Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - saphran

#46
At man kan tillate seg å kutte online-tjenesten til biler i det hele tatt, langt mindre bare noen få år etter kjøpet, er generelt en merkelig og utdatert tanke. Jeg er glad bil nr 2 i familien er en Tesla der vi 7 år etter fremdeles kan bruke alt av gamle og også mange nye funksjoner.

Egentlig burde alle eierne av Ampera laget et skikkelig rabalder av dette for det utgjør både tap av viktige funksjoner, og tap av verdi ved videresalg at bilene nå går offline permanent. 
#47
Model S 2013 - 2022 / Sv: Erfaringer med erstattet batteri
onsdag 02. desember 2020, klokken 14:51
Jeg fikk byttet hos Tesla Åsane i Bergen.
#48
Model S 2013 - 2022 / Sv: Erfaringer med erstattet batteri
tirsdag 01. desember 2020, klokken 20:01
Det ble den nye 350V 85KWh pakken (produktnummer (1014116-00-A)). Fulladet har jeg nå 426 km :+1: :D
#49
Model S 2013 - 2022 / Sv: Erfaringer med erstattet batteri
tirsdag 01. desember 2020, klokken 14:39
Takk for svar alle sammen.

Jeg har ikke fått bilen i retur enda, men den har dukket opp i appen og jeg kunne se når de nå ladet den opp at rekkevidden har økt til 420-423 km, det er jo kjekke 50 km ekstra i forhold til før byttet :D
#50
Model S 2013 - 2022 / Erfaringer med erstattet batteri
torsdag 26. november 2020, klokken 11:34
Min 2013 Model S skal nå få nytt 85 KWh batteri (antar jeg). Bilen er inne for en årsservice og jeg så at Tesla hadde valgt å legge inn at de skulle gjøre utbedringer på batteriet, uten at jeg visste hvorfor (har ikke merket noen problemer selv, rekkevidden har de siste 5 årene bare falt fra 380 til 373 km). Den utbedringen fikk jeg imidlertid beskjed om at de fikk problemer med, og d ehar nå bestemt seg for å byttebatteriet - på garantien.

Det er jo greit for meg med ny ("ny"?) pakke, men gjør meg jo og litt spent på om jeg da vil få igjen en bil med bedre rekkevidde, og jeg tenkte jeg sikkert kunne finne erfaringer om det her, men har ikke funnet noe. Jeg mener tidliger eå ha lest at når man bytter batteri på garanti så er man ikke garantert at det er et helt nytt batteri? Og hva skjer eventuelt med garantien, fornyes den med nye 8 år - eller bare en kortere? 85 KWh-pakken produseres jo ikke lenger vel så kan det være de putter inn en annen pakke?
#51
Mazda MX-30 / Sv: Mazda MX-30 eller 2019 Hyundai Ioniq
onsdag 16. september 2020, klokken 19:59
Da velger du en Opel Ampera  ;) Mye mer rekkevidde for pengene (det er pes å måtte lade hele tiden), høyreist og fin å kjøre - og god plass både foran og bak.

Hilsen en som greide seg fint med Leaf 2013 og 2014 med 140-160 km rekkevidde...(kan fås nå for ingenting...) men definitivt er mer glad i Amperaen.
#52
Økningene i bompenger landet over har primært vært legimitmert ved å henvise til utslipp av CO2 og NOX. At man ikke kan tjene like mye penger i fremtiden på å selge utslippskvoter er noe man bare burde akspetere og heller basere innkrevingen på hva som faktisk trengs for å dekke *kun* bilistenes behov, ikke som miljøavgifter man kan bruke til å kjøpe kunst, lage badestrender osv som har vært saken i Bergen f.eks.

Samme logikk gjelder for bilavgifter. Disse økte år for år med utslipp som begrunnelse, og skal da naturlig nok *NED* jo lavere utslippene er, ikke opp - og liksom rettferdiggjøres ved å sette dem ytterligere opp for de som faktisk forurenser.

Når det gjelder sidetråden om menneskerettigheter osv så er veinettet like nødvendig for å holde samfunnet flytende som helseforetak osv. Om ikke veiene er der forfaller alle sider av samfunnet. Landets effektivitet synker, med lavere skatteinntekter som følge. Så jo, det er en like stor allmennyttig funksjon at veinettet er tipp-topp som at vi har politi og helsevesen. Den som ikke nyter godt av at kommunikasjonen i landet fungerer kan få slippe å betale skatt til veier....rekk opp hånden og du lyver.
#53
Sitat fra: saphran på onsdag 29. juli 2020, klokken 21:59
Sitat fra: o.b.lix på tirsdag 21. juli 2020, klokken 11:15
Sitat fra: saphran på mandag 20. juli 2020, klokken 23:30

Nå vurderer jeg å få byttet minnebrikken hos EV Services for sikkerhets skyld

Gjør disse denne jobben? Pris/tid?

12000 kr, 3 dager.

Fikk tilbake bilen selv nå nylig fra EV Services i Bergen. De sliter nok litt med bemanningen for tiden (ansatt i karantene) så jobben tok lengre tid, men nå er ihvertfall jobben gjort. Prisen var også justert ned, så det var kjekt. MCUen føles nå betydelig kjappere både i bruk og ved restart. :+1:

Jeg må si jeg synes det er topp at vi nå får alternativer til Tesla på service, både på pris og ventetid... Hvis man også greier å være bedre på tilbakemeldinger underveis om fremdrift/forsinkelser (hvilket burde være enkelt nok så dårlig Tesla er på det) kan livet med service-trengende bil bli meget bedre.  :D
#54
Sitat fra: o.b.lix på tirsdag 21. juli 2020, klokken 11:15
Sitat fra: saphran på mandag 20. juli 2020, klokken 23:30

Nå vurderer jeg å få byttet minnebrikken hos EV Services for sikkerhets skyld

Gjør disse denne jobben? Pris/tid?

12000 kr, 3 dager.
#55
Relatert erfaring:

Hadde min 2013-modell til MCU-analyse i dag da den var ute i en time i helgen. Ikke fristende å ta sommerferie med en bil med slik oppførsel. Dette var andre tilfellet av unormal reboot. For en måneds tid siden var den i svart i 15 minutter.

(Helgens frys kom ved at GUIet stoppet å reagere, og da jeg prøve en soft restart kom den ikke opp igjen. Prøvde så en hard restart uten reaksjon...Vendte da nesen hjem og underveis hjem prøvde jeg soft restart 2 ganger. Da bootet den, men frøs på logoen. Vel hjemme prøvde jeg en hard restart igjen - og da kom den opp etter et kvarter..)

Tesla Kokstad hadde bilen fra morgenen av og ut dagen. Det var ingen logger fra kræsjtidspunktet å finne, de kunne se at den manglet en mappe dog - og mente det kunne være en softwarebug. De hadde bare lagt inn software på nytt (litt ekstra slitasje :-O). Jeg spurte dem om ikke det ikke var mulig å lese ut noen indikasjoner på slitasje på brikken, men den muligheten sa de ikke er på 2013-modellene... :-\

En ting jeg synes er litt uklart er hva man egentlig risikerer å tape av kritiske funksjoner når MCUen svikter (kjekt å vite når man skal vurder eom man skal fortsette på turne eller skynde seg hjem f.eks).

PIN-kode er jo åpenbart et problem om man har det aktivert, og scheduled charging visstnok...men det kan man slå av. Klimaanlegget stopper - det merket jeg jo, og det kan være litt problematisk, men ikke kritisk på sommeren.

Noen har rapportert i ulike forum at vindusviskerne stopper - hvilket jo stopper en kjapt i en by som Bergen, men det er ikke tilfellet sier Tesla (glemt å teste selv). Tesla sa at du kan få problemer med å lade dog, kanskje den bare lader litt - og det kan jo være ille om man har lange avstander mellom laderne. Men hva annet?

Nå vurderer jeg å få byttet minnebrikken hos EV Services for sikkerhets skyld. At det er gjort endringer fra 2013 til 2014 dog fikk meg til å lure på om det vil ha noe å si for en slik utskiftning?
#56
Model S 2013 - 2022 / Sv: Gulvmatter - hvorfor ikke originale?
onsdag 17. juni 2020, klokken 21:43
Den originale matten til baksetene er ikke helt full i bredden, og kanten blir da fort bøyd og stygg, og det kommer skitt ned på siden. Materialet på de originale er også i en hardere plast, slik at de rett og slett ripes og føles harde.

Jeg kjøpte originale fordi jeg ville ha bilen mest mulig original, men frister ikke å bytte til nye originale om det bare gjentar seg...
#57
Model S 2013 - 2022 / Sv: total kostnad models etter 6 1/2 år
torsdag 06. februar 2020, klokken 20:21
1,5 år siden garantien gikk ut på min 2013 Model S.

Har brukt 52000 i reparasjoner på den siden, hvorav første service etter garantitiden var dyrest med 38000 (alle bremseskriver og klosser, diverse stag osv). Siste utgift var 6500 på nytt ryggekamera. En dyr affære foreløpig altså.
#58
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Sv: Etter OnStar
torsdag 06. februar 2020, klokken 20:09
Ifølge selger hos Mobile kommer en erstatningsløsning som vil koste 100 kr/mnd...Vi får se!
#59
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Etter OnStar
torsdag 09. januar 2020, klokken 15:06
OnStar skal jo slukke lyset 31. des i år  :-\ - og det synes som om ingenting er tenkt å erstatte denne for oss som har Ampera, bilene mister bare all denne funksjonaliteten. Er det noen som har hørt noe annet? Rimelig vilt isåfall å miste den biten etter så få år. >:( For min egen del er det først og fremst fjernstyring av varme samt sporing av bilen som er skikkelig viktig, men resten er jo kjekt og.

Hva gjør forhandlerne nå med bilene som selges nå - selges de med bare noen måneder med slik funksjonalitet, eller er det på plass et annet system i dem?

#60
Model S 2013 - 2022 / Sv: "Camera unavailable" (ryggekamera)
fredag 03. januar 2020, klokken 20:44
Sitat fra: anton på torsdag 02. januar 2020, klokken 23:24
Jeg skiftet ryggekamera på min 2013 modell i mai 2019. Betalte da 6.495 hos Tesla.

Supert, takk for svar! :)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA