Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - LA3UX

#16
EQ / Sv: Storkunderabatt
søndag 26. mai 2019, klokken 22:02
Jeg skrev litt om storkundeavtaler i et innlegg 3 mai. Kan legge til litt mer informasjon, men gir ikke noen detaljer av konkurransehensyn:
Bertel O Steen gir storkunderabatt på el.biler, som bla gjelder KIA Soul Electric
Erik Arnesen Bryn gir storkunderabatt på AUDI elbiler.
Volkswagen elbiler er også omfattet av storkunderabatt, det samme gjør BILIA for Volvo men her er det foreløpig bare hybridbiler som leveres.

Alle skjønner vel at storkunderabatter handler om at importør oppnår økt salg uten tilsvarende kostnader til markedsføring og er til fordel for begge parter. Slike rabatter ytes til organisasjoner som har mange (tusen) ansatte, og potensielle kunder.
#17
EQC / Sv: Hvor kan man se EQC utstilt ?
søndag 26. mai 2019, klokken 21:42
I Trondheim var en mørk grå EQC utstilt 23 og 24 mai, og det anbefales å prøvesitte for å gjøre seg opp en mening. Alle biler er egentlig designet med en rekke krav og det nytter ikke oppfylle alle, f eks har jeg mer bagasjeplass i min Dodge enn EQC har. Men Dodgen er for stor til parkeringskjeller, og EQC vil lett kunne parkeres i vanlige P-hus. Førerplassen i EQC føles som cockpit i et fly og må bare oppleves. Dette er 2020 modell og man merker at det er designet for et nytt ti-år. Føreplassen har en fullverdig PC med mus og diger skjerm, så GPS navigering i Wien tenker jeg blir en drøm. Gleder meg som et barn til den kommer.
#18
EQ / Sv: Storkunderabatt
fredag 03. mai 2019, klokken 21:46
Spørsmål 1: Finnes det storkunderabatt for bil. Svar: Ja det finnes, jeg har ihende slike avtaler med flere av importørene for store bilmerker. For øvrig har nesten alle som er medlem av et idrettslag, registrert kunde hos COOP, Rema osv. slike rabatter, så dette er rett og slett en del av salgs- og markedsføringsvirksomheten i alle bransjer.

Spørsmål 2: Gjelder det elbiler? Dette er et mer interessant spørsmål, fordi elbilsalget har til nå vært så begrenset at det ikke har vært omfattet av disse avtalene. Men nå har vel de store leverandørene innsett at vi elbilister er en voksende gruppe, og må tas hensyn til.

Mitt råd: Bruk de virkemidlene du har som kunde til å velge produkter i markedet og se hva du kan få av eventuelle rabatter. Dette gjelder også kjøp av energi på ladestasjon.
#19
EQC / Sv: Nyheter om EQC
fredag 15. mars 2019, klokken 23:30
Med litt googling så finner jeg at Daimler Benz uttaler at produksjonen av EQC 400 går i henhold til plan. Ifølge boston.com starter ordinær serieproduksjon i uke 13 i Bremen fabrikken, som også produserer GLC og C-serie. Det produseres også deler ved andre tyske fabrikker i Hamburg, Berlin og ved flere ulike batterifabrikker. Daimler Benz har kunngjort at VIP-kunder får biler fra juni, og dette vil også inkludere norske kunder. Noe annet er ikke kunngjort, men mange biljournalister mener at norske kunder har høy prioritet og vil få sine biler som er bestilt  fra 3. kvartal (mao juli-august). Det er bestilt i overkant av 2000 biler i Norge. Relatert til at Bremen-fabrikken produserer over 400.000 biler per år, så er det grunn til tenke at 2000 biler ikke er så veldig høyt et tall. Vi som har bestilt EQC 400 kan begynne å glede oss til høsten.
#20
Lading i Europa / Sv: Hurtiglading Øst-Europa
lørdag 06. oktober 2018, klokken 21:05
Jeg finner svært mange ladestasjoner i sør og øst-europa på www.plugshare.com. Det er i hvert fall ingen problemer med å kjøre til Ungarn, men videre sørover er det også fullt muligå lade. Jeg sitter nå helt sør i Hellas, på Kreta, og det bygges ut ladestasjoner (22 kW) også her. Det er ladestasjoner å finne gjennom hele den sentrale delen av Europa, med unntak av Bulgaria og Romania.
#21
Model 3 / Sv: Har du eller vurderer du å kanselere TM3?
onsdag 23. mai 2018, klokken 13:26
Bare et par korte tilsvar til de som er litt "blinde" i forhold til elbil-markedet.
Både BMW, Ford, og Mercedes leverer biler i dagens marked (jeg kjører selv Ford elbil). Du kan også per mai 2018 kjøpe elbil hos Jaguar og Porsche blant premium-merkene, I 2019 kan du kjøpe elektrisk Volvo (den er allerede er under prøveproduksjon i Kina). Det var 6 alternativer til Tesla.

Så dette om kvalitet og vinterbruk. Det er veldig få mennesker i USA som opplever og vet hva norsk vinter er. Det bor f eks ca 600.000 personer i hele Alaska. Det er noe av årsaken til at Tesla ikke bryr seg om realistisk vintertesting. For en Texaner er vinter synonymt med + 5 grader og regn, det er ikke norsk vinter. Jeg har kjørt amerikansk bil i 20 år, dette er ikke noe nytt. Bare de store 4WD truckene tåler norsk klima, jeg har to slike.

Den som gidder sjekke litt på nettet finner at det er en rekke med kvalitetsproblemer ikke bare for TM3 men også for de andre modellene. Både Volvo og Mercedes kjører vintertester i Sverige i 25 minus grader på sine modeller. Derfor kan de også brukes i slike temperaturer.
#22
Model 3 / Sv: Har du eller vurderer du å kanselere TM3?
onsdag 23. mai 2018, klokken 11:42
Det er flere årsaker til at jeg har kansellert. 1. Leveranseproblemer. Tesla er en bilprodusent som hverken har kompetanse eller kapasitet til å levere store antall av produkter som holder nødvendig kvalitet. 2. Kvalitet, det dukker stadig opp nye typer problemer med produktet. Den er heller ikke testet i og egnet for vinterforhold slik vi opplever det i Norge. 3. Pris - det er nå (mai 2018) bekreftet fra Tesla at selskapet ikke leverer kjørbare biler til den prisen som var annonsert (35k USD), man må også betale for lakk (!), hjul (!!) og andre nødvendige deler til en bil (!!!). Normal pris blir nesten det dobbelte (70k USD) ifølge Hegnar.no.

Fra 2019 kommer det så mange gode helelektriske alternativer på markedet (BMW, Volvo, Daimler - Mercedes) at Tesla bare blir en nisjeprodusent for spesielt interesserte. 
#23
Model 3 / Sv: Produksjonstakt
torsdag 19. april 2018, klokken 21:10
Ifølge Teknisk Ukeblad viser de faktiske produksjonstallene at det ble produsert 751 stk Model 3 per uke i 1.kvartal. Med en slik kapasitet så vil lett hoderegning vise at bil nr 500.000 blir levert om ca. 10 år fra nå, forutsatt at den allerede er bestilt. Da er Model 3 neppe en moderne bil lenger. Det var en slik enkel hodeoperasjon som gjorde at jeg kansellerte min bestilling, og bestiller bil fra en produsent som faktisk kan levere biler til norske kunder.
#24
Model 3 / Sv: Model 3 - bilder og smånytt.
lørdag 23. desember 2017, klokken 20:17
22. desember 2017 Godt nytt for nordmenn som kjører på vinterføre
"Tesla melder at alle deres Model S og Model X fra nå av vil komme med 4x4 (Dual Motor All‑Wheel Drive) som standard. Kommende Model 3 blir i første omgang levert med bakhjulsdrift, men en 4x4-versjon kommer etter hvert"
#25
Focus / Sv: Fastnøkkel - See manual...
mandag 20. november 2017, klokken 15:15
Min Ford Focus Electric 2013 ble kalt inn til serviceordre fra importøren i 2017, og verkstedet har derfor jobbet med å utbedre kontaktene ved venstre bakhjul som er utsatt for korrosjon pga fukt og salt. Så langt har det ikke fjernet problemet med at bilen ikke liker kuldegrader. Men nå har jeg snart rundet 50.000 km og at bilen ikke er så glad i kulde er jo noe som preger bilhold generelt i Norge. Så jeg skal fortsatt kjøre Ford Focus for bilen er jo bra bortsett fra noen små mangler. Og så venter jeg på min Tesla Model 3 som blir neste bil i rekka. Elbil er uansett fremtiden.
#26
Focus / Sv: Noen som har bestilt/ prøvekjørt nye fokus?
tirsdag 26. september 2017, klokken 17:32
Jeg har nå 45000 km med den "gamle" Focus og gleder meg hver dag over å kjøre denne bilen, altså kan jeg trygt anbefale denne bilen til dere som vurderer å kjøpe. De fleste vil nok som jeg bruke den til byturer og jobbturer, og da er det veldig sjelden at bagasjeplassen har vært noen hindring. Jeg har for eksempel kjøpt en herresykkel på impuls, og den går helt greit inn i bilen etter å ha tatt av forhjulet. Legg ned baksetene og du får inn alle kofferter du kan ha bruk for og enda litt til. Kjørekomforten er god, det er sportsfølelse over bilen og jeg gliser hver gang det ligger en fet svart Audi som jeg lett kjører fra i et lyskryss. Man blir som et barn igjen av å kjøre elektrisk bil.
#27
Focus / Sv: Nye Ford Focus 2017
tirsdag 13. juni 2017, klokken 12:15
Alt for mye negativt om Ford Focus. Min Ford Focus blir brukt til alle formål, og når jeg legger ned baksetet  så kan jeg ta med sykkel, ryddesag og det meste ellers som jeg drar på enten det er til hytta eller til og fra båten. Batterikapasiteten er etter 4 år uendret fra ny; det som jeg erfarer med Ford er at de har levert en teknologi som fungerer i det daglige og at dere som sutrer over lite bagasjerom heller kan spørre hvor ofte dere trenger mer plass til daglig enn et par handleposer. Kapasitet på 33 kWh er godt nytt og holder til det meste enten du har hytte i Vestfold eller Trysil, du kommer trygt frem. Alternativt - få 30 kWh ekstra i en Tesla til tredobbel pris.
#28
Focus / Sv: Fastnøkkel - See manual...
mandag 14. november 2016, klokken 11:19
Dette gule fastnøkkel symbolet kommer også ofte opp på min bil, oftest når det er kaldt i været. Det er noe jeg har vent meg til, alle typer signaler fra en eller annen sensor et sted ser ut til å trygge dette signalet. F eks så fikke jeg ikke ladet bilen i en uke pga minusgrader, mens når det igjen ble plussgrader så er det ingen advarsler. Det ser ut til at litt kondensvann som fryser til is et sted er nok til å skape problemer med f eks lading. Så denne bilen trives nok egentlig best på sommerføre eller i en oppvarmet garasje. Da er den til gjengjeld veldig grei å ha med å gjøre.
#29
Focus / Sv: Frosset ladelokk.
mandag 14. november 2016, klokken 11:12
Har et tilsvarende problem på min utgave (2013 modell); i kuldebølgen som rammet Norge nå i november så kom det rare feilmeldinger om at lade"hjernen" ikke oppfattet at ladekabelen var satt inn, og i en hel uke ville ikke bilen ta lading. Så når kulda gikk over og mildværet kom så ble alt normalt. Dette vil jeg tro skyldes at vann som har trengt inn har frosset og gir feilindikasjon. En sprut med tynn CRC smøreolje i denne mekanismen av og til høres ut som en god ide.
#30
Det er også viktig å ha litt fokus på avgiftene i bruk av elbil. Her er det ennå mer kaos og synsing blant norske politikere. Veldig få partier har noe referansegrunnlag, langsiktig strategi eller helheltlig bilpolitikk. Det vi må unngå er at det går som det gjorde med biodieselnæringen som regjeringen Stoltenberg satte en effektiv stopper for.

Bomringen i Trondheim er vedtatt pga sin miljøprofil, den heter Miljøpakke Trondheim og hver eneste bilist i randkommunene (Melhu, Skaun, Malvik og Orkanger) skyter inn godt 10.000 kr til denne Miljøpakken hvert år, som er begrenset til tiltak i Trondheim. En hel del har derfor kjøpt seg en ekstra bil (elbil) for å nyte godt av elbilfordelene. Jeg er en av disse, og lar diesebilen stå og kjører eksosfritt inn i sentrum. Kostnaden for en ekstra bil tar jeg selv.

Så til poenget:
Min dieselbil bidrar med 4 hovedtyper forurensning:
Vegstøv
CO2 utslipp (global forurensning)
Lokale partikkelutslipp og NOx (lokal forurensning)
Støy

Min elbil bidrar med 1 hovedtyper forurensning:
Vegstøv

En logisk slutning av dette er at ja, elbiler kan belastes for avgift i bomringen, men det må være en andel som tilsvarer miljøbelastningen. La oss si 25-30 % av den vanlige bilen.

Ber om at alle elbileiere forsvarer retten til å ha vesentlig lavere avgift på bruk av elbiler, både når det gjelder årsavgift, bomring, parkering, og selvsagt kjøp. Bruk argumentene ovenfor og forklar til alle at elbiler ikke har CO2 utslipp, ikke partikkelutslipp, ingen motorstøy.

Husk at det er sterke krefter der ute som ikke vil oss elbilister vel, da tenker jeg på oljeselskapene, bilverkstedene, tankbilsjåførene, og alle vanlige bilister.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA