Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - AmocoCadiz

#41
Ladeplasser og ladekabler / Ny ladeplass Strømstad
fredag 26. juni 2015, klokken 01:52
For de som reiser "south of the border" av og til er det ny ladeplass i Strømstad på Gallerian kjøpesenter (saktelading, men likegreit med køene for tiden som er i butikkene) .

Ble dog litt forundret over installasjonen, med fin oppmerking, og god plass og praktisk beliggenhet, - men uten selve ladekontakten.....!
Tenkte det sier litt om elbil situasjonen i Sverige, uten noen særlig elbiler merker ingen om kontakten er der eller ikke   :)

Kjørte dog litt videre i garasjen, og fant mange flere ladeplasser ( med elkontakter installert! )
#42
For de som er interessert i å bruke/teste Canion er OBDLink MX fra scantools.net nå  på tilbud i noen dager til $79.
De sendte pakken samme dag, raskt!
Blir forhåpentligvis ikke så ille tollklarering med USPS sending.
Kan bli interessant å få mer batteri info fra bilen.
#43
Ladeplasser og ladekabler / Problem med fri bruk?
lørdag 13. juni 2015, klokken 17:21
Fri bruk av hurtigladere for noen viser seg å kunne være problematisk, spesielt da det oftest bare er et ladepunkt som også kun kan brukes av en ladestandard a gangen. Det har oppstått noen episoder i det siste ang. Zoe's fri bruk av Fortums ladenettverk, da disse eierne ønsker å bruke hurtigladerne til å fylle 100%, enten det er ignorans at fra 99% til 100% gjerne tar en halvtime ekstra, men også kanskje nødvendlighet pga begrensede muligheter å lade utenom TN nettverksladepunkter.

Men for alle andre som bruker hurtigladenettverket for den primære intensjonen, å fylle raskt til 80% for så kjøre ev. videre til neste hurtigladestopp, skaper jo dette en uheldig forsinkelse for mange andre.

Hva blir riktig i slike situasjoner, det undergraver jo muligheten å kjøre lengre med noe tidsmessig forutsigbarhet om 1 eller 2 forran i ladekøen opptar laderen i over en time eller mer hver ?
#44
Zoe / Ulyd fra transformator / hjemmelader?
fredag 12. juni 2015, klokken 10:16
Lurer på om hjemmeladeløsningen med trafo for IT til TN for Zoe lager ulyd eller hørbare høyfrekventlyder eller brumming? Har familimedlemmer som er veldig sensitive på "elektroniske" støylyder og som lett plages av det.
Og hvis det er slike trafo lyder og den monteres på murvegg ( er dette det vanlige med veggmontering av trafo ved sikringsskapet?) , fortplanter seg slike lyder i hele huset?
Har også sett tråd her om at det kan være ulyder ved lading ved bilen, oppleves det slik fortsatt også med ny 240km utgave?
#45
Ladeplasser og ladekabler / Overfakturering ved hurtiglading?
torsdag 28. mai 2015, klokken 01:33
Har mottatt første faktura fra hurtiglading fra Fortum. Siden jeg ikke har brukt dette før, har jeg fulgt med litt på dette konseptet, med minuttprising av fremdriftsenergi istedenfor tradisjonel prising av volum i form av perlLiter fossilbrensel. At det ikke opereres med kvitteringer fra hurtiglader forundrer meg en del ( alle vanlige bensinpumper har miniskriver som kan lage kvittering hvis ønskelig ) , og ofte kvitteres ikke engang forbruk i displayet på laderen. De ganger laderen har meldt om forbruk og tid i displayet, har jeg dokumentert det.

Til min store forundring stemmer ikke fakturans oppgitte tidsforbruk med mine bildedokumentasjoner fra hurtigladene, fakturan er overfakturert med opptil 25% per lading !
Er det andre som også har oppdaget dette?

Tidsenhet for hvert ladetilfelle var 2-3 min tileggsfakturert.
Kjører man elbil med noe mindre batteri må man bruke strategien med oftere og kortere ladinger for å sikre nok strøm, da det ofte er for langt mellom ladere og batteriet ikke kan fylles mer. I tilegg kommer virkelighetens realiteter med hurtigladere som plutselig er ute av drift, værforandringer med regn og snø, trafikale situasjoner som ulykker, veiarbeid med omkjøringer osv osv. Ikke noe sak med fossilbil, men med knappe marginer i elbil kan det resultere i tomt batteri og stress fra medpassasjerer.

Jeg kontaktet Fortum kundeservice om spørsmål vedrørende denne forskjellen og vedla dokumentasjon.
Svaret som kom idag er jeg ikke enig i er spesielt logisk eller gyldig,

Fortum hevder å ikke ha teknisk kontroll over telematikken til laderne, slik at avhengig av telmatikknettets kontinuerlig varierende kapasitet gjør at laderen ikke kobler av før en stund etter avsluttett hurtiglading, og de fortsetter å fakturere disse som brukte minutter,  altså går "tellerskrittene" til datamaskinene har gjort seg ferdig etter lading (og du t.o.m. har forlatt ladestasjonen). Alle vet at internet og telematikk kan ha mange nettverksutfordringer med nedetid, og hvor utstyr må gjøre gjentatte forsøk på kontakt før alt som skal overføres  er ferdig og bekreftet.
I tilegg argumenterer Fortum for at man " blokkerer stolpen, dvs, da ingen andre kan lade, og ikke basert på hvor lenge eller hvor mye man lader. "

Argumentet med at laderen er opptatt etter avsluttet lading stemmer også dårlig, da det i realiteten er snakk om sekunder å hekte en kabel fra bil tilbake til lader og frigi plassen. Kø har det hittil vært sjelden, og en 10-20 sekunders venting på å frigi plassen kan man ikke fakturere 4 minutters fullpris for de sekundene.
( Skal Statoil begynne ta betalt for tiden det tar å gå inn å betale i butikken, mens fossilbilen står og blokkerer pumpa....?)

Ved tradisjonell fossilfylling er avvik av målevolum på pumpa en alvorlig ting, noe Justervesenet kontrollerer jevnlig ( Justervesenet er et direktorat for måleteknikk underlagt Nærings- og Fiskeridepartementet. Justervesenet har ansvaret for at Norge har en måleteknisk infrastruktur som både har nasjonal og internasjonal tillit.)

At en tilsvarende energioverførings pumpe for el, ikke stopper telleverket etter endt overføring fremstår for meg som urimelig og en svært dårlig teknisk løsning som ikke brukeren skal rammes av. Hvis det er større tekniske nettverksproblemer og forsinkelser , skal brukeren også betale for denne delen til full kostnad? Siden det sjelden gis kvittering er det vansklig å ha en oversikt av faktisk forbruk.
For alle oss med elbiler med små batterier, er man nødt å hurtiglade oftere og mindre av gangen, da batteriene ikke kan fylles mer og det blir for langt til neste hurtiglader ( som i tilegg svært ofte er ute av drift )

Vi som ønsker å ha mulighet å kunne bruke elbilen også til lengre miljøvennlige transporter, forutsetter et ladesystem som oppfattes som rettferdig og logisk. Hvis hurtigladersystemet er fair, bruker vi ladenettverket mer, noe som bedrer inntekten til hurtigladeselskapene og investeringsviljen. Et stort og tett hurtigladenettverk er viktig del av strategien for en miljøvennlig måte å drive transport fremover. Men det er nå vi legger premissene for et slikt nytt transport energisystem, jeg mener det er lurt å diskutere hva som er den optimale løsningen og gi hurtigladeselkapene konstruktiv tilbakemelding på hva vi som faktisk fortsatt er pionerer med elbil transport.
Ellers er som vanlig alternativet både rimeligere og enklere ved å fortsette bruke i fossibilen, noe som selvsagt er en mye dårligere løsning mener jeg. Er det slik vi ønsker at transporten skal foregå også fremover?
#46
Ved kjøring i lange nedoverbakker når en ikke trenger re-generering, kan frirulling i N-Gear fungere greit og gi mer behagelig kjøring i forhold til å konstant passe gasspedal i D-gear for å holde kjøring i tilnærmet fri og "seile".
Er dette er greit eller finnes det en reel grunn til at det ikke er greit å skifte til N-gear av og til for frirulling. I følge manualen rekomenderes  f.eks. frirulling ved tauing til maksimalt ca 3km. Finnes det noen faktisk grunn til å ikke kunne bruke N-gear av og til, om dette kan skade drivverk?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA