Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - elbil-1

#1
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 07. august 2020, klokken 12:25
Dette må da være veldig enkelt å få verifisert? Greit nok at 120kW er bra effekt og holder i bøtter og spann for min del, men det er ikke bra om det stemmer at slike restriksjoner innføres uten forklaring eller varsel.
Visstnok lades det som før på Ionity.

Men angående inntjening - betaler vi ikke per kWh? Da stemmer ikke påstanden om at Tesla tjener mer penger på lengre lading. De kutter riktignok kostnader pga effektavgift og tjener bedre per kWh, men det blir ikke dyrere for kundene.

Tesla betaler ikke effektavgift da de visstnok kobler seg rett på høyspentnettet med egne trafoer
#2
Kjøpe elbil? / Sv: Audi Etron eller TMX100
søndag 09. august 2020, klokken 18:51
Sitat fra: z4rd på søndag 09. august 2020, klokken 06:16
Tesla har for øvrig en klar objektiv fordel ifm mye langkjøring mtp enklere ladeprosess, pris/forbruk og fleksibilitet mht ladenettverk og lademuligheter.

Dette er helt klart det stooore fordelselementet tesla har!

De er overlegent best på en enkel kjøre og ladeopplevelse. Deg er bare å kjøre i vei og når du trenger lading ser du på kartet hvor nærmeste lder er og om deg er ledige ladere.

I tillegg er det bare å plugge i kabelen og så lader den i vei. Ingen apper, brikker, sms eller noe annet plunder og heft.

Og så lades det raskt!

Det er rett og slett problemfri kjøreopplevelse!

Og ladeprisen er enkel å forstå og billigst i markedet!  1,65-1,80 pr kwh avhengig av hvor i landet du lader.  Langt under halvprten av de andre ladeleverandørene.

Hvis du først er i tesla sitt prisnivå OG regelmessig skal kjøre langt og lade, såhaddejeg aldri vurdert noe annet enn en tesla
#3
Lading av Tesla / Sv: Ladekø på Tesla Superchargers
søndag 02. august 2020, klokken 20:57
Tesla klarer vel også å få bilene til å snakke sammen slik at kønummeret automatisk vises
På skjermen når
Man står i nærheten av en SUperlader
#4
Model X 2014 - 2022 / Sv: Levetid bremseskiver
lørdag 01. august 2020, klokken 23:23
Tesla har lagt inn i SW på mod X at bremsene aktiveres etter få sekunders kjøring etter start når det er under 5? Grader ute. (Husker ikke nøyaktig tenp)

Dette gjør at bremsene automatisk «slipes» litt mot skivene i vintersesongen.
#5
Lading av Tesla / Sv: Ladekø på Tesla Superchargers
lørdag 01. august 2020, klokken 20:27
Siste bil i køen har på varselblink.

Ny ankommet bil setter på varselblink og tuter to ganger for å signallisere til den som var sist at denne kan slå av varselblink.
#6
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Elbilferie 2020 - erfaringer
fredag 31. juli 2020, klokken 21:10
Kjørte oslo-hemsedal-sogndal-førde her om dagen.

Ingen kø ved noen ladere på veien. Hverken på tesla sine ladere eller noen av de andre operatørene sine.
#7
i-Pace / Førerassistanse og sikkerhetsfunksjoner
tirsdag 28. juli 2020, klokken 14:45
Er det noen som kan si hvilke fører assistanse og Sikkerhetssystemer Jaguar har på sin bil?

Har en Tesla men er ute og kjører med en Jaguar nå.

Så vidt jeg kan skjønne har den bare klassisk cruisekontroll og Lanedeparture warning.

Er det noe jeg intuitivt ikke klarer å slå på av flere Sikkerhetssystemer?
#8
Lading av Tesla / Sv: CCS Adapter - Info fra tesla.com
tirsdag 07. juli 2020, klokken 22:20
 :+1: :+1:
#9
Lading av Tesla / Sv: CCS Adapter - Info fra tesla.com
tirsdag 07. juli 2020, klokken 22:13
Spørsmål: etter oppgradering til CCS - vil man da kunne lade på både «vanlig» supercharger plugg og ny supercharger CCS plugg?
#10
Hvis man oppgraderer til ccs /modifisering på model X - får man da et adapter eller en ccs plugg i bilen?

Kan man da fortsatt lade på de vanlige superladerne og twc hjemme?
#11
Lade hjemme / Sv: Easee eller Zaptec?
torsdag 27. februar 2020, klokken 07:22
Selv om strømprisen skulle variert endel gjennom natten så har jeg for min del regnet ut at differansen maks blir noen hundrelapper i året om jeg klarer å utnytte det maksimalt

Ofte trenger jeg p lade 7-10 timer og da må bilen stå og lade fra 22-07 uansett.

Da får jeg ikke nytte av strømstyring uansett...

#12
Lade hjemme / Sv: Easee eller Zaptec?
tirsdag 25. februar 2020, klokken 22:23
Er kanskje på villspor her...

Men all diskusjon om valg av smarte ladeløsninger for å spare effektavgift og få 5øre lavere strømpris på noen tidspunkt på natta - vil man ikke kunne oppnå nesten det samme med å enten sette bilen på lading kl 23 (hvis bilen har stort batteri og trenger 5-10timer på hull tank). Eller tidsstyre ladingen til å starte rundt 0200 (om man har lite ladebehov - et pr timer)

Da slipper man all smart styring og gjør det enkelt.

Ingen abonnement eller avansert elektronikk.
#13
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Nye BKK ladestasjoner
torsdag 20. februar 2020, klokken 19:26
Det er en grunn til å kjøre tesla som har 16++ ladere på hvert sted uten noe kø...
#14
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Nye BKK ladestasjoner
torsdag 20. februar 2020, klokken 18:38
Dere som jobber med ladeløsninger - hvorfor samler man ikke/setter opp 10+ ladere  på ett sted istedenfor å spre 1-2 ladere på hvert sted uttover på flere steder?

Det er utrolig kjedelig å komme til et sted og det er kø, for så å kjøre rundt og sjekke om det er ledig andre steder. Appene kan man ikke stole på om at noe er ledig/eller det blir opptatt mens man kjører dit.

Hvorfor ikke sette opp bkk ladere ved siden av GK sine ved extra førde?

Det hadde vært mye bedre med 1 stor ladeplass med flere tilbydere enn to små..
#15
Holmenkollen skimuseum og hopptårnet

Gratis type 2 lader 150m unna.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA