Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - LA3UX

#1
EQC / Sv: Bytte hjul og jekke opp EQC
fredag 23. april 2021, klokken 18:52
Bruk en solid jackpad på jekken, ikke trekloss. Spander noen ekstra hundrelapper på en solid jekk. Ettertrekk ikke bare en men gjerne tre ganger, 1 km, 10 km, 100 km. Og sjekk dekktrykket manuelt. God tur.
#2
EQC / Sv: Forbedringspotensiale, EQC
torsdag 15. april 2021, klokken 23:36
Det er varsel i displayet når en dør, panser eller luke er åpen. Og varsellyd når en rygger; det er vel ikke EQC men sjåføren som har et forbedringspotensiale i denne situasjonen. Problemet med dagens biler er at det er for mange ulike varsler og alarmer.
#3
Gratulerer til COOP for en god utbyggingsstrategi. Og vi bør bruke disse laderne når de er på plass, når vi allikevel skal handle butikkvarene lokalt. COOP har 1,5 millioner nordmenn som eiere, 30 000 ansatte og er i skarp konkurranse med andre butikk-kjeder med private eiere. I likhet med meg selv har mange COOP-medlemmer fått et betydelig årsutbytte etter å ha handlet energi hos COOP på LOS-avtale. Dette er en vinn-vinn situasjon for oss som elbilister og forbrukere.

Våre politikere enten det er i Fylkeskommunen eller i Staten må selvsagt sørge for å støtte utbygging av ladestasjoner. Det skulle bare mangle når Staten og Fylkeskommunene håver inn titalls milliarder av kroner i skattlegging av kraftproduksjonen og moms på dette.

#4
EQC / Sv: Parkeringsbremser
lørdag 13. februar 2021, klokken 21:19
Jeg har også tatt i bruk samme metode ved parkering hjemme på vinteren på EQC, altså trekke av P-bremsen manuelt etter stans. For å unngå bevegelse har jeg lagt en planke i garasjegolvet foran fremhjulene, akkurat der bilen skal stå. Dette er samme prosedyre som jeg har på min bil med mekanisk automatgir om vinteren, den kan også parkeres uten at P-bremsen er på, men det skal være på et vannrett underlag uten risiko for å rulle. Dette blir et føreransvar og er egentlig ikke å anbefale for alle.
#5
EQC / Sv: Tekniske data for EQC
tirsdag 10. november 2020, klokken 21:56
For de som ønsker å lese seg opp på energistyringen i EQC har jeg funnet et bra referanse. https://media.daimler.com/marsMediaSite/en/instance/ko/Climate-control-Pleasantly-climatised-interior-from-the-start.xhtml?oid=40995517  For meg er det nok å vite at det finnes en varmpepumpe basert på væske som utnytter restenergi, inkludert 'kald termisk energi' både fra bilens egne systemer og fra omgivelsene. Energien brukes både til oppvarming av kupe og til å kontrollere temperaturen i hovedbatteriet. Begrepet 'varmepumpe' gir for oss brukere økt kjørelengde og bedre komfort, sammenlignet med en bil som ikke har det. Jeg har elbil både med varmepumpe (EQC) og uten (Ford) og er veldig imponert over det avanserte energistyringssystemet ombord i EQC. Skal man forstå reguleringsalgoritmene som styrer systemet så bør man nok være Diplomingeniør i reguleringsteknikk, slike har de hos Daimler og godt er det.
#6
EQC / Sv: EQC lading - 230V/400V
søndag 12. juli 2020, klokken 08:25
I teorien kan du kanskje oppnå 7,4 kW effekt, både fra TN og IT nett, med tilstrekkelig stor kurs-sikring. Min ladeprodusent (EASEE) anbefaler f eks å begrense til 80% av kursen, og du må også ha ladekabel med stort nok tverrsnitt. Ut fra de mange tilbakemeldinger jeg har lest fra ulike brukere bør man ikke være skuffet om reell ladeeffekt er et sted omkring 6,0 til 6,5 kW selv om oppsettet og bilens ombordlader teoretisk kan gi 7,4 kW. Se gjerne linken om ulike lade-muligheter her:

https://ev-database.org/car/1135/Mercedes-EQC-400-4MATIC#charge-table
#7
EQC / Sv: Bestilling av EQC
lørdag 27. juni 2020, klokken 21:39
Ladehastigheten er det en programvare i bilen som bestemmer, og den er bestemt til å falle mye når batteriet er mer enn 70% fullt. Jeg har lagt ved link til en ladekurve som illustrerer dette. Kort sagt er fallende ladehastighet etter 50% en funksjon som beskytter batteriet og gir det lengre levetid. Etter 8-10 år vil eieren av disse bilene sette pris på dette. Jeg har nå en 7 år gammel elbil som fortsatt har samme batterikapasitet som ny, og det er selvsagt viktig for tiltroen til slike biler at batteriet gir nok kapasitet selv om bilen er noen år gammel.
#8
EQC / Sv: Bestilling av EQC
lørdag 06. juni 2020, klokken 21:35
Jeg signerte også kontrakt mai-19, ikke hørt noe om leveringsdato utover at det er forsinket levering pga produksjonsstans i mars -20. Men det er korrekt at BOS har økt leveringstallet i Norge fra mai og nå leverer ca 250 stk per måned. Det sikter mot at de som har kønummer over 1000 vil få levert bil utover sommeren, og kønummer over 1500 kanskje i august. Det er ellers elendig salg i Europa inkludert Tyskland av disse bilene, så det er trolig hold i at Norge vil få levert mange biler i 2 halvår.
#9
EQC / Sv: EQC lading - 230V/400V
fredag 21. februar 2020, klokken 19:11
Dette temaet er beskrevet på Facebook siden til EQC, og det er flere bileiere der som har sjekket ut følgende: EQC støtter både 230V 3-fase IT nett og TN nett. Opp til 32 A, mao vil det gå an å få inn mer enn 3,7 kW men ikke så mye som ombordladeren har som max (7,4 kW). Når importøren svarer at det ikke er støtte for 230V 3-fase IT så er det egentlig riktig, men det er utviklet en ladeboks som greier å gjøre det likevel. Men da må du også ha en fleksibel kabel med stort nok tverrsnitt, som ikke var levert med de første EQC som kom.
Årsaken til at det vises maks.effekt i størrelsesorden 6 kW er trolig at ladeindikasjonen er programmert til å vise netto effekt inn på batteriet fratrukket tap i lader. Det er mange faktorer som spiller inn under lading mht tap, prosent lading i batteriet, temperatur og flere. Kan ikke forvente at elektrikeren skal ha fasit på alle disse faktorene. Se gjerne følgende referanse om de ulike lademodi: https://ev-database.org/car/1135/Mercedes-EQC-400-4MATIC#charge-table
#10
Kjøpe elbil? / Sv: HVilke biler har aktiv batterikjøling/varming?
tirsdag 14. januar 2020, klokken 19:49
Mercedes EQC, over 100 biler levert i Norge per januar og mange flere kommer. Skal såvidt jeg vet ha samme status som Audi E-tron dvs ja på alt, aktiv kupevarming før start også når den ikke er tilkoplet strøm. Den har varmepumpe.
#11
EQC / Sv: Inntrykk etter prøvekjøring av EQC
lørdag 28. desember 2019, klokken 10:48
Et spørsmål til dere som har fått bilen eller prøvd den i vinter: Kan man via Mercedes-app eller direkte via skjermen legge inn en start-tid for klima-anlegget, slik at det starter med å avvise vinduene før kjøreturen starter? (Også når bilen står på P-plassen ved skiløypa og ikke er tilkoplet strøm).
#12
EQC / Sv: Bestilling av EQC
fredag 25. oktober 2019, klokken 20:59
Litt tilleggsinfo til mitt tidligere innlegg vedr. forsinkelser i leveranser. En link til butenunbinnen.de viser at Daimler må korrigere kvalitetsfeil i modellene GLE og GLS. Som Buten har lært fra intervjuer med Daimler ansatte, skal det være rundt 9.000 biler. Dette vil trolig også forsinke produksjonen av EQC som foregår på samme verk som GL. Ta en titt på video fra alle bilene som er parkert på Ahlhorn, så forstår man litt av omfanget mht avviksbehandling.

Det er også lett å tenke seg at informasjon om kvalitetsfeil ikke er det man lettest kommuniserer fra fabrikken. Men vi som er kunder skal være veldig glade for at feil blir rettet før kundene mottar bilene.

https://www.butenunbinnen.de/nachrichten/gesellschaft/mercedes-rueckruf-ahlhorn-100.html
#13
EQC / Sv: Bestilling av EQC
mandag 21. oktober 2019, klokken 23:55
Jeg har nettopp fått både produksjonsdato (mars) og estimert leveringsdato for en bil som har stått i bestilling siden mai. Det har i hele år vært kommunisert at bare ca 200 EQC biler blir levert til Norge i 2019 og det er lurt å være tålmodig og ikke stresse BOS nå. Konsernet BOS er inne i betydelige omstillinger pga at hele bilbransjen er i dramatisk endring. Årsaken til at biler står mellom lagret i Tyskland kan muligens være at det for få dager siden ble sendt ut en tilbakekalling av noen tusen biler inkludert ferdigproduserte EQC pga mulig feil på innfesting av en sensor, det står omtalt i tysk fagpresse for den som vil sjekke detaljer. Fra 2020 blir vi vel alle på dette forumet fornøyde kunder, når man venter på noe godt osv..
#14
Elektriske Sykler og Motorsykler (2 hjul) / Sv: Valg av el moped
fredag 20. september 2019, klokken 00:09
Jeg kan godt anbefale elektrisk moped, vi har 2 stykker i familien hvorav den ene har 3 kW effekt og dette er godt nok til å holde farten i bakker for en voksen person. Rekkevidde nok til å kjøre 15 km til sentrum. Kan ikke fatte at ikke flere forstår at moped er et fleksibelt kjøretøy velegnet for bruk i sentrum og fra nabokommuner inn til sentrum. Mye enklere (og gratis) parkering på jobb, ingen trafikkavgift, ingen mva eller årsavgift etc. Drivstoffet koster 'next to nothing'. Men kan ikke brukes på vinteren, så da kjører jeg selvsagt elbil, hva ellers? Vil ikke drive reklame men let litt på nett så dukker leverandører opp.
#15
EQC / Sv: Tekniske data for EQC
søndag 01. september 2019, klokken 23:08
Den som leser det som står om klimasystemet i linken over fra Daimler, skjønner at systemet har varmepumpe (som sparer energi), og at den benytter eventuell overskuddsvarme fra batterikjøling og motorkjøling til å varme kupeen. Dessuten er det altså en funksjon for brukerstyrt (App-styrt) automatisk oppvarming av kupeen før man tar i bruk bilen, ikke noe mer skraping av nedisete vinduer med EQC. Gleder meg til vinteren kommer. Kupeen er meget godt lydisolert så støy fra varmepumpen blir neppe noe tema. Ikke stol for mye på selgere, de er bra til å selge biler, ikke til å forklare hvordan bilen virker.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA