Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - saphran

#31
Model Y / Problem med kansellering/refund?
søndag 11. juli 2021, klokken 00:35
Jeg er sikkert ikke alene i å ønske å kansellere nå som ordren ble fremskutt pga leveranse fra Kina...Men refund gir nå konsekvent feil på tilbakebetalingsmetode hos meg (selv om den opprinnelig var knyttet til korrekt kort som jo ble brukt til reservasjonen).

Noen andre som har vært borti samme problem? Er det deliveryNO-adressen som må kontaktes for hjelp?
#32
Tesla / Sv: Tilbakekalling - eMMC brikken
fredag 11. juni 2021, klokken 11:12
Fikk nå i Juni utbetalt fulle beløpet for prevantiv bytting av eMMC som jeg la ut for å få byttet brikken. Jeg fikk som nevnt spørsmål om jeg hadde hatt noe trøbbel før jeg valgte å bytte den (etter å ha sendt inn forespørselen om refusjon), og det hadde jeg jo - og nå kom betalingen, så fornøyd med det! :D
#33
Kjøpe elbil? / Sv: Betaling ved kjøp/salg av bil
onsdag 09. juni 2021, klokken 22:16
Hørte og hoppet i podcasten (lang!) før å høre noe der uten at jeg fant noe gull. Står dette noe som helst sted skikkelig tydelig? Når salgsmeldingen er fylt ut kan jo kjøper omregistrere kjøretøyet - så formelt sett kan man jo si de da er eier (selv om de ikke har nklene enda) - og kan da bli det før d ehar betalt(!) om jeg som selger fyller ut. Jeg kan sikkert få høre fra banken at joda de skal betale - men som sagt, et logisk hull vel i prosessen...
#34
Kjøpe elbil? / Sv: Betaling ved kjøp/salg av bil
onsdag 09. juni 2021, klokken 21:58
Synes det er et hull i alle beskrivelsene av hvordan dette skal ordnet; nemlig rekkefølgen mellom salgsmelding og betaling. Hvis kjøper skal ha billån krever banken salgsmelding - men jeg som selger føler det jo uttrygt å fylle ut den før jeg har fått betaling - så hva er "rett" rekkefølge? Er min sikkerhet at jeg uaansett har nøklene til bilen - så jeg kan fylle ut salgsmeldingen uten å være redd for å da "tape" bilen - fordi skal de kreve eieretten må de bevise at de har betalt? Marerittet hadde jo vært om jeg holdt igjen nøklene fordi jeg ikke har fått betalt enda - men at jussen da sa at det var deres siden salgsmeldingen er fylt ut (!).
#35
Model 3 / Sv: Lumbarstøtte i passasjersetet Model 3 LR
torsdag 03. juni 2021, klokken 00:17
Mottok i går, var med lumbarstøtte. Det er vel meget nylig at dette ble snakk om å fase vekk.
#36
Om de går om hverandre er det ikke kritisk nei, men vinteren tærer ofte på mutrene så da er det kjekkere med to enn ett sett.
#37
Model 3 / Sv: Ventetid på tm3 i transit biler?
onsdag 02. juni 2021, klokken 18:55
Inventory-bilene dukker opp og forsvinner time for time (eller minutt for minutt heller) så da jeg så på in transit-biler endte jeg opp med å snappe en for utlevering i Drammen (er i Bergen selv) isteden..da ble det utlevering etter et par dager.
#38
Tok imot en ny Model 3 i går og ble litt distrahert oppi den kontaktløse ordningen (ingen til stede annet enn via SMS!) da førerdøren hadde en skade jeg måtte få rapportert (tenkte før jeg sa ja til å ha mottatt den, men det var ikke så lett..).

Har 19" performance-sommerdekk, men bestilte med 18" vinterdekk - og ser nå at det ikke er mutre eller senterkopper til dem. Er ikke det normalt med? Har sendt en melding til Tesla om det, men om noen andre lurer i fremtiden og kan det jo være greit å ha et svar her og, kjappere og kanskje :-O
#39
Vært rentekampanje hele tiden. Den var visst ment å tas vekk, men står.

Tilbudet gjør nok at en del som venter på model Y hopper på en model 3...jeg har selv inne en reservasjon på Model Y, men hvis dette rentetilbudet også gjelder for 100% finansiering slik det virker som (noen som kan bekrefte/avkrefte?) så er det fristende å låne 500k i tre år for ingenting og så betale lånet og bytte til Y når leveransene der er godt i gang, kanskje man sågar da kan plukke opp en pent brukt Y med rabatt (eller enda bedre; ny rentekampanje) :-O
#40
Tesla / Sv: Tilbakekalling - eMMC brikken
lørdag 01. mai 2021, klokken 21:26
Jeg fylte ut forespørsel om refusjon da det kom og fikk etter en stund da til svar at det så ut som om jeg hadde byttet brikken prevantivt, og et spørsmål om jeg hadde hatt problemer før....Hvorpå jeg svarte at jeg hadde hatt flere lange black-screen tilfeller  (ute i 1,5 time på det meste) og også hadde bilen inne for analyse hvor verkstedet konkluderte med at de ikke hadde mulighet til å verifisere tilstanden til minnet, men slettet diverse korrupte filer for å...Horetter jeg altså da fikset det hos tredjepart for å unngå å strande på fjellet, noe som hadde hendt tidligere med en motorfeil.

Hvorvidt jeg da faktisk får refundert beløpet har jeg siden ikke hørt noe om (noen som har fått?), men nå som alt egentlig må byttes prevantivt anyway er det jo litt paradoksalt hvis de ikke vil betale for det...Om de ikke refunderer (8500 kr), skal jeg da heller ikke kunne be om å få deres nye brikke montro? Om ikke annet er det vel en oppdatering...så får de heller bruke ressurser på å bytte den isteden? :(
#41
Model S 2013 - 2022 / Sv: Reduced power steering
lørdag 01. mai 2021, klokken 21:17
Jeg sa ved levering av bilen at jeg antok det var jordingspunktet som var dårlig, hvorpå de sa det kunne være 6-7 ulike ting...og brukte så 4 timer og skulle ha 3000 kr for feilsøkingen selv om de endte opp med samme konklusjon, nemlig at jordingspunktet falt av så snart de tok i det og sannsynligvis var årsaken(!). Så jeg angrer på at jeg ikke bare ba dem sjekke jordingspunkt og bytte det, da hadde jeg unngått at de brukte tid på å gå igjennom alt av kabler m.m. uten å finne noe.

Nå har det gått 4 mnd og feilen er definitivt vekke så et opprustet jordingspunkt er altså lurt å bytte ut før man prøver alt mulig annet...
#42
EV 6 / Sv: Kia EV6 (Kia CV)
mandag 26. april 2021, klokken 11:08
Siden reservasjonen ganske raskt må gjøre som til en kontrakt; hvilken angrerett har man montro? Jeg kunne godt tenkt meg en EV6, men om situasjonen endrer seg iløpet av de 6-7 månedene frem til levering så blir det for gale om kontrakten da har et stort bruddgebyr...
#43
Tesla / Sv: Tilbakekalling - eMMC brikken
torsdag 11. februar 2021, klokken 21:29
Fikk brev i posten om byttet, men jeg er en av dem da som har byttet den prevantivt hos en tredjepart allerede etter å ha blitt skremt av x antall lange kræsj....Jeg lurer jo da litt på hva jeg bør gjøre. Hvis det bare er minnebrikken de bytter nå så har det lite verdi å levere den inn - og esla gidder gjerne uansett ikke å gjøre det når de ser at den allerede er byttet? De har jo snakket om refund for dem osm har betalt for bytte, men vil jo tippe det ikek gjelder for oss som byttet *før* den faktisk kræsjet... :-O
#44
Model S 2013 - 2022 / Reduced power steering
fredag 15. januar 2021, klokken 11:09
Min 2013-model S begynte for en måneds tid siden å flashe "Reduced power steering" ett sekund avogtil...

Jeg hadde akkurat oppdatert softwaren til 2020.48.12.1, men om det er relatert til det vet jeg jo ikke(?).

Ved to anledninger har imidlertid advarselen blitt stående og servoen falt ut permant, dvs helt til jeg tar en power off, da er problemet vekke igjen etter power on.

På amerikanske forum virker det nærmest som om dette er et kjent softwareproblem som har eksistert i lang tid, men uansett om det er software eller om det trigges av en fysisk feil et sted så er det jo potensielt farlig, sist gang det skjedde mistet jeg servoen i en sving og fikk det ganske travelt med å vri rattet...

Er det noen som har vært borti dette og vil dele erfaringene? Måtte dere reparere noe til en dyr penge, eller ble det løst med software/rekonfigurering?
#45
Kom brev i posten nå om Ampera hvor de ikke har noe bedre foreløpig å si enn at de ber oss om ikke å fullade....ganske latterlig. Hva med alle dem som faktisk trenger den rekkevidden, det er ikke som om bilen greier særlig lang kjøring på vinterstid. De burde ha bestemt og annonsert umiddelbart at her skal batteriene byttes, da hadde det vært greit at man mens man venter på byttet bes om å ikke lade fullt.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA