Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - HelectriC

Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 81
31
BMW i4 / Sv: När levereras de första kundebilarna i Norge?
« på: Fredag 04. Juni 2021, klokken 12:02 »
Jeg har blitt fortalt det samme av 2 forskjellige forhandlere, kanskje til og med Q2. For min del vi jeg helst ha bilen levert etter vinteren er over, så passer bra for meg.
Egentligen enig med dig, för blir väl lite knot om man ska ha bilen utlevert på vintern, og inte vill köpa dyra vinterhjul av BMW.

Det er bare å bestille løse vinterdekk å la forhandler legge om til de på samme felger. Slik gjorde jeg med iPace, funket topp det!

32
BMW i4 / Sv: BMW i4 specs offentliggjort
« på: Torsdag 03. Juni 2021, klokken 17:34 »

Tesla Model 3 kan slå av motor bak (?) ved rolig kjøring, dette sparer mye energi. Dette fordi Model 3 ikke har permanentmagnetmotorer på begge aksler. Det er en kompromiss da permanentmagnetmotor er litt mer sportslig og sikkert derfor f.eks. Polestar har valgt to slike motorer (de kan da ikke slå av en under kjøring, men du har alltid permanent firhjulstrekk). Usikker på om M50 har permanentmagnetmotorer på begge aksler, men vil nesten tro det, da også BMW skal bli meget sportslig å kjøre.
BMW M50 har to PM motorer ja. og ganske mye tap av rekkevidde i forhold til den bakhjulsdrevne modellen. At en  PM motor i seg selv skal være mer "sportslig" ser jeg ikke helt, er det kjøling du tenker på? Uavhengig av motortype kan kanskje det å ha begge motorene inne hele tiden gi en litt stødigere kjørefølelse enn den vekslingen som Model 3 driver med, spesielt på grusvei og vinterføre.


Feil.
i4 M50 har to synkronmotorer.

Ja vel? Da er det meget rart at AWD har så pass mye kortere rekkevidde enn RWD. Det er jo bare å slå av en motor ved rolig kjøring.
Er du sikker på dette?

33
BMW i4 / Sv: BMW i4 specs offentliggjort
« på: Torsdag 03. Juni 2021, klokken 14:47 »

Tesla Model 3 kan slå av motor bak (?) ved rolig kjøring, dette sparer mye energi. Dette fordi Model 3 ikke har permanentmagnetmotorer på begge aksler. Det er en kompromiss da permanentmagnetmotor er litt mer sportslig og sikkert derfor f.eks. Polestar har valgt to slike motorer (de kan da ikke slå av en under kjøring, men du har alltid permanent firhjulstrekk). Usikker på om M50 har permanentmagnetmotorer på begge aksler, men vil nesten tro det, da også BMW skal bli meget sportslig å kjøre.
BMW M50 har to PM motorer ja. og ganske mye tap av rekkevidde i forhold til den bakhjulsdrevne modellen. At en  PM motor i seg selv skal være mer "sportslig" ser jeg ikke helt, er det kjøling du tenker på? Uavhengig av motortype kan kanskje det å ha begge motorene inne hele tiden gi en litt stødigere kjørefølelse enn den vekslingen som Model 3 driver med, spesielt på grusvei og vinterføre.

Min erfaring er at PM gir moment raskere fordi den er «på» hele tid. Synkronmagnet trenger bitteliten tenkepause. På vinterføre er PM det jeg foretrekker.

34
BMW i4 / Sv: BMW i4 specs offentliggjort
« på: Torsdag 03. Juni 2021, klokken 09:29 »
Är det bara hjulstorlek som gör att M50 får kortare räckvidd?
Er nok like mye AWD vs RWD. Hvis vi ser på de to bilene i NAF testen med både AWD og RWD versjoner er forskjellen i forbruk 7 og 9%.

Forbruket på TM3 i testen var henholdsvis 12,2 og 12,4. Dvs at AWD hadde 1,6% høyere forbruk.
Dette til tross for at AWD har mye større batteri å frakte rundt på.(Jeg vet ikke hvor høyt over havet de stanset)
Differansen er større på Mach-e, men der er det i tillegg større hjul på AWD-modellen.

Tesla Model 3 kan slå av motor bak (?) ved rolig kjøring, dette sparer mye energi. Dette fordi Model 3 ikke har permanentmagnetmotorer på begge aksler. Det er en kompromiss da permanentmagnetmotor er litt mer sportslig og sikkert derfor f.eks. Polestar har valgt to slike motorer (de kan da ikke slå av en under kjøring, men du har alltid permanent firhjulstrekk). Usikker på om M50 har permanentmagnetmotorer på begge aksler, men vil nesten tro det, da også BMW skal bli meget sportslig å kjøre.

35
BMW i4 / Sv: BMW i4 specs offentliggjort
« på: Tirsdag 18. Mai 2021, klokken 22:10 »
Tenk om den hadde hatt halvparten så høye nyrer, da hadde den stått på listen min!

36
BMW i4 / Sv: BMW i4 specs offentliggjort
« på: Torsdag 18. Mars 2021, klokken 11:07 »
Her er de endelige modellbetegnelsene:

i4 eDrive35
i4 eDrive40
i4 M50 (4wd / xDrive)

så det er kun toppmodellen som får AWD?

37
Audi e-tron / Sv: Panoramatak til e-tron?
« på: Tirsdag 16. Mars 2021, klokken 09:29 »
hva er det som skal påvirke rekkevidden med panoramatak? Vekt? Det utgjører så lite forskjell at jeg tviler sterkt. Ellers har jo bilen samme fasong på taket med eller uten panoramatak, så kan jo ikke ha med det å gjøre. Men om det er åpningsbart tak, så kan det tenkes å referere til når man kjører med åpent tak. Da endrer man selvfølgelig aerodynamikken og rekkevidden blir kortere. Men da er det jo bare å lukke taket om man føler for det.

38
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Ioniq 5 nærmer seg
« på: Torsdag 25. Februar 2021, klokken 13:51 »
jeg snakket med forhandler og de mente bekreftelsemailen blir sendt ut manuelt da (også) det automatiske systemet ikke virket. Jeg fikk mail etter ca 3,5 timer.

39
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Ioniq 5 nærmer seg
« på: Onsdag 24. Februar 2021, klokken 15:10 »
Må si meg enig med dashboardet. Fisher-Price preg.

 :D

40
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Ioniq 5 nærmer seg
« på: Tirsdag 23. Februar 2021, klokken 12:24 »
Hvis hengerfeste må monteres lokalt, så blir det kanskje ikke automatisk/innfellbart?

hengerfeste på Polestar 2 er elektrisk-semiautomatisk og blir montert hos forhandler, så det går nok fint her og. Håper bare ikke de går for en sån manuell løsning der du skal ta av hele kroken, det er tungvint og skitten blir man og.

41
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Ioniq 5 nærmer seg
« på: Tirsdag 23. Februar 2021, klokken 11:09 »
ingen reservasjoner har gått igjennom, siden funket ikke! Jeg har fått dette bekreftet fra selger.

42
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Ioniq 5 nærmer seg
« på: Tirsdag 23. Februar 2021, klokken 10:29 »
Det står i PDFen at det er klargjort for hengerfeste, men at hengerfeste monteres lokalt. Betyr det at det ikke koster ekstra å få det festet på?

det vil helt sikkert koste ekstra. There is no such thing as a free lunch ;)

43
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Ioniq 5 nærmer seg
« på: Mandag 22. Februar 2021, klokken 10:54 »
Irriterende at de må bruke PayPal, ingen av kortene mine blir bekreftet av banken min. Bruk av saldo på konto tar 2-3 dager å få over. Ganske merkelig system at ikke gyldige kort kan bekreftes, får ringe SBanken i morgen å se om de kan gjøre noe.

Andre som sliter med det samme?

jeg tror de bruker Paypal fordi Paypal kan håndtere mange som samtidig som prøver å betale. Mange andre siter som går helt i svart når noe lignende skal skje. Bare se på ID.3, det ble jo helt Texas når alle ønsket å reservere samtidig.

44
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Ioniq 5 nærmer seg
« på: Fredag 19. Februar 2021, klokken 09:18 »
Virker da som man ikke kan gjøre noen andre valg enn farge på interiør og eksteriør. Får alle biler da tilhengerkobling? Eller dette kanskje monteres hos forhandler rett før levering og er da ikke med i reservasjon, men i endelig kontrakt?

45
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Ioniq 5 nærmer seg
« på: Torsdag 18. Februar 2021, klokken 20:51 »
Virker som dette blir en bra bil, mulig det blir neste familiebil for oss. Eneste jeg blir bekymret over: taket og solceller. Lest at Hyundai arbeidet med å utvikle gjennomsiktige solcellepanel på tak. Jeg har ønsket gjennomsiktig panoramaglasstak a la Tesla. Er redd solcelletak på 1st edition gjør at taket ikke får panoramaglass, og at taklast kan bli vanskeligere. Er vel ingen som vet, men tror ikke Hyundai klarer å levere noe som blir like bra, eller da i grunn bedre, enn det Tesla kan hva gjelder takdesign.

Mye Yabadabadooo og gjetninger her på 1st edition.
Jeg syntes det å skjule all info frem til Tirsdag er barnslig av Hyundai.
 Det er indikert solcelle og ikke soltak eller?, videre el. dører som går fremover og bakover. Mao. Ikke normale dører. Slike ting er lite praktisk i i vinter Norge. Ivaretakelse av takstativ ikke indikert.
Ok, greit å lage litt spenning, men det får være grenser..Prisen blir jo også avgjørende.

De dørene kan du garantert glemme, kun på konseptbilen. Men er enig i at det er ganske rart å bruke konseptbilen så tett opp på lanseringen.

Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 81