Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - hsa77

#31
Zoe / Sv: My Renault app
tirsdag 03. desember 2019, klokken 12:06
Jeg har heller ikke klart å få aktivert appen. Nå fikk jeg nettopp en epost fra Renault med at de har problemer med servere i Frankrike og at jeg må smøre meg med litt mer tålmodighet... Jaja, får bare håpe jeg venter på noe godt.
#32
Model S 2013 - 2022 / Sv: Har Tesla sluttet å selge brukt?
lørdag 30. november 2019, klokken 18:24
Sitat fra: overskyet på lørdag 30. november 2019, klokken 17:35
Sitat fra: hsa77 på lørdag 30. november 2019, klokken 16:05
Sitat fra: Sense på torsdag 28. november 2019, klokken 20:41
Sitat fra: tornaldo på onsdag 27. november 2019, klokken 22:48
Tesla gir latterlige lave tilbud på innbyttebiler, og slik sett kan selge for lavere pris en markedet ellers, og likevel tjene en haug med penger.

Og så kan man legge til at alle som bryr som om hvilken innbyttepris de får tilbud om fra Tesla, velger å selge bilen via andre kanaler.
Jeg fikk tilbyd fra Tesla om 130 000 mindre enn hva jeg fikk solgt bilen for via Finn. Da sier det seg selv at de ikke ønsker å hjelpe kundene med å selge sine bruktbiler, med mindre de sitter igjen med stor avanse.

Er litt usikker på hvor gunstig det er for nybilsalget. Vil tro det er noen kunder som er kun er vant til å bytte inn hos forhandleren når de kjøper ny, men som nå velger å beholde den gamle. Eldre kunder som min liker ikke å selge på Finn. Får han for dårlig tibud, går han heller til konkurrenten og kjøper deres nybil istedet, og lar de selge gamlebilen.
Nå finnes det jo heldigvis andre måter å selge bruktbil på enn innbytte eller selge selv på finn. F.eks nettbil.no eller sette bilen hos en forhandler i kommisjon. Kommer nok til å prøve nettbil.no når jeg straks skal selge en bil, dersom reklamen holder det den lover virker det som et greit kompromiss mellom innbytte og lav pris og det å selge selv til høy pris men måtte bruke lang tid.

Har også tenkt å prøve nettbil. Står på nettsiden at du må forvente fra 10 til 30 prosent lavere pris enn om du selger selv. Så det høres ikke ut som det er veldig mye bedre enn innbytte, men litt kanskje.
Skader jo ikke å prøve, er såvidt jeg forstår helt uforpliktende å prøve nettbil. 10-30% er er stort spenn, 10-15% under finn pris er greit for meg - blir det 20-30% under får jeg vurdere å selge selv.
#33
Zoe / Sv: Antispinn
lørdag 30. november 2019, klokken 18:12
https://youtu.be/KZ_ePJQfCjM

Det er situasjoner hvor muligheten til å skru av antispinn er en forutsetning for å komme frem.

#34
Model S 2013 - 2022 / Sv: Har Tesla sluttet å selge brukt?
lørdag 30. november 2019, klokken 16:15
Sitat fra: Marius76 på fredag 29. november 2019, klokken 17:00
Tesla har IKKE sluttet å selge brukt. De har veldig mange biler på lager, men i følge salgsavdelingen hadde de problemer med fakturering og nettside. Han mente siden kom opp igjen innen kort tid.
For min del spekulerer jeg i om de tar den ned før enden på kvartalet for å selge mest mulig av model 3 og eller nye biler.
Bruktprisene som kommer hos Tesla når de er oppe igjen, vil jeg tro er meget gunstige. Slik de lenge har vært.
Da hadde det jo vært kjekt om de i det minste la inn en melding på nettsiden som forklarer problemene. Nå har bruktbilene vært borte i over ei uke, da bør man komme med litt informasjon!
#35
Model S 2013 - 2022 / Sv: Har Tesla sluttet å selge brukt?
lørdag 30. november 2019, klokken 16:05
Sitat fra: Sense på torsdag 28. november 2019, klokken 20:41
Sitat fra: tornaldo på onsdag 27. november 2019, klokken 22:48
Tesla gir latterlige lave tilbud på innbyttebiler, og slik sett kan selge for lavere pris en markedet ellers, og likevel tjene en haug med penger.

Og så kan man legge til at alle som bryr som om hvilken innbyttepris de får tilbud om fra Tesla, velger å selge bilen via andre kanaler.
Jeg fikk tilbyd fra Tesla om 130 000 mindre enn hva jeg fikk solgt bilen for via Finn. Da sier det seg selv at de ikke ønsker å hjelpe kundene med å selge sine bruktbiler, med mindre de sitter igjen med stor avanse.

Er litt usikker på hvor gunstig det er for nybilsalget. Vil tro det er noen kunder som er kun er vant til å bytte inn hos forhandleren når de kjøper ny, men som nå velger å beholde den gamle. Eldre kunder som min liker ikke å selge på Finn. Får han for dårlig tibud, går han heller til konkurrenten og kjøper deres nybil istedet, og lar de selge gamlebilen.
Nå finnes det jo heldigvis andre måter å selge bruktbil på enn innbytte eller selge selv på finn. F.eks nettbil.no eller sette bilen hos en forhandler i kommisjon. Kommer nok til å prøve nettbil.no når jeg straks skal selge en bil, dersom reklamen holder det den lover virker det som et greit kompromiss mellom innbytte og lav pris og det å selge selv til høy pris men måtte bruke lang tid.
#36
Zoe / Sv: Antispinn
lørdag 30. november 2019, klokken 14:33
Under visse forhold er beste måten å ta seg frem på å spinne seg fram, zoes antispinn er så god at bilen da regulerer ned til 0 og man blir stående. En snøknapp hadde vært kjekt å ha, det er jo mange andre biler som har en slik funksjon, men ikke zoe...
#37
Zoe / Sv: Leveringstid Renualt Zoe Z.E 50
lørdag 30. november 2019, klokken 14:30
Sitat fra: Kaspers1 på fredag 29. november 2019, klokken 10:26
Vurderer sterkt å vente med registrering av nybilen til rett over nyttår hvis utlevering blir rundt uke 50. Ser bedre ut hvis datoen på 1.gangs registrering er i 2020...
"Just my 2 cent"... ;-)
Enig. I og med at det er en stor oppgradering av det aller meste i den nye bilen er det nok lurt at den blir registrert som en 2020 modell. Når man en gang skal selge bilen kan det være lett å bli filtrert bort på finn av folk som søker etter 2020 eller nyere ZOE dersom bilen blir registrert i 2019.
#38
Zoe / Sv: Renault Zoe 2020
torsdag 21. november 2019, klokken 16:16
Sitat fra: HCO på torsdag 21. november 2019, klokken 16:02
Er det noen her som har fått sin 2020-modell, som kan avkrefte (eller bekrefte) det motor.no-journalisten her skriver om manglende varme under lading?

Er det ikke bare å trykke på midten av "vifte-bryteren" for å starte klimaanlegget? Alternativt stille forvarming til nærmeste kvarter?

https://www.motor.no/tester/biltester/renault-zoe-2020/
Kan jo bare svare for hvordan det funker på den gamle ZOE. Men der vil  "midten av vifte bryteren" bare gi ventilasjon og ingen varme. Trikset er da, som du nevner, å programmere forvarming 15min frem i tid og så låse bilen - da kommer det varme. MEN er batteriet under 25% varmer ikke bilen! Dersom batteriet er kaldt og ikke klarer å ta imot all strøm ladestasjonen jan levere er jo denne begrensningen komplett idiotisk. Manglende varming under lading kan lett løses med software endring, håpløst at det ikke er gjort!
#39
Zoe / Sv: Renault Zoe 2020
søndag 17. november 2019, klokken 11:48
Prøvekjørte nye ZOE forleden, virkelig en oppgradering fra min ikke engang to år gamle bil! Litt kraftigere motor, litt større batteri, led lys, mye finere interiør og en stor infotainment skjerm med høy oppløsning.  Fornuften sier at jeg bør beholde min bil et par år til, men.....

Demobilen var tatt ut på "disp", da det fortsatt mangler noen programvareoppdateringer av infotainment og ny app, forhandler fortalte at kundebilene ikke vil leveres før det er på plass.
#40
Zoe / Sv: Nye Zoe
lørdag 16. november 2019, klokken 17:04
Sitat fra: Trine2 på lørdag 16. november 2019, klokken 12:34
Har ikke hørt noe, men det vil etterhvert komme på e-208 og Corsa. Føler begge disse er bedre kjøp en Zoe når man tenker på ladeløsning, utstyr og driftsikkerhet/vedlikehold.
Adaptiv cruise er kjekt å ha, her er e208/Corsa bedre. Skal man bruke bilen til pendling i tett trafikk med varierende hastighet er det helt klart en så stor fordel med adaptiv cruise at Zoe taper, synd det ikke kommer som tilvalg på toppmodellen, jeg hadde vært villig til å betale noen tusenlapper for acc.

Ladeløsningen er etter min mening  bedre på Zoe, 22kw og CCS gir langt flere muligheter for å få ladet. På utfartsdager kan man slippe køen ved hurtigladeren og plugge inn 22kw som ofte er ledig. e208/Corsa kommer riktignok med 100kw ccs, men med et såpass lite batteri som 50kwh tror jeg ikke at det er mange kwh som skal inn før ladehastighet faller til under 50kw. Bagasjerommet i Zoe er mye større enn på e208,  338liter vs 265liter. Vi har flere ganger reist med 2 voksne og 2 barn på helgetur med Zoe og hatt god plass til bagasjen, det hadde vi ikke klart med e208.

For å oppsummere min mening, Zoe er best som allround bil, e208/Corsa er best for solo-pendling i tett trafikk.

#41
Andre Elbiler / Sv: Chery Arrizo 5e
tirsdag 12. november 2019, klokken 11:05
Prøvesatt bilen hos Oustad på Hamar i dag, var en bil som var innom og skulle videre til en annen forhandler. Selger regnet med å ha demobil på skilter om ei uke eller to, så da skal jeg ihvertfall ta en prøvetur. Kvaliteten på interiøret var det ikke noe å si på og jeg satt godt. Litt lav sittepute i baksetet, men det er jo ikke uvanlig på elbil.

330k på vei er jo dyrere enn nye ZOE, med like stort batteri men uten varmepumpe blir nok  vinterrekkevidde kortere. Bagasjerommet virket romslig, så den er jo sånn sett i et litt annet segment enn  ZOE.

Selgeren lovte god tilgang på biler og kort leveringstid, det er jo et godt salgsargument i disse tider. Ser at mange sammenligner Chery  med Kona/Niro - men de bilene er jo umulig å få kjøpt til normale priser...
#42
Zoe / Sv: Zoe uten mulighet for hjemmelading?
søndag 20. oktober 2019, klokken 11:50
Sitat fra: elektrolux på søndag 20. oktober 2019, klokken 08:19
Vi lanserer nå vår nyutviklede semiportable ladestasjon på inntil 3 kW for Renault Zoe.

Det blir en relativt hendig liten 13 kg ladekladd / semiportabel ladestasjon med innebygd ring kjerne transformator med en rekke smarte funksjoner som grid monitoring, ikke fullading og topp balansering.

Ladestasjonen er basert på EVTUN sin 2 fase løsning for enfase biler,
men modifisert til bruk på 230V IT nett og Zoe.

Henges opp hjemme, og tas med i bilen ved behov.
Kjekt alternativ til å montere en ladestasjon i garasjen, men ikke brukbar til gateparkering. Den er ikke vanntett nok til å ligge ute og med en pris godt over 10.oookr er det ikke noe jeg ville hatt liggende løst i gata...

ZOE er dessverre et dårlig valg om man ikke har en fast parkeringsplass hvor man kan montere en fast ladestasjon.
#43
ID.3 / Sv: Bananeske-test, like stor som EQC og i-Pace
lørdag 19. oktober 2019, klokken 17:57
Uansett tullete å sammenligne en folkevogn med to premium biler, er vel ikke sånn at disse bilene henvender seg til samme kundegruppe.

ID3 virker å være en ny folkevogn som tar VW inn i den elektriske fremtiden. Kommer nok til å bli en tøff konkurrent for Zoe om å vøre Europas mest solgte elbil. Kanskje kan den om noen år bli Europas mest solgte bil?

En verdig etterfølger i rekken etter  Bobla og Golf.
#44
Model S 2013 - 2022 / Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
fredag 18. oktober 2019, klokken 20:16
https://www.tesla.com/no_NO/used/5YJSA3H16EFP44151?redirect=no en 2014 modell S85 hvor Tesla påstår at bilen har 502km WLTP rekkevidde - det kan jo umulig være tilfelle! Hva har de å tjene på å komme med slike feilaktige påstander? Er det ikke bedre å være ærlig om rekkevidden på en snart 6 år gammel bil, da unngår man jo at en kjøper føler seg lurt?
#45
Zoe / Sv: Zoe uten mulighet for hjemmelading?
fredag 18. oktober 2019, klokken 19:49
Sitat fra: andersbj på mandag 07. oktober 2019, klokken 18:26
Sitat fra: morten69 på onsdag 02. oktober 2019, klokken 15:49


Hvor lang vei har du til jobben, er du garantert ladeplass er viktige spørsmål. Jeg ville ihverfall kjøpt den nye som kommer nå fordi det følger med IT lader og den kan bruke hurtiglading noe den gamle ikke kan

Jeg har faktisk bare 15-20 km til jobb, så det er ikke lang pendleavstand. Så trenger absolutt ikke lade hver dag. Forandrer det hvordan jeg burde se på dette?
Kanskje, kommer an på hvor mye du kjører i tillegg til pendling. Lete etter strøm mer enn et par ganger i uka virker slitsomt.

Er selv superfornøyd med ZOE, men uten lademulighet hjemme hadde jeg ikke orket. Nye ZOE har en bedre løsning, men fortsatt en boks som må løftes inn/ut av bilen i steden for bare å plugge i en type2 kabel, ikke noe jeg hadde orket mer enn et par ganger i uka. Og så er den boksen garantert  svindyr og kan stjeles dersom man parkerer i gata, den er neppe heller lagervare og må bestilles.  En type2  kabel koster bare et par tusenlapper og fås kjøpt nærmest over alt.

Skal du kjøpe ny bil ville jeg vurdert Peugot e208. Samme pris som nye zoe, like stort batteri og hurtiglader raskere.

Men med din kjørelengde klarer du deg jo med en brukt Soul eller Leaf.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA