Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - AmocoCadiz

#31
Kia Niro EV / Sv: Beholder du din FE etter at prisene nå ble kjent?
tirsdag 30. oktober 2018, klokken 18:43
Sitat fra: TM på tirsdag 30. oktober 2018, klokken 18:12
Har det kommet opplysninger om pristillegg for metallic og vinterhjul ?
Metallic er vel 5000kr tillegg.
Er snakk om at det kommer en hvit farge som ikke er metallic og som da er "gratisfarge"
#32
Kia Niro EV / Sv: 377.400,- pluss met. soltak og vinterhjul.
mandag 29. oktober 2018, klokken 15:17
Sitat fra: tugit på mandag 29. oktober 2018, klokken 15:11
Sitat fra: xyzzy på mandag 29. oktober 2018, klokken 15:05
Sitat fra: AmocoCadiz på mandag 29. oktober 2018, klokken 14:51
Har de blandet kortene, KIA er jo posisjonert som "Value" merket, Hyundai som det litt mer upmarket.
Hvordan de da rettferdigjør en strategi med 50000kr mer for Kia i.fht. Kona uten noe særlig merverdi henger ikke sammen.

At Kia FE så blir stående som utgaveversjon uten app og hengerfeste, når senere utgaver får det, vil videre senke bruktverdi ganske mye.

400k for Kia eller 400k for Tesla M3 ligger valget klart for M3 som er langt mer moderne og fremtidsrettet bil.

Det er en bil i en annen og større klasse, den har noe utstyr som av en aller annen grunn forsvant på Kona (elektriske seter med minne) og Kona er opplagt feilpriset når man kan tjene 100000 på å ha stått i køen og flippe bilen.

Riktig pris er den som gir balanse mellom tilbud og etterspørsel.

Når det gjelder M3 er den forut for sin tid - førermiljøet er tilpasset egenskaper bilen ikke har de nærmeste årene: Selvkjøring. Er det en bil som skriker etter HUD er det M3. Gitt dagens dårlige miljø, Teslas vanskeligheter med å bygge kvalitet og kjempeproblemer på service/reparasjoner kan mange velge noe annet.

Det er jo positivt at M3 er forut for sin tid all den tid man kan oppdatere bilen på den måten Tesla har løst det. Niro fremstår i så måte som en bil "bakut" for sin tid. Den har ett elektrisk sete med minne. Ingen app, og nå snakker vi 2019. Til og med sparkesykkelen min har en app!
Akkurat, dette skurrer veldig for oss, SørKorea med sin dominerende industri på mobilteknologi, synes det er greit å nedprioritere mobil kommunikasjon til Kia bilene i Europa, noe de har neglisjert i årevis.
Dette er et sterkt ankepunkt også mot Niro, et lavere prisbilde kunne kanskje veid opp, men ikke ca 400k.
#33
Kia Niro EV / Sv: Beholder du din FE etter at prisene nå ble kjent?
mandag 29. oktober 2018, klokken 15:10
At FE blir stående igjen som utgaven uten app og hengerfeste vil svekke bruktverdi en god del når utgaver med app og sannsynligvis hengerfeste kommer i neste omgang.

Vi synes Niro er veldig "gubbete" i designen, boks form og gammeldags interiør.

Når FE heller ikke fikk noen farger å velge i (bare shades of gray) og prisen ble så pass høy ble det liten interesse for bilen her.
#34
Kia Niro EV / Sv: 377.400,- pluss met. soltak og vinterhjul.
mandag 29. oktober 2018, klokken 14:51
Har de blandet kortene, KIA er jo posisjonert som "Value" merket, Hyundai som det litt mer upmarket.
Hvordan de da rettferdigjør en strategi med 50000kr mer for Kia i.fht. Kona uten noe særlig merverdi henger ikke sammen.

At Kia FE så blir stående som utgaveversjon uten app og hengerfeste, når senere utgaver får det, vil videre senke bruktverdi ganske mye.

400k for Kia eller 400k for Tesla M3 ligger valget klart for M3 som er langt mer moderne og fremtidsrettet bil.
#35
Flott at trilling beholder "reservetanken"/ reste km i bunn, særlig etter imponerende  157000km og 6 år gammel.
Har du fått noen målinger av batteristatus på siste servicer?
#36
Kia Niro EV / Sv: SMS fra kia 04.10.2018
torsdag 04. oktober 2018, klokken 20:52
Litt nytt var det jo,
nemlig bekreftet dårlig nytt for First Edition,
blir ikke mulig etterinstallere App enheten ( en telematikkboks i bilen må skiftes fra USA/Korea utgave til EU) og hengerfeste blir ikke produsert til tidlige utgaver (uten mulighet/godkjenning for ettermontering?).

Mangler bare at neste nyhetsmelding fra KIA blir; FE får dessverre ikke hurtiglading...
#37
Hyundai KONA / Sv: På sporet av Kona - oppgi din leveringstid her
onsdag 26. september 2018, klokken 18:05
En kø er en kø, og i Norge vet de fleste mer enn mange andre land hvordan premissen ved en kø fungerer. Sågar kan man til og med si vi har hatt køkultur.

De med lave kønr som trodde stoffseter var et reelt valg, må få beholde kønummer og re-vurdere valg av setetrekk. Altså når kønummer med tilsvarende farge og m/uten soltak som tilsvarer kønummer kommer opp kan vedkommende tilbys denne bilen mot å betale 10k for skinn.
Like enkelt som at denne bilen blir administrert videre til en annen i køen ofte langt bak som tilfeldigvis krysset av for skinn.

Dette er ikke vanskelig Hyundai, dere har jo til og med lært av alt Ionic leveringsstyret.

Jeg tror mange tidlig i køen som ventet lenge egentlig gir blanke i type seter, de trenger bilen nå. Mange kan glatt velge stoffseter eller skinnseter for å få bilen de har stått i kø på og trenger.

Jeg er så lei håndteringen at jeg snart kan vurdere bil uten seter også, bare den blir levert.
#38
Hyundai KONA / Sv: Ventetiden over, prisene er klare
torsdag 31. mai 2018, klokken 14:20
Fornuftig prissetting. Og ser ut som man kan få velge Teknikk pakke uten skinn. ( ikke vært veldig fornøyd med skinn kvalitet fra Hyundai/KIA)
#39
Hyundai KONA / Sv: Nytt om Hyundai KONA
tirsdag 30. januar 2018, klokken 11:46
Sitat fra: Jakal på mandag 29. januar 2018, klokken 22:01
Hyundai er nå godt på overtid med å få ferdig spesifikasjoner og prislister for kontraktsunderskriving, hva nå det skyldes.
Kan det være at noe av forsinkelsen skyldes at det er generasjonsskifte på gang med batterikjemien fra LG, og at Kona ferdigstilles akkurat i denne overgangen.
Hyundai jobber kanskje med å reforhandle med batterileverandøren LG til å bruke den nye batteritypen som er litt rimeligere og mer effektiv, og at dette vil påvirke endelig sluttpris?
#40
Sitat fra: TM på tirsdag 16. januar 2018, klokken 13:06
Er fortsatt nysgjerrig på om denne prisen faktisk var riktig. Det var ikke en «null» for mye, for 7400 kr er vel mer hva man må forvente.
Deleprisene KIA opererer med er nok riktig dessverre,
men antar de fleste merker opererer slik,
var jo en som knuste tilsvarende skjerm på Leafen og fikk oppgitt pris på ca 60000kr for ny skjerm.

Høggeren må være et langt bedre alternativ.
#41
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 11. januar 2018, klokken 13:38
Sitat fra: Hanz på torsdag 11. januar 2018, klokken 09:49
3 SEK pr. kWh:  Men er det så ille da? Syns dette var helt grei prising av Vattenfall. ( Tror nok heller ikke dette er særlig god butikk for dem...)



Det er neppe god butikk for Vattenfall nei, poenget mitt var vel heller at senteret burde sponse dette. Slik det er gjort f.eks på Mosseporten eller inne i Strømstad. De andre ladeplassene på Nordby er jo gratis, kun disse nye de tar betalt på.
Enig dette burde være sponset av Nordbysentret for å bedre en miljøprofil og gi insentiv for alle som kjører langt til sentret å bruke elbil heller enn fossilbil.
I Nordbysentrets totale milliardregnskap hadde ikke posten for gratis lading ikke vært synlig en gang.
Som sagt mange andre kjøpesenter tilbyr dette, særlig smarte er Strømstad matsentret her med mange gode ladepunkter tilgjenglig. Aldri sett en eneste feilparkering av fossiler eller ikke ladende der på ladeplassene. (Bedre matutvalg har de og.)

Men misstenker Nordbysentret bryr seg lite om å tilby mere elbillading all den tid de likevel i stadig økende grad trekker handlekåte nordmen og for hvert år øker omsetningen. Siste gavepakke er norske sukkeravgiften.
Men fornøyde er de likevel ikke, Nordbysentret drømmer stadig om et Systembolag, noe de ikke får, selv om de søker om det flere ganger i året.
#42
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Sv: Import av Bolt
fredag 29. desember 2017, klokken 18:57
https://www.alibaba.com/product-detail/combo-2-to-combo-1-Adapter_60754184047.html?spm=a2700.7724857.main07.180.3c012be0k1Dp45

Koster 2000dollar pluss frakt og mva.
Pluss spm om følger godkjente el-standarder og er et el-sikkert nok produkt som ikke føkker opp både hovedbatteri og garanti?!?

Med Kinas snart mange miljoner elbiler er det klart at elektro industrien i Shenzhen også kommer opp med alle mulige lademuligheter.
( likte den portable hurtigladeesken med håndtak, hvis man kan få hurtiglading selv uten de store "kjøleskapene" Fortum og GK bruker...!)
#43
Hyundai KONA / Sv: Prøvekjøring Kona / Stonic
fredag 29. desember 2017, klokken 16:43
Nå kan jo elversjonene komme i andre utstyrsvarianter enn fossilutgavene,
regner med at elversjonene vil lanseres som mer moderne og "high-tec" slik at de får mer spennende utstyr og fler valgmuligheter med utstyrspakker.
Også designmessig vil det bli endringer ute og inne, i hovedsak front utvendig men også andre designelement som speil som kan bli mer cv effektive. Innvendig kan designpakkene ev. gi mindre hardplast i interiøret,
også som grunn for å kunne selge elutgavene, som relativt sett bl.a. fra bilstørrelsen, blir en del dyrere.

Det som også taler mot at Kia Niro blir mer eksklusiv og designmessig mer attraktiv enn Hyundai Kona, er vel fabrikkens posisjonering av søstermerkene,
hvor Hyundai skal vær den mer eksklusive og Kia den kostnadseffektive.
#44
Hyundai KONA / Sv: God lesing om Kona i NCAP test
onsdag 20. desember 2017, klokken 02:58
Gjelder Agrol rabatten for elbilen av Kona også, mange har ikke rabatt på elutgavene?
#45
Kia Soul EV / Sv: Hvordan fikse mangelen på app
fredag 15. desember 2017, klokken 20:54
Spennende oppdatering,
kult at du jobber videre med dette prosjektet.
:+1:
Et enklere oppsett fra SD kort vil nok også øke populæriteten blant flere.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA