Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - AmocoCadiz

#21
Andre elektriske doninger / Supersmart svensk mini "elbil"!
fredag 15. april 2016, klokken 13:44
Faktisk ikke så dum, varmeapparat/defroster, høy sitteposisjon, snur på femøring, bagasjerom og hengerfeste!
Kan kjøres/tråkkes sykkelbane og vei.
Enkel å parkere i boden!

http://www.newsner.com/2016/04/svenske-mikael-har-byggt-en-kombinerad-bil-och-cykel-som-ingen-skulle-tacka-nej-till/
#22
Elbiler i media / Raymobil
torsdag 31. mars 2016, klokken 14:47
Snart bilfritt inkludert nullutslippsbiler i Oslo sentrum.
Unntaket er byregjeringsleder Raymond Johansen som kjører en Audi A8 3.0 TFSI 310 hk (V6) quattro tiptronic med et oppgitt C02-utslipp på 173 g/km.
I Danmark kjører kronprins og miljøvernminister Tesla, som også av danske PST er vurdert sikker nok.

På tide at også byrådsregjering gjør som de selv befaler folk om?

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/oslo/bellona-hauge-om-raymobilen-avsindig/a/23648893/
#23
Kia Soul EV / Er det greit å hilse på skilpadda?
torsdag 24. mars 2016, klokken 01:38
Var på vei til ladeplass med svært lite batteri, da jeg ble nødt å gjøre enda et uforutsett ærend til før stengetid i påsken, på GPS var det 18 km TOR dit, mye oppoverbakker og batteri meldte 22km rest.

Varmt vær og litt mye tilltro til min økokjøring tok jeg sjansen. Klarte det med kun streker igjen på GOM og skilpadda på displayet. Soul er vel nådeløs med ingen rest etter 2-0% batteri igjen?

Er det stor slitasje på batteriet å kjøre så tomt?
(Fikk ladeplass direkte etterpå så det var greit)
#24
Kia Soul EV / Lov å bruke KIA original p-skive?
mandag 07. mars 2016, klokken 21:11
Byttet frontrute hos BertelOSteen og fikk en ny p-skive original fra Kia i bilen som erstattning ( med KIA logo!) Siden den er fra forhandler i Oslo, kan man vel regne med at den skal kunne brukes i Oslo.
Den er fin og med langt mer subtil tekst/tall , mer gjennomsiktlig trykk enn den fra f.eks. bymiljøetaten,
men problemet er at den viser bare asiatisk/amerikansk tidsregning,
altså kun 1-12, ikke 13-24.

Er dette godtatt i Norge av parkeringsetaten/vaktselskapene å stille f.eks kl 3 på skiva når klokken er 15?
#25
Elbiler i media / Diesel med palmeolje
tirsdag 01. mars 2016, klokken 19:08
Dagsrevyen avslørte at den desperate kampen for å gjøre fossilt drivstoff som diesel mer miljøvennlig, nå skal blandes ut med palmeolje, noe som bl.a. vil øke problemene med bevaring av regnskogen. En meningsløs kamp med å prøve å gjøre fossilt drivstoff og ICE motorer miljøvennlig, løsningen på mer miljøvennlig transport finnes allerede og fungerer; elbilen...
#26
Noen som vet hvor man får kjøpt Green up schuuko kontakt som sitter i trillingenes ladekladd?
(altså den som svitsjer mellom 8A og 14A)
Eller kjenner til elektriker/firma som skifter rimelig?
#27
Elbiler i media / Bare en halv grad igjen...
søndag 31. januar 2016, klokken 01:17
Aftenposten kjører hovedoppslag idag om at globale oppvarmingen gjorde kjempebyks i 2015, og at vi nå bare 0.5 grader fra grensen som ble satt ved klimatoppmøtet i Paris.

Så bør vi fortsatt vente på biler med fuelcell? Hydrogen er jo fremtidens drivstoff...

Men for å parafrasere Elon Musk, det spiller kanskje ingen rolle hvilke biler vi kjører i fremtiden, hvis vi ikke har en klode å kjøre de på....
#28
Elbiler i media / Solcelle drevet elbil. I Afrika!
lørdag 30. januar 2016, klokken 02:27
#29
Oslo og Akershus elbilforening / Endrede parkeringstider Oslo
torsdag 14. januar 2016, klokken 23:42
Oslo Kommune har nå forandret sine vanlige parkeringstider i sentrum og byttet mange parkeringsskillt fra tidligere 09-18 til nå 09-20 med maks 2 timers parkeringstid.
Parkerte for å lade på ladeplass på Majorstuen ved 18.30, satte uret på 09, men oppdaget at også der var parkeringstidene endret til kl 20, med maks tid 3 tim. Så fikk heldigvis satt uret på 18.30 og unngikk bot.
Kan være greit å ta en ekstra sjekk på parkeringsskiltene i Oslo nå, særlig i områden man parkerer ofte og ting går litt "på rutine", for å unngå en irriterende p-bot.
#30
Kjøpe elbil? / Garanti -følger årsmodell bil eller bilmerke?
torsdag 14. januar 2016, klokken 16:12
Forbrukerrådet har igjen gransket norske bilgarantier, det er i år gjort en del forandringer i de forskjellige bilmerkes garanti vilkår.

F.eks. er KIA er på topp i år igjen, men Peugeot har seilt opp som nest best garantivilkår fra langt dårligere garantivilkor før inkludert bedre batterivilkår for Peugeot ION. Hyundai er nr 3 på listen, men mistet 2 års garanti til kun å ha 5 års garant i 2014

Gjelder da disse nye garantireglene alle biler uansett årsmodell?

Eller kan en som kjøpte 2013 Hyundai med 7 års garanti påberope seg 7 års garanti siden det var forutsettningen ved salgstidspunkt?
Hvis garantivilkor kan forandres med tilbakevirkende kraft er jo garantiene mindre verdt avhengig av importørens preferanser/økonomisk forhold?
#31
Kia Soul EV / Knekker sidespeilene?
torsdag 17. desember 2015, klokken 01:10
Nå er det veldig varierende vintervær, varme, kulde, litt snø, varme og kulde, raske skift.
I siste tiden har snø smeltet rundt sidespeil og så frøset til om kvelden, når man nærmer seg bilen svinger de ut, da knekker det en god del fra speilene når isen sprekker.
Men kan de rett og slett knekke i stykker, eller er det en "føler" som stopper de om det er for mye motstand? Er det flere som opplever samme problemstilling?
Er vel mulig å overstyre fra panel på førerdør men lett å glemme, og likevel vippe de ut når en skal kjøre uten å husket på rense isen vekk...
#32
Model S 2013 - 2022 / Tesla bar
mandag 30. november 2015, klokken 19:29
Kom forbi denne, artig hyllest til Tesla. Gratis lading i bakgården!
Sikkert ingen kø på lading da det knapt er 500 elbiler her ( Russland, 150 miljoner innbyggere)
( Har dog egen elbilproduksjon også - modellen El-Lada!)
#33
Kia Soul EV / Batterivarmer Kia Soul bruker 10% strøm?
mandag 02. november 2015, klokken 11:53
Har fulgt med på forbruk på Kia Soul i siste tiden for å få en oversikt av hva reelt forbruk er og hva som bruker strøm og hvordan jeg kan planlegge tilgjenglig kapasitet.
Nå er det gradvis kallere temperaturer, og har merket tydelig økt forbruk i siste tiden
Fra en periode med utetemperatur på ca 5-12grader til nå dager med ca 0-5grader, så har forbrukstallene generelt økt ca 10 prosent.
Dette i forhold til mitt kjøremønster, på de samme faste strekninger, med samme HVAC innstillinger uten at kjørestil eller andre forhold er forandret .
Jeg lurer på om andre opplever det samme og om årsak kan være innslag av batterivarming?
Eller er det utslag av lavere temperatur på batterikjemien?
(Eller er det blitt en feil på bilen...?)
#34
Kia Soul EV / Reduksjon av kjørelengde med vinterdekk?
torsdag 22. oktober 2015, klokken 22:05
Jeg har, som sikkert flere, nå lagt om til vinterdekk. Jeg har nye Hakka2. Har fulgt med litt på forbruk, det er kun snakk om kjøring på tørr vei og regnvåt vei foreløpig (ikke snø el is), men i fohold til vår andre elbil Ion, som har tydelig redusert rekkevidde med vinterdekk, har jeg ikke kunnet måle noe særlig reduksjon av rekkevidde med de nye vinterdekkene på Soul. Er det noe andre også har erfart det samme?
Er det gode og lettrullende Hakka2 eller er Soul lite følsom for vinterdekk i forhold til sommerdekk?
#35
Normallading i O&A / Gode nyheter for Majorstuen/Marienlyst!
onsdag 14. oktober 2015, klokken 01:30
Endelig kommer det lademuligheter for Marienlyst/Majorstuen med 10 ladestolper med 20 ladeplasser!
Flott at beboere i et område med nærmest kun blokker har mulighet å lade og kjøre elbil, bra gjort av Oslo Kommune (Bymiljøetaten?!)
( obs at stolpene og skilt (elbil lading i maks 12 tim står der, men strøm ikke er koblet på enda)
#36
Fant presentasjon av elbilsalget rundt om i verden;
(Obs at EV og plugin er bakt sammen i statistikken, men likevel)

http://carleasingmadesimple.com/the-2015-guide-to-electric-cars/

og samme artikkel kommentert på TeslaClubSweden;

http://teslaclubsweden.se/sverige-i-topp-i-elbilsligan/?utm_source=twitterfeed&utm_medium=facebook

Norges elbilandel av bilsalget er visst nesten 14%, dette må jo merkes internasjonalt på alle plan også fra bilprodusentene selv om antallet "kun er på høyde med totale elbilsalget i Frankrike!"
Kommentarene fra TeslaClubSweden er jo også typisk vil jeg tro; " Norges ledning är chockerande stor, ingen annat land i världen är ens i närheten till sådana andelar elbilar."

Grafen til sist fra linken på TeslaClubSweden er også tankevekkende på hvor fort utviklingen går nå, omtrent fra null til 1 million fra 2009 til nå....
#37
Elbiler i media / VG:Kjedene tjener fett på din bensin
fredag 14. august 2015, klokken 01:26
Er jo fokus i det siste på kartelltilstander i bensinbransjen, som selvsagt ikke er bra.
Får håpe det ikke blir slik i elkraftbransjen....

http://www.vg.no/forbruker/bil-og-trafikk/kjedene-tjener-fett-paa-din-bensin/a/23504771/

Forundrer meg hvordan fossilkjørene er opptatt av å spare noen ører i jakten på drivstoff som koster oppmot 16kr per litern ( på mandager og torsdager visstnok)
Litt rart for oss som betaler på 1-2kr i el drivstoff.....!
Hvor lang blir køen på den bensinstasjonen som senker prisen med hele 2-3 kr pr liter...?
( jeg googlet noen eksempler, ja, det blir kilometervis med køer for noen kr spart, og ofte må politiet rykke ut for å roe de ned bensinkåte bilister )
#38
Denne kontinuerlige transporten av store mengder fossil brensel rundt om på våre veier, tunneler og i sjøen er jo tikkende miljø og sikkerhets bomber. Det skjer stadig, idag ble det medieoppslag pga en litt mer spektakuler variant med eksplosjon av 16500l bensin i en undersjøisk tunnel.
Er det en vekker for fossilkjørene om å bytte ut den museale petroliumsteknologien med den samme fungerende teknologien de bruker på Pc og smartmobilen, -eldrift!
( mens jeg hørte dette på radio i elbilen lurte jeg på energimengden og faren ved å transportere rundt med minst 2  x 16500l bensin ( trekkvogna gikk i fjellet), hva tilsvarer energimengden hvis det var et batteri, mange Kw må det ihvertfall være...  )
#39
Leaf 2010-2017 / Ny kampanje på Leaf gir økt salgs insentiv
mandag 06. juli 2015, klokken 22:25
Ser at nye kampanjen på Leaf er ganske bra,
inkluderer nå bl.a. hurtiglading fra Fortum  for hele 10000kr, altså 4000min, som har gyldighet til 2022, ( kommer langt med det med alle nye hurtigladere)
20 døgn leiebil fra Hertz,
vinterhjul på lettmet felger
Dab+
og Mode 3 ladekabel inkludert,
selv om det kanskje kommer 30Kw batterimodell til høsten er vel alle disse tilbudene sammen noe som gjør også dagens Leaf konkuransedyktig 
feks Leaf Acenta 210000kr - insentiver verdi 32000 = 178000kr , rød el hvit ut døra for den prisen 210k - tilbud og er ny norsk modell med garanti og type Chademolading som det er så mange hurtigladere med!   (sef hvis en da faktisk har behov for hurtiglading og mode 3 kabel osv )

Rimeligere pris også oppmot feks. de evige vrake/fortumladekampanjene fra Renault Zoe, som jo fortsatt sliter med lading fra offentlige vanlige sakteladepunkter, hvor en må ha bøttelader eller tro på at Zaptec kabelen til 20000kr kommer?
#40
Følger litt med på Fortum og GrønnKontakt sin FB sider om dagen,
og de melder om stadig nye OPERATIVE hurtigladere rundt om i Norge.
Med denne utbyggingsraten har de kanskje plutselig opp mot 388 hurtigladere.....sic,
alle tilgjenglig for maks kr 2.5kr/min

For å sitere GrønnKontakt;
"Det hagler med nye ladestasjoner om dagen. Nå er vi operative i Nordfjordeid, litt før planen. Og flere skal det bli i løpet av de nærmeste dagene!"
En slik holdning ønsker jeg å støtte, noe jeg også gjør ved å bruke de på langtur.
Disse 2 selskapene er med på å forsterke elbilrevolusjonen i praksis,
og med alle nye hurtigladere gjør det stadig lettere å velge bort fossilbil for flere og flere.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA