Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - LA3UX

#31
Focus / Sv: Ny Focus i 2017 med litt lengre rekkevide og CCS
torsdag 02. juni 2016, klokken 08:46
Den som vil vite status for Ford Focus bør følge med på pressemeldinger fra fabrikken.
http://www.plugincars.com/ford-takes-incremental-approach-ev-range-131650.html

Fabrikken er klar på sin strategi for elektriske biler og har valgt å ikke være markedsleder når det gjelder ladekapasitet og kjørelengde av praktiske årsaker. De sier også at bensinprisene er så lave i USA at elbil ikke har noe stort salgsvolum der. Men for meg som er en veldig fornøyd bruker av Ford Focus Electric så spiller det ingen rolle. Jeg har selv mange biler å velge mellom på ulike drivstoff, men Ford Focus er førstevalget siden den er god å kjøre, lett å parkere, ser bra ut og jeg suser forbi i kollektivfeltet. Elektriske biler er kommet for å bli, og Ford er en del av denne omformingen av samfunnet.
#32
Kjøreruter i Trøndelag / Sv: Trondheim-Frøya
torsdag 02. juni 2016, klokken 08:33
Gladnyheter til de som reiser til Hitra med el.bil: Etter at jeg kontaktet turistkontoret og forklarte om at det er så få lademuligheter på Hitra, så har de tatt affære og kan melde følgende:

Det er nå mulig å lade bil ved turistkontoret på Fillan som er samlokalisert med Kystmuseet, det er derfor en god anledning til å besøke museet samtidig.
Nye Hjorten hotell vil ha lademulighet når det åpner
Dolmsundet hotell har lademulighet
#33
Kjøreruter i Trøndelag / Sv: Trondheim - Hitra
torsdag 02. juni 2016, klokken 08:31
Gladnyheter til de som reiser til Hitra med el.bil: Etter at jeg kontaktet turistkontoret og forklarte om at det er så få lademuligheter på Hitra, så har de tatt affære og kan melde følgende:

Det er nå mulig å lade bil ved turistkontoret på Fillan som er samlokalisert med Kystmuseet, det er derfor en god anledning til å besøke museet samtidig.
Nye Hjorten hotell vil ha lademulighet når det åpner
Dolmsundet hotell har lademulighet
#34
Gladnyheter til de som reiser til Hitra med el.bil: Etter at jeg kontaktet turistkontoret og forklarte om at det er så få lademuligheter på Hitra, så har de tatt affære og kan melde følgende:

Det er nå mulig å lade bil ved turistkontoret på Fillan som er samlokalisert med Kystmuseet, det er derfor en god anledning til å besøke museet samtidig.
Nye Hjorten hotell vil ha lademulighet når det åpner
Dolmsundet hotell har lademulighet
#35
I flere andre kommuner i Trøndelag så er det lademulighet på butikker (COOP og KIWI) og bensinstasjoner så det er som det pleier å være med ny infrastruktur, aktører i næringslivet som tar aksjon. På Dolmsundet hotell har de nå lademulighet for Elbil så da vet vi hvor det er best å overnatte på Hitra.
#36
Om noen er kjent med andre muligheter for lading på Hitra nord-side så legg det gjerne ut på forumet her. Det er nok mange elbilister som greier å komme seg fra Trondheim via Orkanger til Hitra, men da må det være mulig å lade et sted der ute så det er mulig å returnere. Og på kartet over ladestasjoner er det tomt. Hva med butikker, bensinstasjoner, kommunale eller andre offentlige bygg? Skulle tro at en kommune som trenger turister hadde gjort litt for å hjelpe til med tilrettelegging.
Noen som er lokalkjent på Hitra Nord-side ?
#37
Forslaget er jo blant en rekke andre forslag som handler om å ta vekk de fordelene som gjør at vi elbilister gidder å bruke penger og innsats for å være miljøvennlig. Hvis politikerne husker helt tilbake til 2012 (da elbiler knapt fantes i gata) så var vel ikke parkeringsforholdene på gata noe bedre?? Kom med bedre forslag til smidige parkeringsløsninger enn å lage nye avgifter; min elbil blir jo ikke borte fra gata selv om jeg betaler P-avgift? Her er to forslag: 1. Rimelig parkering i P-hus. 2. Bygg ut Park&Ride rundt bykjernen.
#38
Focus / Sv: Lading og Focus Electric
torsdag 18. februar 2016, klokken 12:52
Jeg har nå kjørt Ford Focus electric daglig i snart to år, både sommer og vinter. Lader hjemme i garasjen fra  helt vanlig stikkontakt over en 16A kurs. Den bruker typisk 2-3 timer på å lade opp etter en tur-retur til jobb som er ca 30 km. Småkjøring til  butikk og jobb er helt problemfritt, det eneste som er forskjell fra en bensinbil er at du gjør det til en vane å sette i støpselet på bilen etter bruk. Det hender at laderen lyser rødt etter at du trekker ut støpselet mens lading pågår; da er det bare å resette lader og fortsette. Du kan alltid se utvendig på bilen at lading pågår. Jeg har ikke brukt medfølgende 32A semi-hurtig ladekabel til nå, men med den vil lading gå raskere slik det er kommentert av andre. I det hele tatt er lading av bilen like enkelt som å plugge inn motorvarmer på en annen bil. Ladestatus på batteri vises både inne i bilen og på den lysende ringen som står rundt pluggen på bilen. Bilen kan også lades fra alle vanlige stikkontakter (10 eller 16 A) som du finner på kjøpesenter og på ladeuttak for elbil i byen, samt fra 32A uttak som er noen steder.
#39
Du kan parkere uten avgift på Hell jernbanestasjon, og ta toget over til Værnes stasjon. Parkeringen på stasjonen er beregnet på togpassasjerer, men om du tar toget så er du jo det. Ingen avgift eller begrensning. Men ikke si det til noen, særlig ikke AviNor for dem liker ikke å miste inntekter.. :)
#40
Har kjørt min Focus Electric i vinter i Trondheimsområdet. Med varmeapparat på fast 23+ så blir kjørelengden ved start estimert til noe under 100 km, men jeg kjører bare ca 30 km hver dag til fra jobb og har fortsatt masse kjørelengde igjen. Jeg har greid 3 x 30 km på en dag og fortsatt en god del å gå på. Ytelsen fra bilen er helt uberørt av hva som er igjen i batteriet (dvs det er "sportsbilfølelse" på motorveien. Veldig bra fornøyd, og jeg lader hjemme i garasjen på kvelden. Det tar normalt 3 timer før bilen er fulladet etter en jobbtur på 30 km T/R. Godt fornøyd med vinteregenskapene, alt er som på en vanlig bil.
Ladeinntaket er konstruert så det tåler regn, men det bør ikke utsettes for direkte vannsprut fra slange eller noe sånt. Men laderen har sikring så den vil kople ut om det skulle skje noe.
#41
Focus / Sv: Dab kanaler i focus.
søndag 11. januar 2015, klokken 00:37
Det er menyer i Focus som ikke er så veldig intuitive. Det er viktig å stå trygt parkert når du skal velge eller søke i DAB kanaler, bruk den originale Focus håndboken og lek litt med menyvalg, så finner du ut av det. Trykk gjerne på knapper som du tror ikke skal brukes, så dukker DAB valget  plutselig opp. Jeg har fast forvalg 1-10 på alle DAB kanaler, fungerer veldig bra. Men det er noen kanaler jeg ikke har funnet, f eks P1+ og NRK alltid nyheter.
#42
Focus / Sv: Fastnøkkel - See manual...
tirsdag 02. desember 2014, klokken 23:57
På min Ford Focus 2013 er det på vinteren akkurat samme meldingstype som Svenn beskriver, dvs gul fastnøkkel og beskjed om å lese håndboken. Meldingene opptrer ved temperaturer under +4C, gjerne sammen med en anbefaling om å lade. Dette skjer ofte like etter start på morgenen, og er åpenbart knyttet til at bilen trenger mye effekt i væskesystemet ved oppstart. Jeg starter alltid med full-ladet batteri, så det er ikke mangel på energi, men effekt. Dette er nok en vesentlig mangel ved bilen som åpenbart ikke liker seg i kaldt klima (nordisk vinter). Men problemet kan tydeligvis løses ved å ettermontere varmer for væskekretsen, slik en annen bruker av Ford Focus har forklart her på elbilforum. For øvrig er jeg veldig godt fornøyd med bilen.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA