Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Emner - AmocoCadiz

Sider: 1 2 [3] 4
31
Kia Soul EV / Knekker sidespeilene?
« på: Torsdag 17. Desember 2015, klokken 01:10 »
Nå er det veldig varierende vintervær, varme, kulde, litt snø, varme og kulde, raske skift.
I siste tiden har snø smeltet rundt sidespeil og så frøset til om kvelden, når man nærmer seg bilen svinger de ut, da knekker det en god del fra speilene når isen sprekker.
Men kan de rett og slett knekke i stykker, eller er det en "føler" som stopper de om det er for mye motstand? Er det flere som opplever samme problemstilling?
Er vel mulig å overstyre fra panel på førerdør men lett å glemme, og likevel vippe de ut når en skal kjøre uten å husket på rense isen vekk...

32
Model S / Tesla bar
« på: Mandag 30. November 2015, klokken 19:29 »
Kom forbi denne, artig hyllest til Tesla. Gratis lading i bakgården!
Sikkert ingen kø på lading da det knapt er 500 elbiler her ( Russland, 150 miljoner innbyggere)
( Har dog egen elbilproduksjon også - modellen El-Lada!)

33
Kia Soul EV / Batterivarmer Kia Soul bruker 10% strøm?
« på: Mandag 02. November 2015, klokken 11:53 »
Har fulgt med på forbruk på Kia Soul i siste tiden for å få en oversikt av hva reelt forbruk er og hva som bruker strøm og hvordan jeg kan planlegge tilgjenglig kapasitet.
Nå er det gradvis kallere temperaturer, og har merket tydelig økt forbruk i siste tiden
Fra en periode med utetemperatur på ca 5-12grader til nå dager med ca 0-5grader, så har forbrukstallene generelt økt ca 10 prosent.
Dette i forhold til mitt kjøremønster, på de samme faste strekninger, med samme HVAC innstillinger uten at kjørestil eller andre forhold er forandret .
Jeg lurer på om andre opplever det samme og om årsak kan være innslag av batterivarming?
Eller er det utslag av lavere temperatur på batterikjemien?
(Eller er det blitt en feil på bilen...?)

34
Kia Soul EV / Reduksjon av kjørelengde med vinterdekk?
« på: Torsdag 22. Oktober 2015, klokken 22:05 »
Jeg har, som sikkert flere, nå lagt om til vinterdekk. Jeg har nye Hakka2. Har fulgt med litt på forbruk, det er kun snakk om kjøring på tørr vei og regnvåt vei foreløpig (ikke snø el is), men i fohold til vår andre elbil Ion, som har tydelig redusert rekkevidde med vinterdekk, har jeg ikke kunnet måle noe særlig reduksjon av rekkevidde med de nye vinterdekkene på Soul. Er det noe andre også har erfart det samme?
Er det gode og lettrullende Hakka2 eller er Soul lite følsom for vinterdekk i forhold til sommerdekk?

35
Normallading i O&A / Gode nyheter for Majorstuen/Marienlyst!
« på: Onsdag 14. Oktober 2015, klokken 01:30 »
Endelig kommer det lademuligheter for Marienlyst/Majorstuen med 10 ladestolper med 20 ladeplasser!
Flott at beboere i et område med nærmest kun blokker har mulighet å lade og kjøre elbil, bra gjort av Oslo Kommune (Bymiljøetaten?!)
( obs at stolpene og skilt (elbil lading i maks 12 tim står der, men strøm ikke er koblet på enda)

36
Elbilen i Samfunnet / Elbilsalget i verden, "Norges ledning är chockerande stor"
« på: Mandag 17. August 2015, klokken 19:07 »
Fant presentasjon av elbilsalget rundt om i verden;
(Obs at EV og plugin er bakt sammen i statistikken, men likevel)

http://carleasingmadesimple.com/the-2015-guide-to-electric-cars/

og samme artikkel kommentert på TeslaClubSweden;

http://teslaclubsweden.se/sverige-i-topp-i-elbilsligan/?utm_source=twitterfeed&utm_medium=facebook

Norges elbilandel av bilsalget er visst nesten 14%, dette må jo merkes internasjonalt på alle plan også fra bilprodusentene selv om antallet "kun er på høyde med totale elbilsalget i Frankrike!"
Kommentarene fra TeslaClubSweden er jo også typisk vil jeg tro; " Norges ledning är chockerande stor, ingen annat land i världen är ens i närheten till sådana andelar elbilar."

Grafen til sist fra linken på TeslaClubSweden er også tankevekkende på hvor fort utviklingen går nå, omtrent fra null til 1 million fra 2009 til nå....

37
Elbiler i media / VG:Kjedene tjener fett på din bensin
« på: Fredag 14. August 2015, klokken 01:26 »
Er jo fokus i det siste på kartelltilstander i bensinbransjen, som selvsagt ikke er bra.
Får håpe det ikke blir slik i elkraftbransjen....

http://www.vg.no/forbruker/bil-og-trafikk/kjedene-tjener-fett-paa-din-bensin/a/23504771/

Forundrer meg hvordan fossilkjørene er opptatt av å spare noen ører i jakten på drivstoff som koster oppmot 16kr per litern ( på mandager og torsdager visstnok)
Litt rart for oss som betaler på 1-2kr i el drivstoff.....!
Hvor lang blir køen på den bensinstasjonen som senker prisen med hele 2-3 kr pr liter...?
( jeg googlet noen eksempler, ja, det blir kilometervis med køer for noen kr spart, og ofte må politiet rykke ut for å roe de ned bensinkåte bilister )

38
Denne kontinuerlige transporten av store mengder fossil brensel rundt om på våre veier, tunneler og i sjøen er jo tikkende miljø og sikkerhets bomber. Det skjer stadig, idag ble det medieoppslag pga en litt mer spektakuler variant med eksplosjon av 16500l bensin i en undersjøisk tunnel.
Er det en vekker for fossilkjørene om å bytte ut den museale petroliumsteknologien med den samme fungerende teknologien de bruker på Pc og smartmobilen, -eldrift!
( mens jeg hørte dette på radio i elbilen lurte jeg på energimengden og faren ved å transportere rundt med minst 2  x 16500l bensin ( trekkvogna gikk i fjellet), hva tilsvarer energimengden hvis det var et batteri, mange Kw må det ihvertfall være...  )

39
Leaf 2010-2017 / Ny kampanje på Leaf gir økt salgs insentiv
« på: Mandag 06. Juli 2015, klokken 22:25 »
Ser at nye kampanjen på Leaf er ganske bra,
inkluderer nå bl.a. hurtiglading fra Fortum  for hele 10000kr, altså 4000min, som har gyldighet til 2022, ( kommer langt med det med alle nye hurtigladere)
20 døgn leiebil fra Hertz,
vinterhjul på lettmet felger
Dab+
og Mode 3 ladekabel inkludert,
selv om det kanskje kommer 30Kw batterimodell til høsten er vel alle disse tilbudene sammen noe som gjør også dagens Leaf konkuransedyktig 
feks Leaf Acenta 210000kr - insentiver verdi 32000 = 178000kr , rød el hvit ut døra for den prisen 210k - tilbud og er ny norsk modell med garanti og type Chademolading som det er så mange hurtigladere med!   (sef hvis en da faktisk har behov for hurtiglading og mode 3 kabel osv )

Rimeligere pris også oppmot feks. de evige vrake/fortumladekampanjene fra Renault Zoe, som jo fortsatt sliter med lading fra offentlige vanlige sakteladepunkter, hvor en må ha bøttelader eller tro på at Zaptec kabelen til 20000kr kommer?

40
Følger litt med på Fortum og GrønnKontakt sin FB sider om dagen,
og de melder om stadig nye OPERATIVE hurtigladere rundt om i Norge.
Med denne utbyggingsraten har de kanskje plutselig opp mot 388 hurtigladere.....sic,
alle tilgjenglig for maks kr 2.5kr/min

For å sitere GrønnKontakt;
"Det hagler med nye ladestasjoner om dagen. Nå er vi operative i Nordfjordeid, litt før planen. Og flere skal det bli i løpet av de nærmeste dagene!"
En slik holdning ønsker jeg å støtte, noe jeg også gjør ved å bruke de på langtur.
Disse 2 selskapene er med på å forsterke elbilrevolusjonen i praksis,
og med alle nye hurtigladere gjør det stadig lettere å velge bort fossilbil for flere og flere.

41
Ladeplasser og ladekabler / Ny ladeplass Strømstad
« på: Fredag 26. Juni 2015, klokken 01:52 »
For de som reiser "south of the border" av og til er det ny ladeplass i Strømstad på Gallerian kjøpesenter (saktelading, men likegreit med køene for tiden som er i butikkene) .

Ble dog litt forundret over installasjonen, med fin oppmerking, og god plass og praktisk beliggenhet, - men uten selve ladekontakten.....!
Tenkte det sier litt om elbil situasjonen i Sverige, uten noen særlig elbiler merker ingen om kontakten er der eller ikke   :)

Kjørte dog litt videre i garasjen, og fant mange flere ladeplasser ( med elkontakter installert! )

42
For de som er interessert i å bruke/teste Canion er OBDLink MX fra scantools.net nå  på tilbud i noen dager til $79.
De sendte pakken samme dag, raskt!
Blir forhåpentligvis ikke så ille tollklarering med USPS sending.
Kan bli interessant å få mer batteri info fra bilen.

43
Ladeplasser og ladekabler / Problem med fri bruk?
« på: Lørdag 13. Juni 2015, klokken 17:21 »
Fri bruk av hurtigladere for noen viser seg å kunne være problematisk, spesielt da det oftest bare er et ladepunkt som også kun kan brukes av en ladestandard a gangen. Det har oppstått noen episoder i det siste ang. Zoe's fri bruk av Fortums ladenettverk, da disse eierne ønsker å bruke hurtigladerne til å fylle 100%, enten det er ignorans at fra 99% til 100% gjerne tar en halvtime ekstra, men også kanskje nødvendlighet pga begrensede muligheter å lade utenom TN nettverksladepunkter.

Men for alle andre som bruker hurtigladenettverket for den primære intensjonen, å fylle raskt til 80% for så kjøre ev. videre til neste hurtigladestopp, skaper jo dette en uheldig forsinkelse for mange andre.

Hva blir riktig i slike situasjoner, det undergraver jo muligheten å kjøre lengre med noe tidsmessig forutsigbarhet om 1 eller 2 forran i ladekøen opptar laderen i over en time eller mer hver ?

44
Zoe / Ulyd fra transformator / hjemmelader?
« på: Fredag 12. Juni 2015, klokken 10:16 »
Lurer på om hjemmeladeløsningen med trafo for IT til TN for Zoe lager ulyd eller hørbare høyfrekventlyder eller brumming? Har familimedlemmer som er veldig sensitive på "elektroniske" støylyder og som lett plages av det.
Og hvis det er slike trafo lyder og den monteres på murvegg ( er dette det vanlige med veggmontering av trafo ved sikringsskapet?) , fortplanter seg slike lyder i hele huset?
Har også sett tråd her om at det kan være ulyder ved lading ved bilen, oppleves det slik fortsatt også med ny 240km utgave?

45
Ladeplasser og ladekabler / Overfakturering ved hurtiglading?
« på: Torsdag 28. Mai 2015, klokken 01:33 »
Har mottatt første faktura fra hurtiglading fra Fortum. Siden jeg ikke har brukt dette før, har jeg fulgt med litt på dette konseptet, med minuttprising av fremdriftsenergi istedenfor tradisjonel prising av volum i form av perlLiter fossilbrensel. At det ikke opereres med kvitteringer fra hurtiglader forundrer meg en del ( alle vanlige bensinpumper har miniskriver som kan lage kvittering hvis ønskelig ) , og ofte kvitteres ikke engang forbruk i displayet på laderen. De ganger laderen har meldt om forbruk og tid i displayet, har jeg dokumentert det.

Til min store forundring stemmer ikke fakturans oppgitte tidsforbruk med mine bildedokumentasjoner fra hurtigladene, fakturan er overfakturert med opptil 25% per lading !
Er det andre som også har oppdaget dette?

Tidsenhet for hvert ladetilfelle var 2-3 min tileggsfakturert.
Kjører man elbil med noe mindre batteri må man bruke strategien med oftere og kortere ladinger for å sikre nok strøm, da det ofte er for langt mellom ladere og batteriet ikke kan fylles mer. I tilegg kommer virkelighetens realiteter med hurtigladere som plutselig er ute av drift, værforandringer med regn og snø, trafikale situasjoner som ulykker, veiarbeid med omkjøringer osv osv. Ikke noe sak med fossilbil, men med knappe marginer i elbil kan det resultere i tomt batteri og stress fra medpassasjerer.

Jeg kontaktet Fortum kundeservice om spørsmål vedrørende denne forskjellen og vedla dokumentasjon.
Svaret som kom idag er jeg ikke enig i er spesielt logisk eller gyldig,

Fortum hevder å ikke ha teknisk kontroll over telematikken til laderne, slik at avhengig av telmatikknettets kontinuerlig varierende kapasitet gjør at laderen ikke kobler av før en stund etter avsluttett hurtiglading, og de fortsetter å fakturere disse som brukte minutter,  altså går “tellerskrittene” til datamaskinene har gjort seg ferdig etter lading (og du t.o.m. har forlatt ladestasjonen). Alle vet at internet og telematikk kan ha mange nettverksutfordringer med nedetid, og hvor utstyr må gjøre gjentatte forsøk på kontakt før alt som skal overføres  er ferdig og bekreftet.
I tilegg argumenterer Fortum for at man “ blokkerer stolpen, dvs, da ingen andre kan lade, og ikke basert på hvor lenge eller hvor mye man lader. “

Argumentet med at laderen er opptatt etter avsluttet lading stemmer også dårlig, da det i realiteten er snakk om sekunder å hekte en kabel fra bil tilbake til lader og frigi plassen. Kø har det hittil vært sjelden, og en 10-20 sekunders venting på å frigi plassen kan man ikke fakturere 4 minutters fullpris for de sekundene.
( Skal Statoil begynne ta betalt for tiden det tar å gå inn å betale i butikken, mens fossilbilen står og blokkerer pumpa....?)

Ved tradisjonell fossilfylling er avvik av målevolum på pumpa en alvorlig ting, noe Justervesenet kontrollerer jevnlig ( Justervesenet er et direktorat for måleteknikk underlagt Nærings- og Fiskeridepartementet. Justervesenet har ansvaret for at Norge har en måleteknisk infrastruktur som både har nasjonal og internasjonal tillit.)

At en tilsvarende energioverførings pumpe for el, ikke stopper telleverket etter endt overføring fremstår for meg som urimelig og en svært dårlig teknisk løsning som ikke brukeren skal rammes av. Hvis det er større tekniske nettverksproblemer og forsinkelser , skal brukeren også betale for denne delen til full kostnad? Siden det sjelden gis kvittering er det vansklig å ha en oversikt av faktisk forbruk.
For alle oss med elbiler med små batterier, er man nødt å hurtiglade oftere og mindre av gangen, da batteriene ikke kan fylles mer og det blir for langt til neste hurtiglader ( som i tilegg svært ofte er ute av drift )

Vi som ønsker å ha mulighet å kunne bruke elbilen også til lengre miljøvennlige transporter, forutsetter et ladesystem som oppfattes som rettferdig og logisk. Hvis hurtigladersystemet er fair, bruker vi ladenettverket mer, noe som bedrer inntekten til hurtigladeselskapene og investeringsviljen. Et stort og tett hurtigladenettverk er viktig del av strategien for en miljøvennlig måte å drive transport fremover. Men det er nå vi legger premissene for et slikt nytt transport energisystem, jeg mener det er lurt å diskutere hva som er den optimale løsningen og gi hurtigladeselkapene konstruktiv tilbakemelding på hva vi som faktisk fortsatt er pionerer med elbil transport.
Ellers er som vanlig alternativet både rimeligere og enklere ved å fortsette bruke i fossibilen, noe som selvsagt er en mye dårligere løsning mener jeg. Er det slik vi ønsker at transporten skal foregå også fremover?

Sider: 1 2 [3] 4