BKK ladestasjoner
fredag 31. mai 2019, klokken 09:22
I følge tesla så går de  i pluss på selve ladetjenesten.
#34
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Nye BKK ladestasjoner
torsdag 30. mai 2019, klokken 23:28
1,70 pr kwh ja...

Ikke noe minuttprising der nei.

Og sjelden kø.

De har skjønt hvordan man skal prise strøm og hvordan bygge nok ladere så det sjelden er kø.
#35
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Nye BKK ladestasjoner
torsdag 30. mai 2019, klokken 19:51
Tesla klarer det til 1,70

Da burde vel andre klare kw prising også...
#36
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Nye BKK ladestasjoner
onsdag 29. mai 2019, klokken 10:58
2,- pr. kilowatt er en bedre ordning!
#37
Fortum hurtiglader ved avkjøringen fra E6 mot halden (esso) og i halden sentrum (burger king)
#38
Lade hjemme / Sv: Valg av ladestasjon uten B-vern.
mandag 13. mai 2019, klokken 22:33
har du tesla S / X kan du jo bare sette opp en 32A blå industristikk og koble på UMC (Gammel type) med 32A/Blå plugg og la den henge permanent tilkoblet. 

UMC med blått adapter får du for under 3000,- på finn.no
#39
Det skal være veldig lite bruk av bil for å få regnestykket til å gå opp.

Sleng på en eller to langpendlere og 4-5 småbil/5 mils pendlere så blir nok 120kw litt snautt.

Men det avhenger helt av bruken...

#40
Men hvis en av beboerne pendler noen dager 10 mil hver vei og trenger 50kw påfyll om natta - så sprekker regnestykket glatt...

Gjennomsnittsberegning tar ikke hensyn til de som trenger 7-8 timer med 8-11kw alene..

Hvordan tilfredstille de behovene samtidig som enkefru nilsen kan få ladet 4kw en gang i uka...
#41
Lading av Tesla / Sv: hjemmelading 32A
mandag 06. mai 2019, klokken 17:21
Nå var tanken at umc kabelen skulle kunne stå fast koblet i veggen.

Lading av tesla avsluttes når man trykker på knappen og frigjør kabelen fra bilen. Altså ingen lysbue.

I min egen garasje har jeg kontroll på de ytre påvirkningene. Ingen unger som leker inni garasjen.

#42
Lading av Tesla / Sv: hjemmelading 32A
mandag 06. mai 2019, klokken 12:41
Så teknisk sett ingen dårligere, sikkerhetsmessig løsning med en fast koblet UMC enn en ladestasjon.
HVertfall ikke hvis man sammenligner med ladestasjon med løs kabel - som vil ha samme irr/vakkel problematikk som en "fast" UMC på industristikk (rødt eller blått)

Tekniske "duppeditter" kan man alltid spekulere i hvilken effekt og nytte det gir - om man er interesert i mer enn bare å få rask lading på en enkel måte.


#43
Lading av Tesla / hjemmelading 32A
mandag 06. mai 2019, klokken 07:56
Kan noen oppsummere den praktiske forskjellen/fordelen med :
1. Tesla wall charger (eller annen ladestasjon)

2. 32A blå 3-fas sikret med 40A sikring og B-vern - Med fast UMC kabel tilkoblet. Tenker da på fast kabel som henger på veggen og ikke kobles til og fra vegg-kontakten hver dag, men står fast oppkoblet.

Hva gir en ladestasjon av ekstra features, sikkerhet eller annet i en slik situasjon?

Se bort fra pris og montasjekostnad - er ute etter om det ene eller det andre gir noen fordeler rent teknisk eller sikkerhetsmessig.



#44
AC fleksilading / Sv: Overnatting med lading Sandefjord omegn
onsdag 24. april 2019, klokken 21:54
den offentlige ladingen I sandefjord er helt tullete og ikke til noen nytte.

det er dessverre slik I mange norske byer også.

det er bare 3 timer lading, og de gir bare 16A / 3KW hastighet.

Det betyr at det kun er interessant for de bilene med det minste batteriet som trenger noen timer strøm - men som oftest trenger de ikke så lite strøm - jeg observerer at ladestasjonene stort sett står tomme.

I sandefjord hadde det f.eks. vært helt glimrende å stå over natta og lade, om man overnatter i byen - da hadde man fått fylt opp 20-30kwh og kunne kjøre videre neste dag.

I tillegg har de satt opp dyre ladestasjoner for å gi bare 3kw effekt, noe som må sies å være sløseri med pengene. En industrikontakt til 200,- hadde gjort samme nytten...

Hadde det vært 32A, så hadde det vært mer fornuftig med 3 timers regel - og da hadde man fått mer sirkulasjon på plassene. (kunne godt ha betalt litt ekstra for å stå parkert og lade, bør ikke nødvendigvis være gratis)

hvis man i tillegg hadde kunnet stå ubegrenset lenge etter kl. 16 - 08, så hadde man også kunnet lade over natta helt greitt for de som er på hotell etc.



#45
Lade hjemme / Sv: Hvilke biler kan lades på min hjemmelader?
søndag 14. april 2019, klokken 08:39
JA!

Alle elbiler som har kabel fra type2 til bilens uttak kan lade!
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA