Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - aronesen

#1
AC fleksilading / Fortum, Hjelmeland.
mandag 06. april 2020, klokken 09:24
Jeg måtte en dagstur tur til Hjelmeland i går, og var avhengig av å lade på flexladeren til Fortum for å komme meg tilbake igjen.
Men, da jeg koblet til ladekabelen lyste det rødt i begge uttakene.
Etter en telefon til Fortum, fikk jeg følgende beskjed: "Å ja den laderen, jeg kan prøve å omstarte den, men det vil nok ikke hjelpe. Det har vært mye problem med den og siste vellykkede lading var i slutten av februar. Du må nok finne en annen lader. Vi må nok sende ut noen til å se på den."
WTF. Laderen har vært ute av drift i over en måned og ingen har tenkt at man kanskje skulle få den fikset? Det hjelper heller ikke at den ser ut som operativ i ladekartet.
Dette er for dårlig.

Hell i uhell var at på grunn av arbeid i havneområdet var det tilgjengelig en boks med byggstrøm så jeg fikk ladet nok til å komme meg til neste funksjonelle lader.  >:(

#2
Rogaland elbilforening / Ladeplasser i Domkirkehallen
mandag 05. november 2018, klokken 09:54
Da har det dukket opp 4 ladeplasser (Saltobokser med type 2) på parkeringen i Domkirkehallen.
https://photos.jottacloud.com/share/2c7d2dt6
Går ut fra at det er til erstatnig for de to plassene som forsvant da sykkelparkeringen kom.
Disse leverer 3,6 kW og er TN-Nett.
Problemet er foreløpig at disse ikke er merket og plasseringen gjør at de er av de første som blir opptatt.
Forhåpentligvis kommer det opp skilt om ladeplass for elbiler.
Selve ladingen er gratis.
#3
Rogaland elbilforening / Prisøkning Fortum
onsdag 20. juni 2018, klokken 12:57
Da er det bare å styre unna Fortum på strekningen mellom Mandal og Ålgård.  >:(
Heldigvis har grønn kontakt flust med ladere på strekningen.
http://news.cision.com/no/fortum-norge/r/hoye-effekttariffer-gir-okt-pris-for-hurtiglading,c2553448
#4
Rogaland elbilforening / Flexladere på kvadrat
lørdag 11. november 2017, klokken 18:33
Er det noen som vet effekten på Flexladere på kvadrat? Testet de i dag med min Q210 ettersom det var rimelig fullt ellers, men mye ledig her. Det ble da anslått 2:40 fra 30%. Da jeg hentet bilen etter 1:30, var den kommet opp på 89%. Det gir en ladehastighet på ca 9 kWt . Er det max hastighet man kan forvente?
#5
Zoe / Lading ved Gaustadtoppen
lørdag 24. juni 2017, klokken 20:01
Gladnyhet til Zoe eiere som skal på tur til Gaustadtoppen. Nå virker laderen ved Kvitåvatn fjellstue også for zoe.
Det er laderen helt til venstre som er beregnet for andre enn Tesla.
Koster 100,- hvis du ikke overnatter.
Laderen hadde 21kW tilgjengelig effekt.  :+1:

Jeg testet også den ene av tre ladere på Gaustablikk høyfjellshotell like ved. Den er beregnet for andre enn Tesla, men Zoe ville ikke lade på denne.  :-1-:
#6
Zoe / Ladekabel for ZOE
fredag 15. juli 2016, klokken 07:21
Rent teoretisk, hva skjer om man bruker en ladekabel med lask mellom "PE" og "N".
Vil man da kunne lade, eller vil bilen "skjønne" at her er noe muffens?
#7
Zoe / Lading ved Gaustatoppen
tirsdag 12. juli 2016, klokken 21:31
Hvis noen skal til Rjukan med sin Zoe, så kan jeg opplyse om at ingen av 11kW uttakene ved Kvitevatn Fjellstoge fungerer på Zoe.
Heldigvis fant jeg ett 43kW CEE uttak like ved, slik at jeg slapp å overnatte og kom meg videre til Geilo.
#8
Rogaland elbilforening / Lading i Sirdal
onsdag 29. juni 2016, klokken 13:10
Gode nyheter fra Sirdal turistinformasjon.
To ladere skal straks ut på anbud og plasseringen blir ved Jokerbutikken og rådhusplassen.

Da blir det enklere å planlegge dagsturer til Sirdal samt kjøring over til Setesdalen.  :D
#10
Zoe / Lading av Zoe på IT Nett
mandag 07. mars 2016, klokken 20:44
Hei.
Jeg tenkte vi kunne utveksle litt erfaring av ladeløsninger av Zoe på IT-Nett.
Tenker da på erfaringer med bruk av Zaptec, Gul og Svart ladebøtte, Victron etc..

Jeg har testet ut litt lading med Victron 2000W, som selges av bl.a ladefabrikken.no og nofuel.no.
Boksen er relativt liten og veier ca 12 Kg. Den er utstyrt med vifte og har aktiv kjøling. IP 21.
Tomgangstapet i trafoen er ca 13W.

Ved ladekladd innstilt på 10A trekker ladingen ca 1700W ut av veggen. Tapet over trafoen er da 125W slik at tilgjengelig effekt er 1575W.

Ved å stille ladekladden på 13A trekks det i mitt tilfelle 2300W ut av veggen tapet over trafoen er nå 190W og tilgjengelig effekt blir ca 2110W.

Ved å stille kladden på 16A trekkes 3200W ut av veggen og tapet over trafoen er nå på 350W. Tilgjengelig effekt for lading blir da 2850W.

Disse tallene vil variere etter temperatur, ladekladd og lengden på skjøteledningen.
I mitt tilfelle er det ingen problem å kjøre Victronen kontinuerlig instilling på 13A.
Det blir så vidt lunk i kabinettet med denne belastningen.
Jeg har også byttet til litt kraftigere vifte for å være sikker på å få nok kjøling.

Energibruken er målt med en billig energimåler fra Biltema som ikke er kalibrert på noen som helst måte.
#11
Elbiler i media / Effektledd
lørdag 24. oktober 2015, klokken 06:59
http://www.nettavisen.no/na24/betalte-500-kroner-i-strm-for-en-natt-pa-hytta/3423150520.html

Politikken til enkelte E-verk gjør at hytte eiere seriøst bør vurdere å bytte ut eller supplere miljøvennlig strøm på hytta, med strøm fra aggregat. Særlig hvis du også må lade el-bilen mens du er der..  ::)
#12
Zoe / Lang tid på utjevning
mandag 05. oktober 2015, klokken 13:08
Jeg synes bilen begyner å bruker lang tid på utjevning ved lading med 11KW.
Opp til 99% går det like radig som vanlig, men så stopper det opp. Over 6 timer fra 25% til 100%.
Er dette vanlig?
#14
Ladeplasser og ladekabler / Fortum Charge & Drive
lørdag 27. juni 2015, klokken 16:12
Skal si fortum gjengen har hatt det travelt i det siste. https://www.facebook.com/Fortum.Charge.Drive/photos/a.289778951178691.1073741833.289711371185449/488542274635690/?type=1

Nå er det reel konkuranse i Stavanger området med Fortum, Statoil og Lyse som tilbydere. :)
#15
Zoe / Roadtrip Sandnes-Tusenfryd-Sandnes
mandag 01. juni 2015, klokken 13:12
Da er jeg tilbake fra en roadtrip med sneipen til Tusenfryd og har gjort noen erfaringer som andre Zoe eiere kan ha nytte av.

Turen startet hjemme i Sandnes med full tank. Vi hadde betillt el-bil plass på hurtigferga fra Lauvvik til Lysebotn for å ha noen mil ekstra å gå på.
Turen skulle gå over fjellet som hadde opnet helga før.
https://www.flickr.com/gp/17016059@N08/86V3P8
Frokost inntatt på hurtigferga klokka 06:00.

https://www.flickr.com/gp/17016059@N08/w6769n
Øygardstøl var ikke åpen men naturen inn Lysefjorden er fantastisk.

Snøvær var ikke med i planene, og -1 grad og snøslaps på toppen gjorde meg litt betenkt.
https://www.flickr.com/gp/17016059@N08/7G0N1g
Antispinn systemet gikk nesten amokk og det var med nød å neppe jeg klarte å karre meg over det høyeste punktet før nedfarten til Ådneram.
https://www.flickr.com/gp/17016059@N08/0c8679
Heldigvis lettet det litt etterhvert.

https://www.flickr.com/gp/17016059@N08/fZ60y4
Nydelig over suleskar på vei til setesdalen.
https://www.flickr.com/gp/17016059@N08/6x3sz9
https://www.flickr.com/gp/17016059@N08/5y2yjY

På høyeste punkt hadde jeg bare 15km rekkevidde på bilen, men på turen ned til Setesdalen økte det bare på og nede ved hovedveien var rekkevidden økt til 25 km.
Ved ankommst Valle sentrum hadde jeg 13 km på rekkeviddeindikatoren.
https://www.flickr.com/gp/17016059@N08/594FWB

Det betyr at jeg ville hatt problemer hvis jeg hadde valgt veien om Ålgård istedenfor ferga.
På tørre snøfrie veier bør det være mulig å klare Ålgård- Rysstad (131,5km) med en fjellovergang mindre.
Det er minimalt med info ved hurtigladeren men ved hjelp av lokalkjent bankmann, fikk vi sporet opp at du må ha ladekort fra Esso eller sølvsmeden for å åpne laderen. Strømmen var forøvrig gratis.  :)
https://www.flickr.com/gp/17016059@N08/74h1E8

Zoe likte strømmen og vi slo ihjel 55 minutter ettersom jeg ville ha 99% før jeg kjørte videre til dalen.
Ladestasjonen i Dalen er jo tidligere rapportert å ikke virke på Zoe.
Framme i Dalen ser jeg at ladestasjonen er av samme type som i Valle bortsett fra at denne er åpen.
Her burde jeg hatt et bilde av tommel ned, for Zoe likte ikke strømmen, men det var jo med i planene så vi kjørte videre til Nutheim gjestgiveri i Flatdal.

https://www.flickr.com/gp/17016059@N08/NF4K84
Zoe likte IKKE strømmen her og nå var gode dyr råe.
https://www.flickr.com/gp/17016059@N08/s9d758
Koblet til bøtta som jeg hadde fått låne av en annen på forumet, og fant ut at det var over 15 timer til full tank og over 5 timer før jeg kunne nå Grønn kontakt på Notodden. Hadde jeg vært alene hadde jeg vel kastet inn håndkleet og kanskje overnatta her, men med en 4 åring som passasjer så ble dette løsningen.
https://www.flickr.com/gp/17016059@N08/210GXH

Ekstra lang lunch på Nutheim mens vi venta på Viking som nok ikke prioriterte dette oppdraget.
Betjeningen har forøvrig en kabel med type 2 til type 1 overgang for de som er her med bil som krever dette.

Planene om å returnere samme vei ble skrinlagt og vi planla dermed returen rundt kysten.

Etter en time på grønn kontakt i Notodden fortsatte vi til hytta i Vestby hvor vi fyllte opp tanken med bøtta over natta.

Hjemturen gikk fra Tusenfryd med ca 80% SOC og via Bastø- Fosen ferga til Horten.
Det lyser "Deep Purple" i dashbordet når du ligger på 110Km/t + og det går greit unna på kilowattene.


På Kiwi i sandefjord stod det en Leaf ved den ene hurtigladeren, heldigvis var AC kabelen på den andre hurtigladern og etter en halvtime var tanken full igjen og Leaf'en så også ut for å være ferdig. Vet ikke hvor lenge han har stått der før jeg kom.

Trimmet så tanken på Lasses før vi kjørte videre til Brokelandsheia. Her var det bare noen teslaer som ladet og etter 40 minutter kjørte vi videre til sørlandsparken der vi fikk fyllt opp tanken mens vi fortærte en pizza.

En pit stop i Lyndal hvor vi ladet mens vi handlet på søndagsåpne Kiwi.

Fikk så testet flexiladeren til grønn kontakt på Helleland. Det lyste rødt i den ene enden så jeg koblet meg til andre siden uten problem. Fyllte på slik at jeg hadde nok til å nå hjem til Sandnes.

Startet på Tusenfrydrund klokka 14:00 og var hjemme på Sandnes klokk 01:00 i natt.

Konklusjon: Man kan ikke stole på privat oppsatte 22KW punkt når det gjelder Zoe.
Det går fint å kjøre Sandnes - Oslo langs kysten. Særlig nå når laderen på Helleland er operativ.
#16
Nordland elbilforening / 400V Rødt stikk saltfjellet
fredag 17. april 2015, klokken 14:48
Planlegger en tur over saltfjellet med en Renault Zoe. Noen som vet om det er lademuligheter f.eks på Rognan? Trenger 3-fas 400V eller 1fas TN-Nett.
#17
Elbiler i media / Utfasing av fordeler
lørdag 11. april 2015, klokken 19:30
Ser ut som om vi kan forvente start på utfasing av fordeler allerede til neste år..
http://www.tv2.no/2015/04/11/nyheter/politikk/elbil/6789365
#18
Zoe / Portabel ladestasjon
tirsdag 03. mars 2015, klokken 05:56
Noen som har kjøpt / prøvd 3-fas 22kw portabel ladestasjon til ZOE?
Hva er i så fall erfaringene?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA