Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - AmocoCadiz

#46
Har du ikke fast lademulighet kan det gi utfordringer hvis du ikke er intressert å satse mye tid å krefter å finne ledige ladestolper og er villig gå tildels lange veier frem og tilbake til den ledige ladestolpen når du endelig finner en som er ledig.

Dette er en øvelse som går fint i starten, men som man går grundig lei av.

Hurtiglading er greit av og til, men lønner seg lite om du må basere deg på å gjøre det ofte.

Husk også å vurdere betydningen av den kommende voldsomme økningen av elbiler i ditt nærområde, har du 2-3 lademuligheter idag og kommunen har svake utbyggingsplaner for ladestolper, kan du om 1 år befinne deg i en situasjon med mange flere i ditt nabolag som også trenger lade.

En løsning som kanskje ikke er så greit for studenter,
er å ha elbil med stort batteri,
da trenger du ikke lade så ofte.
#47
Hyundai KONA / Sv: Prøvekjøring Kona / Stonic
tirsdag 12. desember 2017, klokken 22:10
Sitat fra: Rune Østli Tønseth på tirsdag 12. desember 2017, klokken 21:37
Like Hyundai mye bedre visuelt!

Spørsmålet blir vel EPA rekkevidde på høyeste batteripakke og kanskje tid på hurtiglading for meg.
Ja spennende om Hyundai klarer overføre de gode og lave forbrukstallene fra søstermodell Ioniq.

Velfungerende App i tillegg ville vært meget positivt.
Hvorfor Kia og hyundai hittil nedprioritert biler med app i Europa er veldig rart, men mange tilbakemeldinger om savn av dette vil kanskje få de til å sette opp et kommunikasjonssenter i Europa også. ( de har fungerende App system i USA...)
#48
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: 60kwh lansering når?
tirsdag 12. desember 2017, klokken 22:04
Må vel være tråden med mest off topic,
fått mye bra informasjon om bl.a. NEDC vs EPA, batteriteknologi til mange biler fra LG, en lur formel for maks rekkevidde om vinteren og at også Opelforhandlerne nå helt gitt opp Opel AmperaE,

men lite info om når 60kWh Nissan Leaf kan forventes.

Må bety Nissan forhandlerne og Nissan Norge klart å holde lanseringsdato kortet tett for brystet.
( = strenge sanksjoner mot forhandlere som forteller noe om Leaf 60kWh?)
#49
Hyundai KONA / Sv: Prøvekjøring Kona / Stonic
tirsdag 12. desember 2017, klokken 21:17
Opplever at Kona har langt bedre "stance" enn AE som er mer høyreist,
designen med større panser forsterker et bredere og mer kraftfullt uttrykk visuelt sett.
( ser bra ut i hvit farge også)
#50
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Sv: Årets bil 2018... en vits?
tirsdag 05. desember 2017, klokken 14:03
Uttalelsene fra Opel Norges direktør og infrmasjonssjefen i intervjuvet til kåringen provoserer godt,
han snakker om hvor stor åpenhet om pris og informasjon Opel hatt gjennom prosessen.

Og at denne utmerkelsen vil få kundene som sitter på gjerdet med frist 6 desember nå vil beholde kontrakten?!?

Opel har vært mye på topp i de kåringene , Ampera (uten E) , Astra og nå AmperaE,
uten at de ser ut til å ha hjulpet merket til suksess.
#51
Sitat fra: hemi på tirsdag 05. desember 2017, klokken 13:00
Jeg venter på at den får normale features vi forventer på nye biler, selv billige,  dvs adaptiv cruise, og batterivarmer.
Så får man se om den er konkurransedyktig på pris/rekkevidde, huyndai og nissan kommer med 60 på kort nå, trolig samtidig som om du skulle bestille en AE nå.
AE har faktisk batterivarmer og kjøler så batteriene vil nok holde lenger enn Opel.
men AE mangler bl.a. ACC og HUD.

Svært mange inkl. oss klarte ikke sitte i eksperimentsetene, de funker for noen, ikke for andre. Men hvor greit er det å selge AE som bruktbil i en hardnet konkuransesituasjon 2018 2019 hvor halvparten av kundene ikke kan sitte godt i bilen?
Tips om hack med skumgummi og klippe til Biltema liggeunderlag til bil til 450000kr rimer dårlig.
Slike ting påvirker selvfølgelig kjøpslysten nå, årets bil eller ikke.
#52
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Sv: Årets bil 2018... en vits?
tirsdag 05. desember 2017, klokken 12:40
Sitat fra: navyelsen på tirsdag 05. desember 2017, klokken 10:53
Ampera-e er nylig kåret til årets bil 2018:
https://www.dinside.no/motor/ampera-e-karet-til-arets-bil-2018/68952389

Trodde ikke dette skulle være mulig etter Opels fiaskoer den siste tiden.
En bil det ikke lenger er mulig å bestille, og med mulig levering i 2020?
Kan den virkelig kalles årets bil???
Problemstillingen har kanskje ikke vært så vanlig i bilverden på nye biler,
men et kriterie for å vinne bør være et minimum av leveringsdyktighet og antall.

Som det er nå har Opel Norge stoppet salget,
pleier ikke være greit i andre produktgrupper at vinnervaren ikke er tilgjenglig i rimelig antall.
#53
Sitat fra: trykkertor på tirsdag 05. desember 2017, klokken 07:35
Tja......vet ikke om tallene blir så gale.
Hvis vi sier 4000 stod i kø, 1000 er utlevert, så er det 3000 igjen i køen.
75% av de = 2250 hopper fra. 750 tar imot.
Totalt vil da 1750 totalt ha tatt imot Ae.

Jeg tror ikke nødvendigvis 75% hopper fra.
Ikke alle er inne på forumet, og mange trykket nok "Takk og farvel" i frustrasjon.

Men....jeg har fortsatt mine tvil om Opel kommer til å levere så mange flere Ae.
Tror deres strategi er å få folk til å trekke seg "frivillig" gjennom lange ventetider, og flere prisoppganger.
Så vil de kun sakte men sikkert få levert til de som insisterer på å bli værende i køen. Men aller helst ville de foretrekke at alle bare droppet kontraktene sine idag. (Kun ren spekulasjon fra min side.)
Mener det blir noe mindre biler foreløpig,

siden 200 av de første 1000 er forhandlerbiler som foreløpig ikke har tatt unna noe av de ca 4000 i kø. De blir vel først solgt når Opel offisielt går ut med hel stopp i salget av AE,
noe de sikkert venter en god stund med for ikke tape ansikt totalt.

Dette har Opel Norge erfaring med fra modellen Volt.
#54
Da er det 1 dag igjen før kanseleringsfristen av Ampera E den 6 desember.
Jeg har ikke fått forlenget betenkningsfrist av forhandler, og vurderer bl.a ny informasjon om uenighter i dealen mellom PSA og GM som noe som ikke akkurat styrker tilliten til å eie et GM produkt.

Pollen med flere som har stemt viser fortsatt stabile tall med ca 75% som kanselerer,
lurer på hvor mange av de ca 4000 som bestilte AE som da kansellerte, må bli nærmere 3000 kontrakter.
Et betydelig salgstap for Opel Norge.
#55
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Står du i kø?
tirsdag 28. november 2017, klokken 12:27
Vi er i vintersesongen nå, langtur og ladehastigheter med elbil frister ikke så mange. Og de fleste som kjører langtur med elbil om vinteren er vel ganske rutinerte og lader effektivt, noe som gir mindre køproblemer.

Men vår sommer høst er det flere som tar elbilen på lengre turer, som er mindre rutinerte med hurtiglading, lader fullt eller går på kafe eller i butikken og "glemmer" ladingen på hurtigladeren.

Så lenge hurtiglading er snakk om 20-40 min er det for lenge til at køavvikling blir effektiv når det er stor pågang.
Dette kan bare løses ved mega hurtigladeplasser (Nebbenes) eller helst ladenettverk og elbiler som lades MYE raskere.

Ser ut som sistnevnte tar en god del år til.
#56
Opel og forhandlerne viker nok ikke en tomme,
opprinnelig pris pluss prisøkning 60000kr skal betales når bilen leveres uansett tidligere (manglende) kommunikasjon eller kontrakter.

Avstemningen her har vist stabilt resultat på ca 75% kanseleringer og ca 25% som likevel tar sjansen på å kjøpe bilen.
Man kan vel anta at det er de samme 25% som står fremst i køen og får levert bil 2018, mens de med senere leveringsdato ikke gidder å vente på bil når markedet har endret seg fra 2019.

Da blir totallevering av AmperaE i Norge de heldige 800st i 2017 (+200 forhandlerbiler), og sirka 200 kundeleveringer 2018, totalt levert ca 1200 Ampera E i Norge.

Et totalt sett et svært lite antall av en bilmodell.
En modell som Opel ikke vil produsere fler av, fordi ny eier PSA lager nye egne elbiler med Opel badge. ( Opel må være det mest "badgede" merket i senere tid).

Hvordan blir bruktverdien av en slik nisjemodell?
Hvordan blir verksted, responstid på reparasjoner, lagerbeholdning og oppfølging/service når det er så få biler og lite kundegrunnlag?

Opel Ampera (Volt) 1gen fikk litt samme skjebne, med få biler kjøpt/levert. Selv om de var innovative og gode biler for noen år siden, melder flere at de ikke selges lett på bruktmarkedet.
Klart alle biler kan selges på bruktmarkedet, bare prisen er lav nok, men ikke gøy for de som betaler premium prisen som AE har nå.

Seint 2018 kommer 60+kWh konkurentene,
flere som Nissan Leaf og Hyundai Kona viser allerede tydelig i sin kundekommunikasjon at de har lært grundig av Opel Norges kundekommunikasjonsfiasko,
og de vil nok informere og levere biler på en langt ryddigere måte.

Kanskje de legger seg på et gunstigere prisnivå også, litt under AmperaE prisen som er nå. Prøvekaninene med kontrakt på AE har jo vist at 299000 (grunnpris) var for lavt (mange bestillinger) men 359000 for bilstørrelse og kvalitet/utstyr er for høyt.

Effekten av det kan ramme AE hardt på bruktmarkedet fra slutten 2018 og 2019. Mange av de tidlige  heldige AEkundene ønsker kanskje også da å cashe ut gevinsten, da kan det komme et ras med noen hundre AE på Finn i 2018 og da dropper bruktprisen fort.

Gjenstår da den høye bruksverdien med AmperaE ved å kunne kjøre langt, fort og med varme takket være bra batteristørrelse, godt ivaretatt batteri med aktiv varme og kjøling, god plass i baksete, stor bakluke og at bilen har app (!)


#57
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Status Arctic Roads
lørdag 18. november 2017, klokken 16:34
Sitat fra: Amatøren på lørdag 18. november 2017, klokken 16:26
Noen som vet hvorfor de setter laderne åpne for alle (slik jeg oppfatter det)?


Mener det var problem med kommunikasjon/nettverk med laderne og betalings/medlemsdatabasen,
slik at de som har abo ikke fikk verifisert og startet  lading,

Siden de har fått offentlig støtte til bygging av ladere er det vel betingelse at det kan lades,
og de settes åpne til problemene er løst.
#58
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Sv: Import av Bolt
torsdag 16. november 2017, klokken 04:29
Sitat fra: Radiv på torsdag 16. november 2017, klokken 01:06
Dette står i teksten til import Bolten fra Sør Import

Bilen har ikke inngang for hurtiglading, men leveres med oppgradert ladekabel for hurtigere lading via stikkontakt https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=107060436[

Hva slags kabel er dette, og hva gjør den?
Er vel en vanlig type 2 mennekes kabel men litt tjukere kabel dimensjonert for 32A.

Dumt de averterer den med ACC, finnes ikke til Bolt eller AE

Men bilen er solgt den også,
trenger man ikke hurtiglading går den jo langt etter fullading, men behov for lading underveis på reise går for sakte til at det er praktisk.
Men langpendling med jobblading 7-8 timer skulle gi bra med strøm.
#59
Sitat fra: erato på tirsdag 14. november 2017, klokken 20:37
I følge dinside ønsket Opel Sverige å holde Ampera borte fra ecar messen i Gøteborg og var ikke begeistret for at det ble hentet en bil fra Norge. Hvis det er sant sier vel det det meste.
Da blir det jo et vesentlig aspekt i tillegg når man vurderer kontrakten på AE,
hvis Opel er så tilbakeholden til satsing og støtte til Ampera E, hvordan blir oppdateringer, oppfølging og garanti reparasjoner da fremover?

En ting at de juridisk plikter holde reservedeler i 15 år, men det har jo vist seg Opel ikke tar så hardt på egne juridiske forpliktelser, men raskt skyver kostnader og forpliktelser over på kundene.
#60
Foreløpig har 75% svart de kanselerer pga manglende info, oppfølging eller "aldri mer Opel". Når disse snakket med venner familie og naboer og media satt fokuspå denne kjøpsopplevelsen,
kan det fort bli veldig tomt i Opelforhandlernes bilbutikker.

Nest etter AEkundene er det vel mange fortvilte Opelforhandlene som fått hele dritten med den kaotiske leverings og prisgaloppen i fanget, de er jo direkte eksponert mot kundene med svarteper i fanget.

Opelforhandlere som ikke har andre bilmerker kan komme til å slite hardt eller gå konkurs.
Opelforhandlene burde også gå sammen og kreve kompensasjon fra sin motpart Opel Norge.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA